درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
زندگی نامه وارن بافت / warren buffett biography

زندگی نامه وارن بافت | وارن بافت کیست؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

وارن بافت کیست؟ او که به «پیش‌ گوی اوماها» معروف است، یک استاد سرمایه‌گذاری و یکی از پول‌دارترین و محبوب‌ترین بازرگانان دنیا است. در این مقاله از درگاه پرداخت پی‌پینگ به زندگی نامه وارن بافت می‌پردازیم و روند رشد و پیشرفت او را بررسی می‌کنیم.


وارن بافت کیست؟

وارن بافت در سال ۱۹۳۰ در ایالت نبراسکا به دنیا آمد. او در سنین جوانی استعداد و اشتیاق خود به دنیای کسب‌وکار را بروز می‌داد. وی در سال ۱۹۵۶ شرکت مسئولیت محدود «شرکای بافت» را شروع کرد و از سال ۱۹۶۵، کنترل شرکت برکشایر هاتوی را به دست گرفت. با سرمایه‌گذاری و نظارت بر شرکت‌هایی در حوزه‌ی رسانه، بیمه، انرژی، غذا و نوشیدنی، وارن به یکی از ثروت‌مندترین افراد و یک بشردوست تحسین‌شده تبدیل شد.


وارن بافت کیست؟ | دوران کودکی

وارن ادوارد بافت در ۳۰ آگوست ۱۹۳۰ به دنیا‌ آمد. مادر او لیلا و پدرش هوارد، نماینده‌ی کنگره‌ی آمریکا بود. وارن فرزند دوم خانواده بود؛ دو خواهر داشت و از سنین پایین علاقه‌ی زیادی به پول و کسب‌وکار داشت. آشنایان وارن از توانایی عجیب و غریب او در محاسبه‌ی چند ستون عدد، به صورت ذهنی و در زمان بسیار کوتاه تعریف می‌کنند؛ شاهکاری که هنوز نیز همکاران او را در شرکت شگفت‌زده می‌کند.

در سن شش سالگی، بافت از مغازه‌ی پدربزرگش شش بسته کوکاکولا به ارزش ۲۵ سنت خرید و هرکدام را به قیمت یک سکه‌ی پنج سنتی فروخت که در مجموع ۵ سنت سود نصیبش شد. وقتی سایر بچه‌ها در حال بازی و سرگرمی بودند، وارن در حال پول در آوردن بود. پنج سال بعد، او اولین گام خود را در دنیای پیشرفته‌ی مالی برداشت.

در سن ۱۱ سالگی، وارن بافت سه عدد سهم شرکت Cities Service را به قیمت ۳۸ دلار برای خودش و خواهر بزرگش، دوریس، خریداری کرد. پس از مدت کوتاهی قیمت آن سهم به ۲۷ دلار کاهش پیدا کرد. وارن جوان که ترسیده بود اما کماکان امید داشت، سهام را نگه داشت تا به قیمت ۴۰ دلار رسید. او به سرعت سهام را فروخت که البته این اشتباه به زودی او را پشیمان کرد. سهام آن شرکت تا ۲۰۰ دلار نیز پرتاب شد و این تجربه به وارن بافت یکی از پایه‌ای‌ترین اصول سرمایه‌گذاری را آموخت: «برگ برنده صبر است.»


 وارن بافت | تحصیلات

در سال ۱۹۴۷، وارن بافت در حالی که ۱۷ ساله بود دبیرستان خود را به اتمام رساند. او هرگز قصد رفتن به دانشگاه را نداشت؛ او تنها با روزنامه فروشی ۵۰۰۰ دلار (معادل ۴۲۶۱۰ دلار در سال ۲۰۲۰) کسب کرده بود. پدر وارن با او موافق نبود و به او پیشنهاد داد وارد مدرسه‌ی کسب‌وکار دانشگاه پنسیلوانیا شود.

بافت فقط دو سال در آن‌جا ماند و اعتراض داشت که بیش‌تر از اساتید خود اطلاعات دارد. او به خانه‌اش در اماها رفت و به دانشگاه Nebraska-Lincoln منتقل شد. در کنار کار تمام وقت، او توانست دانشگاه خود را در سه سال تمام کند. بافت مطالعات دوران کارشناسی‌اش را با همان مقاومت‌های گذشته سپری کرد. او در آخر مشتاق شد و برای دانشکده کسب‌وکار دانشگاه هاروارد درخواست نمود که به خاطر «سن کم» درخواست او رد شد. وارن پس از این ماجرا به کلمبیا رفت،‌ جایی که با بن گراهام و دیوید داد آشنا شد. این دو سرمایه‌گذار مشهور تجربه‌هایی به وارن آموختند که می‌توانست آینده‌ی زندگی او را متحول کند.

وارن بافت کیست؟ دوران کودکی


بن گراهام مشاور و الگوی زندگی وارن بافت

بن گراهام در دهه‌ی ۱۹۲۰ در میان مردم شناخته شد. در زمانی که سایر افراد در دنیا به عرصه‌ی سرمایه‌گذاری مانند میز قمار نگاه می‌کردند، گراهام به دنبال سهام شرکت‌هایی بود که قیمت بسیار پایینی دارند و در کف قیمتی خود قرار دارند؛ این‌گونه، ریسک سرمایه‌گذاری‌اش را به حداقل می‌رساند. یکی از شناخته‌شده‌ترین معاملات او شرکت پایپ‌لاین شمالی بود؛ یک شرکت انتقال نفت که توسط خاندان راکفلرها اداره می‌شد. قیمت هر سهم ۶۵ دلار معامله می‌شد، اما پس از مطالعه‌ی صورت‌های مالی، گراهام متوجه شد که به ازای هر سهم ۹۵ دلار اوراق قرضه تعلق می‌گیرد. سرمایه‌گذاران سعی کردند مدیریت شرکت را قانع کنند تا پرتفوی خود را بفروشد اما موفق نشدند. در زمان کوتاهی در ادامه، گراهام با ترفندی یک کرسی هیئت مدیره را به نفع خود به کار گرفت و شرکت اوراق خود را فروخته و ۷۰ دلار به ازای هر سهم تقسیم کرد.

بن گراهام و وارن بافت

به خاطر اصول سرمایه‌گذاری ساده اما عمیق وی، بن گراهام به الگو و شخصیتی والا برای وارن بافت ۲۱ ساله تبدیل شد. با خواندن کتاب «Who’s Who» وارن متوجه شد الگوی زندگی‌اش رئیس هیئت مدیره‌ی یک شرکت بیمه‌ی کوچک به نام GEICO است. او صبح یک روز شنبه با قطاری به سمت واشنگتون رفت تا مرکز کار آن‌ها را ببیند. وقتی آن‌جا رسید درها قفل بود. بافت توقف‌ناپذیر، بی‌امان به در کوبید تا بالاخره سرایداری آمد و در را به رویش باز کرد. او پرسید آیا کسی داخل ساختمان است؟ وی در طبقه‌ی ششم با لورمیر داویدسون، مدیر مالی شرکت، ملاقات کرد. بافت بلافاصله در مکالمه‌ای که تا چهار ساعت به طول انجامید، در مورد شرکت و فعالیت‌های مالی آن سوال کرد. تجربه‌ی این دیدار تا ادامه‌ی زندگی وارن بافت با او همراه بود. او در آخر تمام مالکیت شرکت GEICO را در برکشایر هاتوی تصاحب کرد. 

در دوران کارشناسی بافت در کلمبیا،‌ او تنها کسی بود که توانست از گراهام نمره‌ی A+ دریافت کند. با این حال، گراهام و پدر بافت به او پیشنهاد دادند پس از فارغ‌التحصیلی در وال استریت کار نکند. بافت با عزم بالا، به گراهام پیشنهاد داد رایگان برای او کار کند. اما گراهام روی او را زمین انداخت؛ زیرا می‌خواست این موقعیت را به یهودیانی که در شرکت‌های دیگر استخدام نشده‌اند بدهد.


زندگی نامه وی | بازگشت به خانه

با بازگشت به خانه، بافت کاری را در کارگزاری پدرش شروع کرد و هم‌چنین شروع به ملاقات دختری به نام سوزی تامپسون نمود. رابطه‌ی آن‌ها در نهایت جدی شد و در آپریل ۱۹۵۲ با هم ازدواج کردند. آن‌ها یک آپارتمان با مبلغ ماهیانه‌ی ۶۵ دلار اجاره کردند؛ آپارتمانی که کهنه بود و آن‌ها در میان موش‌ها زندگی می‌کردند. در این سال‌های ابتدائی، سرمایه‌گذاری‌های بافت عمدتا به یک شرکت نفتی و چند مورد املاک خلاصه می‌شد اما هیچ‌کدام موفقیت آمیز نبود. در این زمان او شروع به کلاس گذاشتن شبانه در دانشگاه اماها کرد. سپس،‌ گراهام روزی تماس گرفت و از بافت جوان خواست برایش کار کند.

بافت و سوزی به خانه‌ای در حومه‌ی نیویورک رفتند. بافت هر روز به دنبال تحلیل شاخص شرکت‌های بورسی آمریکا (S&P) و پیدا کردن موقعیت‌های سرمایه‌گذاری بود. در این زمان بود که تفاوت در دیدگاه‌های فکری بافت و گراهام شروع شد. بافت به این توجه می‌کرد که شرکت چگونه کار می‌کند و چه مزایایی نسبت به رقبا دارد؛ گراهام فقط به اعداد و صورت‌های مالی شرکت و سودآوری آن‌ها نگاه می‌کرد اما بافت به مدیریت شرکت به ‌عنوان یک نشانه‌ی مهم برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کرد.

در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶، ‌بافت سرمایه‌ی خود را از ۹۸۰۰ دلار به ۱۴۰,۰۰۰دلار رساند. در اول ما می ۱۹۵۶، بافت با هفت شریک از جمله خواهر و عمه‌اش، شراکتی را با سرمایه‌ی ۳۰۰,۰۰۰ دلار شروع کردند. از این زمان به بعد او یک خانه به مبلغ ۳۱,۵۰۰ دلار خرید، یک دفتر داشت و با سه بچه و یک زن فوق‌العاده و کار عالی، بالاخره زندگی او سامان گرفته بود. در پنج سال دیگر نیز شرکای بافت ۲۵۱ درصد سود کردند در حالی که شاخص آمریکا فقط ۷۴ درصد رشد کرده بود. وارن به یک شخصیت معروف در شهرش مبدل شده بود و با وجود درخواست‌های زیاد اطرافیانش، هیچ موقع نشانه‌هایی از سهام مورد نظرش ارائه نمی‌کرد. در سال ۱۹۶۲، این شراکت به سرمایه‌ی ۷.۲ میلیون دلاری رسیده بود که یک میلیون دلار آن از آن وارن بافت بود. ده سال پس از آغاز این شراکت، دارایی‌های آن‌ها ۱۱۵۶ درصد رشد کرده بود که مانند پادشاهی در مقابل شاخص داوجونز که ۱۲۲ درصد رشد داشت، پیش می‌رفت. سرمایه‌ی آن‌ها به ۴۴ میلیون دلار رسیده بود که حدود ۷ میلیون دلار آن برای بافت و خواهرش بود. 

خانواده / warren buffett family

در سال ۱۹۶۹ بافت شراکت خود را به اتمام رساند و به شرکا اطلاع رسانی کرد که من معامله‌ی خوبی را در این بازار فعلی پیدا نمی‌کنم. او شروع به نقد کردن سبد خود کرد و به جز دو شرکت برکشایر و دایورسیفاید بقیه را نقد کرد. سهام برکشایر میان شرکا پخش شد و وارن اعلام کرد که خودش در این کسب‌وکار دخیل است. او نیت خود که می‌خواست سهام خود را نفروشد عمومی نکرد؛ وارن ۲۹ درصد سهام برکشایر را داشت.

نقش بافت در شرکت برکشایر گویی از سال‌های قبل مشخص شده بود. در ۱۰ می ۱۹۶۵، بعد از افزایش ۴۹ درصدی سهام، وارن خود را مدیر برکشایر معرفی کرد. مدیریت نادرست تقریبا شرکت را زمین‌گیر کرده بود و بافت مطمئن بود با کمی تلاش مدیریت آن‌جا بهبود می‌یاید. بافت رئیس هیئت مدیره خود را معرفی کرد و موافقت کرد ۱۸۰۰۰ دلار وام به او بدهند تا بتواند ۱۰۰۰ سهم شرکت را بخرد. دو سال بعد بافت شرکت را با پرداخت ۸.۶ میلیون دلار به‌صورت کامل و یک‌جا خریداری کرد. او در سال ۱۹۷۰ خودش را به ‌عنوان رئیس هیئت مدیره‌ی برکشایر معرفی کرد. از آن پس برکشایر اسب تیزپای بافت در سرمایه‌گذاری‌اش شد و میلیون‌ها دلار سودآوری به همراه داشت.

تا اواخر دهه‌ی هفتاد، سهام برکشایر ۲۹۰ دلار معامله می‌شد و ثروت شخصی بافت ۱۴۰ میلیون دلار بود. البته جالب است بدانید بافت تا آن موقع حتی یک سهم نیز از آن شرکت نفروخته بود و با ۵۰,۰۰۰ دلار درآمد سالانه زندگی می‌کرد.


تغییرات در زندگی

در ۴۷ سالگی، سوزان بافت، همسرش را ترک کرد. با این که سوزان هنوز در گرو ازدواج با وارن بود، به سان‌فرانسیسکو مهاجرت کرد و اصرار کرد که همان‌جا بماند. وارن از این قضیه بسیار متاثر شد و در ابتدا بسیار برایش دشوار بود. سوزی به زنان متعددی می‌گفت به همسرش سر بزنند و با او به شام و سینما بروند. در آخر برای بافت خدمت‌کاری به اسم استرید منکس در نظر گرفته شد و او تبدیل به همراه بافت در ادامه‌ی زندگی شد.

همسر وارن همیشه علاقه داشت دارایی‌هایشان را در راه خوبی خرج کنند. در آخر بافت حدود نیمی‌ از دارایی‌های خود را به بنیاد خیریه‌ی بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. در سال ۲۰۰۶ مبلغ ۳۷ میلیارد دلار توسط وارن به این موسسه اهدا شد که به گفته‌ی بیل گیتس این بزرگ‌ترین کمک خیریه‌ی دنیا به شمار می‌رود.


سبک زندگی وارن بافت و ثروت فعلی او

خانواده / warren buffett family

وارن بافت در دوران کرونا مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران ضرر بسیاری معادل ۵۰ میلیارد دلار به شرکتش وارد شد. البته او در سرمایه گذاری دید بلند مدت دارد و حتی در شدیدترین ریزش‌ها به دنبال موقعیت‌های خوب برای خرید می‌گردد. پس از دوران کرونا ثروت فعلی وارن حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

گفته می‌شود بافت در زندگی شخصی خود تجملات را دوست ندارد. مانند همه‌ی افراد زندگی می‌کند و یک ماشین معمولی دارد. حتی در مورد او می‌شنویم که از ایمیل استفاده نمی‌کند و زیاد با فناوری‌های جدید کار نمی‌کند.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید