درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
انواع روش های سرمایه گذاری در فین تک

سرمایه‌ گذاری در فین تک، آینده آن و سه روش مطرح سرمایه‌ گذاری

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

فین تک (فناوری مالی)، مدیریت فرآیندهای مالی دشوار و مدیریت کلی پول را راحت‌تر کرده است. برای مثال چند سال پیش اکثر آمریکایی‌ها مالیات‌های خود را به‌صورت دستی و با پر‌کردن اسناد کاغذی ثبت می‌کردند اما اکنون با کمک نرم‌افزارهای حسابداری و سایر فین‌تک‌ها، مردم مالیات خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند. حالا آمریکایی‌ها از راه‌حل‌های خودکار برای کمک به تسریع روند آماده‌سازی مالیات و تسویه بدهی، استفاده می‌کنند. با این مقدمه بیایید درباره انواع روش های سرمایه گذاری در فین تک با یکدیگر صحبت کنیم.


پیش از ورود به بحث، خوب است بدانید که فین‌تک به طیفی از فناوری‌های مالی اطلاق می‌شود که شامل بانک‌داری تلفن همراه، اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت‌های دیجیتال می‌شود اما تعداد زیاد شرکت‌ها و خدمات فین‌تک، درک چگونگی سرمایه‌گذاری در این بخش را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند. سرمایه‌گذاران بالقوه می‌توانند صندوق‌های قابل معامله در بورس فین تک (ETF) را انتخاب کنند، سهام بخرند و مستقیماً در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. مانند هر صنعت به‌سرعت در‌حال‌توسعه، شرکت‌های فین تک در معرض درجات مختلفی از نوسان هستند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری، بررسی و تحقیق کامل را انجام دهند.


یک آینده روشن با سرمایه گذاری در فین تک


سرمایه گذاری در فین تک؛ یک آینده روشن

ثبت آنلاین مالیات و استفاده از موبایل‌بانک و برنامه‌های سرمایه‌گذاری، همگی به بخشی از زندگی مالی روزمره ما تبدیل شده است. این محصولات و خدمات راحت همه زیر چتر «فین تک» قرار می‌گیرند. چند دهه است که شرکت‌های فین تک وجود دارند، اما در چند سال گذشته شاهد رشد و نوآوری گسترده در این صنعت بوده‌ایم و همین هم دلیلی است برای میل بیشتر به سرمایه گذاری در فین تک.

به این نرخ رشد شگفت‌انگیز دقت کنید: بر اساس یک نظرسنجی در سال 2021 توسط استارتاپ خدمات مالی Plaid، 88٪ از آمریکایی‌ها از فین تک برای مدیریت امور مالی خود استفاده می‌کنند که یک جهش بزرگ نسبت به سال قبل از آن است چون در آن سال فقط 58٪ از پاسخ‌دهندگان از فین تک استفاده می‌کردند. این باعث می‌شود که فین‌تک حتی بیشتر از رسانه‌های اجتماعی رشد داشته باشد. البته فین تک هنوز فضای بیشتری برای رشد دارد. این مقاله به‌عنوان یک مقدمه برای این فناوری هیجان‌انگیز است و راه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران به اشتراک می‌گذارد که بتوانند دندان نیش خود را در بازار داغ سرمایه گذاری در فین‌ تک فرو ببرند.


روش های سرمایه گذاری در فین تک چیست


فین تک چیست؟

قبل از بررسی انواع روش های سرمایه گذاری در فین تک، بیایید بپرسیم که فین تک اصلا چیست؟ این اصطلاح به فناوری‌های جدیدی اشاره دارد که خدمات مالی را از طریق اتوماسیون بهبود می‌بخشند. اگر تا به حال از پرداخت‌های دیجیتال، بانک‌داری تلفن همراه، کارگزاری‌های آنلاین یا برنامه‌های ردیابی سرمایه‌گذاری استفاده کرده‌اید، با فین تک تعامل داشته‌اید.

در چند دهه گذشته، فین تک دنیای مالی را کاملاً متحول کرده است. برای مثال، قبلاً داشتن حداقل مقداری پول نقد برای شما بسیار مهم بود اما امروزه با افزایش پرداخت‌های موبایلی و آنلاین، حتی کارت‌های اعتباری همیشه مورد نیاز شما نیست. می‌توانید از فین تک برای جیب‌های سبک‌تر خود تشکر کنید.


فین‌تک به‌طور فزاینده‌ای شامل فناوری‌های بلاک‌چین و اتوماسیونِ سایر جنبه‌های مالی مانند بیمه و مدیریت ریسک می‌شود. فهرست کوتاه زیر از محصولات و خدمات رایج نشان می‌دهد که این بخش فناوری چقدر گسترده است:

  • فرایند پرداخت
  • بانک‌داری آنلاین و موبایلی
  • نرم‌افزار مالی
  • خدمات مالی
  • پرداخت‌های P2P
  • وام آنلاین P2P

و این تنها آغاز است. استارت‌آپ‌های فین تک با موفقیتْ صنعت مالی را دگرگون کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها خارج از فضای مالی به نام‌هایی معروف تبدیل شده‌اند. برنامه Apple Pay و Venmo از مهم‌ترینِ این استارت‌آپ‌ها هستند.

روش های سرمایه گذاری در فین تک


روش‌های سرمایه گذاری در فین تک

بنابراین اکنون می‌دانیم که فین تک، تنها یک فضای در حال توسعه نیست، بلکه فضایی کاملاً توسعه‌یافته است و فضای بیشتری برای رشد دارد. سرمایه‌گذاران بالقوه ممکن است بدانند که علی‌رغم این پیشرفت‌های تکنولوژیکی، صنعت مالی هنوز هم از برخی جهات بسیار سنتی است.

به‌این‌ترتیب، تقریباً فرصت‌های نامحدودی برای پذیرش فناوری وجود دارد که به‌دنبال ساده‌سازی فرآیندهای مختلف آن است. بسیاری از استارت‌آپ‌های فین‌تک که مورد‌تحسین قرار گرفته و دارای بودجه خوبی هستند، خود را به‌عنوان دگرگون‌کننده وضعیت موجود در صنعت مالی معرفی کرده‌اند. بسیاری از آنها خدماتی را ارائه می‌دهند که هزینه کمتر، راحت‌تر یا سریع‌تر دارند. با انواع شرکت‌های فین‌تک، تشخیص اینکه چه چیزی باید در آن سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند دشوار باشد. در بخش بعدی، توضیح می‌دهیم که چگونه یک سرمایه‌گذار متوسط می‌تواند برای سرمایه گذاری در فین تک وارد عمل شود.

۳ مورد از بهترین روش های سرمایه گذاری در فین تک


3 مورد از بهترین روش های سرمایه گذاری در فین تک

شما می‌توانید در فین تک مانند هر چیز دیگری سرمایه‌گذاری کنید: از طریق وجوه، سهام و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مانند کریپتو. در اینجا سه راه برای شروع وجود دارد.


1. صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)

ETFها می‌توانند راه خوبی برای سرمایه گذاری در فین تک باشند، زیرا به شما کمک می‌کنند، سبد سهام فین تک در دسترس شما قرار بگیرید. دو نمونه ازETFهای فین تک عبارتند از:

  • Global X Fintech ETF (FINX) ؛ این ETF به‌دنبال سرمایه گذاری در فین تک در زمینه‌های نوآورانه و پیشرویی مانند بیمه، وام‌های شخص ثالث و جمع‌آوری سرمایه، خلق شد.
  • Ark Fintech Innovation ETF (ARKF) ؛ برای مثال نوآوری فین تک کتی‌وود عمدتاً در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که محصول یا خدمات جدیدی تولید می‌کنند که به‌طور بالقوه می‌توانند روش کار بخش مالی را تغییر ‌دهند.

این فقط دو نمونه از موارد صندوق‌های قابل معامله در بورس در جهان است و مسلما در ایران هم به‌زودی این فناوری در ارتباط با بورس، شرایط بازارهای مالی را تغییر خواهد داد.


2. سهام

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، «فین تک» طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها را در‌بر‌می‌گیرد. اگر به‌دنبال نوع منحصربه‌فردی از فین تک هستید، سهام می‌تواند راه خوبی برای رسیدن به آن باشد. برای مثال، اگر به‌طور‌خاص نگاهتان به نمونه‌های سیستم‌ پرداخت است، در زیر دو سهم وجود دارد که از فین تک استفاده کرده‌اند:

  • Block (SQ) ؛ که قبلاً Square نام داشت، در سال 2009 توسط جیم مک‌کلوی و بنیان‌گذار توییتر، جک دورسی، ایجاد شد. بلاک به‌دنبال ایجاد یک فناوری بود که خدمات تجاری و پرداخت‌های موبایلی را با استفاده از یک سرویس ساده اجرا کند. این فناوری امروزه به میلیون‌ها کسب‌وکار کوچک اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های خود را از طریق تلفن هوشمندْ پردازش کنند، بفرشوند و موجودی را ردیابی و وجوه مالی خود را دریافت کنند. بلاک همچنین شامل سرویس پرداخت تلفن همراه Cash App است.
  • پی‌پال (PYPL) ؛ اکثر خوانندگانْ با این غول پرداخت آنلاین آشنا هستند چون بیش از 300 میلیون حساب تا سال 2021 از پی‌پال استفاده می‌کنند. این شرکتْ پردازش پرداخت را برای استفاده شخصی و مشاغل ارائه می‌دهد. همچنین صاحب کسب‌و‌کارهای تکمیلی از جمله Venmo و ابزار تجارت الکترونیک Honey است.

این فقط دو نمونه از انواع روش های سرمایه گذاری در فین تک است، اگر شما مورد دیگری را می‌شناسید، آن را به ما معرفی کنید.


3. بلاک چین

بلاک چین کاربردهای جدید بالقوۀ بسیاری از جمله ارائه راه‌های جدید برای ارسال، دریافت، ذخیره و مدیریت ارز را ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاران می‌توانند ارزهای رمزنگاری‌شده را خریداری یا مستقیماً در سهامی مانند Coinbase (COIN) سرمایه‌گذاری کنند تا در ارتباط با این فضای به‌سرعت در‌حال‌توسعه قرار بگیرند اما توجه داشته باشید که فناوری بلاک چین همچنان بسیار فرار و مستعد کلاهبرداری است. هنگام در‌نظر‌گرفتن سرمایه‌گذاری‌های بلاک چین، در مورد ایجاد پورتفولیو خود بسیار محافظه‌کار باشید. به‌هر‌حال این هم یکی از روش های سرمایه گذاری در فین تک است.

از‌آنجایی‌که فین‌تک می‌تواند طیف گسترده‌ای از محصولات مالی را در بر بگیرد، سرمایه‌گذاران باید به‌دقت در نظر بگیرند که دقیقاً مایلند در ارتباط با چه چیزی و در نسبت با کدام حوزه قرار بگیرند. برای مثال، سرمایه‌گذاری در یک سیستم پردازش پرداخت نوآورانه، می‌تواند بسیار متفاوت از سرمایه‌گذاری در فناوری جمع‌آوری سرمایه باشد. سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از سهام فین‌تک نیز ممکن است نتایج متفاوتی از تمرکز بر یک سهام فین‌تک به‌همراه داشته باشد. صرف‌نظر از این، آگاهی کافی و انجام بررسی‌های لازم در مورد بخش فین‌تکی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، مهم است.


روش های سرمایه گذاری در فین تک


کلام پایانی

فین تک قطعاً نحوه مدیریت امور مالی خود را راحت‌تر کرده است. بسیاری از شرکت‌های فین‌تک با استفاده از فناوری‌ها برای بهبود فرآیندها، امور مالی سنتی را مختل می‌کنند. همان‌طور که این صنعت به رشد خود ادامه می‌دهد، احتمالاً محصولات و خدمات بهتری را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد.

سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال سرمایه گذاری در فین تک هستند، می‌توانند در ETFها سرمایه‌گذاری کنند، در‌حالی‌که سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند روی نوع خاصی از فین‌تک سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌ها از طریق سهام یا ارزهای دیجیتال را در نظر می‌گیرند. مانند هر نوع سرمایه‌گذاری، مهم است که احتیاط کنید و دقت لازم را انجام دهید. شما کدام یک از روش های سرمایه گذاری در فین تک را ترجیح می‌دهید؟

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید