کال تو اکشن چیست؟
سایت های مختلف به اهداف گوناگونی تشکیل میشوند، اما در یک هدف کلی با یکدیگر مشترک هستند. در همه سایت ها هدف نهایی از تولید محتوا و سرپا نگداشتن سایت، تشویق کاربران به انجام دادن یک عمل یا همان کال تو اکشن است.
این عمل ممکن است خرید از سایت، دانلود یک لینک، پر کردن یک فرم و یا کارهای مشابه دیگری باشد.
حال این سوال مطرح می شود که وبسمتران برای تشویق کاربران به انجام یک کار از چه روشی استفاده میکنند؟ در جواب این سوال می توان گفت، دکمه کال تو اکشن به منظور تحقق هدف ذکر شده در بالا طراحی می شود.
اما کال تو اکشن چیست و برای طراحی آن باید چه مراحلی را طی کنیم یا از رعایت کدام نکات کمک بگیریم؟ در این مطلب قصد داریم پس از ارائه تعریفی از این مفهوم، نکات لازم برای ایجاد آن را نیز معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
کال تو اکشن چیست؟
کال تو اکشن یا CTA که کوتاه شده عبارت Call To Action است، در اصل مفهوم «درخواست برای اقدام» را در بر دارد. وب سایت های مختلف از فرمت ها و شکل های گوناگونی برای درخواست از کاربر استفاده می کنند و درخواست آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.
بعضی از وب سایت ها از بازدیدکننده درخواست خرید یک محصول را دارند، بعضی دیگر می خواهند کاربر با کلیک بر یک قسمت مشخص شده یک فایل را دانلود کند و گاهی هدف از انجام کال تو اکشن، ثبت اطلاعات کاربر یا به عبارت دیگر تبدیل سرنخ ها به کاربر واقعی است.
به عبارت ساده تر کال تو اکشن یک لینک، دکمه یا عکس مشخصی در صفحات مختلف وب سایت است که معمولا متن جذاب و تصاویر مشوقی در خود دارد و سعی می کند کاربران را به انجام خواسته وبمستر و در نهایت تحقق هدف او از ایجاد سایت راهنمایی و هدایت کند.
برای مطالعه درمورد طراحی گرافیکی، روی این لینک کلیک کنید.
تاثیر کال تو اکشن در سئو سایت
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه اعمالی گفته می شود که در تلاش هستند تا سایت مورد نظر را به صفحه نخست نتایج موتورهای جستجو برسانند.
طی این فرآیند کارهای مختلفی انجام می شوند که از طریق آن ها اعتبار سایت نزد موتورهای جستجو بالا برود و سایت با رسیدن به صفحه نخست، به اهداف خود بسیار نزدیک تر شود.
یکی از کارهایی که می تواند زیرمجموعه اعمال سئو باشد، ایجاد CTA برای صفحات مختلف سایت است. کال تو اکشن با کمک به عملی شدن اهداف فهرست شده در زیر، کمک می کند ضمن بالا رفتن ترافیک سایت، اعتماد موتورهایی مانند گوگل به سایت بیشتر شود و آن را بیشتر در دسترس کاربران اینترنت قرار دهد.
این اهداف عبارت هستند از:
- افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت، یکی از مهم ترین اهداف کال تو اکشن است. هرچه میزان ماندگاری بازدیدکنندگان در سایت بیشتر باشد، احتمال انجام یک کار توسط کاربر بیشتر می شود و همچنین بلند شدن مدت ماندگاری، در بالا رفتن اعتبار سایت نیز تاثیر دارد.
- کال تو اکشن هایی که به صورت ثبت اطلاعات کاربر یا ثبت نام انجام می شوند، احتمال بازگشت بازدیدکنندگان را به سایت افزایش می دهند.
- با ثبت اطلاعات مهم مانند نام و شماره تلفن سرنخ ها، شانس تبدیل آن ها به کاربر واقعی بیشتر خواهد شد.
- با کمک کال تو اکشن می توان صفحاتی را که از چشم مخاطبان دور می مانند به آن ها معرفی کنید.
- از دیگر اهداف CTA، درخواست از کاربران برای ثبت نظر و معرفی محتوا به دیگران است. نظراتی که کاربران در سایت های مختلف ثبت می کنند به عنوان محتوای تولید شده توسط کاربر شناسایی می شوند که تاثیر مستقیمی در افزایش رتبه سایت دارند.
انواع کال تو اکشن
همان طور که در بالا اشاره کردیم، دعوت به اقدام به روش های مختلفی انجام می شود و در همه سایت های یکسان نیست. بعضی از مهم ترین و رایج ترین CTA های موجود به شرح زیر هستند:
1- ثبت نام
یکی از رایج ترین نوع ایجاد کال تو اکشن، درخواست از کاربر برای ثبت نام در سایت است. بسیاری از سایت ها دسترسی به محتواهای مهم را تنها برای اعضای خود مجاز می کنند. بهتر است برای جذاب کردن این نوع مشارکت و تشویق کاربران به ثبت نام در سایت، از این موارد کمک بگیرید:
- به کاربر اطمینان دهید که محتواهای خاص و مفید درباره این موضوع خاص، فقط در سایت شما وجود دارد.
- امکان دانلود محتوا و استفاده از آن ها می تواند مشوقی برای ثبت نام کاربران در سایت شما باشد. از تاکید بر این نکته غافل نشوید.
- همچنین قرار دادن جایزه هایی مانند شرکت در قرعه کشی یا دادن کد تخفیف و اقدامات مشابه نوعی محرک برای ثبت نام بازدیدکنندگان در سایت مورد نظر است.
2- پر کردن فرم
یکی دیگر از انواع CTA مورد استفاده توسط وبمستران، پر کردن فرم های مخصوص است. فرم ها می توانند درباره نیازمندی شما به محتوای مورد نظر یا در زمینه های دیگری باشند. کمک گرفتن از موارد مطرح شده برای ثبت نام در سایت می توانند در مورد پر کردن فرم نیز مشوق محسوب شوند.
3- دعوت به اقدام
گاهی وبمستران به طور مستقیم از کاربران می خواند که با کلیک بر یک دکمه مشخص، اقدام مورد نظر او را انجام دهند. این دکمه ها معمولا در پایان محتواها قرار می گیرند و با طراحی زیبا، نرخ مشارکت کاربران و کلیک را افزایش خواهند داد.
4- بیشتر بخوانید
ممکن است شما نیز وارد یک سایت شده باشید و با نزدیک شدن به قسمت های کلیدی متن، با دکمه بیشتر بخوانید مواجه شوید.
این تکنیک یکی از تکنیک های مهم در سئو است که چکیدهای مفید و جذاب را در اختیار کاربر قرار می دهد. سپس به یک باره متن را قطع می کند و با ظاهر کردن یک کلید، کاربر را به خواندن ادامه مطلب در لینک مشخص شده دعوت خواهد کرد.
5- ثبت نظرات
در بالا بیان کردیم که ثبت نظرات کاربران برای سئوی سایت و اعتبار دادن موتورهای جستجو به آن وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل بیشتر وب سایت ها با کاربری های مختلفی که دارند معمولا کاربر را در پایین صفحه به ثبت نظرات خود دعوت می کنند.
6- دیدن محصولات بیشتر
در سایت های فروشگاهی معمولا مشاهده همه محصولات برای بازدیدکنندگان امکان ندارد و این موضوع ممکن است باعث به فروش نرسیدن بعضی از کالاهایی شود که از دید کاربران دور می مانند.
در این نوع فروشگاه ها وبسمتران می توانند با ایجاد یک کال تو اکشن جذاب، کاربر را به دیدن سایر صفحات و محصولات دعوت کنند. استفاده از متن هایی مانند «20 درصد فروش زمستانه» یا جملات مشابه در جذب بازدیدکنندگان تاثیر بسیار بالایی دارد.
7- اشتراک گذاری محتوا
این روزها شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی افراد بازی می کنند. قرار دادن قابلیتی برای به اشتراک گذاری محتوای وب سایت ها در شبکه ها اجتماعی، موجب بالا رفتن تعداد بازدیدکنندگان از سایت، سئوی آن و به انجام رسیدن اهداف وبمستر از ایجاد سایت خواهد شد.
قرار دادن امتیازهایی مانند امکان شرکت در قرعه کشی یا مسابقه، دیدن محتوای بیشتر و امتیازهای دیگر در این نوع CTA نیز تاثیرگذار است.
8- تماس با ما
یک نوع دیگر از کال تو اکشن رایج، بخش تماس با ما است. ممکن است بازدیدکنندگان با مشاهده محتوای سایت شما با سوالات مختلفی روبرو شوند. در بیشتر وب سایت ها ایجاد بخش تماس با ما یک نوع کال تو اکشن به شمار می آید که کاربر را مجبور می کند روی یک لینک مشخص کلیک کند.
همچنین امکان چت آنلاین با سایر کاربران برای گرفتن جواب سوالات احتمالی نیز یک نوع CTA شناخته می شود.
9- افزودن به سبد خرید
در بیشتر موارد کاربران در نخستین مرتبه از ورود خود به سایت شما اقدام به خرید یا انجام عمل مشخص دیگری نمی کنند. ایجاد دکمه های CTA با عنوان هایی مانند افزودن به سبد خرید یا افزودن به فهرست علاقه مندی ها کمک می کند تا بازدیدکنندگان معمولی به مشتریان یا مخاطبان اصلی و همیشگی تبدیل شوند.
10- پاپ آپ ها
پاپ آپ ها پیام هایی هستند که در هنگام ورود یا خروج از یک سایت یا بعد از گذشتن مدت زمان مشخصی، خودبه خود ظاهر می شوند و کاربر را به انجام یک عمل دعوت می کنند.
در بیشتر موارد این نوع کال تو اکشن ها امکان مشارکت کاربر را افزایش می دهند اما برای عملکرد درست آنها باید به چند نکته توجه داشته باشید:
- معمولا پاپ آپ های ورود که بلافاصله پس از ورود کاربر ظاهر می شوند نتیجه مثبتی ندارد و در بیشتر موارد کاربر بدون توجه به محتوای آن ها، اقدام به بستن پنجره می کند. پس هیچ گاه از آن ها استفاده نکنید.
- اجازه دهید کاربر چند دقیقه ای در سایت شما باشد و با فضای کلی آن آشنا شود سپس اقدام به نشان دادن پاپ آپ ها به او کنید.
- پاپ آپ های خروجی که هنگام خروج از سایت ظاهر می شوند بیشترین تاثیر را در تشویق به مشارکت توسط بازدیدکنندگان دارند.
رایجترین محل قرارگیری دکمه کال تو اکشن
با توجه به انواع CTAهای موجود در سایت، محل قرارگیری آن ها در سایت نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی می توان گفت دکمه های کال تو اکشن در یکی از محل ها زیر قرار می گیرند:
- هدرها یکی از اصلی ترین محل های قرارگیری دکمه CTA هستند که بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار می گیرند.
- سایدبارها نیز از دیگر نقاط رایج برای قرار گرفتن دکمه کال تو اکشن هستند.
- دکمه کال تو اکشن می تواند در قسمت فوتر سایت نیز قرار گیرد. در میان قسمت های مختلف برای استقرار دکمه CTA، فوتر بیش از سایر قسمت ها کاربرد دارد.
- پیام های باز شده در پنجره های پاپ آپ نیز از دیگر نقاط قرار گرفتن CTA هستند.
- بنرهای تبلیغاتی نیز می توانند محل مناسبی برای ایجاد دکمه کال تو اکشن باشند.
- اسلایدها نیز یکی دیگر از محل های مناسب ایجاد دکمه CTA هستند.
مراحل طراحی دکمه کال تو اکشن
اکنون که با فایده وجود دکمه CTA در سایت و تاثیر آن بر سئو و همچنین نقاط مناسب برای قرار گرفتن آن آشنا شدید، بهتر است مراحل طراحی این دکمه را توضیح دهیم. رعایت گام به گام مراحل زیر برای رسیدن به هدف ضروری است:
1- هدف گذاری
در نخستین مرحله باید هدف خود را از ایجاد دکمه CTA مشخص کنید. هدف گذاری کمک می کند سایر مراحل ایجاد کال تو اکشن به آسانی انجام شوند. در بالا عنوان کردیم که اهداف سایت های مختلف از ایجاد کال تو اکشن متفاوت است، اما به طور کلی هدف های ممکن شامل یکی از موارد ذکر شده در این فهرست می شوند:
- برندسازی
- کمک به سئو و ارتقای رتبه سایت
- افزایش فروش
- بالا بردن اعضا در شبکه های اجتماعی
- کمک به دیدن شدن مطالب کمتر دیده شده
- کمک به فروش محصولات کم طرفدار
- ایجاد زمینه برای تولید محتوا توسط کاربر
- تبدیل سرنخ ها به مشتری واقعی
2- تهیه برنامه
در مرحله دوم پس از تعیین هدف، باید برنامه خود را برای اجرای کال تو اکشن و ایجاد دکمه آن مشخص کنید. به عنوان مثال انوع CTA هایی را که می توانید در سایت خود ایجاد کنید، زمان ایجاد آن ها و موارد دیگر را مشخص کنید.
3- محل قرارگیری
در گام بعدی برای طراحی دکمه کال تو اکشن باید محل مناسب برای قرارگیری آن مشخص شود. تصمیم نهایی در این بخش ممکن است با اندکی سختی همراه باشد و در مواردی سبب انجام آزمون و خطا برای رسیدن به بهترین مکان ممکن شود.
4- متن دکمه
یکی از مهم ترین بخش های ایجاد دکمه کال تو اکشن، نوشتن متن آن است. متن این لینک ها باید به شکلی نوشته شود که ضمن در بر داشتن هدف کلی از ایجاد آن مانند «بیشتر بخوانید»، حاوی کلمات محرک نیز بوده و از ابهام به دور باشد.
نکات مهم در طراحی کال تو اکشن
مهمترین مساله در ایجاد کال تو اکشن، تاثیرگذار بودن آن برای تشویق کاربر به انجام یک اقدام است. رعایت بعضی نکات ساده اما تاثیرگذار، در کاربر برای کلیک روی دکمه تعیین شده شوق بیشتری ایجاد می کنند. نکات کمک کننده به شرح زیر هستند:
- انتخاب رنگ زیبا، زنده و برجسته برای دکمه CTA به دیده شدن بیشتر آن و تشویق کاربر برای کلیک روی آن منجر می شود.
- انتخاب فضای مناسب نیز یکی دیگر از نکات کلیدی در هنگام طراحی دکمه CTA است. هرچه فضای اطراف این لینک خلوت تر باشد، شانس دیده شدن آن نیز بیشتر خواهد بود.
- استفاده از شکل های خلاق برای ایجاد دکمه کال تو اکشن در موارد زیادی به بالا رفتن مشارکت بازدیدکنندگان کمک می کند.
- متن نوشته شده برای کال تو اکشن روی تاثیرگذاری آن نقش قابل توجهی دارد. برای جذب بیشتر مخاطبان از جملات دستوری استفاده کنید. همچنین استفاده از ضمایر اول شخص در ایجاد حس صمیمیت بیشتر تاثیر بالایی دارند.
این متن نباید از هیچ نوع ابهامی برخوردار باشد، به همین منظور تا حد ممکن منظور خود را واضح و روشن بیان کنید. - اندازه دکمه کال تو اکشن نیز یکی دیگر از نکات مهم در ایجاد آن است. اندازه دکمه را با توجه به فونت سایت یا سایر جزئیات موجود در آن انتخاب کرده و سعی کنید طراحی دکمه CTA کمی بزرگتر از سایر محتوا باشد.
- برای هر صفحه به ایجاد یک دکمه CTA بسنده نکنید و استفاده از حداقل دو کال تو اکشن جذاب را در نظر داشته باشید.
- ممکن است دکمه ایجاد شده در سایت شما برای گوشی های همراه و تبلت به شکل دیگری ظاهر شود. بهتر است به این بخش توجه داشته باشید و نمایش CTAرا در گوشی موبایل نیز آزمایش کنید.
ارسال نظر