درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه پوز چیست؟

کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارت‌خوان چیست و چه کاربردی دارد؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در راهکارها ۱۴۰۲/۰۷/۰۹

تا حالا پیش‌آمده هنگام خرید با کارت‌خوان، مبلغ اشتباهی پرداخت کرده باشید؟ مثلاً به اشتباه یک صفر بیشتر بزنید! در چنین شرایطی اگر فرد گیرنده پول را برنگرداند، چه‌کار باید کرد؟ یا مثلا اگر کسی از حساب شما کلاهبرداری کند، چطور باید آن را پیگیری کرد؟ سامانه بانکی کشور راه‌حل این مشکل را با کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارت‌خوان (پوز) ارائه کرده است.

کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه پوز و درگاه پرداخت، برای پیگیری پرداخت‌های ناموفق یا خطاهای پرداختی استفاده می‌شوند. این کدها اطلاعات مهمی را ذخیره می‌کنند که در صورت عدم آگاهی از آنها، ممکن است با مشکلات مالی روبه‌رو شوید.


کد پذیرنده چیست؟

بگذارید با تعریف پذیرنده شروع کنیم. به شخص یا کسب‌وکاری که دستگاه پوز یا درگاه پرداخت می‌گیرد، پذیرنده می‌گویند. هر شخص فقط یک کد پذیرنده دارد، حتی اگر 10 دستگاه پوز یا چند درگاه پرداخت داشته باشد.

سیستم بانکی و قضایی کشور از کد پذیرنده دستگاه کارتخوان برای شناسایی صاحب آن استفاده می‌کند.

کد پذیرنده چیست؟


کد پایانه چیست؟

هر دستگاه کارت‌خوان، یک پایانه‌ی فروش است و کد پایانه مخصوصی دارد. یعنی اگر کسی برای کسب‌وکارش 5 دستگاه پوز بگیرد، 5 کد پایانه خواهد داشت. سیستم بانکی و قضایی کشور از کد پایانه برای شناسایی دستگاه کارت‌خوانی استفاده می‌کند که با استفاده از آن خرید کرده‌اید.

کد پایانه چیست؟


شماره ترمینال دستگاه کارتخوان چیست؟

شماره پایانه دستگاه پوز (کد ترمینال)، یک کد است که توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی برای شما صادر می‌شود. در اصل شما برای استفاده از دستگاه پوز و درگاه پرداخت، به یک ترمینال (پایانه) فعال نیاز دارید تا بتوانید پرداخت‌های مشتریان را دریافت کرده و به حساب خودتان واریز کنید.

اصطلاح «کد پایانه» و «کد ترمینال» یکسان هستند و معمولاً برای پیگیری پرداخت‌های مشتریان یا دریافت پشتیبانی از شرکت پرداخت الکترونیک (مثل خرابی دستگاه پوز) استفاده می‌شوند.


نحوه دریافت کد پذیرنده و کد پایانه

اگر مالک دستگاه کارتخوان هستید، از این روش‌ها استفاده کنید. (روش مناسب برای مشتری‌ها را هم در ادامه‌ی مطلب بررسی می‌کنیم.)

1. رسید چاپی دستگاه کارت‌خوان

در برخی از دستگاه‌های کارتخوان، کد پذیرنده و کد پایانه در رسید درج می‌شوند. پس می‌توانید این اطلاعات را از روی رسید بخوانید.


2. منوی دستگاه کارتخوان

از منوی تنظیمات می‌توانید کد پذیرنده و کد پایانه را پیدا کنید. چون ساختار منوی دستگاه کارت‌خوان در دستگاه‌های مختلف، متفاوت است، در اینجا نمی‌توانیم بگوییم که این کدها دقیقاً در کدام بخش از منو قرار دارند.


3. تماس با پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده دستگاه پوز

درصورتی‌که نتوانستید کدهای پذیرنده و پایانه را از روش‌های قبلی پیدا کنید، بهترین راه‌حل این است که با تیم پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده دستگاه کارت‌خوان تماس بگیرید تا راهنمایی‌تان کنند.


کد پذیرنده و کد پایانه چه کاربردی برای خریدارها دارد؟

در مواقع عادی، مشتری‌ها به کد پذیرنده و کد پایانه نیازی ندارند؛ ولی اگر مشکلی در فرایند دریافت خدمات پیش بیاید، می‌توانید از این کدها برای ثبت درخواست شکایت استفاده کنید. مثلاً اگر از وب‌سایت یک فروشگاه خرید کنید ولی محصول را برایتان نفرستند، برای ثبت شکایت به این اطلاعات نیاز دارید.

کد پذیرنده دستگاه کارتخوان و کد پایانه را به این روش‌ها پیدا می‌کنید:

1. فیش واریزی

در اولین مرحله، فیش واریز را چک کنید. نام فروشگاه، شماره‌تلفن، کد پذیرنده، کد پایانه، شماره پیگیری تراکنش و غیره روی بیشتر رسیدها نوشته می‌شوند.

2. مراجعه به بانک

یا پرینت حساب بگیرید و یا زمان پرداخت را به کارشناس بانک بدهید تا تراکنش شما را شناسایی کرده و کد پذیرنده و کد پایانه را به شما بگوید.

3. اپلیکیشن‌های بانکی

می‌توانید از موبایل بانک، همراه بانک یا وب‌سایت بانک (وب‌اپلیکیشن) برای بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و دریافت جزئیات استفاده کنید.

نحوه پیدا کردن کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارتخوان
نمونه: جزئیات تراکنش‌ها در اپلیکیشن موبایلت (بانک سامان)


کلام پایانی

کد پایانه (کد ترمینال) و کد پذیرنده، دو کد اصلی و منحصربه‌فرد در دستگاه کارت‌خوان (دستگاه پوز) و درگاه پرداخت هستند و برای مدیریت و شناسایی تراکنش‌ها استفاده می‌شوند. این کدها معمولاً توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در هنگام نصب دستگاه به کاربران ارائه می‌شوند.

اگر به هر دلیلی کدهای پایانه و پذیرنده‌ی دستگاه خودتان را نمی‌دانید یا نمی‌توانید آنها را پیدا کنید، با تیم پشتیبانی شرکتی که دستگاه کارت‌خوان را از آن‌ها گرفته‌اید تماس بگیرید.


سوالات متداول

چطور با استفاده از شماره پایانه، فروشگاه را پیدا کنم؟

شماره پایانه (کد ترمینال) به دستگاه کارت‌خوان اختصاص دارد و مستقیماً به یک فروشگاه مرتبط نیست. با استفاده از شماره پایانه می‌توانید مالک دستگاه پوز را پیدا کنید.

آیا همه رسیدهای چاپی هر دو کد پذیرنده و کد پایانه را دارند؟

خیر. رسیدهای چاپی لزوماً این اطلاعات را ندارند. ولی کد پذیرنده و کد پایانه در جزئیات تراکنش بانکی ثبت می‌شوند. پس می‌توانید این اطلاعات را از گزارش حساب خودتان پیدا کنید.

چطور کد پذیرنده و کد پایانه دستگاه کارت‌خوان خودم را پیدا کنم؟

اول منوی دستگاه پوز را بررسی کنید. اگر نتوانستید این اطلاعات را پیدا کنید، با تیم پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده دستگاه تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


Mm

۰۲/۱۱/۲۹ ۱۱:۲۹

آیا میتوان شماره پایانه را تغییر داد؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۱/۲۹ ۱۳:۳۹

    سلام
    خیر

شیرین

۰۲/۱۲/۰۵ ۱۲:۵۲

چطوری میشه از کدترمینال ادرس فروشگاه یا دارنده حساب رو پیدا کنم

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۲/۰۵ ۲۱:۴۲

    سلام
    وقت بخیر
    در حالت عادی بعیده که این اطلاعات رو بتونید پیدا کنید، چون نهادهای قانونی فقط با نامه‌ی رسمی قوه قضاییه این اطلاعات رو در اختیارتون قرار میدن
    اما یه سر به بانک بزنید و ازشون بخواید کمکتون کنن. شاید اطلاعات رو بهتون بدن.

امیرعلی

۰۲/۱۲/۲۸ ۱۶:۵۱

چگونه میتونیم از طریق کاغذ دریافتی دستگاپز مکان آنجا را پیدا کنیم؟

    سارا رنجبران

    ۰۳/۰۱/۰۴ ۱۲:۱۱

    سلام
    معمولا شماره تماس فروشگاه و اسم فروشگاه روی رسید کاغذی چاپ میشه

حیدر کریمی آغچه

۰۲/۱۲/۲۹ ۲۳:۲۹

سلام بند مبلغ ۷۲ملیون تومان کارت مشتری کشیدن با تعداد کارتهای زیاد جهت فروش مواد کود شیمیای کود شیمیای ویک صفر کم زدم حالا ۷ملیونو ۲۰۰بحسابم واریز شده چکارکنم باپیرنت رسید چاپی صاحب کارت راپیدا کنم ممنون

    سارا رنجبران

    ۰۳/۰۱/۰۴ ۱۲:۴۵

    سلام
    وقت بخیر
    امکانش وجود نداره. اول برید بانک و بخواید مشخصات مشتری رو بهتون بدن، شاید همکاری کردن باهاتون. اما روش اصلی اینه که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید. معمولا بانک‌ها بدون دستور قضایی مشخصات ایشون رو به شما نمیدن.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید