درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
چگونه مالیات کمتری بپردازیم

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ آیا راهی برای دور زدن مالیات وجود دارد؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

مالیات یکی از اصلی‌ترین راه‌های تامین بودجه و درامدزایی دولت‌ها در سراسر دنیا است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. دولت‌ها با دریافت مالیات از افراد جامعه و به خصوص کسب و کارها، تلاش می‌کنند بودجه مورد نیاز خود را در هر سال تامین کرده و از آن پول برای توسعه و آبادانی کشور خود استفاده کنند.
بدون شک پرداخت مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی کاری چالش برانگیز است زیرا در بسیاری از موارد آنها اعتقاد دارند که مبلغی که باید برای مالیات خود پرداخت کنند عادلانه نبوده و می‌خواهند به هر نحوی از میزان آن کم کنند یا اصطلاحا فرار مالیاتی داشته باشند. در این نوشته قصد نداریم به شما راه‌های خطرناک و غیرقانونی که منجر به جریمه مالیاتی می‌شوند آموزش دهیم. بلکه می‌خواهیم روش‌ها و ترفندهایی به شما بگوییم که در قانون مالیاتی کشور پیش بینی شده‌اند و شما در صورت رعایت آنها می توانید مالیات کمتری بدهید و یک فرار مالیاتی کاملا قانونی را تجربه کنید.


چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

تکمیل به موقع فرم اظهارنامه مالیاتی

تکمیل به موقع اظهارنامه مالیاتی برای مالیات کمتر

یکی از بدیهی ترین اقدامات در راستای پرداخت مالیات کمتر، جلوگیری از جریمه شدن به دلیل دیرکرد در تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی است. مودیان مالیاتی هر سال تا اول تیر ماه فرصت دارند فرم اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند. اگر شما جزو مودیان مالیاتی خوش حساب باشید و حداقل برای 3 سال متوالی اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان تعیین شده ارائه دهید، معادل 5 درصد از مبلغ کل مالیات این 3 سال را مشمول تخفیف و جایزه خوش حسابی می‌شوید که در حساب شما منظور می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تکمیل پرونده مالیاتی


خوش حسابی مالیاتی

علاوه بر تکمیل به موقع فرم اظهارنامه مالیاتی، پرداخت به موقع مالیات که به صورت یکباره یا قسطی انجام می‌شود نیز می‌تواند شما را مشمول جایزه خوش حسابی و معافیت های مالیاتی جذابی کند. بنابراین سعی کنید مالیات خود را در زمان تعیین شده و در صورت امکان حتی زودتر پرداخت نمایید. چرا که انجام این کار برای چند سال متوالی (حداقل 3 سال) می تواند حدود 5 درصد تخفیف مالیاتی برای شما به ارمغان بیاورد.


محاسبه و اظهار دقیق اسناد و مدارک هزینه‌ها

به طور کلی میزان مالیات مودیان در هر سال مالی متناسب با درآمد و میزان سود محاسبه می شود. در محاسبه مالیات پیش از تعیین رقم پرداختی، هزینه‌ها و استهلاک اموال و دارایی‌های مودیان کسر می‌شود. همچنین هزینه‌هایی که مودیان در طول یک سال مالی و در جریان تبادلات مالی خود داشته اند، از مجموع سود آنها کم شده و مالیات روی مبلغ باقی مانده از سود آنها محاسبه می‌شود.

بنابراین اگر مودیان مالیاتی مدارک و سندهای مربوط به هزینه‌های سالیانه خود را دقیق و کامل تنظیم و ارائه نمایند، این مبالغ از مالیات انها کسر خواهد شد.


اطلاع از آخرین اخبار مالیاتی

به عنوان یک مودی مالیاتی، سعی کنید همواره از آخرین اخبار و قوانین مالیاتی مطلع باشید. هر ساله ممکن است نرخ مالیات کسب و کار شما دستخوش تغییراتی شود و شما نیاز دارید که از آن مطلع باشید. به علاوه ممکن است شرایطی برای برخورداری از معافیت های مالیاتی برای شما به وجود بیاید که مطمئنا دوست ندارید این فرصت‌ها را از دست بدهید. لذا بروز نگه داشتن خود در مورد آخرین قوانین مالیاتی امری ضروری است.


محاسبه و ثبت استهلاک دارایی های مستهلک شونده

دارایی هایی نظیر ابزار و ماشین آلات با گذشت  زمان به دلیل استهلاک دچار کاهش ارزش شده و قیمت‌شان دچار افت می‌شود. صاحبان کسب و کارها در صورت ارائه مدارک دقیق و اسناد کامل مربوط به محاسبه ارزش این وسایل و میزان استهلاک و فرسودگی آنها، می‌توانند از تخفیفات مالیاتی برای کاهش مالیات سازمان یا شرکت خود برخوردار شوند.


چالش مالیاتی خود را به راحتی حل کنید!


ثبت و بایگانی کردن تمامی فاکتورهای هزینه

تحت هر شرایطی سعی کنید تمامی فاکتورهای کوچک و بزرگ کسب و کار خود را ذخیره و در محل مطمئنی بایگانی کنید. حتی هزینه ای که برای صرف ناهار کاری با حساب شرکت انجام داده اید ممکن است در طول یک سال مالی، مبلغ چشمگیری باشد. برآورد و اعلام دقیق همه این هزینه ها در زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی می‌تواند موجب افزایش شفافیت و صداقت پرونده مالیاتی شما شده و مالیات شما را کاهش دهد.


کمک به موسسات خیریه

کمک مالی به خیریه برای مالیات کمتر

اگر چه بهتر است که واقعا به نیت کمک به نیازمندان این کار انجام شود، اما خوب است بدانید که با کمک مداوم به موسسات خیریه و ارائه فاکتورها و اسناد پرداختی مربوط به این کمک ها، می‌توانید از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار شوید. چرا که هزینه های صورت گرفته برای کمک های عام المنفعه معاف از مالیات می‌باشند.


تقسیم و اشتراک دارایی ها با اعضای خانواده و افراد مورد اعتماد

یکی از اقداماتی که موجب کاهش مالیات می‌شود، تقسیم اموال با افراد معتمد از جمله اعضای خانواده و دوستان نزدیک است. طبیعتا هر چه میزان اموال شما بیشتر باشد، مالیات بیشتری برای شما لحاظ خواهد شد. بنابراین می‌توانید افراد مورد اعتماد خود را به عنوان حقوق بگیر و کارمند خود معرفی کرده و اموال خود را با آنها به اشتراک بگذارید.


اظهار مبلغ درآمد سال قبل در اظهارنامه مالیاتی سال جاری

یک راه نسبتا مطمئن برای کم کردن میزان مالیات این است که در اظهارنامه مالیاتی سال جاری خود، میزان درآمد سال قبل را به عنوان درآمد امسال قید کنید. اشتباهی که برخی از افراد مرتکب می‌شوند، این است که درآمد سال جاری خود را کمتر از سال قبل ذکر می‌کنند. این اقدام باعث به شک افتادن ماموران مالیاتی شده و ممکن است بخواهند تحقیقات دقیق و جامعی در خصوص اسناد مالی انجام دهند. در نتیجه اگر در طی فرآیند بررسی به هرگونه تناقضی در اسناد مالی شما برخورد کنند، احتمالا جریمه های سنگینی برای شما در نظر خواهند گرفت.


کسب و کارهای معاف از مالیات

با توجه به سیاست های حمایتی دولت از یک سری کسب و کارهای خاص، برخی از کسب و کارها از پرداخت مالیات معاف هستند. شما می‌توانید با بررسی لیست این کسب و کارها در صورتی که بیزینس شما نیز در این دسته بندی ها جای می‌گیرد، درخواست معافیت مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کسب و کارهای معاف از مالیات


جمع بندی

با بکارگیری روش های فوق، می توانید هزینه های مالیاتی خود را تا حد امکان کاهش دهید و یک فرار مالیاتی کاملا قانونی و بی‌خطر را تجربه نمایید. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا مالیات کمتر و منصفانه‌تری بپردازید و با خیال آسوده‌تری به سایر جوانب کسب و کار خود بپردازید.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


Ali balavi

۰۲/۱۲/۲۴ ۰۰:۰۳

با سلام
در مورد اعتراض به جریمه های مالیاتی
ماده ۱۶۸ و حقوق دریافتی و کارکنان بیشتر بنویسید.
با تشکر

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۲/۲۸ ۱۳:۲۰

    سلام
    وقتتون بخیر
    امیدوارم که به مشکل جدی نخورده باشید. اگر سوال مشخصی دارید، می‌تونید از مشاور مالیاتی ما کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
    https://payping.io/landing/tax-advice/

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید