درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کریپتوکارنسی هایی که شاید نشناسید

معرفی ۱۸ ارز دیجیتال مطرح و آینده‌داری که بیشتر افراد نمی‌شناسند

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

تا اینجا هشت کریپتوکارنسی برتر جهانی را در مطالب قبلی بررسی کردیم. در این مطلب به سراغ سایر ارزهای دیجیتالی می‌رویم که در دنیا شناخته شده هستند. کوین‌هایی که در این بخش معرفی می‌شوند، یا زیرساخت متفاوت و جذابی دارند و یا بازار روبه‌رشد.


پلتفرم فانتوم با ارز دیجیتال Fantom

فانتوم یک پلتفرم منبع‌باز، غیرمتمرکز است. اما با سایر بلاک‌چین‌ها یک تفاوت اصلی دارد: مقیاس‌پذیری بالا برای ایجاد قراردادهای هوشمند.

همانطور که قبلا هم مفصل بررسی کردیم، قراردادهای هوشمند برای تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و اخد مالکیت توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) بسیار حیاتی هستند (برای اطلاعات بیشتر، این مطلب را بخوانید). این ویژگی‌ باعث می‌شود بلاک‌چین‌ تراکنش‌های پیشرفته‌تری را انجام دهد. جالب است بدانید که Fantom در حوزه توسعه قراردادهای هوشمند، یکی از اصلی‌ترین رقبای اتریوم است.

ارز دیجیتال فانتوم


پلتفرم آوالانچ با ارز دیجیتال Avax

Avalanche یک پلتفرم متن باز و سازگار با قراردادهای هوشمند است که برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و پروتکل‌های بلاک‌چین سازمانی ایجاد شده است. پلتفرم‌های قدیمی‌تر بلاک‌چین بر پایه اثبات کار سرعت پردازش پایینی دارند. مثلا سرعت پردازش بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب تنها ۷ و ۲۵ تراکنش در ثانیه است. این عدد را با برخی از ارائه‌دهندگان خدمات مالی متمرکز جهانی مانند Visa مقایسه کنید که می‌تواند تا ۶۵۰۰۰ تراکنش را پردازش کنند. هدف آوالانچ ایت که به اولین پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز فوق سریع تبدیل شود. علاوه بر این، این پروژه بر حل مشکلات گسترده همکاری و مقیاس‌پذیری در فضای کریپتو هم متمرکز است.


پلتفرم پنکیک سواپ و ارز دیجیتال Cake

پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که به جای اتریوم بر روی زنجیره بایننس ساخته شده است. این شبکه به کاربران خود امکان می‌دهد تا توکن‌های استاندارد BEP-20 را به‌راحتی تعویض کنند. پنکیک سواپ به جای مدل سنتی بازار که در آن یک فروشنده و یک خریدار وجود دارد، روی مدل بازارساز خودکار (AMM) کار می‌کند. در مدل AMM، معامله‌گران دارایی‌های دیجیتال را با استفاده از استخرهای نقدینگی بدون مجوز معامله می‌کنند.
مردم وجوه خود را در این استخرهای نقدینگی واریز می‌کنند و در ازای آن، یک توکن LP (ارائه‌دهنده نقدینگی) دریافت می‌کنند. آنها همچنین در ازای وام دادن دارایی خود، کارمزد دریافت می‌کنند. از سوی دیگر، افرادی که می‌خواهند از این نقدینگی استفاده کنند، هزینه‌ای را به پلتفرم دیفای پرداخت می‌کنند. این هزینه بعداً بین افرادی که به استخر کمک کرده‌اند، تقسیم می‌شود.

ارز دیجیتال پنکیک سواپ


پلتفرم Decentraland و ارز دیجیتال Mana

رمز ارز Mana یک توکن متاورسی در پروژه Decentraland در شبکه اتریوم است. در پلتفرم دیسنترالند، کاربران زمین‌هایی را در قالب NFT خریداری می‌کنند. این متاورس قابلیت ارتباط با سایر کاربران و امکاناتی مانند پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، انجام بازی‌ها و محتوای مجازی را فراهم می‌کند.

 Decentraland هیچ مرجع مرکزی ندارد و کل اکوسیستم واقعیت مجازی توسط کاربران آن اداره می‌شود. می‌توانید با خریدوفروش NFT، فروش یا اجاره زمین و تبلیغات، کسب درآمد کنید.


پلتفرم سندباکس و ارز دیجیتال Sand

Sandbox یک محیط مجازی در بلاک‌چین اتریوم است. SAND یک توکن ERC-20 مبتنی بر اتریوم است که برای تراکنش‌های Sandbox عمل می‌کند. بازیکنان می‌توانند از SAND برای انجام بازی‌ها، خرید تجهیزات و شخصی‌سازی شخصیت آواتار خود استفاده کنند. در این پلتفرم هم امکان خریدوفروش LAND یا زمین وجود دارد.

ارز دیجیتال سند باکس


پلتفرم گالا گیمز و ارز دیجیتال Gala

اکثر گیمرها با این پلتفرم آشنا هستند. در سیستم‌های بازی متمرکز فعلی، بازیکنان حق مالکیتی برای دارایی‌های خود ندارند و با بسته شدن پلتفرم، آن‌ها را از دست می‌دهند. اما هدف پروژه گالا، ایجاد محیطی است که در آن گیمرها مالکیت کامل آیتم‌های درون بازی خود را حفظ کنند. NFTهایی که در بازی استفاده می‌شوند، در شبکه اتریوم وجود دارند و کاملاً جدا از Gala Games هستند.

توکن GALA هم ارز دیجیتال اکوسیستم Gala Games و بر پایه ERC-20 است. این توکن می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای تبادل بین شرکت‌کنندگان در اکوسیستم و خرید دارایی‌های دیجیتال از جمله NFTها استفاده شود.


پلتفرم My Neighbor Alice و ارز دیجیتال Alice

توکن ALICE نشانه اصلی بازی ویدیویی ساخت چندنفره My Neighbor Alice است. این بازی از دنیایی تشکیل شده است که در آن کاربران در جزایر دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند، کلکسیون‌های جدید پیدا می‌کنند و درآمد کسب می‌کنند. ALICE یک توکن ERC-20 است و بر روی شبکه اتریوم ساخته شده. بازیکنان با شرکت رویدادها، مسابقات و غیره درآمد کسب می‌کنند. ارز دیجیتال آلیس وسیله‌ای است تا بازیکنان با استفاده از خلاقیت‌های خود، معامله کرده و سود ببرند.


پروژه پولکادات و ارز دیجیتال Dot

Polkadot به‌عنوان یک نسخه بهبود یافته از اتریوم در نظر گرفته شده است. Gavin Wood، بنیان‌گذار اتریوم (ETH)، این پروژه را در ماه مه ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. وود در اولین‌بار وایت پیپر پولکادات می‌گوید که رمزارزها به یک سیستم جدید برای تعامل بین شبکه‌های مختلف بلاک‌چین نیاز دارند. او در تلاش است که مشکلات رشد و مقیاس‌پذیری اتریوم را با این بلاک‌چین جدید بر پایه سیستم اعتبارسنجی اثبات سهام رفع کند. زیرساخت‌های بلاک‌چینی پولکادات بسیار عمیق‌تر از بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم هستند و می‌توانند برای ایجاد سایر پروژه‌های رمزنگاری استفاده شوند. پولکادات خود را بلاک‌چین لایه صفر می‌نامد، درحالی‌که اتریوم و بلاک‌چین‌های مشابه مانند سولانا و کاردانو بلاک‌چین لایه ۱ نامیده می‌شوند.

ارز دیجیتال پولکادات


پروژه چین لینک و ارز دیجیتال Link

چین لینک یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز است که اتصال بین قراردادهای هوشمند را تسهیل کرده و امکان دسترسی همیشگی به داده‌های معتبر، پرداخت‌ها، APIها و طیف وسیعی از منابع دیگر را فراهم می‌کند.

می‌توانید این پلتفرم را به‌عنوان یک واسطه بین سیستم‌های داخلی و خارجی زنجیره در نظر بگیرید. با پروژه چین لینک، قراردادهای هوشمند می‌توانند به منابع خارج از زنجیره دسترسی داشته باشند و در کنار اجرای توافق‌نامه‌ها، به رویدادهای دنیای واقعی به‌موقع پاسخ دهند. توکن LINK و بلاک‌چین آن (شبکه LINK) دو جز اصلی این اکوسیستم هستند.


ارز دیجیتال لایت کوین

لایت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۱ برای تکمیل سریع و ارزان تراکنش‌ها راه‌اندازی شد. این کوین، یکی از اولین آلت‌کوین‌ها است و با کپی کردن کد منبع بیت‌کوین ایجاد شده است. در سال‌های اولیه لایت کوین رتبه دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان را به خود اختصاص داد. شباهت لایت‌کوین به بیت‌کوین باعث شد این ارز مورد توجه افرادی قرار بگیرد که به دنبال جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای بیت‌کوین می‌گشتند. البته در نظر داشته باشید که لایت کوین هم از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و ماینرهای ارز دیجیتال، آن را به کمک حل مسائل پیشرفته ریاضی استخراج می‌کنند.


پلتفرم سولانا و ارز دیجیتال Sol

پلتفرم سولانا برای ایجاد NFTها و Mint و مبادله آثار هنری دیجیتال توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) توسعه داده شده است. شبکه بلاک‌چین سولانا یک پایگاه داده است که مبادلات ارزی را مدیریت و ردیابی کرده و تمامی تراکنش‌ها را مانند یک رسید طولانی ثبت می‌کند. سولانا خود را سریع‌ترین بلاک‌چین در جهان می‌نامد و می‌تواند ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را با هزینه کمتر از یک پنی پردازش کند.


ارز دیجیتال ایاس

کوین EOS رمزارز اصلی شبکه EOSIO است. این شبکه، نوعی فناوری بلاک‌چین است که خود را به‌عنوان یک سیستم‌عامل غیرمتمرکز معرفی می‌کند. اولین وایت پیپر شبکه ایاس در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و یک ICO یک ساله را اجرا کرد که بیش از ۴ میلیارد دلار جذب سرمایه‌ داشت. این ICO یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تأمین مالی جمعی در تاریخ رمزارزها است و شبکه ایاس اکنون یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کل سیستم‌های بلاک‌چینی را در اختیار دارد. هدف EOS ایجاد یک بلاک‌چین غیرمتمرکز است که می‌تواند تراکنش‌ها را فوق سریع و رایگان پردازش کند. این بلاک‌چین همچنین از قراردادهای هوشمند هم پشتیبانی می‌کند.

EOS با ارائه خدماتی مانند ذخیره‌سازی ابری، احراز هویت کاربر و میزبانی سرور تلاش می‌کند تا به‌عنوان یک سیستم‌عامل عمل کند. این ویژگی توسعه dAppها را فو‍ق‌العاده ساده و کارآمد خواهد کرد. EOS شباهت‌های زیادی به اتریوم دارد و بزرگ‌ترین تفاوت در قدرت پردازش است. اتریوم می‌تواند در هر ثانیه ۱۵ تراکنش را پردازش کند و این رقم برای ایاس، حدود هزار تراکنش است.


پلتفرم چیلیز و ارز دیجیتال CHZ

چیلیز یک توکن ERC-20 است که بر روی یک بلاک‌چین مبتنی بر اتریوم اجرا می‌شود. این توکن به‌عنوان ارزی عمل می‌کند که قابلیت خرید و معامله NFTها را در بازار توکن طرفداران Socios فراهم خواهد کرد. بدون Socios هیچ توکن CHZ هم وجود نخواهد داشت. در واقع چیلیز تنها ارزی است که در بازار Socios NFT پذیرفته شده است. Socios یک اکوسیستم با امکانات کامل برای Fan Tokenها است.

ارز دیجیتال چیلیز


شبکه ریپل و ارز دیجیتال XRP

بلاک‌چین ریپل یک تفاوت عمده با سایر کریپتوکارنسی‌ها و بلاک‌چین‌هایشان دارد. یادتان هست که گفتیم کریپتوکارنسی‌ها در ابتدا با هدف گرفتن قدرت از نظام مالی و بانکی موجود ایجاد شدند و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند؟

برعکس سایر کریپتوها، ریپل ایجاد شده تا به صنعت ارائه خدمات مالی کمک کند و خدماتش را بانک‌ها، سیستم‌های مالی و صرافی‌های کریپتو ارائه می‌دهد. این بلاک‌چین کارمزد پایینی دارد، با هدف ساخت شبکه‌ی پرداختی سریع، مقرون‌به‌صرفه و غیرمتمرکز ایجاد شده است و شباهت‌های بسیاری با سیستم سوئیفت دارد.

XRP هم رمزارز شبکه‌ی ریپل است. جالب است بدانید ارز دیجیتال XRP در سال 2023 جز لیست 10 کریپتوکارنسی با بیشترین سهم بازار، قرار گرفته است.


پلتفرم نیِر پروتکل و ارز دیجیتال Near

Near Protocol یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز (DApp) برپایه بلاک‌چین اثبات سهام (PoS) است و به‌عنوان رقیب اتریوم، قابلیت قرارداد هوشمند را هم ارائه می‌کند. Near از فناوری شاردینگ برای دستیابی به مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. توکن بومی، NEAR هم برای کارمزد تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی در پلتفرم و استیکینگ استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال Near


ارز دیجیتال دای

DAI یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که و دقیقا مانند تتر قصد دارد تا ارزش ۱: ۱ در برابر دلار آمریکا را حفظ کند. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از سرمایه خود در برابر نوسانات قیمت، محافظت کنند، استیبل‌کوین‌ها را نگهداری می‌کنند؛ زیرا ارزش آن‌ها ثابت می‌ماند.


پروژه کازماس و ارز دیجیتال Atom

Cosmos نام یک پروژه بلاک‌چین است که با هدف ایجاد قابلیت مبادله دارایی و داده بین بلاک‌چین‌های مختلف (حتی نمونه‌های ناسازگار) ایجاد شده است. در واقع این بلاک‌چین می‌خواهد مانند پلی برای سایر بلاک‌چین‌ها عمل کند. این پروژه در سال ۲۰۱۴ آغاز شده و ارز دیجیتال بومی خود به نام ATOM را هم ارائه می‌کند.

ارز دیجیتال اتم


پلتفرم وان اینچ و ارز دیجیتال 1inch

وان اینچ، در درجه اول، یک جمع‌کننده DEX یا DEX aggregator است و به کاربران کمک می‌کند بهترین قیمت را برای خریدوفروش توکن‌ها پیدا کنند (مثل اپلیکیشن ترب، البته در دنیای کریپتوکارنسی :)). مثلا وقتی می‌خواهید یک توکن را از طریق پلتفرم 1inch بخرید، وان اینچ قیمت‌های آن توکن را از صرافی‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند و بهترین گزینه‌ها را به شما نمایش می‌دهد. 1inch توسط Sergej Kunz و Anton Bukov در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد و از آن زمان حدود ۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. میزان مبادلات روزانه این صرافی در ژوئن ۲۰۲۱، از مرز ۲۵۰ میلیون دلار در روز گذشت.


کلام پایانی

از ابتدای این سری مقالات، با مفاهیم پایه‌ای دنیای کریپتوکارنسی آشنا شدیم و سپس محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال و سازوکار آن‌ها را جداگانه بررسی کردیم. ارزهای دیجیتالی که در این مطلب معرفی کردیم، شاید آنقدرها شناخته شده نباشند، اما متفاوت از سایرین هستند و تاثیر زیادی در پیشرفت این فناوری داشته‌اند.این پلتفرم‌ها و پروژ‌ه‌ها، ارزش تحقیق و مطالعه را دارند و اگر درست روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، سود خوبی را فراهم می‌‌کنند.

اگر قبلا روی ارزهای دیجیتال معرفی شده در این مطلب سرمایه‌گذاری کرده‌اید و اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن‌ها دارید، یا حتی ارز مفید دیگری را می‌شناسید که ما از قلم انداختیم، حتما برایمان کامنت بگذارید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید