درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
اقتصاد گیگ چیست و چگونه دنیای ما را تغییر داده است؟

اقتصاد گیگ (Gig Economics) چیست و چگونه دنیای ما را تغییر داده است؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در راهکارها ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

اقتصاد گیگ یک ‌ترند روبه‌رشد است که فرصت‌هایی را برای افراد فراهم می‌کند تا به‌صورت مستقل یا قراردادی کار کنند یا فعالیت خود را گسترش دهند. این نوع اقتصاد برای پیمانکاران مستقلی که خواهان انعطاف بیشتر در برنامه کاری خود هستند جذاب است و مزایای زیادی هم برای کارگران و هم برای صاحبان مشاغل ارائه می‌دهد. در ادامه به شما خواهیم گفت اقتصاد گیگ چیست؟ نمونه‌هایش کدامند؟ چه مزایایی دارد؟ چگونه باید به بهترین شکل از آن بهره برد و چشم‌انداز آن چیست؟

اقتصاد گیگ چیست

اقتصاد گیگ (Gig Economics) چیست؟

اقتصاد گیگ به مشاغلی اطلاق می‌شود که به افراد اجازه می‌دهند از طریق یک پلتفرم آنلاین، پروژه‌های خود را پیدا کنند. این نوع اقتصاد با وجود پلتفرم‌هایی مانند Airbnb، Fiverr، و Upwork در دهه گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.

در اقتصاد گیگ، کسب‌وکارها معمولاً به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و از فناوری برای ارتباط افراد با وظایف یا پروژه‌های اقتصاد گیگ استفاده می‌کنند. برای مثال یک مشاور مستقل لزوماً نیازی به کار برای یک کارفرما ندارد و می‌تواند برای مشاغل پاره‌وقت مختلف اقدام و نحوه همکاری با دیگران را به‌شیوه‌ای که برای او مناسب‌تر باشد، انتخاب کند. انواع اصلی مشاغل گیگ عبارتند از:

  • کارکنان پروژه‌محور (Project-based workers): کارکنان پروژه‌محور، پیمانکاران مستقلی هستند که وظایف یا پروژه‌های تجاری را عهده‌دار می‌شوند و تکمیل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک طراح گرافیک ممکن است بخشی از یک پروژه را برای یک کسب‌وکار ایجاد یا یک توسعه‌دهنده وب ممکن است چند هفته روی یک پروژه دیگر از همان مجموعه کار کند.
  • کارکنان مبتنی بر وظیفه (Task-based workers): پیمانکاران مستقل یا مشاغل آزاد که کارهای کوچک را انجام می‌دهند و با کسب‌وکارها قرارداد می‌بندند. برای مثال، ممکن است شما یک نویسنده گیگِ مبتنی‌بروظیفه را برای واردکردن اطلاعات تجاری یا نوشتن یک مقاله کوتاه استخدام کنید.

اقتصاد گیگ اغلب به‌دلیل انعطاف‌پذیری‌اش مورد ستایش قرار می‌گیرد چون به افراد اجازه می‌دهد زمان و مکان کار خود را انتخاب کنند. در آن سمت ماجرا کسب‌وکارها هم می‌توانند بر اساس نیازشان اشخاص مدنظرشان را استخدام کنند.

پنج نمونه از مشاغل اصلی اقتصاد گیگ

۵ نمونه از مشاغل اصلی اقتصاد گیگ

اقتصاد گیگ می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما ما برخی از محبوب‌ترین نمونه‌های مشاغل انعطاف‌پذیر را که در اقتصاد فریلنسری تقاضای زیادی برای حضور آن‌ها مطرح است، در ادامه به شما ارائه داده‌ایم. قبل از هر چیز باید در نظر بگیرید که همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، مشاغل اقتصاد گیگ در تمام حوزه‌ها در حال گسترش هستند.

در همین راستا باید گفت که بارزترین نمونه اقتصاد گیگ، فریلنسینگ است. امروزه، اتصال به اینترنت تنها چیزی است که برای انجام یک معامله لازم است. درواقع اینترنت و کلان‌داده‌ها به اقتصاد گیگ اجازه داده‌اند که وجود داشته باشد.

بسیاری از شرکت‌ها مانند TaskRabbit، Fiverr و Handy از اقتصاد گیگ استفاده می‌کنند. به‌طورخاص، آن‌ها ترجیح می‌دهند از یک بازار مبتنی بر رتبه‌بندی با سیستم‌های پرداخت ایمن استفاده کنند که معمولاً به‌عنوان یک برنامه سفارشی، قالب‌بندی می‌شوند. در همین حال، پلتفرم‌های ابری با گردهم‌آوردن کارمندان و مشتریان مستقل، همه این‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. در ادامه نمونه مشاغل اقتصاد گیگ را با همدیگر می‌بینیم.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شامل ایجاد و مدیریت اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی برای مشاغل است. این شغل اقتصاد گیگ، می‌تواند شامل ایجاد محتوا، تعامل با فالوورها و پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی باشد. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بخش بزرگی از اقتصاد گیگ را تشکیل می‌دهد و اگر در تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات مهارت دارید، این مسیر یک راه عالی برای کسب درآمد است.

توسعه وب

توسعه وب شامل ایجاد و مدیریت وب‌سایت برای مشاغل است که می‌تواند دربرگیرنده کارهایی مانند طراحی، کدنویسی و نگهداری وب‌سایت باشد. اگر در برنامه‌نویسی مهارت دارید و یک چشم خلاق برای طراحی ساخته‌اید، توسعه وب یک راه عالی دیگر برای کسب درآمد از طریق اقتصاد گیگ است.

طراحی گرافیک و برندسازی

طراحی گرافیک شامل طراحی لوگو و گرافیک وب و همچنین طراحی بسته‌بندی محصول و اکسسوری‌های تبلیغاتی است. اگر در استفاده از Adobe Creative Suite یا نرم‌افزارهای طراحی دیگر مهارت دارید، می‌توانید درآمد زیادی در اقتصاد گیگ داشته باشید.

تولید محتوا برای وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

تولیدکنندگان محتوا از مهم‌ترین شاغلان اقتصاد گیگ در ایران و جهان هستند، آنها بار محتوای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به دوش می‌کشند و بالاآمدن سایت‌ها و صفحات به آنها وابسته است. بر این اساس اگر استعدادی در نوشتن دارید یا توانایی‌های ترجمه شما قوی است و از طرفی می‌توانید ایده‌پردازی کنید، تولید محتوا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

سئوی سایت

سئوکاران سایت‌ها از مهم‌ترین افرادی هستند که می‌توانند یک وبسایت تجاری را برای کسب‌و‌کارها راه‌اندازی کنند. آنها استراتژی سئو را برای سایتْ تدوین و اصول سئو را برای پیاده‌سازی روی ساختار سایت و محتوا، تعیین می‌کنند. بدون سئو، محتوا یک بدن مرده است. سئو استخوان‌های محتوای سایت شماست و برای بیشتر دیده‌شدن بیش از هر چیزی به آن نیاز دارید. ورود به حوزه سئو، یکی از بهترین راه‌های ورود به اقتصاد گیگ در ایران و جهان است.

عوامل توسعه اقتصاد گیگ

عوامل توسعه اقتصاد گیگ (Gig Economics)

محبوبیت اقتصاد گیگ به‌دلایل مختلفی همچنان در حال رشد است. برخی از عوامل مهمی که منجر به توسعه آن شده است عبارتند از:

ظهور پلتفرم‌های فریلنسینگ

در سال‌های اخیر، افزایش چشم‌گیری در تعداد پلتفرم‌های فریلنسینگ رخ داده است. این نوع پلتفرم بازار کار را گسترش داده و کار کسب‌و‌کارها را برای برقراری ارتباط با کارگران آسان‌تر کرده است و بالعکس. پلتفرم‌های فریلنسینگ مانند Upwork، Fiverr  و Airbnb این امکان را برای شاغلان مستقل فراهم کرده‌اند که بدون پروسه طولانی درخواست برای مشاغل سنتی، کار پیدا کنند.

رشد اینترنت

اینترنت این امکان را برای کسب‌و‌کارها فراهم کرده است که با افراد در حوزه‌های مختلف از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. این امر منجر به افزایش شرکت‌هایی شده است که شاغلان را از راه دور استخدام می‌کنند. اینترنت همچنین ارتباط کسب‌وکارها با کارگران گیگ و ارسال مشاغل آزاد را آسان‌تر کرده است.

ظهور نسل هزاره

از نسل هزاره اغلب به‌عنوان یکی از نیروهای محرکه اصلی اقتصاد گیگ نام برده می‌شود. نسل هزاره بیشتر از هر نسل دیگری به‌صورت آزاد کار می‌کند و همچنین این نسل همواره در پی این است که کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنند چون این نسل به انعطاف‌پذیری و آزادی برای انتخاب کار اهمیت می‌دهند.

رکود جهانی

رکود جهانی به رکود اقتصادی بین سال‌های 2007 و 2009 اشاره دارد. این رکود به افزایش بیکاری منجر شد و کار را برای کارگران سنتی دشوار کرد. رکود همچنین منجر به افزایش استخدام‌های پاره‌وقت شد، بخشی از افراد می‌خواستند با استخدام‌های پاره‌وقت یک شغل دوم داشته باشند.

افزایش هزینه‌های زندگی

در بسیاری از نقاط جهان، هزینه‌های زندگی سریع‌تر از دستمزدها در حال افزایش است. این امر امرار معاش را برای مردم دشوار کرده است و همین امر باعث شده است تا به‌دنبال منابع درآمدی جایگزین باشند. اقتصاد گیگ فرصتی را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است تا کسب‌درآمد و امرار معاش کنند.

روش‌های پرداخت مؤثر مانند بلاک‌چین

اقتصاد گیگ با توسعه روش‌های پرداخت مؤثر امکان‌پذیر شده است. بلاک‌چین یک پایگاه داده توزیع شده است که امکان تراکنش‌های امن، شفاف و بدون دست‌کاری را فراهم می‌کند. این امر امکان را برای کسب‌و‌کارها فراهم کرده است که بدون نگرانی در مورد نرخ ارز یا پرداخت های فرامرزی، کارگران را در سراسر جهان استخدام کنند.

مزایای اتصاد گیگ

مزایای اقتصاد گیگ

اقتصاد گیگ مزایای زیادی هم برای مشاغل و هم برای کارگران دارد اما اگر تا این‌جای مقاله را خوانده باشید، فهمیده‌اید که این مزایا می‌توانست برای کارکنان این اقتصاد خیلی بیشتر هم باشد. برای مثال درست است که انعطاف‌پذیری در کار خیلی مزیت فوق‌العاده‌ای است اما در آن سمت نبود پشتیبانی از شاغلان این اقتصاد، خوبی‌های این مزیت را کمرنگ می‌کند. در ادامه برخی از مزایای اقتصاد گیگ را با شما در میان می‌گذاریم که البته بهتر است با یک دید پرسش‌گرانه این مزایا را بررسی کنید، مخصوصا اگر شاغلید و قصد دارید پا به این عرصه بگذارید!

افزایش انعطاف‌پذیری

اقتصاد گیگ افزایش انعطاف‌پذیری را برای مشاغل ارائه می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند افراد را به‌صورت آزاد یا قراردادی استخدام کنند که به آنها امکان می‌دهد بدون تعهد به یک رابطه طولانی‌مدت کار را انجام دهند.

از طرف دیگر، یک فرد مستقل می‌تواند برنامه زمانی خود را ایجاد کند. این می‌تواند برای افرادی که نیازی به امنیت شغلی ندارند، اما به انعطاف‌پذیری برای انجام تعهدات متعدد و اولویت‌دادن به منافع شخصی خود نیاز دارند، مفید باشد. بر این اساس زمانی انعطاف‌پذیری ارزش دارد که همراه شود با پشتیبانی حقوقی از فرد و بهبود امنیت شغلی او.

هزینه‌های کمتر

این مورد بیشتر به‌درد کسب‌و‌کارها می‌خورد تا فعالان اقتصاد گیگ و افراد مشغول‌به‌کار در شرکت‌ها. چرا؟ چون اقتصاد گیگ می‌تواند به کسب‌و‌کارها در صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی کار کمک کند. برخلاف یک کارفرمای سنتی، هنگام استخدام کارکنان پاره‌وقت به‌صورت آزاد یا قراردادی، شرکت‌ها مجبور نیستند برای بیمه درمانی، مرخصی با حقوق، برنامه‌ریزی بازنشستگی یا سایر مزایا، پولی پرداخت کنند. استخدام پیمانکاران مستقل برای کار گیگ می‌تواند منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی برای آنها شود. درواقع اگر یک کارگر باشید، این مزیت اقتصاد گیگ برای کارفرمایان برای شما یک عیب است.

توانایی توسعه سریع مشاغل

صاحبان مشاغل کوچک می‌توانند با افزایش سریع رشدْ از اقتصاد گیگ سود ببرند. شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت آزاد یا قراردادی با افراد ارتباط برقرار کنند تا بدون نگرانی در مورد مدیریت کارمندان، کار را انجام دهند. با به‌کارگرفتن کارمندان از راه دور، نیازی به ارائه فضای اداری، مزایای کارکنان و تجهیزاتی ندارید که می‌تواند به کاهش هزینه‌های شما کمک کند.

همین مورد می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد چون عملا ممکن است وقتی کار یک کسب‌و‌کار، رشد و توسعه پیدا کند و یا یک سرمایه‌گذار جدید جذب شود، کارمندانی که نیرو و زمانشان را صرف توسعه آن مجموعه کرده‌اند، به‌راحتی کنار گذاشته شوند.

دسترسی به یک شبکه جهانی از پیمانکاران مستقل

اینترنت این امکان را برای مشاغل ایجاد کرده است که با پیمانکاران مستقل از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. این امر به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا نسبت به زمانی که فقط افراد جویای کار سنتی را استخدام می‌کردند، به تعداد بسیار بیشتری از شاغلین بالقوه دسترسی پیدا کنند. همچنین به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا افرادی با مهارت‌ها و تجربه‌های خاص را پیدا کنند. این مورد درواقع وجه جهانی‌سازی اقتصاد گیگ است.

افزایش بهره‌وری

اقتصاد گیگ می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند. هنگامی‌که شرکت شما یک پیمانکار مستقل استخدام می‌کند، می‌توانید بدون نگرانی در مورد مدیریت برنامه کاری یا غیبت کارکنان، کار را انجام دهید. این امر زمان و انرژی دفتر شرکت را آزاد می‌کند تا روی کارهای مهم‌تر تمرکز کند و کارایی کلی را افزایش می‌دهد.

نوآوری بیشتر

اقتصاد گیگ همچنین می‌تواند به افزایش نوآوری منجر شود. وقتی کسب‌وکارها می‌توانند با افراد از سراسر جهان ارتباط برقرار کنند، در معرض ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید برای کار چالش‌برانگیز قرار می‌گیرند. کارگران مستقل چالش‌های تجاری را بررسی می‌کنند و به مالکان کمک می‌کنند محصولات یا خدمات جدید را توسعه دهند و راه‌های جدیدی برای انجام کارها پیدا کنند. این مورد زمانی می‌تواند یک مزیت واقعی باشد که افراد ایده‌پرداز را در سود نهایی آن کسب‌و‌کار شریک کند.

تولید خروجی

اقتصاد گیگ می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا تولید خود را افزایش دهند. هنگامی که یک پیمانکار مستقل را برای کار بر روی یک پروژه استخدام می‌کنید، می‌توانید بدون نگرانی در مورد مدیریت کارکنان، کار را به‌طور مؤثر انجام دهید. برون‌سپاری مدیران را آزاد می‌کند تا روی مسائل مهم تجاری تمرکز کنند که منجر به افزایش کارایی کلی می‌شود. این مورد یک مزیت برای صاحبان کسب‌و‌کار است و زمانی یک مزیت برای همه خواهد بود که تولید خروجی با فشار غیرعادلانه بر فعالان اقتصاد گیگ، همراه نشود وگرنه از معایب آن محسوب خواهد شد.

استقلال بیشتر برای افراد

اقتصاد گیگ می‌تواند به افراد خوداشتغال احساس آزادی بیشتری بدهد. افراد مستقل کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند که این مورد برای افرادی که به انعطاف‌پذیری برای انجام تعهدات متعدد نیاز دارند یا می‌خواهند از خانه کار کنند مفید است.

بهبود تعادل بین کار و زندگی

اقتصاد گیگ می‌تواند به شاغلان مستقل تعادل بهتری بین کار و زندگی ارائه دهد. شما می‌توانید زمان و مکان کار خود را انتخاب کنید که به شما کنترل بیشتری بر زندگی خود می‌دهد؛ اما همین مورد می‌تواند برای شما هزینه‌زا هم باشد، از هزینه اینترنت و تامین محل کار و زندگی گرفته تا هزینه تامین ابزارهای موردنیاز برای کار!

راه حل هایی برای بهبود شرایط کار در اقتصاد گیگ

راه‌حل‌هایی برای بهبود شرایط کار در اقتصاد گیگ

ظهور اقتصاد گیگ یک فرصت مهم برای همه افرادی است که تمایل دارند شرایط کاری را به‌نحوی تجربه کنند که تاکنون ممکن نبوده است. در این بین باید گفت که درست است که اقتصاد گیگ فرصت کار از راه دور و شرایط انعطاف‌پذیر را ایجاد کرده است، اما اگر فرآیندها و وضعیت اقتصادی‌ای که حاکم بر روابط اقتصادی است عادلانه نباشد، همین انعطاف‌پذیری تبدیل می‌شود به یک فرصت سوءاستفاده از جامعه افراد مشغول به‌کار در این اقتصاد. در ادامه با نگاهی واقع‌بینانه بررسی خواهیم کرد که این اقتصاد چگونه می‌تواند عادلانه باشد تا افراد شاغل در این حوزه بتوانند باعث توسعه خودشان بشوند و نیروی کار آنها صرفا در خدمت شرکت‌های بزرگ‌تر قرار نگیرد.

اقتصاد گیگ باید واقع‌بین باشد

«رئیس خودت باش»، «کسب‌و‌‌کار خودت را راه بنداز»، «مهارتت را به درآمد تبدیل کن»، «با ماشینت پول در بیار»، «با ما بران» و «به جنبش ما بپیوند»؛ حتما گوشتان از این حرف‌ها پر و چشمتان از دیدن این شعارهای تبلیغاتی خسته شده است. این شعارها به‌ترتیب از صفحات اصلی شرکت‌های زیر گرفته شده است: «لیفت»  (Lyft)، اشتراک‌گذاری خودرو)، «آپ ورک» (Upwork، بازارفریلنس)، «تسک ربیت» (Taskrabbit، خرده‌کاری)، «اوبر» (Uber، تاکسی)، دلیورو (Deliveroo) و «پست میتس» (Postmates، تحویل کالا).

اقتصاد گیگ باید قوانین حمایتی از کارگران را اجرا کند

اقتصاد گیگ باید قوانین حمایتی از کارگران را اجرا کند

کورین فایف در مقاله «درک اقتصاد جدید گیگ» می‌نویسد: «فراخوان دلگرم‌کنندۀ «رئیس خودت باش» عملاً ترجمه «به ما کمک کن تا قوانین استخدام را دور بزنیم» است. در واقع اوبر با برچسب «فری‌لنسر»، خود را از تعهدات کارفرمای مسئول رها ساخته است». برای این‌که بفهمیم چرا در مورد آنچه می‌گوید به‌حق است بیایید به خبر گاردین درباره حکم یک قاضی علیه شرکت‌های اوبر و لیفت در ایالت کالیفرنیای آمریکا توجه کنیم که بر اساس این حکم «شرکت‌های اوبر و لیفت مجبور خواهند شد با رانندگانشان به‌عنوان کارگر قرارداد ببندند، نه به‌عنوان پیمانکار مستقل».

داستان از این قرار است که «بر اساس قانون AB5 تنها کسانی پیمانکار مستقل شناخته می‌شوند که اولا از کنترل شرکت رها باشند، دوما کاری را انجام دهند که برای تجارت شرکت نقش محوری و مرکزی نداشته باشد و سوم اینکه در همان صنعت یک تجارت مستقل داشته باشند». با این قانون و تعریف عملا نه‌تنها قوانین تاحدودی و نه‌لزوما کاملا عادلانه، به‌نفع کارگران تعدیل شده است، بلکه اصولا تعریف فری‌لنسر با همین سه بند ساده تغییر می‌کند. جالب این‌که اوبر و لیفت با «تغییرات نرم‌افزاری و خرج‌کردن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کارزارهای تبلیغاتی و روابط عمومی» سعی کردند این قوانین را دور بزنند. طبیعی است به‌هر‌حال آنها آنقدر رئیس خودشان هستند که رئیس دیگران باشند!

کارکنان اقتصاد گیگ نیاز دارند در کنار یکدیگر بایستند و نه مقال همدیگر

کارکنان اقتصاد گیگ نیاز دارند در کنار یکدیگر بایستند و نه مقابل همدیگر

میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در اقتصاد گیگ مشغول به کارند، میلیون‌ها نفری که نه‌تنها کمترین ارتباط تعاملی را با یکدیگر دارند بلکه عملا به رقیب یکدیگر تبدیل شده‌اند؛ راننده‌هایی که عملا باید دو چشم اضافه برای چک‌کردن بهترین قیمت و مسیر داشته باشند و نویسنده‌ها و مترجمانی که باید قیمت را روز‌به‌روز کاهش دهند تا احیانا کار و مشتری را از دست ندهند، فقط دو نمونه از این بازار رقابتی طاقت‌فرسا هستند. اینجاست که عملا مشارکت جای خود را به فردگرایی صرف و رقابت‌های کاذب می‌دهد و از فعالان اقتصاد گیگ یک ارتش ذخیره نیروی کار را می‌سازد و دستمزدها را به کمترین میزان کاهش می‌دهد تا سود نهایی را نصیب کسانی کند که با کمترین کار ممکن بیشترین بازدهی را طلب می‌کنند.

در همین راستا حتما شما هم پلتفرم‌هایی را دیده‌اید که کارگرانی بدون هیچ‌گونه امنیت شغلی در آن جمع شده‌اند، و مجبورند برای کنارزدن دیگران پیشنهاد کمترین قیمت را بدهند. همین نمونه‌هاست که وضعیت کاری در اقتصاد گیگ را به یک شرایط متناقض می‌رساند. چرا متناقض؟ چون پلتفرم‌های خلاقانه‌ و تکنولوژی‌های نوینی که می‌توانند باعث جمع‌گرایی و همکاری بین آدم‌ها شوند، عملا به تیغ تیزی تبدیل شده‌اند که بین آنها جدایی‌های قاطعی ایجاد می‌کند.

برای مثال درصورتی‌که امکان جمع‌گرایی فراهم می‌شد عملا نه‌تنها چانه‌زنی برای رسیدن به قوانین مطلوب شرایط کار ممکن می‌شد بلکه شرایطی ایجاد می‌شود که فعالان اقتصاد گیگ می‌توانستند دستمزدهای عادلانه‌ای طلب کنند و همچنین معضلات خود در مورد کار را همراه با یکدیگر حل کنند. ساختن پلتفرم‌هایی که بر اساس مدل‌های تعاونی و مشورتی کار می‌کنند و یا افراد را در سهم نهایی شریک می‌کنند از ساده‌ترین کارهای بدیل در این راستا خواهد بود.

چشم‌انداز اقتصاد گیگ

با وجود موج جدیدی از پلتفرم‌های آنلاین، افراد شاغل در اقتصاد گیگ که در  «کار دیجیتال» یا «گیگ» شرکت می‌کنند معمولاً بعد از هر کار پول دریافت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی اخیر Manulife Investment Sentiment Index (MISI)، 31 درصد از متخصصان این کار را حداقل به‌صورت پاره‌وقت انجام می دهند. امروزه هستند پلتفرم‌هایی که با ارائه ابزارهای شفاف ارزیابی مشتری، مکانیسم‌های حل اختلاف ساده و فرآیندهای راستی‌آزمایی دقیق، نگرانی‌های کاربران را کاهش داده و در نتیجه به کاهش موانع ورود به بخش‌های بزرگ اقتصاد کمک می‌کنند.

تصور جهانی عادلانه‌تر با جریان‌های نوظهور در اقتصاد گیگ

به‌علاوه همان‌طور که گفتیم اقتصاد گیگ، این فرصت را دارد که خودش را به‌نحوی عادلانه گسترش دهد. برای مثال کافی است «پلت‌فرمی تعاونی را تصور کنیم که در آن به‌جای گرفتن بخش عمده‌ درآمد افراد، از سود سهام خود بر پایه‌ ساعت کاری هر عضو به او بپردازد».

برای مثال «در نیویورک، شرکت نوپایی به نام Juno، هژمونی اوبر را با مدل کسب‌و‌کار جدیدی به چالش کشیده که در آن رانندگان نه‌تنها کرایه‌ هر سفر بلکه سهمی از سهام شرکت را هم دریافت می‌کنند». «سازمان نوپای دیگری به نام «لوکونومیکس» (Loconomics) با رویکرد باز هم مردمی‌تری، بازار اجتماع‌محوری برای مبادله «همتا‌به‌همتای» یا همان Peer to peer نیروی کار، اجناس و تجهیزات فراهم کرده ‌است». درواقع «شرکت‌های تعاونی می‌توانند با بالابردن جذبه‌ احساسیِ کارگران صاحب اختیار و شاد، فعالیت تجاری مسئولانه و درگیرکردن اجتماع‌ها، برند‌هایی خلق کنند که مصرف‌کنندگان را از سلطه‌ شرکت‌های انحصارگرا بیرون بکشد».

اقتصاد گیگ در ایران

اقتصاد گیگ در ایران

اقتصاد گیگ در ایران هم در حال گسترش است. افراد، تیم‌ها، شرکت‌ها و نهادهای گوناگونی پا به این عرصه اقتصاد گذاشته‌اند و در حال ایجاد پلتفرم‌هایی برای ارائه خدمات هستند. حالا در هر حوزه‌ای که باشید امکان ندارد که از موج‌های اقتصاد گیگ در ایران در امان بمانید و نیاز دارید که هم این حوزه را بشناسید و هم از پتانسیل‌های آن استفاده کنید.

یکی از دلایل اهمیت پرداختن به اقتصاد گیگ در ایران این است که مردم در سال‌های اخیر چه از طریق اقبال گسترده به خدمات‌دهنده‌های اینترنتی و چه از طریق اقبال به شبکه‌های اجتماعی و انواع و اقسام کانال‌های آنلاین و اینترنتی، نشان داده‌اند که می‌توانند مشتریان بالقوه هر کسب‌و‌کاری باشند. این یک فرصت برای شما خواهد بود که روزبه‌روز خودتان را به توانایی‌ها و ابزارهای لازم برای فعالیت در حوزه اقتصاد گیگ، مجهز کنید چراکه در ایران اولین آغازکنندگان همیشه پیشروهای هر بازاری بوده‌اند.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید