درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پنج استراتژی برتر برای توسعه کسب و کار

استراتژی توسعه کسب‌ و کار چیست؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۰/۰۲/۲۶

برای رسیدن به یک هدف خاص در زمینه مختلف، لازم است یک برنامه عملی طراحی شود. در واقع، برنامه عملی یا Action Plan، همان استراتژی نامیده می شود که قرار است در این جا پیرامون آن و بطور خاص استراتژی توسعه کسب و کار صحبت کنیم. این روزها به دلیل رقابت تنگاتنگی که میان کسب‌ و کارهای مختلف وجود دارد، استراتژی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. بنابراین، اگر شما در زمینه کاری خود به دنبال استراتژی و برنامه عملی برتر به منظور توسعه کسب‌ و کار خود هستید، بد نیست ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

ناگفته نماند استراتژی انواع مختلفی دارند که به 3 بخش کلی محدود می شوند:

  •       استراتژی مشارکتی
  •       استراتژی رقابتی و توسعه‌ای
  •       استراتژی ثباتی

در ضمن استراتژی توسعه کسب‌ و کار که موضوع بحث و گفتگو در این مطلب است، در دسته دوم یعنی استراتژی رقابتی و توسعه ‌ای قرار می گیرد.

منظور از استراتژی توسعه کسب‌ و کار چیست؟

قبل از این که از برترین استراتژی های توسعه کسب‌ و کار نام ببریم، لازم دانستیم منظور کلی از عبارت استراتژی توسعه کسب‌ و کار را توضیح دهیم.

زمانی که صاحبان کسب‌ و کار برای توسعه و پیشرفت زمینه شغلی خود راهکارهایی را به کار می گیرند، در واقع از استراتژی توسعه کسب‌ و کار استفاده کرده‌اند. شاید راهکارهای عملی در زمینه شغلی مختلف متفاوت باشد، اما همگی یک هدف دارند و آن هم توسعه و پیشرفت نهایی است.

5 استراتژی برتر برای توسعه کسب‌ و کار

معرفی 5 استراتژی برتر برای توسعه کسب‌ و کار

در این بخش قصد داریم تا صاحبان صنایع و افراد شاغل در زمینه گوناگون را با 5 استراتژی برتری که توسعه و پیشرفت چشم‌گیر کسب و کار را به همراه دارند، آشنا سازیم:

استراتژی توسعه بازار

این استراتژی که در زبان لاتین با عنوان Market development شناخته می شود، یکی از بهترین استراتژی های توسعه کسب و کار به شمار می رود.

در این راهکار عملی، شخصی که کارآفرین است باید یک بازار جدید برای ارائه محصول یا خدمات خود پیدا کند. مثلا:

  • محصولات و خدمات خود را در بیرون از مرزهای داخلی ارائه دهد و با صادرات آن، بازاری با موقعیت جغرافیایی جدید به دست آورد.
  • در بازار داخلی، بخشی را که بدون استفاده واقع شده است از آن خود کند که با تغییر نوع بسته‌بندی، شیوه ارائه خدمات و راهکارهای مشابه امکان‌پذیر خواهد بود.

استراتژی فرانچایز

فرانچایز یا Franchising (در بعضی متون فرانشیز نیز نوشته شده است) از جمله استراتژی مورد استقبال کارآفرینان کسب و کارهای کوچک است. مسلما در بازار جوامع گوناگون، کسب و کارهای کوچکی هستند که با وجود هدف توسعه و رقابت تنگاتنگ، توانایی چندانی در زمینه سرمایه‌گذاری کلان ندارند.

طبق این استراتژی تجاری، کسب و کارهای کوچک باید به کمک فرانشیز و حمایت کسب و کارهای بزرگ، به موفقیت فوق‌العاده دست پیدا کنند. اگر بخواهیم مختصر و مفید راجع به فرانشیز صحبت کنیم، باید بگوییم استفاده از آن، راحت ترین و سریع‌ ترین راه برای دستیابی به موفقیت بزرگ است.

استراتژی توسعه محصولات

کارآفرینان به منظور توسعه کسب و کار خود، نه تنها می توانند بازار فروش و ارائه خدمات را گسترش دهند، بلکه قادر خواهند بود با توسعه محصولات یا به عبارتی Product development، نقش اساسی در پیشرفت و ایجاد بازار رقابتی در زمینه کاری خود ایفا کنند.

در واقع این استراتژی، در زمره راهکارهای عملی قرار می گیرد که هزینه و ریسک بالایی را به دنبال دارد. اما اگر به درستی از آن استفاده شود، قطعا پیشرفت چشم‌گیری به همراه خواهد داشت.

البته استفاده از این استراتژی به میزان وسعت کسب و کار کارآفرینان ارتباط زیادی دارد. کسانی که صاحب کسب و کارهای کوچک با سرمایه نه چندان زیاد هستند، نباید تمرکز اصلی خود را روی این استراتژی قرار دهند. بلکه بهتر است در حوزه فعالیت خود و در میان رقیبان، سعی کنند رتبه دوم را از آن خود کنند.

استراتژی تنوع

یکی از 5 استراتژی برتر برای توسعه کسب و کار که شاید در نگاه اول بی‌اهمیت تلقی شود، تنوع است. متنوع‌سازی یا Diversification، از جمله استراتژی هایی است که اگر به درستی انجام نشود، نه تنها سبب پیشرفت و توسعه کسب و کار نخواهد شد، بلکه افت شدیدی در بازار را به همراه خواهد داشت.

استفاده صحیح از استراتژی متنوع ‌سازی کمک می کند تا کارآفرینان بتوانند از منابعی که در دست دارند، به بهترین شکل بهره ‌مند شوند و از آن در جهت رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.

شاید از خود بپرسید افزایش تنوع محصولات یا خدماتی که کارآفرینان ارائه می دهند، چگونه می تواند راه را برای توسعه کسب و کارها هموار سازد؟

در پاسخ باید به این موضوع اشاره کرد که چنین راهکاری، به نوعی پاسخگویی به احساس تنوع‌ طلبی مشتریان و دریافت‌کنندگان خدمات است. بنابراین می تواند در طولانی مدت به پیشرفت و سوددهی بیشتر کسب و کارها کمک شایانی کند.

برترین استراتژی های کسب و کار

 

استراتژی توسعه کسب و کار نفوذ در بازار

پنجمین استراتژی برتر برای توسعه کسب و کار، نفوذ در بازار نامیده می شود. این استراتژی که با عنوان Market Penetration در متون بازاریابی شناخته می شود، کمک می کند تا سهم بازار محصول یا خدمات گوناگون به شدت افزایش پیدا کند.

در کل، نشانه رفتن سهم بزرگی از بازار محصول و خدمات موجود، هدف استفاده از این استراتژی است که با امور زیر امکان ‌پذیر خواهد بود:

  • افزایش تعداد نیروهای فروش محصول یا ارائه خدمات
  • ارتقاء هر چه بیشتر محصولات و سطح خدمات
  • ارائه دادن پیشنهاد فروش با شرایط مختلف
  • افزایش هزینه مرتبط با توزیع محصول یا ارائه خدمات در بازار

باید اشاره کنیم به سه روش کلی می توان از استراتژی نفوذ در بازار به منظور توسعه کسب و کار استفاده کرد:

  • تبلیغات که شامل تبلیغات اینترنتی، پیامکی، تلویزیونی، مجله، روزنامه، شبکه اجتماعی، چاپ تراکت، حضور در نمایشگاه و موارد مشابه است.
  • افزایش میزان دسترسی که با بالا بردن تعداد شعب فروش محصول و ارائه خدمات امکان‌پذیر است.
  • نفوذ قیمتی که با حفظ کیفیت و کاهش قیمت، نفوذ در بازار فروش محصول و ارائه خدمات را ممکن می کند.

سخن نهایی

استراتژی و راهکارهای عملی به منظور توسعه کسب و کارهای مختلف، به این مواردی که ذکر شد محدود نمی شوند.

کارآفرینان و صاحبان کسب و کار باید متناسب با زمینه شغلی، نوع محصول، نوع خدمات و مواردی از این قبیل، به منظور توسعه، پیشرفت و ایجاد بازار رقابتی در کسب و کار خود از استراتژی های گوناگون استفاده کنند.

کمک گرفتن از نیروهای تحصیل ‌کرده در زمینه به کارگیری استراتژی‌ و راهکارهای عملی، کمک شایانی به کارآفرینان و صاحبان کسب و کار خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


سحر اقوامی

۰۰/۰۲/۲۶ ۱۲:۵۲

ممنون از مطلب خوبتون

    تیم محتوایی پی‌پینگ

    ۰۰/۰۲/۲۶ ۱۴:۰۳

    سلامت باشید.

فرشاد عبادی

۰۰/۰۲/۲۶ ۱۲:۵۴

سلام. خوب میشد یک یا چند کتاب هم معرفی می کردید.

    تیم محتوایی پی‌پینگ

    ۰۰/۰۲/۲۶ ۱۴:۴۷

    سلام، در مقالات آینده به این مطلب می پردازیم، بلاگ ما را دنبال کنید.

علیرضا

۰۰/۰۲/۲۶ ۱۲:۱۵

خیلی ساده و سطحی بیان کردید. میشد بهتر و غنی تر توضیح داد. اینها هم استراتژی های کلاسیکی هستند. بخصوص در دنیای دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین میشد موارد بهتری رو توضیح داد.

    تیم محتوایی پی‌پینگ

    ۰۰/۰۲/۲۶ ۱۴:۲۱

    علیرضای عزیز ما بیشتر سعی می کنیم مطالب پیچیده رو به زبان ساده بیان کنیم تا قابل استفاده برای انواع کسب و کارها باشد.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید