درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
حواله بانکی چیست و چه مزایایی دارد و چه مواقعی به کار می‌آید؟

حواله بانکی چیست و چه مزایایی دارد و چه مواقعی به کار می‌آید؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم بانکی ۱۴۰۲/۱۰/۱۷

بسیاری از افراد از طریق انتقال بانکی، پول را از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌کنند، اما اگر قبلاً این کار را انجام نداده باشید، ممکن است این کار یک روند گیج‌کننده به‌نظر برسد. برای اینکه کارها را برای شما ساده‌تر کنیم، در ادامه به سوال حواله بانکی چیست پاسخ داده‌ایم فرآیند ایجاد یک حواله بانکی را توضیح داده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی مدیریت پول و هزینه‌های خود را به‌راحتی انجام دهید.


حواله بانکی چیست و به چه کار می‌آید؟

حواله یک سند است که بدهکار آن را بر اساس یک مبلغ معین و در یک زمان مشخص‌شده به فرد طلبکار که یک شخص معین است، پرداخت می‌کند. حواله‌های بانکی روشی امن برای ارسال و دریافت پول است، زیرا برای انجام این کار نیازی به دریافت پول نقد ندارید. حواله بانکی زمانی به کار می‌آید که شما پرداختی را تنظیم می‌کنید که بر اساس آن مبلغ حواله از حساب شما به حساب فرد دیگری، منتقل می‌شود. همین‌طور شما می‌توانید زمانی که پرداختی از حساب دیگری به حساب شما منتقل می‌شود، پذیرای یک حواله باشید.


مسیرهای اصلی ایجاد یک حواله بانکی چیست

در حالت‌ کلی شما می‌توانید حواله بانکی خود را از چهار مسیر اصلی انجام دهید:

  • حواله‌های بانکی آنلاین
  • حواله برنامه بانک‌داری تلفن همراه
  • حواله تلفنی
  • حواله شعبه

البته باید ببینید بانک مدنظر شما کدام‌یک از مسیرهای فوق را برای شما مجاز می‌داند و اصولاً آیا هر یک از این مسیرها در ایجاد فرآیند ارائه و دریافت حواله بانکی پیش‌بینی شده است یا خیر.

به‌طورکلی، ساده‌ترین راه برای استفاده از حواله بانکی، استفاده از بانک‌داری آنلاین یا برنامه بانک‌داری تلفن همراه است، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که جزئیات درخواستی را تکمیل کرده و سپس پول عملیات ارسال اجرا شود. همچنین خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید که این روزها ارائه خدمات آنلاین توسط بانک‌ها بیشتر از خدمات درون‌شعبه‌ای رایج است.


اطلاعات لازم برای ایجاد حواله بانکی

برای ارسال حواله بانکی به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  • تاریخی که می‌خواهید پول را ارسال کنید
  • شماره حساب گیرنده
  • نام دقیق گیرنده

مهم است که بدانید، واردکردن دقیق اطلاعات و شماره حساب گیرنده بسیار اهمیت دارد وگرنه اصولاً حواله شما از اعتبار ساقط می‌شود.


فرآیند انتقال حواله چقدر طول می‌کشد؟

هنگامی‌که برای اولین بار به یک شخص جدید مقداری پول را با حواله انتقال می‌دهید، ممکن است این فرآیند چند ساعت طول بکشد تا پردازش شود. بااین‌حال، از زمانی که پرداخت‌های سریع‌تر به اجرا درآمده است، اکثر نقل‌وانتقالات بلافاصله پردازش می‌شوند. سرعت انتقال از یک بانک به بانک دیگر می‌تواند متفاوت باشد.


انواع حواله بانکی چیست

مهم‌ترین حواله‌های بانکی داخلی، پایا و ساتنا هستند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. غیر از این‌ها انواع حواله بانکی برای نقل‌و‌انتقال ارز هم موجود است که پی‌پال، وسترن‌یونیون و مانی‌گرام از مهم‌ترین خدمات‌دهنده‌هایی هستند که می‌شود کار حواله‌های ارزی را با آنها پیش برد. در ادامه به بحث درباره دو مورد از مهم‌ترین حواله‌های بانکی داخلی خواهیم پرداخت.


سامانه پایا و حواله پایا

پایا سیستمی الکترونیکی است که کل بانک‌های کشور را به یکدیگر متصل کرده است. خدماتی مثل پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات، پرداخت حقوق و مستمری و پرداخت سود سهام و اوراق بهادار، در پایا عملی است. پایا دستورهای پرداخت را دریافت، پردازش و ارسال می‌کند. پایا دو گزینه در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • واریز مستقیم یا همان وم: این مورد با شماره شبا انجام‌شدنی است و با همان شماره شبا می‌شود از یک حساب پول برداشت کرد و به حساب یک یا چندین نفر واریز کرد؛ پرداخت حقوق، سود سهام و اوراق بهادار و پرداخت بهای خدمات و کالا‌ها و پرداخت اقساط خرید کالا، وام و تسهیلات بانکی به این شیوه انجام‌شدنی است.
  • برداشت مستقیم یا همان بم: برداشت مقادیر مشخص در زمان‌های مشخص از حساب‌هایی مشخص توسط بانک و واریز آن به حساب فرد یا نهادی مشخص با این ویژگی امکان‌پذیر است. برداشت‌های دسته‌ای را می‌توان از طریق این سامانه انجام داد.

همچنین در نظر بگیرید که در‌حالت‌کلی با پایا تمام تراکنش‌های C2C,B2C,B2B عملی خواهد بود.


سامانه ساتنا

سامانه تسویه ناخالص آنی یا به‌اختصار ساتنا، یک سیستم الکترونیکی است که در سال 1386 ایجاد شد و در طول این سال‌ها کار نقل‌و‌انتقالات مالی را بسیار ساده‌تر کرد. از طریق این سیستم می‌توان کار انتقال پول را هم آنلاین و هم حضوری انجام داد، آن هم به‌صورت آنی. ویژگی‌های ساتنا از قرار زیر است:

  • انتقال وجه در آن قطعی است
  • امکان برگشت‌داده‌شدن‌ وجه یا لغو آن وجود ندارد
  • شماره 16 رقمی دستورپرداخت برای این نقل‌و‌انتقال یک شماره یکتاست
  • تمامی انواع حساب می‌توانند امکان استفاده از سیستم ساتنا را داشته باشند
  • انتقال پول با ساتنا نیم ساعت طول می‌کشد
  • در ساتنا ۲ صدم درصد مبلغ هر تراکنش، به‌عنوان هزینه انتقال وجه درنظر گرفته می‌شود

ساعات کار سامانه ساتنا از 8 صبح تا 4 عصر است. سقف انتقال وجه با ساتنا در هر ماه و برای هر نفر 3 میلیارد تومان است. سقف انتقال روزانه هم به‌صورت آنلاین از یک بانک به بانک دیگر متفاوت است اما به‌صورت حضوری این سقف در محل شعبه نامحدود است. به‌هر‌صورت شما برای انتقال مبالغ درشت حتما باید علت انتقال وجه را بیان کنید.


برخی از مشکلات رایج حواله‌های بانکی

مانند هر فرآیند پرداخت، ممکن است در مورد حواله بانکی هم با مشکلاتی مواجه شوید. خبر خوب ایناست که اغلب می‌توان با بررسی مجدد همه اطلاعات، از مشکلاتی که ممکن است برای حواله‌ها ایجاد شود جلوگیری کرد. بر همین اساس مهم است که هنگام تنظیم انتقال خود به مشکل رایج زیر توجه کنید:

  • ممکن است جزئیات نادرست وارد شود: این مورد زمانی پیش می‌آید که شما اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید اشتباه تایپ می‌کنید یا اشتباه می‌نویسید، بر این اساس ممکن است حساب کاربری یا شماره حساب مدنظر موجود در سیستم بانکی پیدا نشود. برای جلوگیری از این امر، اعدادی را که وارد کرده‌اید دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها را در کادرهای صحیح قرار داده‌اید.
  • ممکن است فرآیند انتقال حواله بانکی طولانی شود: این مورد معمولا زمانی پیش می‌آید که کل سیستم بانکی مختل شود.

جز این موارد اصولاً حواله بانکی یکی از روش‌های امن انتقال است.

بیشتر بخوانید: شناسه واریز چیست؟ راهکاری برای رفع محدودیت سقف تراکنش روزانه


تاریخ تکامل حواله؛ تارخچه انتقال بانکی چیست

اولین نقل‌و‌انتقال پول بیش از 150 سال پیش و زمانی که تلگرام به‌وجود آمد، انجام شد. نقل‌و‌انتقالات از طریق تلگرام ارسال می‌شد و در آمریکا بود که اولین تلگرام پولی ارسال شد. وسترن‌یونیون نامی شناخته‌شده در دنیای مالی است و آنها اولین شرکتی بودند که از طریق تلگرام، پول ارسال کردند.

نقل‌و‌انتقالات تلگرامی شامل پرداخت مبلغی به یک ایستگاه تلگرامی توسط یک نفر بود و سپس ایستگاه تلگرام با ارسال تلگرامی به مقصد دستور می‌داد مبلغ مشخصی را به فرد مورد نظر پرداخت کنند. برای دسترسی به این سرویس، هزینه‌ای دریافت می‌شد و این یک روش محبوب برای ارائه پول به افرادی بود که از فرستنده دور بودند.


چگونه بانک‌ها سیستم نقل‌و‌انتقالات را تغییر دادند؟

زمانی که بانک‌ها شروع به ارائه خدمات حواله کردند، مشتاق بودند این فرآیند را متحول کنند و زمانی که رایانه‌ها به بخش اصلی سیستم‌های بانک‌داری تبدیل شدند، توانستند تمام نقل‌و‌انتقالات را الکترونیکی کنند. این امر به اطمینان از وجود ایمنی در نقل‌و‌انتقالات مالی کمک کرد و هزینه‌های مربوط به ارسال پول را کاهش داد.

ما امروز نتیجه گسترش پرداخت‌های الکترونیکی را می‌بینیم، به‌خصوص زمانی‌که به یک سرویس بانک‌داری آنلاین یا اپلیکیشن بانکی دسترسی داریم و می‌توانیم با تکمیل یک فرم ساده از طریق برنامه بانک‌داری آنلاین یا موبایل بانک، پول را برای گیرنده ارسال کنیم.


چه زمانی پرداخت‌های سریع‌تر گسترش یافت؟

از‌ آن‌جایی‌که افراد بیشتری شروع به استفاده از حواله‌های بانکی الکترونیکی کردند، درخواست‌ها برای انجام این پرداخت‌ها بیشتر از همیشه وجود داشت و بنابراین، در سال 2008، سرویس پرداخت سریع (FPS) راه‌اندازی شد.

ایده پشت FPS ساختن سیستمی بود که بتواند فوراً پول را از یک حساب بانکی به حساب دیگر منتقل کند. این مورد رایج‌ترین نوع انتقال بانکی امروزی است و اکثر مردم هنگام ارسال یا دریافت پول از سرویس پرداخت سریع‌، لذت می‌برند.

سیستم انتقال بانکی در طول زمان به‌خوبی تکامل یافته است و اکنون یک سیستم پرکاربرد و مورد توجه است. اگر مایل به استفاده از حواله بانکی هستید، کافی است به اپلیکیشن بانک‌داری آنلاین یا موبایل‌بانک خود وارد شوید و مراحل را به‌دقت دنبال کنید. خیلی زود، شما همیشه از حواله‌های بانکی استفاده خواهید کرد! همچنین شعب سرتاسر شهر هم این کار را انجام می‌دهند.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید