راهنمای مرحله به مرحله تکمیل پرونده مالیاتی
برای تحقق یک جامعه الکترونیک و افزایش سرعت دسترسی و خدمات، درگاههای پرداخت الکترونیک از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. اگر در کسب و کار خود به این درگاهها متصل هستید و یا از دستگاههای کارتخوان استفاده میکنید، احتمالاً خبر تکمیل پرونده مالیاتی به گوشتان خورده است. مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، از بهمن ۱۳۹۹ متقاضیان محترم خدمات الکترونیکی از جمله درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارتخوان میبایست با مراجعه به وب سایت سازمان امور مالیاتی، اقدام به تکمیل پرونده مالیاتی خود نمایند. اما نحوه تکمیل پرونده مالیاتی به چه صورت است؟
انجام این کار شاید در نگاه اول کمی دشوار بیاید. اما کافی است تا این راهنما را دنبال کنید. بنابراین، بر حسب ضرورت، در اینجا نحوه تکمیل پرونده مالیاتی و نحوه الصاق درگاه پرداخت به پرونده مالیاتی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش میدهیم.
نحوه تکمیل پرونده مالیاتی
برای تکمیل پرونده مالیاتی، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید.
ابتدا به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir/Page/ListPos مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. در اینجا میتوانید به درگاههای پرداخت یا کارتخوانهایی که به نام شما ثبت شدهاند نیز دسترسی پیدا کنید.
مرحله اول) ثبت نام و ورود
- اگر تا به حال ثبت نام نکردهاید، به زبانه ثبت نام بروید.
- دقت کنید که به صورت پیش فرض سایت بر روی زبانه «ورود» قرار دارد. شما برای بار دوم دیگر از همین زبانه اطلاعات خود را وارد میکنید.
- برای وارد کردن تاریخ تولد خود بهتر است صفحه کلید را بر روی زبان انگلیسی قرار دهید و به ترتیب سال، ماه و روز را مطابق تصویر وارد کنید.
- اگر ثبت نام کردهاید، به زبانه ورود بروید. رمز عبور شما از طریق پیامک به شما ارسال شده است.
- اگر رمز عبور خود را فراموش کردید، از زبانه «فراموشی» وارد شوید، کد ملی و شماره تلفن را وارد کنید تا رمز عبور دوباره به شما ارسال شود.
مرحله دوم) مشاهده پرونده مالیاتی
شما برای تکمیل اطلاعات پرونده مالیاتی خود، مطابق شکل، در بخش «داشبورد مالیاتی» میتوانید بر روی گزینه «پروندههای الکترونیک» کلیک کنید. هر شخص حقیقی یا حقوقی که کسب و کاری را به نام خود ثبت کرده باشد، دارای یک پرونده است که بر روی سامانه نمایش داده میشود.
- اگر قصد غیرفعالسازی یا حذف دستگاهها و درگاههایی را دارید نیز میتوانید از اینجا اقدام نمایید.
مرحله سوم) ایجاد پرونده مالیاتی
در این صفحه، مانند شکل زیر، پروندههای فعال شما در سامانه امور مالیاتی نمایش داده میشود. روی گزینه «جزئیات پرونده» کلیک کنید. چنانچه پروندهای در این صفحه مشاهده نمیکنید، ابتدا باید از طریق گزینه «ایجاد پرونده مالیاتی» اقدام به ساخت پرونده مالیاتی کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نیاز به ارائه یک سری مدارک جهت تکمیل پرونده مالیاتی دارید که بسته به حقیقی یا حقوقی بودن کسب و کار شما مدارک متفاوتی مورد نیاز خواهد بود.
برای اطلاع از مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، مقاله نحوه تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد رهگیری مالیاتی را مطالعه کنید.
گزینه «ورود و ویرایش» را انتخاب کنید.
همانطور که در تصویر هم قابل مشاهده است، در حال حاضر وضعیت پرونده در گام سوم، یعنی «شروع ثبت نام» است. در این بخش نواقص پرونده به رنگ قرمز نمایش داده میشود. با پرکردن موارد مورد نیاز، این نواقص را برطرف کنید.
مرحله چهارم) ثبت نام کامل
پس از تکمیل اطلاعات، وضعیت پرونده شما به گام چهارم یعنی «ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی» تغییر خواهد یافت.
نحوه الصاق درگاه پرداخت به پرونده مالیاتی
برای الصاق درگاه های پرداخت به پرونده مالیاتی مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله اول) پایانه فروش
برای اینکار ابتدا باید مطمئن شوید که چه کارتخوانها و درگاههایی به نام شما ثبت شدهاند. شما با مراجعه به قسمت «ساماندهی پذیرندههای بانکی» بر روی گزینه «پایانه های فروش» کلیک کنید.
مرحله دوم) الصاق درگاه پرداخت و یا پایانه فروش
در این قسمت تمامی درگاههای پرداخت اینترنتی و دستگاههای کارتخوان به نام شما ثبت شده و باید فرآیند اتصال و الصاق آنها به پرونده مالیاتی را انجام دهید.
- دقت کنید که ممکن است دستگاههای بیشتری در اینجا دیده شود. شما کافی است دستگاههایی که متعلق به شما است را انتخاب کنید و سپس به پرونده مالیاتی خود الصاق کنید.
برای الصاق درگاه پرداخت مورد نظر خود به پرونده گزینه «الصاق» را انتخاب کنید.
نکته مهم: دقت کنید تمامی اطلاعات شامل شماره تماس، آدرس، کدپستی و… باید با اطلاعات وارد شده در «پنل کاربری پیپینگ» یکسان باشد.
علاوه بر این، دقت کنید که شماره موبایل ثبت شده در سامانه مالیاتی و پنل کاربری پیپینگ، حتما باید «به نام شخص دارنده درگاه پرداخت» باشد.
ارسال نظر