درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کسب و کار اینترنتی / online business

انواع کسب و کار اینترنتی | روش‌های کسب درآمد آنلاین

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۲/۱۲/۰۸

امروزه میلیون‌ها نفر در حال کسب درآمد از طریق شغل‌های اینترنتی هستند. اما بسیاری افراد با این تصور که راه‌های محدودی برای کسب درآمد اینترنتی وجود دارد، از این حوزه فاصله می‌گیرند. خبر خوب این است که این افراد بسیار اشتباه فکر می‌کنند. هزاران راه برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد و مدل‌های بسیاری برای این منظور به وجود آمده‌اند. انواع متنوعی کسب و کار اینترنتی وجود دارد و ممکن است پیدا کردن راه مناسب، کمی دشوار باشد. در این مقاله از درگاه پرداخت پی‌پینگ چند نوع از کسب و کارهای اینترنتی مختلف را به شما نشان می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا مدل مورد نیاز خود را پیدا کنید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

یک کسب و کار اینترنتی، هر نوع وب‌سایت تجاری بر پایه‌ی خدمات یا کالا است که با ایجاد ارزش، درآمد کسب می‌کند. برخلاف کسب و کارهای سنتی که فروشگاه فیزیکی دارند، کسب و کارهای آنلاین از وب‌سایت‌های اینترنتی به عنوان فروشگاه خود استفاده می‌کنند.

یک کسب و کار اینترنتی برای رسیدن به موفقیت باید دو کار مهم را انجام دهد:

۱. انتخاب مدل مناسب کسب و کار

۲. پیدا کردن راه‌های جذب مشتریان بالقوه

در این مقاله با معرفی انواع کسب و کارهای اینترنتی، به شما در انتخاب مدل مناسب کسب و کار کمک می‌کنیم.

انواع کسب و کار اینترنتی

همان‌طور که گفتیم، برای رسیدن به موفقیت در یک کسب و کار اینترنتی، باید مدل مناسب کسب و کار را انتخاب کرد. در ادامه با هفت مدل رایج انواع کسب و کار اینترنتی آشنا می‌شویم.

فروش محصولات دیجیتالی

یکی از بهترین انواع کسب و کار اینترنتی، به اشتراک گذاشتن دانایی‌تان است. از آن‌جایی که ما همیشه آنلاین هستیم، به جای رفتن به کتاب‌خانه برای کسب اطلاعات، از گوگل استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و با فروش محصولات دیجیتالی مثل کتاب‌های الکترونیکی (eBook) و دوره‌های آموزشی سود کسب کنید. در این راه، تجربه‌ی خود را با نشر آن، به پول تبدیل می‌کنید. علاوه بر کتاب‌های الکترونیکی و ارائه‌ی دوره‌های آموزشی، کارهای گرافیکی مثل فروش تصاویر دیجیتالی و موشن‌گرافی نیز در این مدل کسب و کار قرار می‌گیرند. فاکتور آنلاین پی‌پینگ، امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن، مشتری پس از پرداخت مبلغ فایل می‌تواند آن را دانلود کند.

مهم‌ترین چیزهایی که برای کسب درآمد از طریق محصولات دیجیتالی نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • محصولی که بتواند ارزشی را خلق کند و یک مشکل واقعی را حل کند
  • وب‌سایتی برای فروش محصولات
  • یک نقشه‌راه برای پیدا کردن مشتریان

اگر در حال حاضر مشتریان خود را نمی‌شناسید، بهتر است ابتدا محصول خود را در فروشگاه‌های آنلاین دیگر منتشر کنید. با این روش، می‌توانید به ایده‌ی محصول خود اعتبار ببخشید، لیست ایمیل‌های خود را گسترش دهید، و تا حدودی طرح کلی محصول خود را ارائه دهید.

مزیت‌های فروش محصولات دیجیتالی

  • موانع کم برای ورود (تقریبا همه می‌توانند انجام دهند)
  • شروع با هزینه‌ی پایین
  • توسعه‌پذیری بالا

معایب فروش محصولات دیجیتالی

  • پرداخت یک‌باره (معمولا هر کس فقط یک بار کتاب الکترونیکی، یا دوره‌ی آموزشی شما را خریداری می‌کند)

توسعه‌ی نرم‌افزار

امروزه اپلیکیشن‌های موبایل بسیار پرطرفدار هستند و افراد زیادی مایل به پرداخت پول برای مدیریت زندگی‌شان از طریق گوشی‌های موبایل‌شان هستند. اگر ایده‌ی بزرگ و تازه‌ای برای تولید یک نرم‌افزار دارید و توانایی کدنویسی آن را دارید، می‌توانید خودتان نرم‌افزارتان را تولید کنید. همچنین می‌توانید پروژه‌های نرم‌افزاری دیگر شرکت‌ها را انجام دهید. در هر دو حالت، باید با المان‌های اصلی طراحی نرم‌افزار آشنایی داشته باشید و حداقل دو زبان برنامه‌نویسی مانند SQL، JavaScript، PHP، Python، Ruby on Rails، یا iOS را بشناسید.

در توسعه‌ی نرم‌افزار، سه نوع کلی کسب درآمد وجود دارد:

۱. رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای: این به آن معناست که مشتریان به برخی ویژگی‌های نرم‌افزار دسترسی دارند و برای استفاده از همه‌ی ویژگی‌های آن، باید هزینه‌ای را پرداخت کنند.

۲. نسخه آزمایشی رایگان: در این نرم‌افزارها، مشتریان برای مدت محدودی به همه‌ی ویژگی‌های آن دسترسی دارند؛ اما برای ادامه‌ی استفاده، باید مبلغی را پرداخت کنند.

۳. نرم‌افزار رایگان: استفاده از این نرم‌افزارها کاملا رایگان است؛ اما شما از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای درآمد کسب می‌کنید.

مزیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار

  • قابلیت توسعه‌پذیری دارد (مثلا می‌توان ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کرد)
  • پتانسیل بالایی دارد
  • درآمد آن می‌تواند تکرارپذیر باشد (مثلا نرم‌افزاری که مشتریان برای استفاده از آن، باید اشتراک ماهیانه تهیه کنند)
  • یک دارایی قابل فروش محسوب می‌شود

معایب توسعه‌ی نرم‌افزار

  • نیاز به ارائه‌ی پشتیبانی به مشتریان دارید
  • ورود به آن دشوار است (باید کدنویس‌هایی را استخدام کنید یا خودتان با زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا باشید)

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

یکی دیگر از انواع کسب و کار اینترنتی، همکاری در فروش یا Affiliate Marketing است. این مدل کسب و کار به این معناست که شما محصولات یک برند دیگر را می‌فروشید و برای هر فروش، مقداری کمیسیون دریافت می‌کنید. پرداخت یار پی‌پینگ نیز یک سیستم همکاری در فروش دارد که می‌توانید از طریق آن درآمدزایی کنید.

کمسیون‌ها معمولا بین پنج تا ۱۰ درصد هستند. معمولا برای کاهش هزینه‌ها، بهتر است در نتایج گوگل رتبه‌ی بالاتری کسب کنید؛ این کار معمولا با اجرای تکنیک‌های سئویی انجام‌پذیر است.

مزیت‌های همکاری در فروش

  • بسیار توسعه‌پذیر است
  • پتانسیل آن بسیار زیاد است
  • شروع آن راحت است

معایب همکاری در فروش

  • عدم مالکیت بر محصولات
  • دارایی قابل فروش محسوب نمی‌شود

مشاور سئو (SEO)

اگر با شیوه‌ی کار موتورهای جست‌وجو آشنا هستید و پلتفرم‌هایی مانند Google Search Console و Google Analytics را به خوبی می‌شناسید، کار کردن به عنوان مشاور سئو می‌تواند برایتان بسیار سودمند باشد.

بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک، به این موضوع که سئو چقدر می‌تواند بر کارشان تاثیرگذار باشد توجه نمی‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از توانایی‌های بازاریابی خود، مزیت‌های آنالیز داده، استفاده از کلمات کلیدی استراتژیک و ساختاربندی محتوا را به صاحبان این کسب و کارها نشان دهید. اگر با سئو آشنا نیستید و می‌خواهید مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ خود را افزایش دهید، می‌توانید با دوره‌ی مقدمات سئو Moz کار خود را شروع کنید.

باید به یاد داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل دائما در حال تغییر هستند؛ بنابراین برای موفقیت در حوزه‌ی سئو، باید به شکل مستمر آموخته‌های خود را به‌روز کنید.

طراح وب‌سایت و توسعه‌دهنده‌ی وب

اگر روحیه‌ی خلاقی دارید و به طراحی ظاهر و رنگ‌بندی یک وب‌سایت علاقه‌مندید، طراحی وب به شکل فریلنسینگ می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کسب درآمد آنلاین باشد. برای شروع و موفقیت در این حوزه، لازم است کار با ابزارهایی مثل Adobe XD و Chrome DevTools را فرا بگیرید.

اما اگر به کدنویسی بیش‌تر علاقه دارید و با زبان‌های برنامه‌نویسی وب، مثل HTML، CSS، و JavaScript آشنایی دارید، توسعه‌ی وب می‌تواند راه کسب درآمد شما باشد.

کوچینگ و مشاوره‌ی دیجیتال

اگر در موضوعی تخصص دارید، برای کسب درآمد آنلاین می‌توانید کوچینگ (Coaching) و مشاوره‌ی دیجیتال را دنبال کنید. کوچینگ و مشاوره، به معنای فروش تخصص و تجربه‌ی خود به مشتریان است. می‌توانید از دانش خود در زمینه‌ی بازاریابی استفاده کنید و تبدیل به یک مشاور دیجیتال شوید، یا این که مشاوره‌ی خود را در تخصص‌های دیگری ارائه کنید.

مزایا‌ی کوچینگ و مشاوره

  • احتمال کسب درآمد تکرارپذیر
  • تقاضای بالا
  • هزینه‌ی شروع پایین

معایب کوچینگ و مشاوره

  • دارایی قابل فروش محسوب نمی‌شود

ایجاد وب‌سایت اشتراکی

وب‌سایت‌های اشتراکی یکی دیگر از انواع کسب و کار اینترنتی پرطرفدار است؛ چرا که این سایت‌ها، می‌توانند به صورت ماهیانه درآمد ایجاد کنند و با مشتریان محدودی سود قابل توجهی را به وجود آورند.

بیش‌تر وب‌سایت‌های اشتراکی بر روی ایجاد راه‌حلی برای یک مشکل خاص تمرکز دارند و اطلاعات، ابزار، خدمات و منابع ارزشمندی را برای کمک به مشتریانشان ارائه می‌دهند.

محتوای این وب‌سایت‌ها می‌تواند ویدیوهای آموزشی، پادکست‌های صوتی و آموزش‌های مفصلی در مورد موضوعات مختلفی باشد که به کاربران کمک می‌کند بخشی از زندگی خود را بهبود بخشند. این سایت‌ها حتی می‌توانند مراجعی برای دانلود محتوای دیجیتالی مختلف باشند.

به دلیل این که ادامه‌ی فعالیت این کسب و کارها وابسته به حفظ مشتریان است، لازم است که محتوا و خدمات با کیفیتی را به صورت مستمر به کاربران خود ارائه دهند.

دیگر انواع کسب و کار اینترنتی

در این مطلب، کسب و کارهای اینترنتی مختلفی را شرح دادیم و با مزایا و معایب برخی از آن‌ها آشنا شدیم. باید بدانید که فهرست کسب و کارهای اینترنتی، فهرستی بی‌پایان است و روش‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد.

موارد زیر را می‌توان به عنوان برخی دیگر از انواع کسب و کارهای اینترنتی نام برد:

  • فروش مستقیم کالا
  • وبلاگ‌نویسی
  • تولید محتوای ویدئویی در آپارات و یوتیوب
  • مشاور مجازی
  • فروش محصولات دست‌ساز
  • راه‌اندازی پادکست
  • کپی‌رایتینگ (Copywriting)
  • خرید و فروش دامنه
  • فروش محصولات دست دوم
  • اینفلوئنسری یا بازاریابی تاثیرگذار 

 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید