درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
ارز دیجیتال تتر چیست؟ راهنمای کامل خرید و قیمت

ارز تتر چیست؟ یک راهنمای کامل برای آشنایی با USDT

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۸/۰۲

بسیاری از منتقدان ارز دیجیتال، به ماهیت بی‌ثبات این ارزها اعتراض دارند و می‌گویند کریپتوکارنسی یکی از پرخطرترین بازارهای سرمایه‌گذاری است. اما هستند ارزهایی که با مفهوم ثبات ایجاد شده‌اند و در برابر نوسان‌ها مقاوم‌اند. همان‌طور که در مطالب قبلی هم گفتیم، به این نوع از رمزارزها، استیبل‌کوین می‌گویند و تتر (USDT) محبوب‌ترین آن‌ها است.

قیمت USDT با دلار آمریکا نسبت 1:1 دارد و مثل بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال نوسان قیمت نخواهد داشت. با توجه به وضعیت کشور ما، تتر به یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مطلب، مفصل در مورد نحوه کار، مزایا و معایب تتر و خطرات احتمالی این ارز صحبت کنیم.


توجه: پی‌پینگ هیچ خدماتی در حوزه ارز دیجیتال ارائه نمی‌کند. ما این مطالب را صرفا برای آشنایی هرچه‌بیشتر مخاطب‌هایمان با موضوعات برتر جهان می‌نویسیم.


تتر (USDT) چیست؟

تتر (USDT) یک استیبل‌کوین است که به دلار آمریکا متصل شده و «۱۰۰ درصد توسط ذخایر تتر» پشتیبانی می‌شود. ارز تتر به iFinex (شرکت هنگ‌کنگی مالک صرافی رمزارز BitFinex) متعلق است. این ارز در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر ۲۰۱۴ به تتر تغییر نام داد. Usdt در اصل مبتنی بر بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد شد، ولی حالا از پروتکل‌های Omni و Liquid بیت‌کوین و همچنین اتریوم، TRON، EOS، Algorand، Solana و Bitcoin Cash پشتیبانی می‌کند.

از ژانویه ۲۰۲۳، تتر به سومین ارز دیجیتال بزرگ تبدیل شد و پس از بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) قرار گرفت. تتر بزرگ‌ترین استیبل‌کوین است و ارزش بازار آن به ۶۸ میلیارد دلار می‌رسد.

خوب است بدانید که در سال 2022، USDT – پس از بیت‌کوین – بیشترین مبادلات را از نظر ارزش به خود اختصاص داد.


چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

تتر یک استیبل‌کوین است. ارزش یک استیبل‌کوین به دارایی باثباتی مانند طلا، دلار آمریکا یا ارزهای ثابت دیگر متصل می‌شود و کوین تلاش می‌کند همان ارزش را حفظ کند. به همین دلیل است که استیبل‌کوین‌ها دارایی دیجیتالی با نوسان کم و ارزش‎‌گذاری ثابت هستند. در واقع ایده اصلی این است که یک Tether بدون توجه به شرایط بازار همیشه می‌تواند با ۱ دلار معامله شود.


 مقایسه قیمت تتر و دلار


در حال حاضر تتر بزرگ‌ترین استیبل‌کوین است. معامله‌گران کریپتو از استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر استفاده می‌کنند تا نقدینگی ثابت و قابل‌اعتمادی را برای ورود و خروج از مبادلات ارزهای دیجیتال بدون مواجهه با زیان‌های غیرقابل‌پیش‌بینی ناشی از تغییرات قیمت فراهم کنند.

تتر چندین استیبل‌کوین دیگر با دارایی‌های مختلف هم صادر می‌کند:

  • (Tether Gold (AUXT که به قیمت طلا وابسته است.
  • (Tether Euro (EURT که به یورو متصل است.
  • (Tether GBP (MXNT که به پوند بریتانیا متصل است.
  • تتر یوان (CNHT) که به یوان چین متصل است.


تاریخچه قیمت ارز تتر

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، قیمت تتر باید برابر 1 دلار آمریکا باشد و دچار نوسان نشود. اما در نوامبر ۲۰۱۷، یک سرقت الکترونیکی ۳۱ میلیون دلاری توکن USDT رخ داد و پس از آن هارد فورک انجام شد. منتقدان بسیاری، کفایت این ارز دیجیتال را زیر سوال بردند و برخی از کاربران هم در مبادله و برداشت این ارز به مشکل برخوردند. این موضوع بر قیمت تتر تاثیر گذاشت و نوسانی را در قیمت ایجاد کرد.


تغییرات قیمت تتر


نوسان بعدی در تلاطم  ماه می ۲۰۲۲ و کاهش شدید قیمت استیبل‌کوین TerraUSD (که مانند تتر به دلار آمریکا وابسته است) اتفاق افتاد. وقتی قیمت TerraUSD به کمتر از ۰.۲۳ دلار کاهش یافت، قیمت تتر هم تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ چرا که سرمایه‌گذاران می‌ترسیدند استیبل‌کوین‌‎ها ماهیت خودشان را از دست بدهند. البته قیمت توکن‌های تتر به‌سرعت به بیش از ۰.۹۹ دلار بازگشت و تتر گفت که به درخواست‌های بازخرید با نسبت ۱ به ۱ به دلار آمریکا ادامه می‌دهد. تتر همچنین MXNT را هم راه‌اندازی کرد که یک استیبل‌کوین است و توسط پزو مکزیک پشتیبانی می‌شود.

همچنین برای اطمینان از آرامش روانی کاربران، USDT تست رزرو (Booking Test) ایجاد کرده است. بدین‌ معنی که سیستم ارز دیجیتال تتر، بلاک‌چین را به حساب‌های بانکی مشتریان وصل می‌کند تا «هم ارزی تتر» (tether equivalence) را انجام دهند؛ بنابراین نسبت 1:1 ارز تتر با دلار آمریکا تضمین می‌‌شود.


تتر چگونه کار می‌کند؟

ثبات تتر از ذخایر ارزی آن ناشی می‌شود. این شرکت ادعا می‌کند که دلار و سایر دارایی‌هایی را در اختیار دارد که برابر یا بیشتر از تعداد کل USDT در گردش هستند. به‌عبارت‌دیگر شرکت ادعا می‌کند که به ازای هر توکن تتر در گردش، یک دلار را در ذخایر خود نگه داشته است. این دلار یا به صورت نقدی است و یا معادل نقدی مانند اوراق‌قرضه کوتاه‌مدت یا سپرده‌های مدت‌دار را شامل می‌شود. به همین دلیل است که تفاوت قیمت تتر و دلار باید نزدیک به صفر باشد.

قیمت تتر چقدر است؟ آیا با دلار برابر است؟

تتر گزارش‌های روزانه‌ ذخایر دلاری خود را در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر می‌کند. البته سؤالات و اختلافاتی پیرامون ذخایر تتر وجود دارد و تحقیقات کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) و دادستان کل نیویورک در مورد ذخایر این شرکت، شبهاتی را به وجود آورده‌اند.

تتر فاقد بلاک‌چین اختصاصی است و ترجیح می‌دهد توکن‌هایش را در بلاک‌چین‌های شخص ثالث ارائه دهد. توکن‌های USDT در حال حاضر در موارد زیر میزبانی می‌شوند:

  • اتریوم
  • ترون
  • الگوراند
  • سولانا
  • آوالانچ
  • پالیگان


کاربردهای تتر

از آنجایی که تتر یک استیبل‌کوین است، کاربردهای فراوانی دارد:

  • تجارت بین‌المللی: تتر می‌تواند به‌عنوان یک وسیله پرداخت در تجارت بین‌المللی استفاده شود و تراکنش‌ها را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر انجام دهد.
  • پنجره‌ ورود به بازارهای کریپتو: استفاده از تتر به‌عنوان ارز پایه برای صرافی‌های کریپتو، به کاربران امکان می‌دهد به‌راحتی به دنیای کریپتو وارد شوند.
  • حفاظت از سرمایه: می‌توانید از تتر به‌عنوان یک ابزار برای حفظ سرمایه خود در مقابل نوسانات بازار استفاده کنید.
  • تسهیل انتقال وجه: از آنجا که تتر روی بلاک‌چین عمل می‌کند، انتقال وجه به صورت فوری و با کمترین هزینه انجام می‌شود.
  • معاملات ارزش رمزنگاری شده: در بازارها ارزهای دیجیتال، تتر اغلب به‌عنوان یک نقدینگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بیشتر جفت‌ارزها مطرح است. کاربران می‌توانند تتر خود را برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال دیگر استفاده کنند.


مزایا و معایب USDT چیست؟

تتر ساخته شده تا مردم بدون نیاز به ارزهای فیات تراکنش کنند و این اصلی‌ترین مزیت آن است. به‌عنوان‌مثال، می‌شود واریز پول به شخص دیگر را با استفاده از USDT انجام داد. تتر امکان تراکنش‌های ناشناس و بدون دخالت شخص ثالث را هم فراهم می‌کند.

تتر از سال ۲۰۱۴ وجود داشته است و یکی از ارزهای دیجیتال قدیمی در بازار است که ارزش نسبتاً پایداری دارد. جامعه ارزهای دیجیتال به Tether اعتماد دارند و همین باعث می‌شود که تتر از ارزهای دیجیتالی باشد که ارزش باثباتی دارد.

یکی از معایب تتر این است که تلاشی برای شفاف‌سازی عملکرد خود و یا پاسخگویی به مردم انجام نمی‌دهد. این موضوع برای بسیاری از افراد نگران‌کننده است و باعث می‌شود از امنیت سرمایه‌ی خود مطمئن نباشند. اتهاماتی نیز وجود دارد که می‌گوید USDT برای دست‌کاری قیمت بیت‌کوین و یا برای فعالیت‌های مجرمانه (مانند پول‌شویی) استفاده می‌شود.


نحوه خرید ارز USDT یا تتر

می‌توانید تتر را از وب‌سایت رسمی ارز دیجیتال تتر بخرید. در مرحله ثبت‌‌نام، باید اطلاعات هویتی خود (نام و نام خانوادگی، آدرس و شماره تماس) را وارد کنید. و اگر نمی‌خواهید اطلاعاتتان را در اختیار شرکت مبدأ قرار دهید، می‌توانید به صرافی‌های ارز دیجیتال مراجعه کنید.

اکثر صرافی‌های بزرگ رمزنگاری (مانند بایننس، کوین اسپات، بیت فاینکس، کراکن و بیت ترکس)، تتر را ارائه می‌کنند. در حالت عادی در ازای ۱۰۰ دلار، تقریباً ۱۰۰ توکن USDT دریافت می‌کنید و شرکت برای حفظ پیوند ۱ به ۱ دلار، ذخایر خود را ۱۰۰ دلار افزایش می‌دهد. و هنگامی که کاربران توکن‌ها را برای ارز فیات بازخرید می‌کنند، توکن‌های تتر از بین می‌روند و از گردش خارج می‌شوند.

برای خرید تتر در ایران، می‌توانید به سایت یکی از صرافی‌های ایرانی مراجعه کرده و بعد از مراحل ثبت‌نام، احراز هویت و اتصال به بانک، تتر بخرید.


بهترین کیف پول تتر چیست؟

کیف پول Tether USDT اصلی‌ترین نرم‌افزاری است که داده‌های موردنیاز برای دسترسی به وجوه تتر را ذخیره می‌کند. هر کیف پول دارای یک کلید عمومی (شبیه به شماره‌حساب) و یک کلید خصوصی (شبیه رمز عبور) است.

کیف پول تتر

البته از کیف پول‌های دیگری هم می‌توانید برای ذخیره و نگهداری تتر استفاده کنید:

  • کیف پول Exodus که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد قابلیت ذخیره تتر برای کاربران موبایل و دسکتاپ را فراهم می‌کند. شما می‌توانید از این کیف پول رمزنگاری برای مدیریت روان توکن‌های Tether خود از بلاک‌چین‌های مختلف استفاده کنید. اگر کیف پول‌های وب را ترجیح می‌دهید، می‌توانید Exodus را در مرورگر Brave یا Chrome  نصب کنید. همچنین، برای امنیت بیشتر، می‌توانید به سراغ کیف پول سخت‌افزاری بروید که با مشارکت Trezor، یکی از بهترین سازندگان کیف پول سخت‌افزاری کریپتو ساخته شده است.
  • کیف پول Atomic یکی دیگر از کیف پول‌های مناسب برای ذخیره تتر است. این کیف پول کلیدهای خصوصی شما را به جای سرور یا یک صرافی متمرکز در دستگاه‌های شما ذخیره می‌کند تا ایمنی را افزایش دهد. این ویژگی امنیتی به شما این امکان را می‌دهد تا کنترل کامل توکن‌های Tether خود را داشته باشید. این والت از MacOS، Windows، Fedora، Ubuntu و Debian پشتیبانی می‌کند و برای دسکتاپ و موبایل در دسترس است.


آیا تتر امن است؟

تا قبل از سال 2022، اعتماد زیادی به تتر وجود نداشت. اما تتر بعد از ارائه اظهارات خود در خصوص، بحث‌های مربوط به نقدینگی و کفایت ذخایرش، اعتماد فعالین حوزه کریپتوکارنسی را جلب کرد و حالا یک ارز محبوب در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند.

البته هنوز هم انتقاداتی وجود دارد. مثلاً آدام کارلتون (Adam Carlton)، مدیرعامل کیف پول رمزنگاری Pink Panda، می‌گوید که سابقه شفافیت تتر در مورد نحوه پشتیبانی از کوین همیشه روشن یا ثابت نبوده است. کارلتون می‌گوید: «این ارز یک گذشته قانونی بسیار مشکوک دارد و تا به امروز، ذخایر واقعی آن هنوز کاملاً مبهم است و اعتقاد بر این است که اساساً از منابع ناشناخته اوراق تجاری تشکیل شده است.»


در صورت فروپاشی تتر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر شرکت ارائه‌دهنده ارز تتر از کار بیفتد، همه واحدهای USDT بی‌ارزش خواهند شد؛ زیرا هیچ راهی برای بازخرید آنها وجود نخواهد داشت. در این حالت شرکت یا پروژه دیگری می‌تواند نسخه خود را از این استیبل‌کوین منتشر کند. همین حالا هم پروژه‌های مشابهی در بازار وجود دارند.


سخن پایانی: چه چیزی ارز تتر را منحصربه‌فرد می‌کند؟

تتر (USDT) یک ارز دیجیتال است که برای ارائه راه‌های جایگزین برای تراکنش آنلاین بانکی افراد ایجاد شده است و قیمت ثابتی دارد. برخلاف بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، تتر غیرمتمرکز نیست و توسط یک شرکت ارائه می‌شود. این ارز مدت بسیار زیادی است که در بازار کریپتو وجود دارد و تا حد خیلی زیادی بین کاربران پذیرفته شده است، پس مشروعیت بالایی دارد؛ بااین‌حال، عملکرد درونی این ارز کاملاً شفاف نیست و اعتماد کاملی به Tether وجود ندارد.

البته کسی نمی‌تواند مزایای سرمایه‌گذاری در تتر (مخصوصاً برای ایرانی‌ها) را منکر شود. تقریباً تمامی پروژه‌های ارزهای دیجیتال ریسک‌هایی را به همراه دارند. اما تتر یک ویژگی خیلی مهم دارد: سرمایه شما را در برابر نوسانات بازار محافظت می‌کند.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید