درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
نیچ مارکتینگ چیست / niche marketing

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟ | مراحل اجرای نیچ مارکتینگ

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

نیچ مارکتینگ یک استراتژی بسیار کارآمد در بازاریابی است. در نیچ مارکتینگ، کسب و کارها محصولات و خدمات خود را به بخش کوچک و خاصی از بازار معرفی می‌کنند. کسب و کارها با بررسی خواسته‌هایی که توسط عموم تامین کنندگان نادیده گرفته شده‌اند، در بازارهای گوشه ای (niche markets) سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این کار جایگاه خود را در میان مشتریانی که کم‌تر کشف شده‌اند ثبت می‌کنند و اعتماد آن‌ها را به دست می‌آورند.

برای ورود به نیچ مارکتینگ، شرکت‌ها باید گوشه‌ی بازار خود را بشناسند. بازارهای گوشه ای زیرمجموعه‌ای از بازارهای بزرگ‌تری با نیازهای خاص خود هستند. برای مثال بازار لوازم بهداشتی و آرایشی یک بازار کلی است؛ اما بازار لوازم آرایشی برای هنرمندان حرفه‌ای زیرمجموعه‌ی خاصی از آن است و نوعی بازار گوشه‌ای محسوب می‌شود.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی گوشه ای یک استراتژی بازاریابی است که بر بخش خاصی از بازار تمرکز دارد. به جای معرفی محصولات و خدمات به همه‌ی افراد، در نیچ مارکتینگ تنها گروه خاصی از جامعه را که شامل مشتریان بالقوه است مدنظر قرار می‌دهیم. به این شکل با صرف هزینه‌ی کم‌تری به سود قابل توجهی خواهیم رسید.

مشتریانی که در یک بازار گوشه‌ای هستند، نیازها و سلیقه‌های خاصی دارند که آن‌ها را از بازارهای بزرگ‌تر متمایز می‌کند. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توان با آن‌ها هر بازار را به بازارهای کوچک‌تر تقسیم کرد؛ برخی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • موقعیت جغرافیایی
  • داده‌های روان‌شناختی (علایق، رفتارها و ارزش‌ها)
  • عوامل جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، سطح سواد، میزان درآمد)
  • سطح کیفیتی محصول
  • قیمت محصول
  • شیوه‌ی ارائه‌ی محصول (دارای تخفیف، عمده‌فروشی و …)

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟

با استفاده از نیچ مارکتینگ، کسب و کارها می‌توانند نیازهای خاص جامعه‌ی هدف خود را پیدا کنند و به آن‌ها خدمات و محصولات خود را ارائه دهند. به کمک نیچ مارکتینگ، شرکت‌ها می‌توانند:

افزایش وفاداری به برند

کوچک‌تر بودن جامعه‌ی هدف در نیچ مارکتینگ، به این معناست که می‌توان روابط نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری با مشتریان برقرار کرد. بنابراین بسیاری از این مشتریان به مشتریان دائمی تبدیل خواهند شد و به این ترتیب برندسازی برای کسب و کار شما انجام خواهد شد.

رقابت با برندهای کم‌تر

هر چه کسب و کار شما اختصاصی‌تر باشد، رقیب‌های کم‌تری وجود خواهند داشت که کاری مشابه شما انجام دهند. بازاریابی گوشه ای راهی برای متمایز ساختن خود در میان افراد دیگر بازار است.

صرفه‌جویی در هزینه‌های بازاریابی

با وجود ابزارهای مدیریتی در شبکه‌های اجتماعی، به سرعت می‌توان درمورد مخاطبان بازار هدف خود اطلاعات کافی را به دست آورد. بنابراین به آسانی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از بودجه‌ی خود در مکان‌های مناسب استفاده می‌کنید.

ارائه‌ی خدمات و محصولات تخصصی

شناخته شدن به عنوان یک برند متخصص در زمینه‌ی یک محصول یا خدمات خاص، باعث می‌شود احتمال این که مشتریان، محصول شما را به دیگران معرفی کنند بالا برود.

تثبیت کردن موقعیت خود

با محکم کردن جای خود در بازارهای گوشه ای، کسب و کارها به راحتی می‌توانند خدمات خود را در بازارهای جدید و گسترده‌تر توسعه دهند.

مراحل اجرای نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ به کسب و کارها این توانایی را می‌دهد تا بتوانند جایگاه خود را برای حضور در بازارهای گسترده‌تر تثبیت کنند. گاهی با کشف و برآوردن نیازهای برخی از بازارهای گوشه ای، می‌توان بازارهای جدیدی را به وجود آورد و با استفاده از آن‌ها، کسب و کار خود را گسترش داد. برای پیدا کردن یک ایده‌ی نیچ مارکتینگ و به کار بردن آن در کسب و کار، چند مرحله را باید دنبال کنید:

۱- یافتن توانایی‌های خود در نیچ مارکتینگ

ابتدا مشخص کنید که در چه چیزهایی توانایی دارید و چه چیزی را می‌توانید ارائه دهید. استراتژی‌های نیچ مارکتینگ زمانی بهترین نتیجه را می‌دهند که بر حسب توانایی‌های خاص یک برند اجرا شوند. بنابراین بر توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص برند و تیم خود تمرکز داشته باشید. بهتر است قبل از ورود به نیچ مارکتینگ به سوالاتی پاسخ دهید:

  • چه مشکلات خاصی را می‌توانید رفع کنید؟
  • چه مشکلاتی را می‌توانید بهتر از رقیبان خود رفع کنید؟
  • در چه زمینه‌ای نسبت به دیگران برتری دارید؟
  • در مورد چه چیزی اطلاعات بیش‌تری دارید؟
  • تیم شما چه خدماتی را می‌تواند ارائه دهد؟

۲- انجام تحقیقات لازم

زمانی که ایده‌ای برای بازاریابی گوشه ای پیدا کردید، باید عملی بودن آن را نیز بررسی کنید. رقیب‌های خود را در آن زمینه پیدا کنید و اگر برندهای دیگری کار شما را انجام می‌دهند، آن‌ها را بشناسید.

کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید و با استفاده از ابزارهای سئویی آن‌ها را تحلیل کنید. می‌توانید از دسته‌بندی محصولات سایت‌هایی مثل آمازون نیز کمک بگیرید. به دلیل این‌که آمازون یک شرکت خرده‌فروشی بسیار بزرگ است، می‌توانید ایده‌های خوبی از بین دسته‌بندی محصولات آن پیدا کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی، مثل Keyword Difficulty Tool الکسا برای سنجش میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید. با دانستن این که افراد چه چیزهایی را در اینترنت جستجو می‌کنند می‌توانید بینش مناسبی نسبت به علایق مشتریان پیدا کنید. با استفاده از این ابزار الکسا ، می‌توانید میزان سرچ کلمات کلیدی و میزان دشواری آن‌ها را بررسی کنید.

۳- پیدا کردن مشتریان ایده‌آل

راه دیگر برای دست‌یابی به بینش مناسب و پیدا کردن ایده‌های نیچ مارکتینگ، بررسی مخاطبان هدف خود و یافتن نیازهای اصلی آن‌هاست. با شناختن مشتریان ایده‌آل خود، می‌توانید خدمات و محصولات بهتری را به آن‌ها ارائه دهید.

برای تحقیق در مورد مخاطبان خود، می‌توانید از ابزار Audience Overlap الکسا استفاده کنید. با وارد کردن وب‌سایت خود یا سایتی که مخاطبان مورد نظر شما را دارد، این ابزار وب‌سایت‌های دیگری که چنین مخاطبانی دارند را به شما نشان می‌دهد. با این کار می‌توانید موضوعات دیگری را که مخاطبان شما ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشند پیدا کنید. بنابراین می‌توانید بر روی نیازهای مشتریان ایده‌آل خود تمرکز کنید و موقعیت‌های مناسب برای بازاریابی محصولتان را پیدا کنید.

برای مثال، ممکن است یک باشگاه یوگا سایتی مرتبط با سلامتی و تناسب اندام وارد کند و مشاهده کند که بسیاری از مخاطبان این وب‌سایت، عمدتا سایت‌های فروشگاه‌های بوتیک لباس و وسایل دکوری و هنری را نیز بازدید می‌کنند. بنابراین این باشگاه یوگا می‌تواند از این فرصت استفاده کند و یک فروشگاه تخصصی محصولات یوگا راه اندازی کند.

 

۴- انتخاب ایده، آزمایش، بهبود دادن و تکرار

همانند اکثر استراتژی‌های مارکتینگ، شما نمی‌توانید با راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی گوشه ای انتظار داشته باشید که همان ابتدا به نتایج دلخواه خود دست می‌یابید. بلکه باید ایده‌ی اولیه‌ی خود را آزمایش کنید، نتایج را بررسی کنید، و با توجه به آن‌ها استراتژی خود را تنظیم کنید و بهبود بخشید.

ممکن است ایده‌ی اولیه‌ی نیچ مارکتینگ شما شکست بخورد؛ اما با مقداری تغییر، خواهید توانست مشتریان دائمی بسیاری را به سمت خود جذب کنید. ممکن است یک فروشگاه بوتیک برای طرفداران یوگا توجه زیادی را جلب نکند؛ اما متوجه شوید که اکثر مشتریان، محصولات هنری شما را خریداری کرده‌اند. بنابراین بهتر است ایده‌ی فروش محصولات هنری برای طرفداران یوگا را بررسی کنید.

منابع: SPROUTSOCIAL و ALEXA

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید