درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
موقعیت های شغلی فین تک

دنبال موقعیت های شغلی مرتبط با فین تک در ایران می‌گردید؟ راهنمای شما اینجاست

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

امروزه با گسترش اینترنت و تجارت الکترونیک، موقعیت های شغلی مرتبط با حوزه فناوری به شدت رشد داشته‌اند. فین تک FinTech یا همان فناوری مالی (financial technology) یک اصطلاح فراگیر است که با استفاده از تکنولوژی دیجیتال بر بهینه‌سازی و تغییر اشکال سنتی کسب‌وکار تمرکز دارد. دامنه‌ فین ‌تک بسیار گسترده است: از برنامه‌های ساده موبایل گرفته تا شبکه‌های بلاک‌چین و ارزهای رمزگذاری‌شده، همگی می‌توانند ذیل فن‌ تیک قرار گیرند.

در این راهنما، شما با انواع مختلف فین تک و مهارت‌های مورد نیاز برای کار در این زمینه آشنا خواهید شد. بعلاوه، این مقاله تلاش می‌کند تا بهترین موقعیت های شغلی مرتبط با فین تک در ایران را معرفی کند. اگر علاقه‌مند به این حوزه هستید یا کنجکاوید بدانید فین تک چگونه دنیای اقتصاد را دگرگون کرده است، با ما همراه باشید.


فین تک چیست؟ یک تعریف ساده

اصطلاح «شرکت فین‌ تک» هر کسب‌وکاری را توصیف می‌کند که از فناوری دیجیتال برای اصلاح، بهبود یا خودکارسازی خدمات مالی استفاده می‌کند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: همراه بانک، خدمات پرداخت همتا به همتا (P2P)، یا پلت‌فرم‌های معاملاتی. فین تک همچنین می‌تواند برای توسعه و تجارت ارزهای دیجیتال (به عنوان مثال، بیت کوین، دوج کوین، اتر) به کار گرفته شود.

به‌طور کلی، فین تک پل ارتباطی میان فناوری و حوزه مالی است و می‌تواند در زمینه‌های خدمات بانکی، بیمه و سرمایه‌گذاری نیز به خوبی مورد استفاده قرار گیرد. همان‌طوری که برایتان مشهود شده است، بانکداری الکترونیکی در ایران، طی چند سال اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و این پیشرفت را مدیون فین تک است.


فین تک چگونه کار می‌کند؟

در حالی که فین‌ تک یک مفهوم چند وجهی است، می‌شود به‌راحتی به درک درستی از آن دست یافت. به طور خلاصه، فین ‌تک تراکنش‌های مالی را برای مصرف‌کنندگان یا کسب‌وکارها ساده‌تر می‌کند و آن‌ها را در دسترس‌تر و عموما مقرون به صرفه‌تر می‌سازد. فین تک همچنین می‌تواند در شرکت‌ها و سرویس‌هایی به کار گرفته شود که از هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و فناوری بلاک چین رمزگذاری‌شده برای تسهیل تراکنش‌های بسیار ایمن، در یک شبکه داخلی، استفاده می‌کنند.

به طور کلی، فین‌تک می‌خواهد فرآیند تراکنش ساده‌تر شود. بنابراین، مراحل غیرضروری را برای همه طرف‌های درگیر حذف می‌کند. به عنوان مثال، شما با استفاده از یک سرویس تلفن همراه می‌توانید در هر زمانی از شبانه‌روز به افراد حساب دیگر پول واریز کنید.


ترندهای فین تک در سال ۲۰۲۲

موقعیت های شغلی فین تک

در طول این سال‌ها، فین‌ تک در واکنش به تحولات در بخش فناوری رشد گسترده‌ای داشته است. در سال 2022، این رشد با چندین روند غالب در سطح جهانی همراه بوده است:

  • بانکداری دیجیتال به رشد خود ادامه می‌دهد: دسترسی به بانکداری دیجیتال آسانتر از همیشه شده است. بسیاری از مصرف کنندگان در حال حاضر پول خود را به آسانی مدیریت می‌کنند، درخواست وام می‌دهند و خدمات بیمه را از طریق بانکداری دیجیتال دریافت می‌کنند. این سادگی و راحتی احتمالاً باعث رشد بیشتر در این بخش خواهد شد و انتظار می‌رود بازار پلتفرم بانکداری دیجیتال جهانی تا سال 2026، با نرخ مرکب سالانه5 درصد (CAGR) رشد کند.
  • بلاک چین: فناوری بلاک چین (blockchain) امکان انجام تراکنش‌های غیرمتمرکز را بدون دخالت نهاد دولتی یا سایر سازمان‌های شخص ثالث فراهم می‌کند. فناوری و برنامه‌های بلاک چین سال‌ها است که به سرعت در حال رشد بوده‌اند و در سال 2022 این روند ادامه داشته است. زیرا صنایع بیشتری به رمزگذاری داده‌های پیشرفته روی ‌آورده‌اند.
  • هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML): فناوری‌های هوش مصنوعی و ML مقیاس شرکت‌های فین ‌تک را تغییر داده‌اند و خدمات قابل‌ارائه به مشتریان را بازتعریف کرده‌اند. هوش مصنوعی و ML می‌توانند در کاهش هزینه‌های عملیاتی به کار آیند، ارزش ارائه‌شده به مشتریان را افزایش دهند و کلاهبرداری‌ها را شناسایی کنند. از آنجایی که این فناوری‌ روزبه‌روز مقرون به صرفه‌تر و دسترس‌پذیرتر می‌شود، باید انتظار داشته باشید که نقش فزاینده‌ای در تکامل مداوم فین‌ تک ایفا کند – به‌ویژه وقتی بانک‌های ساخته‌شده از سیمان و آجر، بیشتر و بیشتر دیجیتالی می‌شوند.
  • سرمایه‌گذاری و پس‌انداز: فین ‌تک در سال‌های اخیر باعث افزایش تعداد اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز شده است. بیش از هر زمان دیگری، موانع سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌هایی مانند Robinhood، Stash و Acorns در حال شکسته‌شدن هستند. در حالی که این برنامه‌ها از نظر رویکرد متفاوتند، هر کدام، از ترکیبی از روش‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خودکار برای معرفی مصرف‌کنندگان به بازارها استفاده می‌کنند.


فین تک چقدر امن است؟

موقعیت های شغلی فین تک

تعامل با فین‌ تک‌ها – که بسیاری از آن‌ها به‌ویژه در حوزه ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاک‌چین تا حد زیادی کنترل نشده باقی مانده‌اند – می‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض تهدید ناخواسته یا غیرمنتظره شود. بحث‌های زیادی پیرامون این قضیه وجود دارد که آیا امنیت مدنظر فین تک حقیقت دارد یا خیر.

به طور کلی می‌توان گفت شرکت‌های فین‌ تک عموماً مورد اعتماد مصرف‌کنندگان هستند – طبق گزارش فوربس، ۶۸ درصد از مردم مایلند از ابزارهای مالی توسعه‌یافته توسط مؤسسات غیرسنتی (مثلاً غیر مالی، غیر بانکی) استفاده کنند. با این حال، بسیاری از برنامه‌های فین ‌تک نسبتاً جدید هستند و در حال حاضر مشمول مقررات ایمنی مشابه بانک‌ها نیستند.

این بدان معنا نیست که مصرف‌کنندگان نباید به شرکت‌های فین‌ تک اعتماد کنند، بلکه فقط به این معنی است که مراقب بودن می‌تواند مفید باشد. برای اکثر مصرف کنندگان، مزایای کار با یک فین تک بیشتر از خطرات آن است.


موقعیت شغلی مرتبط با فین تک در ایران

موقعیت های شغلی فین تک در ایران

فین تک در ایران پدیده‌ای نوظهور است و این بدان معناست که هنوز جای پیشرفت بسیاری برای آن وجود دارد. موقعیت های شغلی مرتبط با فین تک در ایران بسیار درآمدزا هستند. جدا از بانکداری الکترونیکی و خدمات بیمه‌ای، استارتاپ‌ها و خدمات رمزارز دیجیتال دو حوزه بسیار مهم برای کسب موقعیت های شغلی مرتبط با فین تک در ایران به شمار می‌آیند.

در اینجا مروری داریم بر موقعیت های شغلی مرتبط با فین تک در ایران:

  • بانکداری الکترونیک: بانک‌ها از فین‌ تک برای فرآیندهای بک‌اند (مانند رمزپویا) و یا ارائه راه‌حل‌ سریع به مشتری- مانند برنامه‌ای که برای بررسی موجودی حساب خود به کار می‌گیرید- استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، بانک‌ها به سمتی حرکت می‌کنند که از فین تک برای پذیره‌نویسی وام استفاده خواهند کرد. همچنین بسیاری از مشتری‌ها اکنون برای دسترسی به خدمات بانکی، از لپ‌تاپ یا تلفن همراه استفاده می‌کنند و خدمات دیجیتال را به خدمات حضوری ترجیح می‌دهند.
  • استارتاپ‌: امروزه دیگر استارتاپ‌ها در تمام وجوه زندگی ما حضور دارند. استارتاپ‌ها از یک مدل کسب‌وکار جدید پیروی می‌کنند و خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. برای مثال، اسنپ یا دیوار، استارت‌اپ‌های حوزه فین‌ تک هستند که با هدف ارائه خدمات مختلف، موقعیت های شغلی متنوعی را به وجود آورده‌اند.
  • شرکت‌های پرداخت: نوع دیگری از خدمات فین تک که این سال‌ها توجه زیادی به خود جلب کرده، خدمات مربوط به شرکت‌های پرداخت یا کیف‌پول‌های دیجیتالی است. این شرکت‌ها، مانند پی‌پینگ، با ارائه خدمات پرداخت، روزانه میزبان چندین هزار تراکنش در شبکه بانکی هستند.
  • شرکت‌های انتقال پول بین‌المللی: یکی دیگر از استفاده‌های مهم فین تک در ایران، ارائه خدمات مرتبط با انتقال پول بین‌المللی است. این شرکت‌ها با ارائه موقعیت های شغلی جدید، علاوه بر ایجاد سهولت در تراکنش‌های بین‌المللی، باعث ایجاد بازار رقابتی جدیدی شده‌اند.
  • شرکت‌های رمزارز دیجیتال: با افزایش روزافزون توجه به رمزارزهای دیجیتال، از جمله بیت‌ کوین و تتر، صرافی‌های ارز دیجیتال به یکی دیگر از موقعیت های شغلی پردرآمد مرتبط با فن تیک در ایران تبدیل شده‌اند. این صرافی‌ها در میزان کارمزد، رابطه ساده کاربری، میزان مجاز مبلغ قابل‌برداشت و از همه مهمتر، میزان امنیت، با یکدیگر رقابت می‌کنند.
  • امنیت مجازی: با توجه به افزایش کلاه‌برداری‌های اینترنتی، یکی دیگر از موقعیت های شغلی مرتبط با فین تک در ایران، تأمین امنیت مجازی کاربران است. شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی وجود دارند که خدمات امنیتی، به خصوص در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ، ارائه می‌دهند. تأمین امنیت مجازی را می‌توان یکی از موقعیت های شغلی رو به رشد در ایران دانست.


چگونه فین تک یاد بگیریم و موقعیت شغلی پیدا کنیم؟

موقعیت های شغلی فین تک

فین‌تک یک حوزه رو به رشد است که فرصت‌های شغلی متنوعی را برای کسانی که تجربه مرتبط دارند، ارائه می‌کند. آیا به حرفه‌ای در فین تک علاقه‌مند هستید؟ در اینجا چند مسیر برای یادگیری اصول کلیدی فین تک وجود دارد.

  • بوت‌کمپ‌های فین تک: بوت‌کمپ‌های فین تک، مانند edX فضایی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند تا بتوانند به سرعت در زمینه فین تک پیشرفت کنند. بوت‌کمپ، فرصت‌های یادگیری ساختاریافته و تجربه عملی را برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم می‌کند. بوت‌کمپ‌ها، برنامه‌های درسی کاملی ارائه می‌دهند و تجربیات دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند.

برای مثال، بوت‌کمپ فین ‌تک مهندسی کلمبیا، پایگاهی را برای هرکسی که می‌خواهد در عرض ۲۴ هفته شروع به یادگیری فین‌تک کند، ارائه می‌دهد، از جمله ماژول‌های انعطاف‌پذیر که همه چیز، از تجزیه و تحلیل مالی گرفته تا معاملات الگوریتمی و تراکنش‌های بلاک چین را پوشش می‌دهند.

  • گزینه های فین تک خودآموز: منابع زیادی برای کسانی که می‌خواهند فین تک را به تنهایی یاد بگیرند، وجود دارد، از جمله دوره‌های آنلاین رایگان، محتوای چند‌رسانه‌ای آموزشی و برنامه‌ها و راهنمای دیجیتال. گزینه‌های خودآموز برای کسانی که به یک ساختار یادگیری کاملاً مستقل علاقه دارند، ایدئال هستند و فرصتی برای یادگیری اصول اولیه فین تک، همراه با مهارت‌های سازمانی شخصی و مدیریت زمان، ارائه می دهند.


برای یادگیری فین تک به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

برنامه‌نویسی

اکثریت قریب به اتفاق نهادهای فین ‌تک از برنامه‌های موبایل یا وب‌سایت‌ها برای گسترش دامنه دسترسی خود و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در درجه اول، مسئولیت ساخت و نگهداری این سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی فین تک و همچنین طراحی آن‌ها به گونه‌ای ایمن، کارآمد را بر عهده دارند. زبان‌های برنامه نویسی محبوب حوزه فین تک جاوا، سی پلاس پلاس، پایتون و روبی هستند.

امنیت سایبری

اکثر شرکت‌های فین ‌تک مبتنی بر داده‌ها هستند و اغلب به شبکه‌های دیجیتالی گسترده متصلند که تجربیات و امکانات جدیدی را به کاربران ارائه می‌کنند. این چارچوب بسیار باارزش است، اما همزمان می‌تواند خطر حملات سایبری را افزایش دهد. بنابراین، متخصصان مشتاق فین ‌تک می‌توانند از دانش کاری در مورد امنیت سایبری بهره ببرند. شما می‌توانید با مطالعه نحوه استفاده از آن برای محافظت از شرکت‌های فین تک در برابر هکرها و سایر تهدیدات سایبری، موقعیت های شغلی بسیار خوبی در فین تک ایران به دست آورید.

تحلیل داده

کاربران فین تک داده‌های بسیار زیادی تولید می‌کنند و تعداد زیادی از شرکت‌های فین تک از این داده‌ها برای شخصی‌سازی خدمات، درک بهتر رفتار مشتری، تعیین روش ارائه خدمات و افزایش سودهی استفاده می‌کنند. داده‌های بزرگ (Big Data) برای پیش‌بینی مالی رفتار مشتری استفاده می‌شود. بنابراین شما با کسب دانش در حوزه تجزیه و تحلیل داده، می‌توانید موقعیت های شغلی بسیار درخشانی برای خود دست و پا کنید.

بلاک چین

از آنجایی که ارز دیجیتال یکی از محورهای حیاتی توسعه فین تک به شمار می‌آید، کسب دانش بلاک چین به شما کمک می‌کند تا موقعیت های شغلی عالی در ارتباط با تجارت ارز دیجیتال به دست بیاورید. انتظار می‌رود در سال‌های آینده، فناوری بلاک‌ چین، بازارهای مالی را تحت‌تأثیر بیشتری قرار دهد. بنابراین کسب این مهارت می‌تواند یکی از پرسودترین موقعیت های شغلی را برایتان فراهم آورد.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید