درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
اینتاکد مالیاتی چیست و چگونه آن را دریافت کنید؟

اینتاکد مالیاتی چیست و چگونه آن را دریافت کنید؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

اینتاکد مالیاتی مفهومی است که اگر صاحب کسب‌وکار باشید، قطعاً با آن سروکار پیدا خواهید کرد. مدیران همه مشاغل چه حقیقی و چه حقوقی، ملزم هستند که بلافاصله بعد از راه‌اندازی کسب‌وکارشان، کد مالیاتی دریافت کنند، چون در غیر این‌صورت نمی‌توانند اظهارنامه مالیاتیشان را تسلیم کنند. به جز این، هر معامله‌ای که بدون کد مالیاتی انجام شود، جرم تلقی شده و شامل جریمه می‌شود. در این مطلب پی‌پینگ، برای شما توضیح می‌دهیم که اینتاکد مالیاتی چیست، چه تفاوتی با کد اقتصادی دارد، چه افرادی به آن نیاز دارند و چطور باید آن را دریافت کرد.


اینتاکد مالیاتی چیست


اینتاکد مالیاتی چیست؟

قبل از این‌که توضیح دهیم اینتاکد مالیاتی چیست، لازم است که با مفهوم کد آیسیک آشنا شویم. آیسیک (ISIC) مخفف عبارت International Standard Industrial Classification و به معنای سیستم بین‌المللی طبقه‌بندی استاندارد صنایع است. کد آیسیک درواقع روشی بین‌المللی برای طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی بر اساس نوع فعالیتشان است، مثل کشتار طیور، تولید پوشاک، بسته‌بندی مواد غذایی، بیمه و…

از آن‌جایی که طبقه‌بندی مشاغل با سیستم آیسیک بسیار جزئی بود، باعث ایجاد بعضی ایرادات و ابهامات می‌شد، مثل عدم ارائه گروه‌بندی کلی مشاغل. درست همین‌جا بود که پای اینتاکد مالیاتی به داستان باز شد. حالا ببینیم که اینتاکد مالیاتی چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای تسهیل روند امور مالیاتی، افزایش دقت طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی و شفاف‌سازی آن‌ها، یک سیستم طبقه‌بندی جدید معرفی کرد: اینتاکد مالیاتی. در طبقه‌بندی مشاغل با سیستم اینتاکد مالیاتی، فعالیت‌های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه کلی تولید، بازرگانی و خدمات تقسیم می‌شوند.

به هریک از مشاغل زیرگروه این دسته‌ها یک کد منحصربه‌فرد اختصاص داده می‌شود که همان اینتاکد مالیاتی است. از زمانی که اینتاکد معرفی شده، همه مودیان مالیاتی باید در نظام مالیاتی ثبت‌نام کنند و اینتاکد مالیاتی دریافت کنند.


اما چرا اینتاکد مالیاتی اینقدر مهم است؟

چون ضریب مالیاتی (ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات عملکرد) بر اساس جدول اینتاکد مشخص می‌شوند. جدول اینتاکد هر سال را اداره دارایی مشخص می‌کند. چرا هر سال؟ چون هم درصد مالیات تغییر می‌کند و هم ممکن است فعالیت‌هایی به لیست فعالیت‌های اینتاکد اضافه شوند. اگر تغییری در جدول اتفاق نیافتد، جدول مشابه سال قبل خواهد بود. به همین دلیل است که جدول اینتاکد سال 97 تا امسال، یعنی سال 1401، تغییری نکرده است.


پکیج‌های مشاوره مالیاتی پی‌پینگ:
راهکار رفع سریع چالش‌های شما



تفاوت اینتاکد مالیاتی و کد اقتصادی

حالا که به سؤال اینتاکد مالیاتی چیست پاسخ داده‌ایم، درک تفاوت آن با کد اقتصادی ساده است. کد اقتصادی یک شماره 12 رقمی است که شرکت‌های تجاری در سازمان امور مالیاتی با آن شناخته می‌شوند. این یعنی شرکت‌های بازرگانی برای انجام واردات و صادرات خود، هم به کد اقتصادی و هم به اینتاکد مالیاتی نیاز دارند.

در عوض بعضی مشاغل هم از دریافت اینتاکد مالیاتی معاف هستند. مثل شرکت‌های پیمانکاری. اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری مشغول هستند، به شرطی که ارزش قراردادها و مبلغ دریافتی کل پیما‌ن‌های آن‌ها در یک سال کمتر از پنج میلیون تومان باشد، از دریافت اینتاکد مالیاتی معافند.


ثبت‌نام اینتاکد

برای دریافت اینتاکد مالیاتی باید در سامانه ثبت‌نام کنید. ابتدا به صفحهregister.tax.gov.ir  بروید و وارد حساب کاربری مودی مالیاتی شوید. در مرحله بعد وارد صفحه انتخاب نوع فعالیت و درصد فعالیت اینتاکد می‌شوید. در این قسمت باید نوع فعالیت و گروه شغلیتان را مشخص کنید. حالا نوبت به درصد فعالیت در اینتاکد می‌رسد. درصد فعالیت، درصدی است که میزان درآمد تأمین‌کننده فرد را نشان می‌دهد. شما باید تمام فعالیت‌های خود را به همراه درصدشان وارد کنید. در صورتی که این شغل تنها شغل شما باشد، باید این درصد را ۱۰۰٪ انتخاب کنید، در غیر این صورت باید درصد تأمین‌کنندگی این شغل را وارد کنید. مجموع همه فعالیت‌های شما باید 100 درصد باشد. در قسمت شرح فعالیت، عنوان دقیق فعالیت اقتصادی را براساس پروانه کسب وارد و در نهایت اطلاعاتتان را تأیید و ثبت نهایی کنید.

ویرایش اینتاکد مالیاتی


ویرایش اینتاکد مالیاتی

مثل هر ثبت‌نام دیگری، ممکن است در ثبت‌نام اینتاکد هم موقع ورود اطلاعات دچار اشتباه شوید. نگران نباشید، برای این موضوع هم راه چاره‌ای وجود دارد. به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و به بخش میز خدمت عملیات الکترونیکی مالیاتی بروید. در بخش پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام الکترونیک گزینه ورود یا ثبت‌نام را انتخاب کنید. بعد از این‌که اطلاعات هویتی را وارد کردید، پنجره‌ای برایتان باز می‌شود که همه پرونده‌هایتان را در آن می‌بینید. هر پرونده‌ای را که می‌خواهید اصلاح کنید، انتخاب کنید. حالا مراحل زیر را انجام دهید:

  • با نام کاربری و رمز عبورتان وارد شوید
  • بخش ویرایش اطلاعات ثبت‌نام را انتخاب کنید
  • در بخش لیست فعالیت‌ها بر اساس اینتاکد مالیاتی، گزینه «افزودن فعالیت جدید» را انتخاب کنید
  • به صفحه ویرایش اطلاعات وارد شوید و اطلاعاتتان را اصلاح کنید
  • گزینه ثبت مجدد را انتخاب کنید


نکاتی درمورد اینتاکد

  1. برخلاف آیسیک اینتاکد مالیاتی فقط مختص سازمان امور مالیاتی کشور است و در سامانه‌های مربوط به این سازمان استفاده می‌شود.
  2. کدهای تعریف‌شده در سیستم اینتاکد مالیاتی به سادگی با کدهای آیسیک تطبیق داده می‌شوند.
  3. بدون دریافت اینتاکد مالیاتی مراحل ثبت‌نامتان در سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل نخواهد شد و امکان استفاده از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور از جمله تسلیم اظهارنامه و معافیت مالیاتی تبصره ماده 100 را از دست خواهید داد.
  4. با ثبت ودریافت اینتاکد در سامانه مالیاتی کشور، فعالیت شغلی مشمول مالیات، تکالیف و مزایای مالیاتی آن برای سازمان، کاملاً تعریف و مشخص می‌شود.

اگر شغل یا فعالیت اقتصادی جدیدی شناسایی شود که در لیست اینتاکد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور وجود ندارد، امکان اضافه‌کردن آن به لیست وجود خواهد داشت. اگر با چنین مشکلی برخورد کردید، فقط کافی است در فهرست مشاغل مالیاتی گزینه سایر را انتخاب کنید و به دفتر فنی سازمان مالیاتی نامه‌ای به پیوست کپی مجوز فعالیت اقتصادیتان ارسال کنید. سازمان امور مالیاتی هم برای حل مشکل شما یکی از این سه راهکار را انتخاب می‌کند:

  • زیرشاخه شغلی مربوط به فعالیت شغلی شما را به شما معرفی می‌کند
  • شاخه شغلی شما را به لیست مشاغل مالیاتی اضافه می‌کند
  • شغل شما را در زیرشاخه سایر یا مشاغل متفرقه نگه می‌دارد


سخن پایانی

یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی، طبقه‌بندی دقیق فعالیت‌های شغلی مودیان است. طبقه‌بندی‌هایی مثل ISIC از پیش وجود داشتند، اما نمی توانستند تمام فعالیت‌های مودیان را پوشش دهند. بنابراین سازمان امور مالیاتی یک کدگذاری دقیق‌تر ایجاد کرده است که همان سیستم اینتاکد مالیاتی است. دریافت اینتاکد برای انجام امور مالیاتی لازم است، پس اگر اینتاکدتان را دریافت نکرده‌اید، همین الان اقدام کنید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید