درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
بک لینک PBN چیست و چگونه می توان برای استفاده از آن، گوگل را دور زد؟

بک لینک PBN چیست؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در سایر ۱۴۰۲/۰۹/۲۲

 

در دنیایی که تقریبا بیشتر کارهای روزانه به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می شوند، تلاش وبمستران برای بیشتر دیده شدن سایت با روش هایی مانند استفاده از بک لینک PBN، اتفاق دور از انتظاری نیست.

با توجه به رقابت بالایی که بین وب سایت های مختلف وجود دارد، مجموعه تکنیک هایی تحت عنوان سئو به وجود آمده اند که در افزایش رتبه سایت موثر هستند.

یکی از اصلی ترین تکنیک های و روش های مورد استفاده برای بالا رفتن اعتبار و ارزش یک سایت، دریافت بک لینک یا لینک های ورودی است. هر چه کیفیت لینک های ورودی به سایت بهتر و تعداد آن ها متناسب تر باشد، امکان بالا رفتن رتبه سایت نیز بالاتر می رود.

در این راستا بک لینک PBN یکی از شیوه های دریافت لینک ورودی است که استفاده درست از آن به رشد سایت کمک بسیار زیادی می کند. از سوی دیگر ارتکاب اشتباه های جزئی در هنگام اجرای آن ممکن است جریمه یا پنالتی شدن را برای سایت به همراه داشته باشد.

اما بک لینک PBNچیست و مزایا یا معایب آن کدام است؟ برای دریافت جواب این سوال ها و همچنین آشنایی با اشتباهاتی که سبب شناسایی این نوع بک لینک ها توسط گوگل می شود، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نقطه تولد بک لینک PBN

تولد بک لینک PBN

اگر تا حدی با مسائل سئو و دنیای وسیع آن آشنا باشید، حتما نام مزرعه لینک به گوشتان آشنا است. چندیدن سال پیش که هنوز الگوریتم های گوگل پیشرفت چندانی نکرده بودند و به هوشمندی امروز نبودند، ساختن مزرعه لینک با هدف ارتقای رتبه سایت، یک امر عادی محسوب می شد.

به عبارت دیگر سایت های مختلف تنها با هدف قرار دادن لینک سایر سایت ها ایجاد می شدند که هیچ محتوای ارزشمندی نداشتند.

رواج بالای مزرعه های لینک و پر شدن موتورهای جستجو از وب سایت های بدون محتوا یا با محتوای کم ارزش سبب شده تا این موتور جستجو، الگوریتم های خود را با هدف تولید محتوای مفید و خاص پیشرفته تر کند.

در نتیجه پیشرفت الگوریتم های گوگل، مرزعه های لینک مسدود می شدند و سایت هایی که از آن ها لینک دریافت می کردند نیز در شرایط خاصی مورد جریمه قرار می گرفتند.
اما سئوکاران همیشه از الگوریتم های گوگل پیشرفته تر هستند! پس از پنالتی مرزعه های لینک، سئوکاران در جستجوی یک راه برای دریافت لینک ورودی، اقدام به ساختن لینک PBN کردند.

بک لینک PBN چیست؟

پی بی ان که مخفف عبارت Private Blog Network یا Private Backlink Network است، به سایت ها و بلاگ هایی گفته می شود که با هدف ایجاد لینک خارجی برای سایت مورد نظر ایجاد می شوند، اما به غیر از لینک ها، محتواهای دیگری نیز دارند و مانند یک سایت معمولی به نظر می رسند.

به عبارت دیگر می توان گفت که پی بی ان یک مرزعه شخصی لینک است و سئوکاران به جای لینک دادن از مرزعه های لینک عمومی، از سایر سایت هایی که در مالکیت آن ها است، اقدام به ساخت بک لینک می کنند.

در ابتدای رواج این نوع بک لینک، سئوکاران پی بی ان را از طریق ساخت وبلاگ های مختلف که نیازمند صرف هزینه و زمان کمتری بودند، می ساختند. اما کاهش ارزش وبلاگ ها از نظر گوگل و به دنبال آن کاهش ارزش بک لینک های دریافتی از این منابع، باعث شد تا سئوکاران برای ساخت پی بی ان به خرید دامنه های مختلف روی آورند.

برای سرعت بخشیدن به تاثیر دریافت بک لینک از سایت ایجاد شده به این منظور، نیازی به خرید دامنه های جدید نیست.

برای این کار سئوکاران می توانند دامنه هایی با اعتبار بالا را که به دلایل مختلفی آزاد می شوند (مالک دامنه اقدام به تمدید آن نمی کند) بخرند و با قرار دادن محتواهای جدید و لینک دادن به سایت هدف، به بالا رفتن رتبه آن کمک کنند.

منابع مختلفی وجود دارند که جزئیات دامنه ها و مهلت تمدید آن ها را منتشر می کنند که می توانید با مراجعه به آن ها، به محض آزاد شدن یک دامنه، آن را به نام خود خریداری کنید. چند نمونه از این منابع عبارت هستند از:

  • SERPDrive
  • PBN HQ
  • WholS
  • DomCop

پی بی ان در سئو

تاثیر بک لینک PBN در سئو

بسیاری از سئوکاران معتقد هستند استفاده از پی بی ان موجب پنالتی و از دسترس خارج شدن سایت می شود.

به همین دلیل می گویند با تکنیک های سئوی کلاه سفید می توان رتبه سایت هدف را افزایش داد. اما در واقع زمان لازم برای اثرگذاری سئوی کلاه سفید بسیار طولانی است و با خسته کردن سئوکار، سبب عقب ماندن سایت از سایر رقبا می شود.

یکی دیگر از مشکلات ایجاد بک لینک با استفاده از سئوی کلاه سفید، امکان رصد فعالیت شما توسط رقبا و انجام دادن فعالیتی مشابه با شما، توسط آن ها است.
به بیان روشن تر اگر بخواهید با جلب اعتماد سایت های معتبر آن ها را به لینک دادن به سایت خود تشویق کنید، علاوه بر نیازمندی و محتاج بودن به دیگران، زمینه را برای پیشرفت همزمان رقبا با شما و کم ارزش شدن لینک دریافتی فراهم خواهید کرد.

همچنین بالا بودن هزینه ای که ممکن است برای دریافت لینک ورودی پرداخت کنید، بسیار بالاتر از هزینه ساخت پی بی ان باشد. در مجموع PBN اگر به صورت اصولی و درست ساخته شود، رتبه سایت هدف را ارتقا خواهد داد و سبب از دسترس خارج شدن آن خواهد شد.

مزایا و معایب داشتن بک لینک PBN

ساخت پی بی ان برای سایت مورد نظر ممکن است با مزایا و معایب متفاوت و مختلفی همراه باشد. ایجاد این نوع بک لینک مزایای مختلفی دارد که دلایلی برای رواج و محبوبیت روز افزون آن محسوب می شوند. بعضی از این مزیت ها به شرح زیر هستند:

  • در بسیاری از موارد برای ساخت بک لینک PBN به هزینه کمتری در مقایسه با خرید رپورتاژ یا ایجاد لینک در سایت های معتبر نیاز است.
  • زمان تاثیرگذاری بک لینک های ایجاد شده در این روش بسیار کمتر از عمل کردن به روش سئوی کلاه سفید و انتظار کشیدن برای دریافت بک لینک واقعی است.
  • در مواردی دریافت لینک از سایت هایی با محتوای نامربوط یا با محتواهای گوناگون اعتبار لینک را کاهش می دهد.
  • با ساخت مزرعه لینک شخصی خود برای دریافت لینک، نیازی به جلب اعتماد سایت های معتبر نخواهید داشت.
  • گاهی دریافت لینک از سایت های معتبر، اما خارج از مالکیت خود ممکن است با مشکلاتی مانند ایجاد لینک با Anchor Text (کلمه حاوی لینک) نامرتبط مواجه باشد.
  • اختصاص داشتن مزرعه ایجاد لینک به شما و غیر ممکن بودن دریافت لینک سایر رقبا از این مبدا، یکی دیگر از مزایای داشتن PBN است.

باید در نظر داشت که ساخت پی بی ان نیز در کنار مزایای فراوانی که دارد، از معایب مشخصی نیز برخوردار است. داشتن PBN بدون توجه به نکات لازم و احتیاط های ضروری یک نوع تکنیک کلاه سیاه محسوب می شود که برای سایت هدف ضررهای جبران ناپذیری به دنبال دارد.

صرف وقت و هزینه برای ساخت محتوا در سایت مبدا با هدف لینک دهی به سایت هدف، در بسیاری از موارد شما را از تولید محتوای کاربردی برای سایت هدف دور می کند. همچنین این کار موجب می شود تا بیشتر تمرکز شما به سایت مبدا لینک معطوف شود و از سامان دهی سایت اصلی غافل بمانید.

زمان بر بودن ساخت یک شبکه قدرتمند برای لینک دهی نیز گاهی یکی از معایب این نوع بک لینک به شمار می رود. البته زمان آن به نسبت لیک سازی به روش کلاه سفید کوتاه تر است.

همه چیز درمورد شورت لینک در مقاله “لینک کوتاه چیست | نحوه ایجاد short link

 

گوگل چگونه بک لینک PBN را تشخیص می دهد و جریمه آن چیست؟

رابطه بک لینک PBN و گوگل

با پیشرفت الگوریتم های گوگل، خطرات بزرگی مالکان PBN ها را تهدید می کند. این موتور جستجوی فعال از روش های مختلفی برای یافتن پی بی ان ها و جریمه آن ها استفاده می کند که اگر بخواهیم این روش ها را به اختصار نام ببریم، باید به فهرست زیر نگاهی بیندازیم:

  • قرار داشتن سایت هدف با سایر سایت های مبدا لینک روی یک هاست یکسان
  • مالکیت دامنه همه سایت ها به نام یک شخص حقیقی یا حقوقی
  • مشابه یا یکسان بودن محتوای منتشر شده در همه سایت ها
  • تغییر ناگهانی فعالیت دامنه خریداری شده از موضوع سابق به موضوع مرتبط با سایت هدف
  • هدایت لینک از سایت های مبدا لینک، تنها به سایت هدف یا سایر سایت های داخل شبکه
  • یکسان بودن اطلاعاتی مانند لوگو در همه سایت ها

اگر گوگل با استفاده از روش های معرفی شده در بالا بک لینک‌های PBN را شناسایی کند، دو حالت برای سایت هدف به وجود می‌ آید:

  1. گوگل سایت را به طور کلی از نتایج جستجو حذف می کند که در اصطلاح به آن پنالتی می گویند.
  2. سایت هدف پنالتی نمی شود، اما از اعتبار و ارزش آن کاسته خواهد شد و جایگاه فعلی خود را از دست می دهد.

دور زدن گوگل

همان طور که اشاره کردیم سئوکاران همواره از گوگل جلوتر هستند از همین رو برای گول زدن گوگل نیز راهکارهای متنوعی کشف کرده اند که با استفاده از آن ها می توان بک لینک پی بی ان را بدون تهدید کردن هیچ خطری ایجاد کرد. راهکارهای ایجاد پی بی ان مطمن در موارد زیر خلاصه می شوند:

1. خرید هاست های متفاوت

گفتیم که یکی از روش های تشخیص پی بی ان توسط گوگل، ردیابی هاست پشتیبان سایت ها و یکسان بودن آن است. یک راه حل ساده برای حل این مشکل، خرید هاست پشتیبان از شرکت های مختلف برای سایت های متفاوت در یک مجموعه است.

2. ثبت دامنه با نام افراد مختلف

یکسان بودن نام افرادی که مالک سایت های مختلف داخل یک شبکه هستند، در بسیاری از شرایط سرنخ آشکاری برای گوگل است که بتواند پی بی ان ها را ردیابی و کشف کند.
برای سر درگم کردن گوگل باید دامنه های متفاوت داخل یک شبکه را با نام افراد گوناگون خریداری کنید و همچنین قسمت Whois سایت خود را نیز ببندید.

3. تولید محتوای متفاوت

اشتباهی که برخی از سئوکاران هنگام اداره چند سایت داخل یک شبکه پی بی ان انجام می دهند، کپی محتوا از یک سایت، داخل سایت های دیگر است. هنگامی که گوگل محتوای چند سایت را کپی یا بسیار مشابه یکدیگر ببیند، به داشتن شبکه پی بی ان شک خواهد کرد.

بهتر است اگر قصد دارید با ایجاد بک لینک PBN رتبه سایت خود را ارتقا دهید، از محتواهای متفاوت و خاص برای هر سایت استفاده کنید.

4. خودداری از تغییر ناگهانی محتوای دامنه

همان طور که گفتیم بسیاری از سئوکاران برای ساخت و ایجاد بک لینک پی بی ان، دامنه های قدیمی و منقضی را خریداری می کنند، دامنه هایی که قبل از خریداری شدن توسط آن ها، محتوا داشته اند و از لینک داخلی یا خارجی نیز برخوردار بوده اند.

در بسیاری از موارد سئوکاران برای ایجاد پی بی ان، دامنه هایی را می خرند که با موضوع فعالیت فعلی آن ها ارتباطی ندارد. این مساله سبب می شود تا مجبور به پاک کردن محتوا و لینک های قدیمی شوند و با تولید محتوای جدید، ساختار تازه ای به سایت خود بدهند.

پاک کردن ناگهانی محتوا، لینک ها و تغییر آن ها به محتوای جدید موجب می شود تا گوگل به فعالیت سایت مبدا و همچنین سایت هدف شک کند و با بررسی های مختلف، ساخت بک لینک پی بی ان را کشف کند.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است، دامنه هایی را انتخاب کنید که با موضوع سایت هدف شما ارتباط داشته باشند تا مجبور نشوید همه محتواها را پاک کنید.

همچنین مراجعه به سایت Archive.org و بررسی صفحات ذخیره شده در این سایت به شما کمک می کند با شناسایی صفحات ارزشمند دامنه، صفحات جدید را براساس همان ساختار ایجاد کنید.

5. لینک دهی به سایر سایت های مشابه

اشتباهی که معمولا به عنوان سرنخ توسط گوگل شناسایی می شود، لینک دهی در یک شبکه متشکل از سایت های مختلف، فقط به سایت هدف یا سایر سایت های داخل شبکه است. با لینک دهی به یک سایت گوگل به شما شک می کند و لینک های PBN را کشف خواهد کرد.

با ایجاد چندین لینک به سایت هایی که به نوعی با موضوع و کار سایت شما در ارتباط هستند، شک گوگل را برای کشف پی بی ان و خطر پنالتی شدن از بین خواهید برد.

6. ایجاد اطلاعات متفاوت

با ایجاد اطلاعات متفاوت برای سایت از جمله شماره تماس، لوگوی متفاوت، آدرس مختلف و سایر اطلاعاتی از این دست، شک گوگل را در ساخت بک لینک های پی بی ان از بین ببرید.

سخن نهایی

بک لینک PBN یکی از ترفندهای سئو است که اگر به درستی اجرا شود، می تواند جزو سئوی کلاه خاکستری به شمار آید و خطری جدی برای جریمه شدن سایت شما نداشته باشد.

اما ارتکاب اشتباهات ریز و جزئی می تواند با شناخته شدن بک لینک پی بی ان به عنوان سئوی کلاه سیاه، اعتبار سایت شما را به طور کلی از بین ببرد. بنابراین توصیه می کنیم زمان استفاده از این تکنیک احتیاط بالایی داشته باشید یا اگر خودتان به اندازه کافی دانش سئو ندارید، از یک سئوکار یا شرکت معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید