درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
مالیات کسب و کارهای اینترنتی و هر آنچه باید بدانید

مالیات کسب و کارهای اینترنتی در ۱۴۰۱

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

مالیات کسب و کارهای اینترنتی یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که در انتهای سال 1400، فضای اینترنت را پر و موجی از نگرانی را برای بسیاری از فعالان این عرصه ایجاد کرد. اما قانون مالیات کسب و کارهای اینترنتی چیست؟ چه می‌گوید؟ و اساسا قرار است چگونه دریافت و پرداخت شود؟ و باید برای پرداخت آن از طریق چه سامانه‌ای اقدام کنیم؟ پی پینگ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ داده است.

اما آنچه باید بدانید این است که مسلما در سال 1401 خیلی از کسب و کارها از این قانون متاثر می‌شوند و در نهایت بسیاری هم مجبورند این مالیات را بپردازند و در صورتی که این مالیات پرداخت نشود، مسلما جریمه‌های سنگین در انتظار کسانی خواهد بود که اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند. با این حساب بهتر است این مالیات را بهتر بشناسیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم در سال جدید را برای آن خیلی سریع اجرا کنیم.


دریافت مالیات کسب و کار های اینترنتی در 1401 از چه زمانی عملی می‌شود؟

در ماه‌های انتهایی سال 1400 بود که غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: «براساس قانون بودجه سال 1401، مالیات بر درآمد کسب و کارهای فضای مجازی از سال آینده اجرایی می شود». علت این امر هم این‌گونه عنوان شد: «طرح مالیات بر کسب و کارهای فضای مجازی، در راستای عدالت مالیاتی انجام می‌شود.»


چه کسانی مشمول دریافت مالیات کسب و کار های موجود در اینترنت می‌شوند؟

پاسخ بسیار ساده است: «هر شخص ایرانی حقیقی و حقوقی نسبت به درآمدهایی که در ایران و یا خارج از ایران کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات است. از این رو کلیه کسب و کارهایی که به عرضه کالا یا خدمات در بستر اینترنت مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند». این یعنی که «قوانین سازمان مالیاتی کلیه کسب و کارها را شامل می‌شود؛ هم آن دسته از مشاغلی که به فروش کالا اشتغال دارند و هم گروهی که خدمات خود را به‌صورت اینترنتی ارائه می‌کنند». خبر واضح است و مالیات حتما باید پرداخت شود.


آیا می‌توانیم مالیات کسب و کارهای اینترنتی در 1401 را پرداخت نکنیم؟

شاید در ابتدای کار دریافت مالیات کسب و کارهای اینترنتی، اصطلاحا یک حالت معلق داشته باشد اما بالاخره عملی خواهد شد. شاید بگویید که قبلا هم مالیات بوده است اما بسیاری از افراد آن را نمی‌پرداختند اما قضیه این است که در مورد کسب و کارهای مجازی، اخذ این مالیات ساده‌تر خواهد بود. چرا؟ چون به‌هر‌حال هر کسب‌و‌کاری یک درگاه پرداخت دارد که باید حتما از طریق آن پولش را دریافت کند. اگر مالیات ندهند به‌راحتی می‌توان آن درگاه را قطع کرد. بر همین اساس است که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌‎گوید: «در مرحله اول افراد براساس خوداظهاری شخصی باید به ثبت منابع درآمدی خود اقدام کنند و اگر این مهم اتفاق نیفتد، از طریق حساب‌های بانکی افراد و یا حساب‌‎های متصل، درآمدهای آنها قابل دریافت است».

چالش مالیاتی دارید؟ از پکیج‌های مشاوره اختصاصی پی‌پینگ استفاده کنید


مالیات کسب و کار های مجازی چه نوع مالیاتی است؟ و چقدر است؟

مالیات کسب و کارهای اینترنتی از نوع مالیات بر درآمد و دارایی است که خود این نوع مالیات، ذیل قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد و تمام اصول این قانون درباره مالیات کسب و کارهای اینترنتی در 1401، جاری خواهد بود. خب بیایید ببینیم ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم به ما چه می‌گوید: «نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد به شرح زیر است:

  • تا میزان پانصد میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۵۰۰) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد
  • نسبت به مازاد پانصد میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۵۰۰) ریال تا میزان یک میلیارد (۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد
  • نسبت به مازاد یک میلیارد (۰۰۰ /۰۰۰ /۰۰۰ /۱) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد

همچنین «به‌ازای هر ده درصد (۱۰ %) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخ‌های مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام‌‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی است». این یعنی هر چه زودتر مالیات بدهید سال به سال به خودتان تخفیف و سود بیشتری رسانده‌اید.


مالیات کسب و کار های اینترنتی در 1401 چقدر است؟

با توجه به آنچه در بالا آمد این مالیات بر اساس درآمد کسب و کارها محاسبه می‌شود و از 15 درصد تا 25 درصد متفاوت خواهد بود. یعنی اگر شما 50 میلیون درآمد داشته باشید، باید 15 درصد آن را مالیات بدهید، همچنین اگر بین 50 تا 100 میلیون درآمد داشته باشید باید 20 درصد و اگر بالای 100 میلیون درآمد داشته باشید باید 25 درصد مالیات بدهید. این برای اشخاص حقیقی است و برای اشخاص حقوقی مالیات 25 درصدی در نظر گرفته شده است. افرادی هم که زیر 50 میلیون درآمد داشته باشند از مالیات معاف هستند. بله! به این شکل مالیات‌های دیجیتال در سراسر جهان در حال تصویب شدن هستند و عصر جدید مالیاتی در حال آغازشدن است.


نحوه پرداخت مالیات کسب و کار های مجازی چگونه است؟

شما ابتدا باید باید کد رهگیری مالیاتی را بگیرید و این یعنی باید از قبل اظهارنامه مالیات کسب و کارهای اینترنتی در سال 1401 را پر کرده باشید. بعد از آن باید به سامانه payments.tax.gov.ir بروید و شناسه 30 رقمی نسیم را وارد کنید و سپس روی «بررسی شناسه قبض نسیم» کلیک کنید. در این مرحله به «سامانه پرداخت قبوض برخط مالیاتی» وارد می‌شوید و در همان‌جا قبض مالیات خود را خواهید دید. بعد از این‌که قبض را تایید کردید خیلی راحت می‌توانید مالیات را پرداخت کنید.


روش دیگر پرداخت این است که به سایت tax.gov.ir بروید و در ادامه از قسمت «سایر خدمات مالیاتی»،  گزینه «پرداخت الکترونیک مالیات» را انتخاب کنید. قدم بعدی انتخاب «سامانه الکترونیک پرداخت مالیات» است که در این مرحله باید رمز عبور و نام کاربری را وارد کرده و در مرحله بعد گزینه «صدور قبض جدید» را انتخاب کنید. اینجاست که یک سری اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود که اگر مورد قبول شماست باید تاییدشان کنید. درنهایت هم می‌توانید مالیات کسب و کارهای اینترنتی خود را پرداخت کنید و از صورت‌حساب پرداختی هم پرینت بگیرید. درنهایت باید به اداره مالیات بروید و مفاصای حساب مالیاتی خود را دریافت کنید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید