درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پیش‌بینی وضعیت بورس در سال 1401: سرمایه‌گذاری چه نتیجه‌ای دارد

پیش‌بینی وضعیت بورس در سال ۱۴۰۱: امسال سرمایه‌گذاری چه نتیجه‌ای دارد؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در راهکارها ۱۴۰۲/۰۸/۰۶

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ روزهای پر افت‌وخیزی را پشت سر گذاشت و اغلب سرمایه‌گذاران در این بازار زیان کردند. اما کارشناسان اعتقاد دارند وضعیت بورس در سال 1401 بهتر می‌شود. کارشناسان این حوزه بر این اعتقادند که دو عامل مهم می‌تواند در سال 1401 بر بازار سرمایه کشور تأثیرات مثبت داشته باشد. یکی از این دو عامل رشد قیمت‌های جهانی کالا ازجمله محصولات فلزی و معدنی، پتروشیمی و نفت و مشتقات آن و عامل دیگر ورود پول‌های ناشی از تقسیم سود شرکتهای بزرگ بازار سرمایه در فصل مجامع است.

بورس اوراق بهادار

یک بازار نوسانی

چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ به دلیل تنوع و تاثیرات وقایع بسیار تاثیر‌گذار مانند بحران در اقتصاد جهان ازجمله کاهش رشد اقتصادی جهان، تورم افسار‌گسیخته، چالش‌های پساکرونا و بحران اوکراین و از طرفی موضوعات مربوط به اقتصاد ایران، باعث می‌شود که نتوان یک تحلیل درست و قاطع دراین‌باره ارائه داد و هر تحلیلی در کوتاه‌مدت نیاز به اصلاح دارد. به همین دلیل آنچه معمولا کارشناسان برای وضعیت بورس در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌کنند، بازاری نوسانی همراه با تغییر و تحولات مثبت و منفی و روند‌های صعودی و نزولی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.

نقش انتظارات تورمی در بورس ایران

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ دارای یک حباب منفی بود، اما بورس در ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به دو خبر خودرویی‌ها و نیز انتظارات تورمی مردم یک جهش خوب را تجربه کرد. نکته‌ای که در مورد وضعیت بورس در سال 1401 به نظر می‌رسد این است که امسال به‌جز انتظارات تورمی، هنوز اتفاق ویژه‌ای روی قیمت دلار ندیده‌ایم و این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده این نکته باشد که اگرچه که در گذشته که محرک اصلی بازار دلار بود و اول دلار صعودی می‌شد و چند ماه بعد بازار به تبعیت از آن حرکت می‌کرد، امروز نقش محرک دیگری به نام انتظارات تورمی در این موضوع بسیار پررنگ شده است. امروز مخاطبان بورس با توجه به سیاست‌های دولت، در حال پیش‌بینی آینده و تصمیم‌گیری در مورد آن هستند و انتظارات تورمی را در بازار سرمایه شکل می‌دهند.

تاثیر جنگ اوکراین بر بورس ایران

تغییر و تحولات بازار سرمایه در ایران در بسیاری موارد سرچشمه‌های بین‌المللی دارد و مختص بازار سرمایه ایران هم نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم بی‌سابقه شکل‌گرفته در دنیا و نیز درگیری‌های روسیه و اوکراین و پیامدهای جهانی آن روند قیمت‌ها را همچنان صعودی خواهد کرد. جنگ روسیه و اوکراین و احتمال تداوم آن که بر رشد قیمت‌های جهانی دامن زد، فرصتی پیش‌بینی نشده برای بازار سرمایه ما ایجاد کرد و بازار ما می‌تواند از این اتفاق با برنامه‌ریزی و مدیریت درست نهایت استفاده را به نفع خود ببرد. با این وضعیت درصورتی‌که کشمکش‌های میان اروپا، آمریکا و روسیه ادامه پیدا کند، قیمت‌های جهانی همچنان رشد پیدا خواهد کرد و این موضوع می‌تواند به نفع ایران و صنایع ایرانی باشد.

نقش کامودیتی‌ها در بورس

بحث تورم جهانی و احتمال تداوم آن تاثیر خود را بر قیمت کامودیتی‌ها (کالایی که قابلیت معامله با کالاهای مشابه را دارد)  نشان داده و چون در بازار ما بسیاری از نماد‌های اصلی بر پایه کامودیتی هستند، این گروه‌ها از تورم جهانی و رشد قیمت‌های جهانی منتفع خواهند شد. بنابراین رشد قیمت‌های جهانی مانند نفت، فلزات اساسی و مواد پتروشیمی نوید شکل‌گیری شرایطی مساعد برای شرکت‌های صادرات‌محور ما را می‌دهد.

در گذشته بازار از ناحیه فروش اوراق ضربه سهمگینی خورده بود، زیرا دولت که راهی برای کسب درآمد نداشت، از طریق فروش اوراق مشارکت و افزایش نرخ گاز، برق و آب و سایر موارد دیگر به بازار سرمایه فشار می‌آورد، اما امسال این امیدواری وجود دارد که دولت بتواند صادرات مطلوب نفتی داشته باشد و از طریق افزایش صادرات نفت، کسری بودجه خود را جبران کند.

همچنین با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که نرخ دلار از قیمت‌های فعلی پایین‌تر نمی‌رود، این موضوع هم می‌تواند بر قیمت کامودیتی‌ها تاثیرگذار باشد.

ریسک بورس در ایران

ریسک‌های بازار سرمایه ایران

ریسک کنونی بازار موضوع توافقات وین هست که همچنان بازار را در بلاتکلیفی قرار داده و در صورت حل این مشکل دورنمای بسیار بهتری در انتظار بازار خواهد بود. همچنین اگر بازار سرمایه از قیمت‌های دستوری نجات یابد، کمک بزرگی به تخصیص بهینه منابع خواهد شد. ضمن اینکه شفافیت قیمت‌ها نیز یکی از خواسته‌های مهم فعالان بازار سرمایه است تا بازار از تصمیمات غیرمنطقی درباره تعیین قیمت‌ها در امان باشد.

البته فعالان بازار سرمایه کشور نکته نگران‌کننده دیگر در وضعیت بورس در سال 1401 را دست‌اندازی دولت و تصمیمات شبانه در این حوزه می‌دانند.

دو سناریو برای بورس ایران در سال 1401

بسیاری از کارشناسان بورس کشور برای آینده بازار سرمایه ایران در سال 1401 دو سناریوی متفاوت را در نظر می‌گیرند که مسیرهای جداگانه‌ای را خواهد داشت.

این کارشناسان معتقدند اگر به بازار اجازه بدهند که همچنان راه خود را طی کند، در ۱۴۰۱ سال پویایی را برای بازار خواهیم داشت و حتی شاخص کل یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی در شهریور ماه و پاییز نیز با این سناریو محتمل است. اما برعکس اگر دست‌اندازی و فروش اوراق به‌صورت آبشاری شروع شود و یا تصمیمات شبانه مثل بستن مالیات به صنایع مختلف و دست کردن در جیب سهامدار مبنای کار قرار گیرد، بازار در همین محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد وارد فاز اصلاح می‌شود.

وضعیت بازار بورس

جمع‌بندی وضعیت بورس در سال 1401

جمع‌بندی همه عواملی که به آن اشاره شد باعث می‌شود انتظار داشته باشیم، در سال ۱۴۰۱ بازاری مطلوب‌تر نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد باشیم.

بهبود نسبی این روز‌های بازار، نشان می‌دهد نقدینگی‌های موجود در بازار سرمایه، تمرکز خود را بر ارزندگی بازار سرمایه قرار داده، ولی باز هم با وجود بهبود حجم معاملات، پول‌هایی در بیرون از بازار وجود دارد که منتظر شرایط بهتر جهت ورود به بازار است.

قیمت‌های جهانی مناسب، نرخ دلار، رشد قیمت محصولات برخی شرکت‌‌ها، تورم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به عقب ماندن بورس از سایر بازارها و بسیاری عوامل دیگر حکایت از این دارند که بازار ایران در سال 1401 مستعد رشد است و بهبود آن به مراتب بهتر از دو سال اخیر خواهد بود. شاید این رشد سریع و با شتاب بالا نباشد، اما روند حرکتی منطقی‌ را با توجه به شواهد می‌تواند در برگیرد.

کارشناسان مالی بازار همچنین تاکید می‌کنند که بازار سرمایه بیشترین واکنش‌ها را به اتفاقات سیاسی، اجتماعی و… نشان می‌دهد؛ پس در صورتی که این‌گونه اتفاقات نیافتد، با توجه به اینکه بازار مسکن در رکود است و نرخ طلا و دلار تمایل به ثبات دارند، می‌توان سال 1401 را سالی خوب برای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ما در سال 1401 شاهد روند صعودی بورس خواهیم بود که البته شیب آن در ادامه و در نیمه دوم سال کمتر از ابتدای آن است.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که پیش‌بینی برای بازه زمانی یک‌ساله، دشوار بوده و می‌تواند خطاهایی داشته باشد. عوامل زیادی می‌تواند روی این پیش‌بینی‌ها تا پایان سال تاثیرگذار باشند و درنتیجه این پیش‌بینی نمی‌تواند ملاکی قطعی برای ورود یا خروج از این بازار باشد. بنابراین در مورد وضعیت بورس در سال 1401 حتما عوامل موثر دیگر را نیز در نظر بگیرید و آگاهانه دست به انتخاب مسیر اقتصادی بزنید.

 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید