مسئولیت اجتماعی چیست؟ | لقمه هایی از دست مادر مهربان
مسئولیت اجتماعی شرکت (Corporate Social Responsibility یا CSR)، مسئولیتها و وظایفی است که شرکتهای مختلف در قبال جامعهی خود دارند. اخلاق حرفهای در کسبوکار، شرکتها را ملزم میکند نسبت به تکتک افراد جامعه و محیط زندگی آنها، دغدغه داشته باشند. اقداماتی که یک سازمان در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام میدهد، سود و منفعت مادی برای آن سازمان ندارد؛ بلکه این اقدامات، منفعت عمومی جامعه را در پی دارد. البته، هر شرکت قبل از آنکه در مقابل عموم جامعه مسئول باشد، در برابر سهامداران و کارمندان خود مسئولیت دارد؛ لذا، شرکتها پس از آنکه به اندازهی کافی توسعه مییابند و مسئولیت خود را در قبال اعضای شرکت به جا میآورند، سراغ عموم جامعه میروند.
چرا شرکتها باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند؟
هر شرکتی برای ادامهی فعالیت خود از منابع مختلف جامعه از جمله منابع انسانی، اقتصادی و زیستی استفاده میکند. همانطور که همهی افراد حاضر در جامعه، به علت استفاده از منابع عمومی، نسبت به افراد دیگر مسئولند، شرکتها نیز باید اقداماتی در جهت خدمت به عموم جامعه انجام دهند. البته قانون، شرکتها را ملزم به انجام مسئولیت اجتماعی نمیکند و این فعالیتها کاملا جنبهی اخلاقی دارند.
انواع مسئولیت اجتماعی (CSR)
[این بخش از مقاله، از سایت THEGIVINGMACHINE وام گرفته شده است.]
مسئولیت اجتماعی، انواع و موضوعات مختلفی دارد. با این وجود، سه نوع اصلی مسئولیت اجتماعی عبارتند از:
مسئولیت اجتماعی زیست محیطی
شرکتهای مختلف، در راستای کاهش مضرات زیست محیطی فعالیتهای خود یا دیگران، اقدامات متعددی انجام میدهند. این نوع از مسئولیت اجتماعی در دنیا بسیار مرسوم شده است؛ تا جایی که در برخی کشورهای توسعهیافته، شرکتها موظفند میزان تولید گازهای گلخانهای و مضرات زیستمحیطی را به دولت گزارش دهند.
مسئولیت اجتماعی اخلاقی
در این نوع از مسئولیت اجتماعی، شرکت اطمینان حاصل میکند، با تمام افراد مرتبط با کسبوکارش، از کارمندان و سهامداران گرفته تا مشتریان، به خوبی و با احترام رفتار شود. اینگونه شرکتها معتقدند بدون نیاز به قانون خاصی و تنها بر اساس قوانین نانوشتهی اخلاقی، ملزم به رعایت حقوق و احترام افراد هستند. شرکتها برای اجرای مسئولیت اجتماعی اخلاقی خود، سعی میکنند به عدالت با کارمندان رفتار کنند؛ برای مثال، پرداخت حقوق عادلانه، استخدام افرادی که نیاز مبرم به شغل دارند، فراهم کردن شرایط و محیط کاری مطلوب و امتناع از همکاری با شرکتهای بیاخلاق، از مولفههای این نوع مسئولیت اجتماعی است.
مسئولیت اجتماعی بشردوستانه
در این نوع از CSR، شرکت میکوشد تا حد ممکن در راستای بهبود شرایط جامعهی خود فعالیت کند. یکی از مرسومترین روشهای این نوع مسئولیت اجتماعی، همکاری با خیریههای مختلف و کمک به آنهاست. هر چند موارد دیگری مانند سرمایهگذاری در راستای انجام پروژههای عمومی نیز زیرمجموعهی این بخش قرار میگیرد.
مسئولیت اجتماعی شرکت پیپینگ
درگاه پرداخت پیپینگ در طول سالیان فعالیت خود تلاش داشته علاوه بر رعایت حقوق سهامداران و کارمندان خود، به مسئولیت اجتماعی عمومی نیز تا حد امکان عمل کند.
یکی از دغدغههای اصلی پیپینگ، کمک به حفظ محیط زیست با حذف کاغذ در تمام فرایندهای مالی است. در همین راستا، ما در پیپینگ، سرویسهای متعددی مانند فاکتور آنلاین، نرم افزار فروشگاهی و … ارائه کردهایم تا به کار بردن کاغذ در معاملات به پایینترین حد ممکن برسد؛ انجام کلیه پرداختها به روش آنلاین (از طریق حواله پایا)، مصرف کاغذ را به شدت کاهش داده است. انجام معاملات در بستر امن آنلاین و اطمینان خاطر دادن به همهی شهروندان عزیز کشورمان از دیگر مسائلی است که به آن توجه ویژه داریم. پیپینگ همواره سعی داشته، در کوتاهترین زمان خطرات امنیتی را به عموم مردم اطلاع دهد تا از هرگونه ضرر و زیان جلوگیری نماید.
از دیگر دغدغههای همیشگی تیم پیپینگ، خدمترسانی شایسته و مناسب به افرادی است که به دلیل ناتوانیهای جسمی، از خدمات مختلف محروم شدهاند. ما معتقدیم، افراد جامعه فارغ از هر گونه دستهبندیهای مختلف، باید از همهی خدمات بهرهمند شوند. در همین راستا، ویدیوی معرفی پیپینگ و خدمات آن ویژهی ناشنوایان ساخته شده است تا این عزیزان بتوانند همانند سایر شهروندان از خدمات مالی پیپینگ برای کسبوکارهایشان مطلع شوند.
در اردیبهشتماه سال گذشته، همزمان با ماه مبارک رمضان، شرکت پیپینگ در راستای مسئولیت اجتماعی خود خدمات درگاه پرداخت را با شرایط ویژهای به خیریهها ارائه کرد. در این طرح، افراد میتوانستند کمکهای انساندوستانهی خود را بدون هیچگونه کارمزدی به حساب خیریهها واریز کنند. با شروع ماه محرم همان سال، در صدد برآمدیم تا با جمعآوری نذورات مردمی برای ایتام و نیازمندان، قدم به قدم با آنها پیش برویم و تمام توان خود را در این راه به خدمت بگیریم. به همین منظور، مجموعهای از سرویسهای مالی پیپینگ را به طور کاملا رایگان در اختیار صاحبان هیئتها قرار دادیم تا نذورات مردمی را جمعآوری نمایند.
شرکت پیپینگ، در ادامهی انجام مسئولیت اجتماعی خود، در زمینهی تامین غذای کودکان با خیریهی مادر مهربان همکاری میکند.
خیریهی مادر مهربان
بنیاد غیردولتی خیریه مادر مهربان، با اهداف مبارزه با گرسنگی، اطعام کودکان و تکریم جایگاه مادر فعالیت میکند. کارشناسان این بنیاد با توجه به نیازهای کودکان ِ در حال رشد و با تأکید بر حفظ کرامت و احترام آنها و نیز با توجه به علاقهمندیهای کودکان در سنین مختلف، فعالیت های بنیاد را طراحی کرده و با حضور خیرین اجرا میکنند.
میانوعدهای سالم؛ هدیهی پیپینگ به کودکان
خیریهی مادر مهربان در راستای مبارزه با گرسنگی کودکان، اقدام به دعوت شرکتهای مختلف برای پیوستن به کمپین جدید این خیریه کرده است. پیپینگ سعی دارد گامی برای نزدیکتر شدن به هدف والای این خیریه بردارد. ما در پیپینگ، ابتدا بستهای از اقلام خوراکی با ارزش غذایی بالا و مورد علاقهی کودکان تهیه کردیم. پس از آن، با بستهبندی خوراکیها در پکیجهای جذاب، سعی کردیم قدمی برای ایجاد حس خوب در کودکان سرزمینمان برداریم. پرداختیار پیپینگ، از همهی شرکتها دعوت میکند تا با این کمپین ارزشمند همراه شوند. لازم به ذکر است، کلیهی مراحل تهیه و توزیع مواد غذایی، در آبان 98 و پیش از شیوع ویروس کرونا انجام شده است.
ارسال نظر