درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
ایلان ماسک کیست و چگونه نامش بر سر زبان ها افتاد؟

بیوگرافی ایلان ماسک

تیم محتوایی پی‌پینگ در سایر ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

شاید شما هم برایتان سوال شده باشد چرا نام ایلان ماسک بر سر همه زبان ها است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، ایلان فعالیت های زیادی در خیلی از زمینه ها داشته است و احتمالا هر روز اسمش را در تیتر اخبار زیادی خواهید دید.

او در اکثر زمینه ها از نجوم گرفته تا صنعت خودرو فعالیت دارد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد حتی بدون شناخت او، نامش را شنیده اند.

ایلان در زندگی خود کارهای بزرگی از جمله تاسیس شرکت x.com و اسپیس ایکس انجام داده است که در ادامه خیلی گسترده تر راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

او فقط 28 سال داشت که میلیونر شد. اگر شما هم کنجکاو هستید که ایلان ماسک چگونه به این ثروت و شهرت رسیده یا می خواهید از این فرد بیشتر بدانید تا انتها ما را همراهی کنید.


ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک در آفریقای جنوبی، در سال 1971 چشم به جهان گشود. او فقط 28 سال داشت که استارتاپ  Zip2  را به شرکت کامپک فروخت و همین حرکت باعث میلیونر شدن او شد.

از دیگر فعالیت های او می توان به تاسیس شرکت X.com در سال 1999 و شرکت اسپیس ایکس در سال 2002 اشاره کرد. ایلان ماسک همچنین در سال 2003 مدیر عامل تسلا موتوزر شد.

یکی دیگر از کارهای بزرگی که این فرد به عنوان یکی از بزرگترین کارآفرین های دنیا کرده است، فرستادن فضاپیمای تجاری به ایستگاه بین المللی فضایی بود که در سال 2012 انجام شد. ایلان رویاهای زیادی در سر دارد که یک از بزرگترین آن ها شکستن زمان و مکان است.

در این بخش خیلی مختصر راجع به فعالیت های او صحبت کردیم، در ادامه می خواهیم خیلی مفصل تر به این موضوع بپردازیم.


کودکی ایلان ماسک

همانطور که گفتیم ایلان ماسک در آفریقای جنوبی و شهر پرتوریای متولد شد. او تا سنین نوجوانی در همین شهر زندگی می کرد. ایلان اولین باری که یک بازی کامپیوتری ساخت فقط 12 سال داشت.

او نام این بازی را بلستر (Blester) گذاشت و توانست آن را به قیمت 500 دلار به مجله PC and office technology بفروشد. ایلان وقتی 19 ساله بود به دانشگاه کویینز رفت و بعد از چند سال، در سال 1991 این دانشگاه را به مقصد دانشگاه پنسیلوانیا ترک کرد.

ایلان در این دانشگاه در رشته کسب و کار فیزیک تحصیل کرد و توانست دو مدرک لیسانس بگیرد. او این دانشگاه را نیز برای ادامه تحصیل ترک کرد و به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا برای گرفتن دکترای رشته خود رفت.

اما ماسک فقط دو روز توانست در آن دانشگاه بماند. او وقتی متوجه رشد چشمگیر شرکت های اینترنتی تازه وارد شد، تصمیم به راه اندازی شرکت خود گرفت و نام آن را Zip2 گذاشت.


ساخت یک امپراتوری توسط ایلان ماسک

در ادامه می خواهیم کمی راجع به شرکت Zip2 صحبت کنیم. این شرکت یک راهنمایی شهری آنلاین است که توسط ایلان ماسک و برادرش در سال 1995 تاسیس شد.

این شرکت در سال 1999 توسط شرکت کامپیوتری کامپک (Compaq) به ارزش 307 میلیون دلار نقد و 34 میلیون دلار سهم، خریداری شد.

در طی این اقدامات بزرگ ایلان ماسک هنوز خیلی جوان بود و سنی نداشت. این تازه اول راه و فعالیت ایلان بود و خیلی اقدامات و معاملات بزرگ دیگری نیز انجام داد.

او شرکت X.com را در سال 1999 که در زمینه خدمات مالی فعالیت داشت راه اندازی کرد. ماسک تصمیم گرفت این شرکت را با شرکت کانفینیتی (Confinity) ادغام کند و این تصمیم را در سال 2000 عملی کرد تا سرویس پی پال ساخته شود.

دو سال بعد، پی پال به تصاحب فروشگاه اینترنتی eBay در آمد. این فروشگاه، شرکت پی پال را به ارزش 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد.


شرکت اسپیس ایکس چگونه تاسیس شد

ایلان ماسک، مالک اسپیس اکس

ایلان به همراه دو نفر از دوستانش برای خرید موشک دست دوم، در سال 2001 به مسکو سفر کردند. ایلان این موشک ها را برای استفاده در پروژه های فضایی نیاز داشت.

یکی از دوستان ایلان می گفت روس ها، ماسک را به عنوان یک تازه کار مسخره می کردند و به آن ها موشک نمی فروختند.

به همین دلیل ایلان ماسک مجبور به بازگشت شد. اما او شکست را نپذیرفت و در سال 2002 به همراه یکی از دوستانش که تجربه کار در شرکت های معتبر زیادی را داشت، دوباره به مسکو برای خرید سه موشک سفر کرد.

ایلان وقتی با قیمت های سرسام آور آن ها مواجه شد تصمیم به تاسیس شرکت خود برای ساخت موشک های ارزان قیمت گرفت و نام آن را (Space Exploration Tenchnologies Corporation) گذاشت، که مخفف آن همان (SpaceX) است.

ایلان ماسک همزمان مدیر عامل ارشد و همچنین مدیر ارشد تکنولوژی این شرکت است. محصولات این شرکت عبارت هستند از راکت هایی با نام فالکون و کپسول های فضایی با نام دراگون.

از شانس خوب این شرکت، ناسا در سال 2008 با این شرکت قرار دادی 1.6 میلیارد دلاری بست و 12 پرتاب محموله به ایستگاه فضایی را به اسپیس ایکس سپرد. موشک فالکون، یعنی موشک اختصاصی این شرکت اکنون در مدار ماهواره ای زمین است.


شرکت تسلا موتورز

ایلان ماسک، مالک تسلا

شرکت تسلا موتورز که ایلان ماسک یکی از بنیان گذاران اصلی آن بود، در سال 2003 راه اندازی شد. هدف اصلی این شرکت تولید و طراحی خودروهایی با قیمت مناسب است. این شرکت در سال 2008 از یکی از بهترین خودروهای خود رونمایی کرد.

این خودرو که فقط 3.7 ثانیه نیاز داشت تا سرعت خود را به 97 کیلومتر بر ثانیه برساند، رودستر (Roadster) نام گرفت. خودروی رودستر شارژی است و با یک بار شارژ شدن کامل، می تواند 393 کیلومتر را طی کند.

اولین خودروی سدان الکتریکی تسلا، مدل اس (Model S) بود، این خودرو نیز مثل بقیه خودروها موفقیت های زیادی را برای این شرکت کسب کرد. مجله Motor Trend این خودرو را به عنوان خودروی سال، در سال 2013 انتخاب کرد.

این خودرو همچنین توانست مقام سوم را در شرکت 12 ساله تسلا از آن خود کند. جالب است بدانید درهای این خودرو به صورت دو بال باز می شوند.


باتری های پاوروال و گیگافکتوری

یکی دیگر از محصولاتی که تسلا ساخت، باتری های پاروال و گیگافکتوری بودند. این باتری ها مورد استفاده خانه هایی قرار می گرفتند که از پنل های خورشیدی برخوردار بودند.

این باتری انرژی خورشید را در روز ذخیره می کند و شب ها اهالی خانه می توانند از آن استفاده کنند. از مزایای دیگر این باتری باید به این موضوع اشاره کرد که حتی اگر خانه ای از پنل های خورشیدی برخوردار نباشد، باتری پاوروال در ساعاتی که برق کمتری مصرف می شود، برق را ذخیره می کند و در ساعات پر مصرف آن را به شبکه تزریق می کند. همین موضوع باعت مصرف برق کمتر خواهد شد.

همچنین تسلا، پروژه عظیم دیگری به نام گیگافکتوری دارد. این کارخانه عظیم باتری های تسلا را تولید می کند.

از طرفی بعد از کارخانه بویینگ، گیگافکتوری بزرگترین کارخانه جهان با 3000 هکتار است. در واقع این کارخانه آنقدر بزرگ و عظیم است که ایلان نیز موقع بررسی آن بسیار حیرت زده شده بود.


بلند پروازی بی پایان ایلان ماسک

بلند پروازی ایلان ماسک

ظاهرا ایلان ماسک سیری ناپذیر است. او در هر پروژه ای که به موفقیت می رسد، فقط انگیزه اش برای ادامه راه بیشتر می شود و این موفقیت ها را نشانه پایان مسیر نمی داند.

ایلان در سال 2013 پروژه ای را که به نظر نشدنی می آمد مطرح کرد که مخالفان زیادی نیز داشت. اما با وجود این، ایلان ماسک سرسختانه روی این پروژه کار می کند. او نام این پروژه را هایپر لوپ گذاشت.

این پروژه، ایده یک وسیله حمل و نقل خیلی شگفت انگیز را می دهد که افراد در یک کپسول می نشینند و آن کپسول به سرعت 96 تا 1220 کلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد. اگر این اتفاق رخ بدهد می تواند تمام صنعت حمل و نقل را متحول کند.

ایلان ماسک دوره کوتاهی نیز به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به اهدافش همکاری کرد. اما بعد از این که ترامپ پیمان زیست محیطی پاریس را کنار گذاشت، ایلان نیز به همکاری اش با او پایان داد.

در این بین باید اشاره ای نیز به حمایت ایلان ماسک از بیت کوین کنیم. در واقع حرف های او در توییتر اخیرا تاثیرات بسیار زیادی روی این ارز دیجیتال گذاشتند. از جمله باید به پذیرش تسلا از خرید با بیت کوین و سپس کنار گذاشتن آن اشاره کرد.

ایلان ماسک همچنین علاقه خاصی به میم کوین ها از جمله دوج کوین دارد که البته خیلی از افراد دلیل او را سودآوری از این بازار می دانند.


زندگی شخصی ایلان ماسک

ایلان ماسک پنج فرزند دارد که هر پنج تای آنها پسر هستند، اولین فرزند او وقتی تنها دو ماه داشت به علت بیماری مرگ ناگهانی نوزاد، فوت شد. او یک جفت دو قلو به نام گریفین و خاویر دارد که در سال 2004 به دنیا آمده اند.

همچنین در سال 2006 نیز سه قلو هایش به دنیا آمدند. جالب است بدانید همه بچه های ایلان ماسک به روش لقاح مصنوعی متولد شدند.


ایلان ماسک راجع به آینده چه رویکردی دارد

به گفته ایلان ماسک او همیشه دوست داشت در کارهایی که موجب تغییر دنیا می شوند فعالیت کند. او وقتی توسط پروژه هایzip2  یا پی پال میلیاردر شد باز هم دست از کار بر نداشت و علایق خود را در پیش گرفت.

ایلان می گوید شرکت ها و پروژه هایی که من روی آن ها کار می کردم، همیشه وضعیت خوبی نداشتند. به گفته ماسک این شرکت ها حتی تا مرز ورشکستگی نیز رفته اند و با سرمایه خود آن ها را نجات داده است. ایلان ماسک هم اکنون با دارایی تقریبا 192 میلیاردی خود پس از جف بزوس در جایگاه دوم پولدارترین افراد دنیا قرار گرفته است.

برخلاف خیلی از افرادی که از زندگی حال خود راضی نیستند و می گویند تکنولوژی باعث پایین آمدن کیفیت زندگی ها شده است، ایلان چنین عقیده ای ندارد. او معتقد است ما در بهترین زمان ممکن زندگی می کنیم و دستاوردهای دنیای فناوری باعث رفاه و بهتر زندگی کردن مردم شده اند.

او آینده را به نحوی که تمامی خانه ها مجهز به پنل های خورشیدی باشند، همه خودروها الکتریکی باشند و یا حتی سفر از سیاره ای به سیاره دیگر به آسانی سفر از قاره ای به قاره دیگر باشد، دوست دارد. ایلان ماسک می خواهد تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت باشد.

او همچنین چند وقتی در توییتر فعالیت های زیادی داشت و توییت های جنجالی درباره خصوصی سازی تسلا منتشر کرد که در نهایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا او را از مدیر عاملی تسلا بر کنار کرد. این کمیسیون ایلان ماسک را به مبلغ 20 میلیون دلار نیز جریمه کرد.


کلام پایانی

ایلان ماسک یکی از موفق ترین و ثروتمندترین افراد جهان است. او روز به روز در کار خود پیشرفت های چشمگیری می کند و می تواند الگوی خوبی برای بسیاری از کارآفرینان بالقوه و کسانی باشد که دنبال موفقیت در زندگی خود هستند.

همانطور که گفتیم ایلان ماسک همیشه دنبال راهی برای پیشرفت دنیا است. او نیز فعالیت های زیادی در زمینه پیشرفت تکنولوژی انجام داده است و هر کاری برای بهبود آن انجام می دهد.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید