درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
مالیات درگاه پرداخت اینترنتی

آشنایی با مالیات درگاه پرداخت اینترنتی و نحوه محاسبه آن

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

مجلس شورای اسلامی در مهر ماه سال 1398، اقدام به تصویب قانونی نمود که با عنوان ” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” شناخته می‌شود. طبق این قانون، کلیه دارندگان درگاه‌های پرداخت اینترنتی، ملزم به ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی هستند. در غیر این صورت، با جریمه های سنگین مالیاتی مواجه شده و درگاه پرداخت اینترنتی آنها نیز قطع می‌گردد.

با توجه به اهمیت این مساله برای کسب و کارهای آنلاین، در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با مالیات درگاه پرداخت اینترنتی و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی چیست؟

مطابق ماده 11 قانون ” پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان”، بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور، برای ساماندهی دستگاه های کارتخوان بانکی و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و برای هر یک از پایانه های فروش دستگاه های کارتخوان و درگاه های پرداخت اینترنتی، شناسه یکتا اختصاص دهد.

به دنبال تصویب این قانون، تمام تراکنش‌های انجام شده از طریق حساب های بانکی متصل به دستگاه های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت اینترنتی، به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با کسب و کار صاحب حساب بانکی، محسوب شده و اطلاعات این تراکنش ها از طریق بانک مرکزی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد. به علاوه، کلیه دارندگان درگاه‌های پرداخت اینترنتی، موظف به ثبت نام، دریافت کد رهگیری مالیاتی و تشکیل پرونده مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی می‌باشند.

همچنین به موجب یک تبصره از ماده مزبور، در صورت اتمام مهلت یک ساله مذکور در ماده برای فعالسازی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی و عدم ثبت اطلاعات آنها در سایت سازمان امور مالیاتی، ورود آنها به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع خواهد بود. همچنین بانک مرکزی موظف است مشخصات این اشخاص را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نموده و در صورت تخلف، مسئولان ذی‌ربط به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.


مشاوره مالیاتی اختصاصی پی‌پینگ
راهکاری برای رفع سریع چالش مالیاتی شما


محاسبه مالیات درگاه‌های پرداخت اینترنتی

تمامی دارندگان درگاه های پرداخت اینترنتی، موظف هستند که برای ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی کشور و دریافت کد رهگیری مالیاتی، اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که طبق قانون، تا سقف معینی از درآمد‌هایی که تراکنش‌های آنها از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی ثبت شده، از مالیات و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی معاف هستند و به بقیه درآمدها و تراکنش‌ها نیز درصدی متناسب از مالیات تعلق می‌گیرد.

 مطابق قانون بودجه کشور در سال 1400، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌ های مستقیم در این سال، چهارصد و هشتاد میلیون ریال (معادل 48 میلیون تومان) می باشد. این بدین معنا است که اگر سقف درآمد و تراکنش‌های بانکی یک کسب و کار حقیقی یا حقوقی از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، 48 میلیون تومان باشد، از پرداخت مالیات، معاف خواهد بود.


اما در صورتی که درآمد و تراکنش های بانکی یک کسب و کار از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی بیشتر از 48 میلیون تومان باشد، صاحبان آن کسب و کار ملزم به پرداخت مالیات درآمد و درگاه‌های پرداخت اینترنتی بر اساس نرخ های مالیاتی زیر خواهید بود:

  • نسبت به مازاد چهارصد و هشتاد میلیون ریال تا نهصد و شصت میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۱۰%
  • نسبت به مازاد نهصد و شصت میلیون ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۱۵%
  • نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال تا دو میلیارد و صد و شصت میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۲۰%
  • نسبت به مازاد دو میلیارد و صد و شصت میلیون ریال تا دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۲۵ %
  • نسبت به مازاد دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال تا سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۳۰%
  • نسبت به مازاد سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون ریال؛ نرخ مالیاتی: ۳۵%


دقت داشته باشید که در صورت عدم ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی درگاه‌های پرداخت اینترنتی، اطلاعات بانکی این اشخاص حقیقی و حقوقی برای سازمان امور مالیاتی کشور فرستاده شده و آنها علاوه بر پرداخت مالیات مربوطه، ملزم به پرداخت جریمه های مالیاتی سنگین نیز خواهند بود. بنابراین توصیه ما این است که حتما پرونده مالیاتی مربوط به درگاه بانکی خود را حتی در صورت غیرفعال بودن موقت آن تشکیل دهید و کد رهگیری آن را دریافت نمایید تا متحمل جریمه های سازمان اموز مالیاتی نشوید.

بیشتر بخوانید: مراحل تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد رهگیری

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


محمد

۰۲/۰۷/۰۳ ۰۶:۵۹

تعرفه ی ذکر شده ، ماهانه است یا سالیانه ؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۷/۰۳ ۰۹:۰۳

    سلام
    وقتتون بخیر
    مالیات به صورت سالانه محاسب میشه

الکس

۰۲/۱۱/۱۱ ۱۵:۳۶

سلام و درود

ببخشید من میخواستم بدونم اگه کد مالیاتی بگیرم برای یکی از درگاه های که دارم !
بعدش اگه هم از این درگاهی که کدمالیاتی داره درامد کسب کنم! هم از درگاهی که کدمالیاتی نداره درامد کسب کنم!

بعد ۱سال که مالیات میخاد بیاد واسم برای درگاهی که کد مالیاتی دارم میاد؟؟؟
و برای درگاهی که کدمالیاتی نداره نمیاد؟؟؟

یا فرقی نداره برای کل درامد حساب من میاد؟؟؟

ممنون میشم این ۳تا سوال جواب کاملی بدین چون میخوام اطلاع داشته باشم از شرایط مالیات

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۱/۱۱ ۱۸:۱۵

    سلام
    وقتتون بخیر
    سوالی که پرسیدین خیلی تخصصی هست و چون قوانین مالیاتی سال بعد تغییر کرده، برای این مورد باید با مشاور مالیاتی صحبت کنید. تا جایی که من اطلاع دارم اگر گردش حساب بالا باشه، در هر صورت مالیات محاسبه میشه. اما توصیه می‌کنم برای اطلاع دقیق، از یک مشاوره مالیاتی صحبت کنید.
    ما هم مشاور مالیاتی داریم که پاسخگوی سوالات شما هستن. جهت دریافت مشاوره می‌تونید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۱۵۲۰ (داخلی ۲) تماس بگیرید. ارزون‌ترین پکیج مالیاتی ۳۷۰ هزار تومن هستش و می‌تونید ۳ تا سوال رو بپرسید و به صورت کامل جواب بگیرید.

امیر

۰۲/۱۱/۱۷ ۱۵:۱۰

سلام و خسته نباشید
من یک سایت واسط دارم. فروشنده میاد کالای فیزیکی یا مجازی خودش رو میفروشه پولش میاد توی حساب من و من باید سر هرماه پس از کسر کمیسیون خودم با فروشندگان تسویه حساب کنم. حالا با توجه به اینکه درآمد ناخالصی وارد حساب بانکی من میشه باید چیکار کنم مالیات اون فروشنده هم به گردن من نیوفته و من صرفا مالیات درآمد خالص (همون کمیسیون) خودمو بدم؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۱/۱۸ ۱۰:۲۷

    سلام
    وقت بخیر
    سرویس مالی خاصی برای کسب‌وکارهای مشابه شما وجود داره که بهش میگن سرویس پلتفرمی. مخصوص کسب‌وکارهایی که بستری برای فروش دیگران فراهم می‌کنن. پی‌پینگ هم این سرویس رو به کسب‌وکارها ارائه می‌کنه.
    جهت اطلاعات بیشتر می‌تونید لینک زیر رو مشاهده کنید و یا با تیم فروش پی‌پینگ (۰۲۱۹۱۰۰۱۵۲۰) تماس بگیرید.
    https://payping.ir/oauth

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید