چگونه کد اقتصادی دریافت کنیم؟
کد اقتصادی شماره ای است که برای شناسایی واحد های اقتصادی مانند شرکت ها استفاده می شود. این کد که 12 رقم دارد، شبیه به شماره ملی است. به عبارت دیگر هر شرکت شناسه خاص خود را خواهد داشت. بنابراین می توان شرکت ها و کسب و کارها را با استفاده از کدهای اقتصادی آن ها شناخت.
کد شناسایی واحد اقتصادی به افراد حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور اشخاص حقیقی و حقوقی را با همین کدها شناسایی می کند.
کد اقتصادی برای همه شرکت ها و موسساتی که تازه تاسیس می شوند، ضرورت دارد. شماره اقتصادی شرکت نشان می دهد که وضعیت فاکتورها، قراردادها، خرید و فروش و نحوه عملکرد شرکت یا موسسه چگونه است.
مهلت دریافت کد اقتصادی بعد از ثبت شرکت 60 روز خواهد بود. بنابراین باید در مدت 2 ماه این کد را دریافت کنید. در صورتی که شرکت شما در این مدت زمان هیچ فعالیتی نداشته باشد، باید به نزدیک ترین حوزه مالیاتی بروید و پرونده های مالیاتی مربوط به شرکت را تشکیل دهید.
برای آشنایی با نحوه تشکیل پرونده مالیاتی، مقاله مراحل تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد رهگیری را مطالعه کنید.
با این حال زمانی که شرکت هیچ فعالیتی ندارد و هنوز بهطور رسمی کار خود را شروع نکرده است، هیچ اجباری مبنی بر دریافت شماره اقتصادی ندارید.
با این مقدمه در این مطلب قصد داریم تا درباره کد اقتصادی و نحوه دریافت آن صحبت کنیم. بنابراین تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
چرا دریافت کد اقتصادی اجباری است؟
همه فعالیت های اقتصادی افراد حقیقی و همچنین حقوقی با استفاده از این کد انجام می شوند. بنابراین داشتن چنین کدی برای این اشخاص لازم و اجباری خواهد بود.
- کد اقتصادی، شماره ای است که وجود آن برای واردات و صادرات اهمیت بسیار بالایی دارد. افرادی که تمایل دارند در بازار واردات و صادرات حضور پیدا کنند، به کارت بازرگانی نیاز دارند. کارت بازرگانی نیز در صورتی به شخص داده می شود که کد اقتصادی داشته باشد.
با این حساب در صورتی که کد اقتصادی نداشته باشید، فرصت شرکت در یک فعالیت اقتصادی با سود بالا را از دست خواهید داد. - افرادی که می خواهند در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کنند، باید شماره اقتصادی داشته باشند.
شماره اقتصادی باعث می شود تا رتبه شرکت این افراد بالا برود. بنابراین جایگاه و رتبه آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه در صورتی که گرید و رتبه شما به حد مجاز نرسد، نمی توانید در مزایده ها و مناقصه ها مشارکت داشته باشید. - موارد مالیاتی یکی از مهم ترین مسائلی است که تمام شرکت ها و کسب و کارها باید به آن توجه کنند. افراد در صورتی که مالیات خود را به موقع بپردازند، شامل معافیت های مالیاتی خواهند شد.
صاحبان کسب و کارها برای این که بتوانند اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند باید شماره اقتصادی داشته باشند. کد اقتصادی می تواند انجام فرآیندهای مالیاتی را سرعت ببخشد. - صاحبان کسب و کار برای این که بتوانند با شرکت های بزرگ قرارداد ببندند به کد اقتصادی نیاز دارند، زیرا طرف قرارداد، از آنها کد اقتصادی درخواست می کند. اگر شماره اقتصادی نداشته باشید ممکن است یک شراکت پر سود را از دست دهید.
با توجه به مطالب گفته شده، دریافت کد اقتصادی برای همه افراد و کسب و کارهایی اجباری است که در زمینه های تولید، توزیع و مونتاژ یا کارهای خدماتی فعالیت دارند.
گرفتن کد اقتصادی برای آن دسته از اشخاص حقیقی اجباری است که در زمینه های تولید، توزیع و مونتاژ فعالیت می کنند، از مراجع مربوطه مجوز کسب و کار دریافت کردند و مکانی را برای فعالیت های اقتصادی خود در نظر گرفتند.
کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟
کد اقتصادی کاربردهای زیادی دارد. شاید فکر کنید چون برای تنظیم دفاتر قانونی و صدور فاکتور رسمی به شماره اقتصادی نیاز ندارید، در دیگر موارد نیز به این کد نیازی نباشد. این تصور کاملا اشتباه است، زیرا برای تمام فعالیت های اقتصادی مهم کسب و کارتان به چنین کدی نیاز دارید.
از جمله کاربردهای کد اقتصادی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- دریافت کارت بازرگانی
- گرفتن گواهی ارزش افزوده
- شرکت کردن در مناقصه ها و مزایده ها
- اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن
- ارائه ارزش افزوده و اظهارنامه آن
- بستن قرارداد تجاری با افراد حقوقی و حقیقی
- در فعالیت های اقتصادی که به صادرات و واردات مرتبط هستند.
- دریافت گواهی ارزش افزوده
- باز کردن حساب بانکی
چه کسانی نیاز به دریافت این کد ندارند؟
- افراد حقیقی که در زمینه های مختلف فرهنگی، ادبی و هنری فعالیت می کنند. از جمله این افراد می توان به نویسندگان، نقاشان، طراحان و افراد با حوزه فعالیت مشابه اشاره کرد.
- تکیه ها، مساجد، حسینیه ها و هیئت ها
- افراد حقیقی که به صورت پیمانکاری فعالیت می کنند. البته مبلغ قرارداد این افراد نباید بیش از 5 میلیون تومان در یک سال شمسی باشد.
کدام افراد از دریافت کد اقتصادی معاف هستند؟
طبق قانون های اداره مالیاتی و تبصره های آن، در صورتی که خریدار مجبور به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور نباشد یا یکی از اشخاص حقیقی و از مصرف کننده های نهایی قانون فعالیت کشاورزی باشد، لازم نیست کد اقتصادی در صورت حساب های خود درج کند. در این موارد برای فرد نیز جریمه ای در نظر گرفته نخواهد شد.
اگر افراد از گرفتن کد اقتصادی امتناع کنند، چه پیامدی خواهد داشت؟
- در صورتی که افراد حقیقی و کسب و کارها از گرفتن کد اقتصادی امتناع کنند، در مرحله اول باید 2 برابر از سود معامله های خود را به عنوان جریمه بپردازند.
- وقتی این افراد دو بار از گرفتن کد امتناع کنند، شرکت آن ها برای 3 ماه پلمپ می شود.
- با 3 بار امتناع، مدیران شرکت به مدت 3 الی 6 ماه به حبس محکوم خواهند شد.
چگونه می توان کد اقتصادی شرکت ها را پیدا کرد؟
کد اقتصادی شرکت ها در هیچ جایی ثبت نشده است. بنابراین برای اطلاع، باید آن را از شرکت مورد نظر تقاضا کنید.
از آن جایی که می توان به راحتی از کد اقتصادی شرکت ها سوءاستفاده کرد، در نتیجه این کد در هیچ سایتی قرار داده نمی شود تا از جرایم احتمالی جلوگیری کرد. استفاده کردن از شماره اقتصادی شرکت های دیگر جرم حساب خواهد شد.
کد اقتصادی جدید چیست؟
کد اقتصادی جدید کدی است که در سال 1390 توسط اطلاعیه اداره گمرک و امور مالیاتی به صاحبان کسب و کار ابلاغ شد.
طبق این اطلاعیه افراد حقیقی و حقوقی باید برای بهره بردن از تسهیلات مالیاتی و امور آن، در سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و کد اقتصادی جدید را دریافت کنند. اخذ این کد برای همه صاحبان شرکت ها اجباری است.
دلیل اجباری بودن کد جدید، جایگزین شدن آن با کد قبلی در نظام گمرکی، مالیاتی و اقتصادی کشور است.
شماره اقتصادی جدید به اجرای طرح مالیاتی کمک می کند و با سیستم های مالیاتی منطبق است. افراد برای گرفتن این کد می توانند وارد سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس https://e3.tax.gov.ir/action/do/show/2 شوند.
در این صفحه با توجه به پرونده قبلی و کد اقتصادی قدیم که در سیستم وجود دارد، برای این افراد شماره اقتصادی جدیدی تعریف خواهد شد. این کد همانند کد اقتصادی قدیم، 12 رقمی است.
کد اقتصادی در چه صورتی باطل می شود؟
بر اساس ماده 17 تبصره 3 آیین نامه 169 قانون مالیاتی، در صورتی که شرایط زیر برقرار شود، کد اقتصادی شرکت و کسب و کار باطل خواهد شد.
- صادر شدن حکمی از مراجع قضایی برای ابطال کد
- شخص حقیقی اعلام کند فعالیت اقتصادی ایشان خاتمه یافته است.
- شخص حقیقی فوت کند.
- منحل شدن اشخاص حقوقی بعد از اعلام عملیات تصفیه و اعلام تصفیه دیگر افراد حقوقی بعد از لغو شدن مجوز فعالیت
اشخاص حقوقی که کد اقتصادی دارند به چه نکات الزامی باید دقت کنند؟
- فروش کالاهایی که بیش از دو میلیون تومان ارزش داشته باشد، به کد اقتصادی نیاز دارند. اگر کالای خود را به مصرف کننده نهایی بفروشید، دیگر نیازی به درج کد اقتصادی نخواهید داشت.
- اگر فعالیت شما به صورت خورده فروشی است و نمی توانید فاکتور صادر کنید، صدور فاکتور همراه با کد اقتصادی برای شما الزامی نخواهد بود.
در صورتی که قبض صندوق صادر شد، کد اقتصادی باید روی آن درج شده باشد. - استفاده از صورت حساب در دفاتر کثیر الانتشاری الزامی است که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی مشخص شده اند. بنابراین شماره اقتصادی فروشنده باید روی این صورت حساب ها چاپ شود.
- مجوز کسب افرادی که در سال جاری صادر شده باشد، قابل قبول خواهد بود. در غیر این صورت، این افراد باید برای اعتبار بخشیدن به جواز کسب و کار خود به مرجعی مراجعه کنند که اقدام به صدور این مجوز کرده است. در این صورت مجوز کسب شخص، مورد تایید قرار خواهد گرفت.
- اشتغال به کار افرادی که مجوز کسب ندارند، باید از طریق ممیز مالیاتی تایید شود.
کد اقتصادی و تخلفات آن
- در مواردی که فروشنده کد اقتصادی را به شرط دریافت مبلغ بیشتر ارائه کند، خریدار می تواند خرید خود را بدون دریافت کد اقتصادی انجام دهد. با این حال شخص خریدار باید طی 1 ماه به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی مراجعه کرده و به صورت نوشته، خطای فروشنده را گزارش کند.
- استفاده اشخاص حقوقی یا حقیقی از شماره اقتصادی سایر افراد غیر قانونی است. در این موارد فردی که اجازه داده است تا از کد اقتصادی او سوء استفاده شود مورد توجه قانون مالیات تکلیفی قرار می گیرد.
- اگر فروشنده برای صدور فاکتور صورت حساب که کد اقتصادی روی آن چاپ شده است مبلغی را درخواست کند، متخلف شناخته می شود و با او طبق مقررات رفتار خواهد شد.
- جعل، تبانی و تخلف درباره کد اقتصادی تخلف به حساب می آید و با افراد خطاکار به طور جدی برخورد می شود.
اشخاص حقیقی برای دریافت شماره اقتصادی به چه مدارکی نیاز دارند؟
- کارت ملی هوشمند، شناسنامه و کپی از آن ها
- کامل کردن فرم درخواست شماره اقتصادی توسط متقاضی
- ارسال درخواست کتبی برای گرفتن شماره اقتصادی
- کپی از پروانه کسبی که معتبر باشد.
- کپی از رسید پرداخت هزینه شماره اقتصادی. این هزینه باید به حساب 523 بانک ملی امور مالیاتی ریخته شود.
- 3 تکه عکس پرسنلی
- در صورتی که متقاضی کد اقتصادی قدیم را داشته باشد، باید تصویری از آن را نیز ارائه کند.
افراد حقوقی برای دریافت شماره اقتصادی به چه مدارکی نیاز دارند؟
- اشخاص حقوقی که می خواهند کد اقتصادی دریافت کنند، ابتدا باید فرم ها و دفترچه های مربوط به افراد حقوقی را تکمیل کنند. این فرم ها نیز باید توسط شرکت و صاحبان آن مهر و امضا شوند.
- اشخاص حقوقی باید پاسخ استعلامات را از واحد مستغلات دریافت کنند و برای تشکیل پرونده مالیات اجاره، آن را به همراه داشته باشند.
تشکیل پرونده و استعلام از آن امری ضروری است. - کپی و اصل مدارک روزنامه های رسمی، مدارک ثبتی شرکت، شرکت نامه و اساس نامه برای شرکت ها با مسئولیت محدود. علاوه بر این تقاضایی برای موسسات و اظهارنامه ای برای شرکت هایی با سهامی خاص نیاز است.
- کپی و اصل روزنامه های تاسیس شرکت و تمام تغییرات مرتبط به آن از جمله تغییرات مربوط به سرمایه، تغییر مکان قانونی شرکت و عوض شدن هیئت مدیره
- نامه مبنی بر شروع کردن یا نکردن فعالیت شرکت بعد از ثبت در دبیرخانه
- پرداخت کردن حق مالیات تمبر به اداره دارایی و همراه داشتن رسید آن
- کپی و اصل مدارک شناسایی از جمله کارت ملی هوشمند و شناسنامه. این مدارک مربوط به افرادی است که از صاحبان شرکت به شمار می روند.
- اصل و کپی سند مالکیت به همراه عوارض شهرداری، گواهی پایان کار، بنچاق، هولوگرام یا کد رهگیری که به نام شرکت است، محل قانونی شرکت و سند اجاره آن
- کپی و اصل تمام قبوض مربوط به محل قانونی شرکت از جمله قبض برق، آب و تلفن
کارت اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد؟
کارت اقتصادی همان کارتی است که شماره اقتصادی روی آن درج شده است. این کارت تفاوت هایی از نظر ظاهری برای افراد حقوقی و حقیقی دارد.
در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی هیچ عکسی وجود ندارد و فقط نوع شخص حقوقی در این کارت بیان شده است. کارت اقتصادی اشخاص حقوقی نیز به صورت لیزری صادر می شود.
در کارت اقتصادی اشخاص حقیقی عکسی با ابعاد 2 در 3 وجود دارد. علاوه بر این دیگر اطلاعات از جمله نام و نام خانوادگی، آدرس محل فعالیت، شماره اقتصادی و شماره حوزه مالیاتی روی کارت چاپ شده است.
چگونه کد اقتصادی دریافت کنیم؟
فرد حقیقی یا حقوقی باید تمام مدارک گفته شده در بالا را به اداره مالیات ارائه کند. کارشناسانی که در حوزه مالیات فعال هستند با ارزیابی و بررسی مدارک، دستوری مبنی بر ثبت مدارک صادر خواهند کرد.
وقتی مدارک ثبت شدند، به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می شوند. در این اداره تمام اقدامات قانونی انجام خواهند شد و مدارک به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال می شود. این اسناد پس از بررسی های لازم توسط این سازمان، به اداره شماره اقتصادی فرستاده خواهند شد.
شماره اقتصادی شرکت توسط این اداره صادر شده و برای فرد متقاضی، ارسال می شود. شماره اقتصادی روی کارت اقتصادی چاپ شده است.
در صورتی که مکان شرکت تغییر پیدا کند باید به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهید تا این تغییرات در کد اقتصای شما اعمال شود.
مراحل دریافت کد اقتصادی به صورت آنلاین
ابتدا وارد سایت سازمان امور مالیاتی شده و به قسمت ایندکس سایت بروید. در این مرحله روی گزینه پیش ثبت نام بزنید. بعد از کلیک روی گزینه پیش ثبت نام، صفحه ای برای شما باز خواهد شد.
در انتهای این صفحه بخشی وجود دارد که شامل ورود به سامانه ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی است.
روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. در این مرحله باید امور مربوط به پیش ثبت نام را انجام دهید. ابتدا اطلاعات مربوط به شناسه ملی شرکت را بزنید.
برای دریافت کد شناسه ملی می توانید به سایت ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه بروید و از آن جا کد شناسه ملی شرکت را دریافت کنید. در این مرحله دانستن شماره ثبت شرکت نیز ضروری خواهد بود.
در صورت انجام مراحل بالا و دریافت کد شناسه ملی، برای شما یک رمز عبور و نام کاربری ارسال خواهد شد. با ثبت مدارک خواسته شده در سایت می توانید مراحل پیش ثبت نام خود را با موفقیت به اتمام برسانید.
حال مدارک شما برای کارشناسان ارسال می شود و بعد از بررسی های کارشناسان، دیگر اقدامات برای دریافت شماره اقتصادی توسط سازمان های مختلف انجام خواهد شد.
اشخاصی که منبع مالیاتی آن ها اشخاص حقیقی و مشاغل هستند، باید برای ثبت اظهارنامه مالیاتی خود، در وضعیت 45 کد اقتصادی قرار بگیرند. در صورتی که کد اقتصادی آن ها در این وضعیت نباشد، نمی توانند اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.
افراد برای اطلاع از آخرین وضعیت کد اقتصادی خود می توانند وارد سامانه امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir شوند. در این سامانه با وارد کردن رمز عبور و نام کاربری می توانید به پروفایل خود وارد شوید و آخرین وضعیت شماره اقتصادی خود را ببینید.
افرادی که رمز و نام کاربری ندارند نیز می توانند به اداره امور مالیاتی بروند که در آن جا پرونده دارند. اطلاع از آخرین وضعیت اقتصادی توسط این اداره زمان بر است. بنابراین بهتر است تا در کوتاه ترین زمان ممکن به این اداره بروید.
چگونه می توان وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را پیگیری کرد؟
برای پیگیری این کد کافی است به سایت امور مالیاتی بروید. روی گزینه ثبت نام کلیک کنید و وارد صفحه پیش ثبت نام شوید. حال در این مرحله با انتخاب گزینه پیگیری سریع و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، می توانید از وضعیت ثبت نام کد اقتصادی خود آگاه شوید.
علاوه بر بررسی وضعیت این کد، می توانید خطاها و اخطارهایی را ببینید که در مسیر دریافت کد به وجود آمده است. در صورتی که نیاز است، می توانید این خطاها را از همین بخش رفع کنید.
هزینه دریافت کد اقتصادی چقدر است؟
هزینه تشکیل پرونده برای شرکت های تجاری متفاوت است و به موارد زیادی از جمله کامل بودن مدارک، داشتن اجاره نامه هلوگرام دار یا سند تجاری بستگی دارد.
با این حال هزینه دریافت این کد چیزی بین 600 تا 900 هزار تومان تخمین زده می شود. البته در بعضی از موارد ممکن است هزینه دریافت این کد از 900 هزار تومان نیز بیشتر شود.
سخن نهایی
کد اقتصادی برای صاحبان شرکت هایی ضروری است که قصد شرکت در مناقصه ها و مزایده ها را دارند یا در زمینه صادرات و واردات فعالیت می کنند. این افراد برای این که بتوانند به سود بالایی دست پیدا کنند باید ابتدا کد اقتصادی خود را بگیرند.
برای دریافت کد اقتصادی می توانید وکیلی استخدام کنید تا به صورت حقوقی کارهای شما را انجام دهد. همچنین می توانید خودتان به صورت حقیقی، مراحل دریافت شماره اقتصادی را سپری کنید.
افراد حقیقی و حقوقی مدارک و اسناد متفاوتی را ارائه می کنند. به عنوان مثال افراد حقیقی باید چند قطعه عکس را نیز روی مدارک خود داشته باشند در حالی که شخص حقوقی نیازی به ارائه عکس ندارد.
بنابراین در صورتی که می خواهید در هنگام انجام معاملات خود به مشکل نخورید و جریمه نشوید بهتر است تا کد اقتصادی شرکت خود را دریافت کنید.
ارسال نظر