درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پرداخت با QR Code

پرداخت با QR Code (کیو آر کد) چیست و چگونه کار می کند؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در راهکارها ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

پیشتر در مقاله ای تحت عنوان کیو آر کد چیست و چگونه کار می کند؟ در مورد qr code، ساختار آن و همینطور انواع آن توضیح دادیم. اکنون قصد داریم شما را با یکی از کاربردهای نسبتا جدید و جذاب این ابزار یعنی پرداخت با کیو آر کد آشنا کنیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه پرداخت و همچنین نتایج مثبت کار با QR کدها، امروزه استفاده از این تکنولوژی در حوزه پرداخت الکترونیک، پروسه پرداخت را برای همه افراد جامعه آسان کرده است. این روزها به شکل فزاینده‌ای شاهد پرداخت با QR کد در حوزه های مختلفی مانند حمل و نقل عمومی، مراکز خرید، رستوران ها و غیره هستیم. کاربر می‌تواند از طریق اسکن این کد و با کمک یک اپلیکیشن به راحتی، پرداخت‌های خود را انجام دهد.

پرداخت با QR Code چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، کاربران گوشی های آیفون با گرفتن دوربین گوشی در مقابل QR Code ارائه شده توسط فروشنده و کاربران گوشی‌های اندرویدی با استفاده از برنامه های مخصوص اسکن QR Code می‌توانند به صفحه پرداخت فروشنده وارد شده و پس از درج مبلغ و اطلاعات خود، پرداخت را انجام دهند و رسید آن را دریافت نمایند.

امنیت پرداخت با QR Code

در روش های پرداخت متداول مانند استفاده از کارت بانکی و دستگاه پوز، خریدار باید رمز کارت خود را وارد دستگاه فروشنده نماید و حتما کارت خود را در دستگاه بکشد. اما روش پرداخت با QR Code به دلیل عدم نیاز به اعلام یا ورود رمز و یا استفاده از کارت فیزیکی، از سطح امنیت بالاتری برخوردار است.
به عبارت دیگر در این روش، تمامی فرآیند پرداخت شامل ورود مبلغ و اطلاعات کارت و رمز، در گوشی پرداخت کننده انجام می‌شود و در عمل امکان به سرقت رفتن اطلاعات کارت به کمترین مقدار خود می‌رسد. همچنین با توجه به شرایط فعلی در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، این روش به لحاظ بهداشتی ارجحیت بالاتری دارد چرا که دیگر تماس فیزیکی با کارت و یا دستگاه پوز برای ورود رمز و مبلغ وجود ندارد.

پرداخت با QR Code

مزایای پرداخت با QR Code

سرعت بالا در پرداخت

هر نوع خرید و سفارشی در این روش تنها با چند کلیک و بسیار سریع انجام می‌شود. بنابراین با استفاده از این شیوه، دیگر خبری از صف‌های طولانی در صندوق فروشگاهها و رستوران‌ها برای پرداخت وجه نخواهد بود.

امنیت بیشتر

همانطور که پیشتر اشاره شد، به دلیل اینکه در این روش شما اطلاعات کارت خود را در اختیار فروشنده قرار نمی‌دهید، می‌توانید تقریبا مطمئن باشید که خطری حساب بانکی و کارت شما را تهدید نمی‌کند.

راه اندازی سریع و بی‌دردسر

برای پرداخت با این روش شما تنها نیاز به یک گوشی هوشمند دارید که بتوانید با آن کدهای کیو‌ آر‌ کد را اسکن کرده و بعد به صفحه پرداخت مربوطه هدایت شوید.

کاهش خطاهای رایج

معمولا در فرآیند خرید ممکن است با خطاهای متعددی روبرو شوید که برخی از آنها مربوط به دستگاه پوز یا درگاه پرداخت آنلاین و برخی دیگر مربوط به کارت بانکی شما هستند. با استفاده از پرداخت با QR Code بخش زیادی از این خطاها دیگر در حین فرایند پرداخت برای شما رخ نخواهند داد و می توانید تجربه بهتری را از پرداخت آنلاین کسب کنید.

وضعیت فعلی و چشم انداز پرداخت با QR Code

در حال حاضر این شیوه پرداخت در سرتاسر دنیا بسیار محبوب و متداول شده است و در آسیا نیز کشورهایی نظیر کره جنوبی و هند از کشورهای پیشرو در عرصه استفاده از این تکنولوژی محسوب می‌شوند. همچنین پلتفرم‌های بزرگ و شناخته شده‌ای نظیر گوگل‌پی، والمارت و پی‌پال از کیو آر کد به عنوان یک شیوه پرداختی برای کاربران خود استفاده می‌کنند. در ایران نیز کم کم این تکنولوژی رو به گسترش است و به عنوان مثال در برخی از رستوران ‌ها دیگر خبری از منوی کاغذی و چاپی نیست. بلکه یک QR Code روی هر میز قرار داده شده است و مشتریان پس از اسکن این کد می‌توانند لیست آیتم های منو را در گوشی هوشمند خود مشاهده نمایند.

در مجموع می‌توان گفت که این تکنولوژی در سرتاسر دنیا از جمله ایران در حال کسب محبوبیت بیشتری بین مردم است. ضمن اینکه کمپانی‌های بزرگ نیز در تلاش هستند تا هر چه سریعتر امکان استفاده از این شیوه پرداختی را به دلیل تجربه کاربری بهتری که دارد، به سیستم خرید آنلاین خود اضافه کنند.

 

 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید