درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
دوج کوین DOGE

دوج کوین چیست؟ همه‌چیز درباره ارز دیجیتال Doge و آینده آن

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

اگر تصور می‌کنید که دنیای رمزارزها خشک و جدی است و جایی برای شوخی ندارد، شما را با دوج کوین آشنا می‌کنیم. یک ارز دیجیتال که محض شوخی ایجاد شد و بعد به یکی از ستاره‌های کریپتو تبدیل شده و توجه بسیاری از شخصیت‌های عمومی (مثل ایلان ماسک و اسنوپ داگ) و شرکت‌هایی مانند اسنیکرز را به خود جلب کرد.


دوج کوین چیست؟

دوج کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا و منبع‌باز شبیه به بیت‌کوین است که محیطی غیرمتمرکز و امن را برای کاربران خود فراهم می‌کند. ارز دوج در اواخر سال 2013 توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام بیلی مارکوس (Billy Marcus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) ایجاد شد. پالمر لوگوی این ارز دیجیتال را بر اساس یک Meme رایج در آن زمان انتخاب کرد. به همین دلیل است که دوج در دسته‌ی میم‌کوین‌ها قرار می‌گیرد.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها، رستوران‌ها، خواربارفروشی‌ها، خرده‌فروشان، کتاب‌فروشی الکترونیکی، خدمات مسافرتی و غیره از دوج کوین برای مبادلات مالی خود استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت FlokiNET و MonsterMeg و شرکت ارائه‌دهنده بازی کودکانه Prodigy از Doge استفاده می‌کنند.


تاریخچه دوج کوین و روند تغییرات قیمت آن

پالمر و مارکوس این کوین را در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ به بازار عرضه کردند. دو هفته بعد و در ۱۹ دسامبر، قیمت این ارز ۳۰۰% افزایش یافت که بخشی از آن در پی سیاست چین برای منع بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بود. سپس قیمت Dogecoin به مدت هفت سال و تا دسامبر ۲۰۲۰ نسبتاً ثابت بود. (البته در ۶ می ۲۰۱۵، ارز دیجیتال دوج برای مدتی به قیمت ۰.۰۰۰۰۸۶۹ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت آن از زمان عرضه است.)

تاریخچه تغییرات قیمت دوج کوین

شروع افزایش قیمت دوج کوین در اوایل سال ۲۰۱۸ بود؛ این ارز هم مانند سایر ارزهای دیجیتال و در پی سقوط بیت‌کوین، سقوط کرد. اما کسی خبر نداشت که قرار است پای ایلان ماسک به ماجرا باز شود …


دوج کوین و ایلان ماسک

در ۲ آوریل ۲۰۱۹، ایلان ماسک برای اولین‌بار به DOGE اشاره کرد و در توییتی نوشت: «دوج‌کوین می‌تواند ارز دیجیتال موردعلاقه من باشد. خیلی باحال است.» این توییت باعث شد قیمت ارز دوج از ۰.۰۰۲ دلار در ۱ آوریل به ۰.۰۰۴ دلار در ۴ آوریل برسد.

از آن موقع تا به امروز، هر توییت ایلان در مورد ارز دوج، منجر به نوسانات قیمت آن (پامپ) شده است. مثلاً تنها یک کلمه “Doge” در توییت ۴ فوریه ۲۰۲۰، باعث افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت طی چهار روز شد.

ایلان ماسک سبب شد که ارزش این ارز در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۳۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و به ۰.۰۳۲۶۲۴ دلار برسد. بالاترین قیمت (۰.۶۸۲ دلار) هم در ۸ می ۲۰۲۱ و به دلیل افزایش تقاضا به ثبت رسید. اما در نهایت قیمت این ارز دیجیتال هم به دلیل کاهش تب‌وتاب سرمایه‌گذاری و ترید، کاهش پیدا کرد و مدتی است در حدود 0.1 دلار نوسان می‌کند.

روند افزایش قیمت دوج کوین


مزایا و معایب دوج کوین

حالا که با دوج کوین و فراز و نشیب‌های آن آشنا شدیم، بیایید به برخی از مزایا و معایب این ارز دیجیتال پر‌حاشیه بپردازیم.


مزایای ارز دوج

  • این ارز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، زمان تأیید سریع‌تری برای تراکنش‌های تکمیل شده، دارد.
  • کارمزد تراکنش برای Dogecoin ناچیز است.
  • دوج کوین جامعه‌ای فداکار و دوستانه از سازندگان و دنبال‌کنندگان دارد.
  • ارزش نسبتاً کم ارز دوج کوین آن را به ارز محبوب بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی و بازی‌ها تبدیل کرده است تا به کمک آن، به کاربران خود پول پرداخت کنند.
  • این ارز به طور گسترده‌ای توسط جامعه پذیرفته شده است.


معایب ارز دوج

  • ارزش نسبتاً کم Dogecoin باعث می‌شود که ماینینگ آن سودآور نباشد.
  • دوج کوین یک ارز تورمی و پتانسیل پایینی برای سرمایه‌گذاری دارد.
  • گزینه‌های زیادی برای خرید دوج کوین وجود ندارد.
  • این ارز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال محبوب، امنیت کمتری دارد.


استخراج دوج کوین

مانند بسیاری از ارزهای دیگر، دوج کوین نیز بر روی بلاک‌چین اختصاصی خود اجرا می‌شود. بلاک‌چین دوج کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند و ماینرها از رایانه برای حل معادلات پیچیده ریاضی برای پردازش تراکنش‌ها و ثبت آنها در بلاک‌چین استفاده می‌کنند تافرایند استخراج ارز دیجیتال را انجام دهند. این افراد در ازای حمایت از بلاک‌چین، دوج کوین اضافی پاداش می‌گیرند و می‌توانند آن را نگه دارند یا در بازار آزاد بفروشند.


آیا سرمایه‌گذاری روی دوج کوین سودآور است؟

ازآنجایی‌که هیچ محدودیتی برای تعداد دوج‌کوین‌های تولیدی وجود ندارد و میلیون‌ها ارز دوج جدید هر روز در بازارها عرضه می‌شوند، انگیزه زیادی برای نگه‌داشتن طولانی‌مدت این ارز دیجیتال وجود ندارد.

و درست است که افزایش قیمت دوج در سال 2021، سود خوبی را نصیب تریدرها کرد؛ اما در حالت کلی بهتر است از سرمایه‌گذاری بلندمدت در میم‌کوین‌ها خودداری کنید.

آیا سرمایه گذاری روی دوج کوین خوب است؟


نحوه خریدوفروش دوج کوین

کاربران جهانی از صرافی ارزهای دیجیتال مانند Binance یا Kraken استفاده می‌کنند؛ اما احراز هویت در این صرافی‌ها برای ایرانی‌ها ممکن نیست و ما باید از صرافی‌های ایرانی و یا صرافی‌های بین‌المللی که نیازی به احراز هویت ندارند، برای خرید دوج کوین استفاده کنیم.

و مانند سایر ارزهای دیجیتال، بهتر است که پس از خرید Dogecoin آن را به یک کیف پول دیجیتال منتقل کنید.


بهترین کیف پول های دوج کوین

انواع مختلفی از کیف‌پول‌ها وجود دارد. مثلاً می‌توانید از خدمات آنلاین صرافی‌هایی مانند Coinbase، اپلیکیشن‌های موبایلی و حتی هارددیسک فیزیکی استفاده کنید. این‌ها برخی از بهترین کیف پول‌های دوج کوین هستند:


1. کیف پول Exodus

این کیف پول برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال و مدیران پورتفولیو بهترین است و در نسخه دسکتاپ و موبایل عرضه می‌شوند. قابلیت ذخیره، ارسال، دریافت، تجارت، سپرده‌گذاری و برداشت بیش از ۲۰۰ ارز رمزنگاری شده از جمله Dogecoin در این کیف پول وجود دارد. این والت همچنین ویژگی‌های ردیابی نمونه کارها و نمودارهای زنده برای معامله‌گران را هم ارائه می‌کند و چون با کیف‌پول‌های سخت‌افزاری هم همگام شود، به‌عنوان بهترین کیف پول رمزنگاری برای Dogecoin شناخته می‌شود.


2. کیف پول Atomic

کیف پول اتمیک یک کیف پول دسکتاپ و موبایل (iOS و اندروید) و به‌عنوان بهترین گزینه برای معامله‌گران معمولی ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. اتمیک به شما امکان می‌دهد بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال و توکن را ذخیره، ارسال، دریافت، سپرده‌گذاری، برداشت و معامله کنید. این والت نیز به‌عنوان یکی از بهترین والت‌ها برای ذخیره ارز دوج کوین شناخته می‌شود.


3. کیف پول Ledger Nano S

Ledger Nano یک کیف پول ذخیره‌سازی سرد سخت‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد بیش از ۱۸۰۰ ارز رمزنگاری شده را بخرید و مبادله و نگهداری کنید. این والت از طریق کانکتور USB نوع Micro-B و OTG برای تلفن‌های همراه به رایانه (دستگاه‌های Windows 64 بیتی و macOS یا Linux) و دستگاه‌های Android 7+ متصل می‌شود. از طریق برنامه Live، می‌توانید Dogecoin و سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کنید و نگهداری کنید.


بیبی دوج چیست؟

‌Baby Doge یک میم کوین شبیه به Dogecoin و Shiba Inu است. این ارز دیجیتال که مستقل عمل می‌کند، در سال 2021 توسط اعضای جامعه طرفداران دوج‌کوین به وجود آمد و اسپیناف آن محسوب می‌شود. این کوین در حال حاضر در بیش از ۳۰۰۰۰۰ کیف پول نگهداری می‌شود. بنیان‌گذاران Baby Doge خرید این ارز را با استفاده از صرافی‌های PancakeSwap یا Uniswap پیشنهاد می‌کنند، اما می‌توانید آن را از طریق صرافی‌های دیگر یا ارائه‌دهندگان کیف پول‌ها هم تهیه کنید.

بیبی دوج


سخن پایانی: آینده دوج کوین

Dogecoin نوعی رمزارز برای پرداخت کم کارمزد را ارائه می‌کند که توسط بسیاری از کسب‌‌وکارها از جمله تسلا، مایکروسافت و توییچ پذیرفته شده است و یک جامعه پنج میلیونی (شامل ایلان ماسک) از آن حمایت می‌کنند.

بزرگ‌ترین رشد قیمتی این کوین در سال 2021 به دلیل سرمایه‌گذاران کم‌تجربه‌ای اتفاق افتاد که دوج را برای «یک شبه پولدار شدن» خریدند. اما قیمت پس از مدتی افت کرد و دیگر رشد زیادی هم نداشت. اگر به دنبال سود کردن دوج کوین هستید، باید منتظر یک بازار گاوی دیگر بمانید تا با یک پامپ مجدد، بازار دوباره صعودی شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با رویداد هاوینگ بیت‌کوین در سال 2024 یک روند صعودی در صنعت کریپتو آغاز خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، می‌شود انتظار داشت که Dogecoin هم رشد قابل‌توجهی داشته باشد.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید