درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
دستگاه ماینر / mining machine

ماینینگ یعنی چه و دستگاه ماینر چیست؟ آشنایی با بهترین ارزهایی که می‌توانید استخراج کنید

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

آیا تابه‌حال در مورد مکانیک تولید ارزهای دیجیتال فکر کرده‌اید؟ ماینینگ (استخراج) فرایندی است که برای تولید برخی کوین‌ها و تأیید تراکنش‌های جدید استفاده می‌شود. البته نگذارید واژه‌ی استخراج گمراهتان کند؛ اینجا خبری از معدن‌های قدیمی نیست.


استخراج ارز دیجیتال چیست؟

ماینینگ چیست؟ برخی ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین، از طریق فرایند ماینینگ تولید می‌شوند. در این فرایند رایانه‌هایی در سراسر دنیا به بلاک‌چین متصل می‌شوند تا شبکه‌های گسترده و غیرمتمرکزی را ایجاد کنند که تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید را تأیید و ایمن می‌کنند. به زبان ساده‌تر، مجموعه‌هایی که می‌خواهند ماینینگ کنند، سخت‌افزار لازم را می‌خرند و هزینه برق موردنیاز برای فعال نگه داشتن آن را پرداخت می‌کنند تا این سخت‌افزارها به شبکه متصل شده و از توان پردازشی خود برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده کنند.


ماینر چیست؟

ماینرها در واقع همان رایانه‌هایی هستند که به شبکه متصل می‌شوند. اما این سرمایه‌گذاری عظیم با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود؟ دریافت رمزارز شبکه!

اولین کامپیوتری که بتواند یک عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال معروف به “هش” را حدس بزند، پاداشی را به صورت بیت کوین دریافت می‌کند. برنده، دفتر کل بلاک‌چین را با تمام تراکنش‌های تازه تأیید کرده، به‌روزرسانی می‌کند و به این ترتیب یک «بلوک» تأیید شده جدید را به زنجیره اضافه می‌کند. و در ازای این کار مقدار از پیش تعیین‌شده از ارز دیجیتال شبکه به او تعلق می‌گیرد.

در واقع این یک معامله برد-برد است. ماینر بلاک‌چین را ایمن می‌کند و بلاک‌چین به او پاداش می‌دهد. در بیت کوین این اتفاق هر ده دقیقه یک بار می‌افتد و پاداش هم متغیر است. در اواخر سال ۲۰۲۰، پاداش ۶.۲۵ بیت‌کوین بود، اما هر چهار سال پس از آن به نصف کاهش می‌یابد. در واقع با افزایش سختی استخراج، پاداش همچنان کاهش می‌یابد، تا زمانی که بیت‌کوین دیگری برای استخراج باقی نماند.


دستگاه استخراج بیت کوین چیست؟

خالق بیت کوین در نظر داشت که هر دستگاه ساده‌ای (مانند لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی) بتواند به یک دستگاه ماینر بیت کوین تبدیل شود؛ اما ماینرهای متوجه شدند که با کارت‌های گرافیک پیشرفته‌تر می‌توانند قدرت هش ریت بالاتری دریافت کنند و سود بالاتری داشته باشند. بنابراین قدرت سخت‌افزاری را ارتقا داده و استخراج بیت کوین با ماینر به فرایندی سخت و پرهزینه تبدیل شد که فضایی برای رقابت افراد با سرمایه کم نداشت. امروزه دیگر نمی‌توانید با یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ استاندارد بیت کوین استخراج کنید و به سخت‌افزار تخصصی ASIC (مدارهای مجتمع ویژه برنامه یا اسیک) نیاز دارید.

دستگاه ASIC ماینینگ بیت کوین


چگونه بهترین ماینر بیت کوین را پیدا کنیم؟

هنگام تعیین اینکه کدام ASIC استخراج بیت کوین را بخرید باید به چند فاکتور مهم توجه کنید:

  • نرخ هش: دستگاه استخراج بیت کوین چند هش در ثانیه می‌تواند ایجاد کند؟ هرچه نرخ هش‌ بیشتر باشد، هزینه‌های بیشتری هم باید پرداخت کنید.
  • کارایی: چون دستگاه‌های ماینر برق زیادی مصرف می‌کنند، باید دستگاهی بخرید که ارزش این هزینه را داشته باشد. مثلاً هالونگ ماینینگ Dragonmint T1 یکی از کارآمدترین دستگاه‌های ماینینگ است.
  • قیمت: میزان هزینه‌ای که می‌خواهید صرف کنید را مشخص کنید. سخت‌افزار ماینینگ ارزان، بیت‌کوین کمتری استخراج می‌کند و برعکس.


برای استخراج رمزارز به چه چیزهایی نیاز داریم؟

تجهیزات لازم برای استخراج معمولاً در سه دسته قرار می‌گیرند:  

  1. کیف پول دیجیتال
  2. نرم‌افزار ماینینگ: مانند ماینر BTC و ماینر CG
  3. سخت‌افزارها: دستگاه اسیک (سکوی ماینینگ)، اینترنت پرسرعت، منبع برق (حداقل ۱۰۰۰ کیلووات)، تجهیزات خنک‌کننده قدرتمند


روش‌های استخراج ارز دیجیتال

این‌ها اصلی‌ترین روش‌های ماینینگ هستند که می‌توانید بسته به بودجه‌تان یکی را انتخاب کنید:


1. مزرعه استخراج (Farm Mining)

اتاق یا انبار بزرگی را تصور کنید که از تجهیزات سخت‌افزاری (GPU و ASIC)، فن‌های خنک‌کننده بزرگ و منبع تغذیه (تجهیزات عظیم تأمین برق) پر شده است. این یک مزرعه استخراج است.

البته لزوماً نیازی به فضای بزرگ هم نیست و اندازه مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به مواردی چون سرمایه اولیه، تعداد افراد تیم و اهداف آن‌ها بستگی دارد. مثلاً می‌توانید دو دستگاه ASIC داشته باشید و فارم ماینینگ را در اتاقی کوچک انجام بدهید.

فارم ماینینگ چیست


سود فارم ماینینگ به چه چیزی بستگی دارد؟

میزان سود فارم‌های ماینینگ به عوامل بسیاری بستگی دارد:

  • میزان برق مصرفی دستگاه ماینر
  • هزینه‌ی برق
  • میزان سلامتی دستگاه ماینر
  • مقیاس و بزرگی فارم ماینینگ
  • ارزش رمزارز هنگام استخراج و فروش آن
  • درجه‌ی سختی ماینینگ

از آنجایی که تقریبا همه‌ی مزرعه‌های ماینینگ از سخت‌افزارهای یکسانی استفاده می‌کنند و پاداش استخراج یک بلوک هم ثابت است، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده‌ی میزان سود استخراج، میزان هزینه‌ی برق مصرفی است.


2. استخراج استخری (Pool Mining)

کسانی که سرمایه کافی برای فارم ماینینگ را ندارند، منابع محاسباتی و قدرت پردازش خود را در یک شبکه تجمیع می‌کنند تا شانس بالاتری برای استخراج داشته باشند. اگر استخر موفق به استخراج رمزارز شود، پاداش دریافتی – بر اساس نسبت قدرت پردازش یا کار افراد – بین افرادی که مشارکت کرده‌اند، تقسیم می‌شود. 

استخراج استخری (پول ماینینگ) چیست؟


4. استخراج انفرادی (Solo Mining)

همان‌طور که از نامش پیداست، استخراج انفرادی یعنی یک ماینر به طور مستقل فرایند استخراج را اجرا می‌کند. این ماینرهای انفرادی، کامپیوترهای ماینینگ خود را به مشتریان کیف پول کریپتو بومی متصل کرده و بلوک‌ها را کشف می‌کنند. امکان استخراج انفرادی و سودآوری در درجه اول به دو عنصر متکی است: قدرت سخت‌افزار و سختی شبکه.

بازدهی فرایند استخراج انفرادی پایین است و به زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل اکثر کاربران ترجیح می‌دهند از پول ماینینگ استفاده کنند.


5. استخراج با موبایل

اگر از ظرفیت پردازش گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌های iOS و اندروید برای استخراج استفاده کنید، از روش استخراج رمزنگاری موبایل بهره برده‌اید.

برای این روش به گوشی هوشمند، اپلیکیشن استخراج ارز دیجیتال و اتصال اینترنتی قوی و پایدار نیاز دارید. و یادتان باشد که این فرایند عمر مفید گوشی را به شدت کاهش می‌دهد. برنامه‌های بسیاری برای سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید برای استخراج ارزهای دیجیتال در دسترس هستند. بااین‌حال، اکثر برنامه‌ها فقط در سایت‌های استخراج رمزنگاری شخص ثالث در دسترس هستند که مشروعیت آنها باید قبل از استفاده به‌دقت بررسی شود. 


3. استخراج ابری (Cloud Mining)

ماینرها می‌توانند به جای خرید، نصب یا نگهداری سخت‌افزار یا نرم‌افزار تخصصی، از قابلیت محاسباتی ابری استفاده کنند و هزینه‌های کمتری پرداخت کنند. استخراج ابری بدون نیاز به تهیه سرورهای قدرتمند و سخت‌افزارها تخصصی عمل می‌کند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را به صفر می‌رساند.

استخراج ابری (کلود ماینینگ) چیست؟


بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج


1. بیت کوین

با وجود افزایش آلت‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال مختلف، بیت‌کوین ارزش خود را به‌عنوان ستاره بازار ارزهای دیجیتال حفظ کرده است. شما می‌توانید بیت‌کوین را با استفاده از کامپیوترهای قدرتمند ASIC استخراج کنید و با سایر ماینرها برای اعتبارسنجی بلاک‌های آن رقابت کنید. اگرچه رقابت زیادی در استخراج بیت‌کوین وجود دارد، اما همچنان می‌توانید با پیوستن به یک استخر استخراج، سود خوبی کسب کنید.


2. لایت کوین

استخراج لایت کوین بسیار شبیه به استخراج بیت‌کوین است. این رمزارز از پروتکل SCRYPT استفاده می‌کند که امکان استخراج با یک سیستم ساده مبتنی بر GPU را ممکن می‌کند. بااین‌حال می‌توانید روی یک سیستم ASIC مناسب هم سرمایه‌گذاری کرده و از ماینینگ استخری استفاده کنید. در نهایت می‌توانید از کیف پول‌های لجر نانو ایکس، لجر نانو اس، ترزور تی برای نگهداری این سکه‌ها استفاده کنید.


3. ورت کوین

این کوین منحصربه‌فرد، فقط به صورت جداگانه یا از طریق استخرهای استخراج GPU استخراج می‌شود و نمی‌توانید از CPU یا ASIC برای استخراج آن استفاده کنید. برای استخراج به صورت جداگانه، می‌توانید به‌راحتی ماینر را با یک کلیک را از وب‌سایت Vertcoin دانلود کنید. به‌علاوه می‌توانید از کیف پول‌های زیر برای ذخیره Vertcoin استفاده کنید:

  • Trezor مدل T
  • Trezor One
  • Ledger Nano X
  •  Ledger Nano S
  • Coinomi
  • Vertcoin Core
ورت کوین ماینینگ


4. زی کش (ZCash)

این ارز رمزنگاری شده، گزینه‌ی مناسبی برای ماینرها است. می‌توانید با استفاده از سیستم‌های GPU، استخراج‌کننده ویندوز EWBF Zcash Miner و یا GUI miner، کنسول و برنامه اندرویدی روی این بلاک‌چین استخراج کنید. مبتدیان هم می‌توانند با استفاده از CPU فرایند ماینینگ را انجام بدهند. این بلاک‌چین رقابت کمتری دارد و استخراج آن هم آسان‌تر خواهد بود. استخراج هر بلوک ۷۵ ثانیه طول می‌کشد و شما ۳.۱۲۵ زی کش جایزه دریافت می‌کنید. 


میزان برق مصرفی دستگاه ماینر چقدر است؟

فارم‌های ماینینگ، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. میزان مصرف برق آن‌ها به قدرت پردازشی دستگاه ماینینگ بستگی دارد. برای مثال، توان مصرفی دستگاه ماینینگ Antminer S9 حدود ۱۵۰۰ وات‌ساعت است. اکثر استخراج‌کننده‌ها، این سیستم‌ها را به صورت شبانه روز روشن می‌گذارند؛ بنابراین روزانه ۳۶۰۰۰ وات، و ماهیانه ۱۰۸۰ کیلووات مصرف برق خواهیم داشت.

بیایید یک مثال را با هم بررسی کنیم تا درک شفاف‌تری از میزان برق مصرفی داشته باشید. در سال 2019 تخمین زده شد که مجموع برق مصرفی کل فارم‌های ماینینگ در سال ۲۰۲۰، به ۷۵ تراوات خواهد رسید. این مقدار، ۱۵ برابر برق مصرفی سالانه‌ی کشور دانمارک است!


کلام پایانی: استخراج ارز دیجیتال در ایران

ماینینگ در ابتدا  – به علت مصرف بالای برق – در ایران ممنوع بود؛ اما در سال ۹۸ این فرایند قانونی اعلام شد و با دریافت مجوز از وزارت صمت می‌توانید عملیات ماینینگ را در ایران انجام دهید. فعالیت بدون دریافت مجوز هم توقیف تجهیزات را به دنبال خواهد داشت.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید