درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
استفاده از هشتگ در اینستاگرام

راهنمای استفاده‌ از هشتگ در اینستاگرام

سارا رنجبران در کسب و کار ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

هشتگ هنوز هم یکی از مؤثرترین روش‌های افزایش تعامل پست‌های اینستاگرامی و جذب فالوور است. اما چند تا هشتگ باید استفاده کنیم؟ اصلاً چند مدل هشتگ اینستاگرامی داریم؟ چه هشتگ‌هایی بیشتر دیده می‌شوند؟ هشتگ را در آخر کپشن بگذاریم یا بخش کامنت‌ها؟

جواب هر سؤالی که درباره‌ی هشتگ‌گذاری در اینستاگرام داشته باشید را با هم در این مطلب مرور می‌کنیم.


چرا استفاده از هشتگ در اینستاگرام مهم است؟

درست است که هشتگ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت در اینستاگرام نیست؛ ولی از آن بخش‌های کوچکی است که تأثیر بزرگی دارند.

دلایل خیلی زیادی وجود دارد که باعث شده استفاده از هشتگ را توصیه کنیم. مثلاً حتماً دیده‌اید که می‌شود هشتگ‌های اینستاگرام را فالو کرد. پس اگر از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مخاطب‌هایتان دنبال می‌کنند، اینستاگرام محتوایتان را به آن‌ها نشان می‌دهد.

به‌علاوه الگوریتم اینستاگرام از هشتگ‌ها برای شناسایی فعالیت شما استفاده می‌کند. مثلاً اگر از هشتگ‌های مرتبط با سفر و تورهای مسافرتی استفاده کنید، این پیام را به اینستاگرام می‌فرستید که شما در حوزه‌ی ارائه‌ی تور گردشگری فعالیت می‌کنید.

هشتگ‌ها جستجو هم می‌شوند، پس به این طریق هم در معرض مخاطب‌هایتان قرار می‌گیرید.



هشتگ در اینستاگرام


آیا هشتگ‌های اینستاگرامی هنوز هم تأثیرگذار هستند؟

بله. هشتگ یکی از روش‌های اصلی برچسب‌گذاری و دسته‌بندی محتوا است و اینستاگرام از این سیستم به‌عنوان یکی از روش‌های ارائه‌ی پست‌های مرتبط به مخاطبان، استفاده می‌کند.

هر هشتگ، صفحه‌ای از نتایج را در بخش اکسپلور اینستاگرام باز می‌کند. به‌علاوه هشتگ یکی از خوراک‌های اصلی الگوریتم اینستاگرام برای شناسایی و دسته‌بندی محتواهای صفحه‌ی شماست.


یعنی حتی در سال 2023 هم هشتگ‌ها تأثیرگذارند؟

بله. بر اساس یک گزارش، پست‌هایی که فقط یک هشتگ داشته باشند، 12.6٪ بیشتر از پست‌هایی که هشتگ ندارند، تعامل دریافت می‌کنند. بررسی دیگری در سال 2022 هم نشان داد پست‌هایی که بین 4-2 هشتگ داشته باشند، افزایش نرخ تعامل 3.41٪ را تجربه می‌کنند.

حتی خود اینستاگرام هم پیشنهاد می‌دهد که از حدود 3 الی 5 هشتگ روی پست‌هایتان استفاده کنید. بر اساس گزارش‌های اینستاگرام، استفاده از هشتگ روی پست و ریلزهای اینستاگرامی، یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن مخاطبان جدید است.

اما این کار بدون داشتن یک استراتژی هشتگ‌گذاری درست و اصولی، غیرممکن است و فقط باعث آشفتگی صفحه‌تان می‌شود.


چه تعداد هشتگ روی پست‌های اینستاگرامی استفاده کنیم؟

می‌توانید تا 30 هشتگ روی پست‌هایتان استفاده کنید؛ ولی هنوز توافق نظری روی تعداد بهینه‌ی هشتگ در اینستاگرام وجود ندارد.

مثلاً شرکت later که در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری مدیریت شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، در سال 2022 حدود 18 میلیون پست نمایش داده شده در قسمت Feed اینستاگرام را آنالیز کرده و نتایج زیر را ارائه کرده است.


تعداد هشتگ‌های پست اینستاگرام چقدر باید باشد؟


همان‌طور که می‌بینید، افزایش تعداد هشتگ‌های استفاده شده در یک پست اینستاگرامی، میزان بازدید پست را افزایش می‌دهد و تعداد 20 هشتگ، بهترین نتیجه را دارد.

ولی توصیه می‌کنم بین 8 الی 15 هشتگ بمانید و سراغ تعداد بیشتر نروید.

و یادتان باشد که کیفیت را فدای کمیت نکنید. حتی استفاده از 5 الی 10 هشتگ مرتبط و مناسب هم کفایت می‌کند؛ نیازی نیست برای بیشتر شدن تعداد هشتگ‌ها، به سراغ موارد نامرتبط بروید.


نکته: می‌دانیم که نوشتن این تعداد هشتگ، سخت و زمان‌بر است. برای همین توصیه می‌کنم لیست هشتگ‌های پیج را به‌مرور زمان بسازید و در یک فایل جدا ذخیره کنید تا یک مجموعه کامل شوند. این‌طوری بعد از مدتی می‌شود هشتگ‌ها را copy و در پست اینستاگرام paste کنید.


انواع هشتگ‌های اینستاگرامی

با شناخت انواع هشتگ‌ها در اینستاگرام، بهتر می‌توانید هشتگ‌های مناسب پست خودتان را پیدا کنید و از انواع مختلفشان استفاده کنید تا بازدید پست‌هایتان را بالاتر ببرید.

هشتگ‌های اینستاگرامی را می‌شود به 5 دسته تقسیم کرد:


نوع هشتگتوضیحمثال
موقعیت (location)کشور، شهر، منطقه، مکان#میرداماد، #تهران، #ایران
مربوط به برند (Branded)نام برند، کمپین‌ها، محصولات و غیره#پی‌پینگ، #درگاه_پرداخت
صنعت (Insudtry)جاویژه (نیچ) شما در بازار#درگاه_بدون_کد_مالیاتی
مربوط به گروههشتگ مربوط به یک جمع خاص#فروشندگان_اینستاگرامی #مارکتر
توصیفیمرتبط با توضیح پست شما#اینماد_چیست


لزومی ندارد که در یک پست از همه‌ی این هشتگ‌ها استفاده کنید و یا ترتیب/تعداد خاصی برای آن‌ها داشته باشید؛ اما با شناخت این دسته‌بندی‌ها، ایده‌های بیشتری برای نوشتن هشتگ‌های اینستاگرامی پیدا خواهید کرد.


نکته: برخی از هشتگ‌ها هم هستند که برای دسته‌بندی محتواهای یک پیج ساخته می‌شوند. این هشتگ‌ها ورودی خاصی برایتان نمی‌آورند، ولی مخاطب‌هایتان با استفاده از آن‌ها، می‌توانند مطالب مرتبط پیج اینستاگرامی شما را یک‌جا ببینند. این هشتگ‌ها هنوز هم کاربرد دارند، ولی حالا که قابلیت گاید (Guide) را در اینستاگرام داریم، توصیه می‌کنم از هشتگ‌ها به این منظور استفاده نکنید.

استفاده از هشتگ به جای گاید در اینستاگرام


چطور هشتگ‌های پربازدید را پیدا کنیم؟

1. از ابزارها استفاده کنید.

ابزارهای خیلی زیادی برای پیدا کردن هشتگ و آنالیز وضعیت آن‌ها وجود دارند. خیلی از ابزارها، زبان فارسی را هم پشتیبانی می‌کنند. مثلاً می‌توانید از ابزارهایی مثل Inflact یا toolzu استفاده کنید.


3. هشتگ‌ها را جستجو کنید

یکی از هشتگ‌هایی که می‌شناسید را سرچ کنید تا هم تعداد پست‌های منتشر شده با هشتگ را ببینید و هم ایده‌های بیشتری پیدا کنید.

نحوه پیدا کردن هشتگ‌های مرتبط


2. صفحه‌ نتایج بخش اکسپلور اینستاگرام را بررسی کنید

یکی از هشتگ‌هایی که به کسب‌وکارتان مرتبط هستند را جستجو کنید و بعد، پست‌هایی که در بالاترین بخش صفحه هستند را باز کنید و هشتگ‌هایشان را آنالیز کنید.

چرا این روش خوبی برای پیدا کردن بهترین هشتگ‌های اینستاگرامی است؟

چون این پست‌ها از نظر الگوریتم اینستاگرام، مورد قبول بوده‌‌اند و به همین دلیل در بالای فهرست نشان داده می‌شوند. پس با الگو گرفتن از آن‌ها، می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید.



هشتگ در اینستاگرام را در بخش کپشن بنویسیم یا کامنت؟

از نظر الگوریتم‌های اینستاگرام، فرقی ندارد هشتگ‌هایتان را در کپشن بنویسید یا در بخش کامنت؛ ولی مهم است که هشتگ‌ها را به محض انتشار پست، استفاده کنید.

نوشتن هشتگ‌ها در بخش کامنت‌ها، باعث تمیزی کپشن پست اینستاگرام می‌شود و شاید از دید خیلی‌ها بهتر باشد. پس اگر می‌خواهید هشتگ‌ها را در کامنت بنویسید و از ابزارهای زمان‌بندی پست اینستاگرام استفاده می‌کنید، یادتان باشد که همان لحظه‌ی انتشار، هشتگ‌ها را در کامنت اینستاگرام بگذارید.

نکته: می‌توانید هشتگ‌ها را در استوری، بخش بیو (bio)، ریلز و غیره هم استفاده کنید. به این بخش اشاره نکردیم؛ چون تمرکز این مطلب روی استراتژی هشتگ گذاری در پست‌های اینستاگرام برای افزایش بازدید است.


چطور از هشتگ‌ها برای افزایش لایک اینستاگرام استفاده کنیم؟

یادتان باشد که استفاده از هشتگ‌های درست، باعث می‌شود پست شما به مخاطب‌های درست نشان داده شود. پس استراتژی هشتگ‌گذاری کسب‌وکارها در اینستاگرام باید در جهت پیدا کردن مخاطب‌های درست باشد، نه افزایش لایک.

مثلاً اگر پستی درباره‌ی روش‌های پنچرگیری لاستیک ماشین می‌نویسید، از هشتگ‌های نامرتبط و پربازدیدی مثل #سفر یا #خنده_دار با مثلاً #لاکچری استفاده نکنید. این هشتگ‌ها، مخاطبی که می‌خواهید را به صفحه‌ی شما نمی‌آورند و کارکرد مناسبی ندارند.

از هشتگ‌های درست و مناسب خودتان استفاده کنید و اوایل نگران آورده‌ی این هشتگ‌ها نباشید. استراتژی درست استفاده از هشتگ در اینستاگرام، نوع فعالیت صفحه‌تان را به الگوریتم‌های این شبکه‌ی اجتماعی اثبات می‌کند و به‌مرور باعث می‌شود مخاطب‌های درست (آن‌هایی که واقعاً با محصولات و پست‌هایتان ارتباط برقرار می‌‌کنند) به صفحه‌تان بیایند.


خرده نکات استفاده از هشتگ در اینستاگرام

1. کیفیت را فدای کمیت نکنید و از هشتگ‌های مربوط استفاده کنید.

2. هشتگ‌های طولانی، معمولاً بازخورد کمتری دارند.

3. هشتگ‌هایی که مخاطب‌هایتان به آن‌ها علاقه‌مند هستند را پیدا کنید و از آن‌ها برای پست‌هایتان استفاده کنید (اگر مرتبط نیستند، شاید بتوانید نوع جدیدی از پست‌ها را به صفحه‌تان اضافه کنید و این هشتگ‌ها را روی پست‌های جدید استفاده کنید. ولی زیاده‌روی نکنید.)

4. هشتگ‌های پیج رقبا را آنالیز کنید.

5. هشتگ‌هایی که اینفلوئنسرهای حوزه‌ی فعالیتتان استفاده می‌کنند را بررسی کنید.

6. قبل از استفاده از هشتگ‌ها، آن‌ها را سرچ کنید و مطمئن شوید که پست شما، مشابه پست‌هایی است که نمایش داده می‌شود.

7. هشتگ‌ها را بر اساس تعداد پست‌های منتشر شده، انتخاب کنید.

بگذارید این مورد را کمی توضیح بدهیم. بهترین هشتگ‌های اینستاگرامی، آن‌هایی هستند که تعداد پست‌های زیادی دارند. اما مشکل اینجاست که همین تعداد بالا، شانس دیده شدن پست شما را کم می‌کند. به‌علاوه هشتگ‌هایی که تعداد پست‌هایی پایینی دارند هم مخاطب‌های خیلی کمی دارند.

پس چه کار کنیم که پست ما به اندازه‌ی کافی دیده بشود؟

توصیه من این است: از هر دو مدل هشتگ استفاده کنید؛ چه آن‌هایی که تعداد پست بالا دارند و چه پایین؛ ولی تمرکز اصلی‌تان روی هشتگ‌هایی باشد که تعداد پست‌هایشان متوسط است (مثلاً حدود 10k الی 200k پست دارند). در این محدوده شانس دیده شدنتان بیشتر است. مثلاً 2 هشتگ از بین هشتگ‌های پربازدید، 4 هشتگ از بین هشتگ‌های کم‌بازدید و 6 هشتگ از بین آن‌هایی که بازدید متوسط دارند انتخاب کنید.


سخن نهایی

این هم از فرایند و استراتژی استفاده از هشتگ در اینستاگرام. یادتان باشد پس از مدتی، بازخورد هشتگ‌ها را بررسی کنید. این کار معمولاً با ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی با ابزارهای جانبی (مثل hashtag tracking tool) انجام می‌شود. متأسفانه بیشتر این ابزارها پولی هستند و یا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند.

مثلاً جعبه‌ابزار اینستاگرامی وب‌سایت keywordtool خیلی خوب و کاربری است؛ ولی برخی از قابلیت‌های این سیستم به صورت رایگان قابل استفاده نیستند. از آن‌جایی که برخی از تیم‌های مارکتینگ ایرانی از این ابزار برای فرایندهای دیگر استفاده می‌کنند و نسخه‌ی پولی را می‌خرند، شاید همین حالا هم این ابزار را داشته باشید.


خواندنی‌های بیشتر

  1. راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام
  2. چطور برای فعالیت در اینستاگرام اعتمادسازی کنیم؟
  3. افزایش فروش در اینستاگرام با ۱۲ راهکار
  4. درگاه پرداخت اینستاگرام
  5. بهترین تجربه خرید در اینستاگرام را برای مشتری‌هایتان بسازید
  6. اصول هشتگ‌گذاری در اینستاگرام – مطلب فعلی
  7. راهکارهای جذب فالوور در اینستاگرام (به زودی)
  8. بالا بردن امنیت پیج اینستاگرام
  9. راه های تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام (به زودی)
  10. روش‌های ارسال محصول در فروشگاه اینستاگرامی (به زودی)

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید