درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
ثبت کارت در سامانه شاپرک

ثبت کارت در سامانه شاپرک (+ آموزش تصویری)

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم بانکی ۱۴۰۲/۰۹/۱۸

تابه‌حال برایتان پیش آمده که حین استفاده از اپلیکیشن‌های کارت به کارت با پیام زیر مواجه شوید؟ پیامی که از شما می‌خواهد تا اطلاعات کارت خودتان را در سامانه هاب شاپرک ثبت کنید. اما این پیام برای چه به شما نشان داده می‌شود و چطور باید کارت خودتان را در سامانه ثبت کنید؟

پیام ثبت کارت در سامانه هاب شاپرک


شاپرک چیست؟

همان‌طور که در مطلب «شاپرک چیست» گفتیم، سامانه شاپرک یکی از مراجع معتبر ایران است که مسئولیت ساماندهی نظام پرداختی ایران است و تأمین امنیت تراکنش‌های اینترنتی را به عهده دارد.

شرکت ملی پرداخت الکترونیک (شاپرک) این سامانه را با کمک بانک مرکزی ایجاد کرده است تا وظایف زیر را انجام دهد:

  1. حفظ امنیت اطلاعات مالی و شخصی کاربران
  2. پشتیبانی از تمام کارت‌های بانکی برای مدیریت یکپارچه پرداخت‌ها در کشور
  3. ثبت اطلاعات تراکنش‌ها (مانند کد پیگیری تراکنش و شماره مرجع تراکنش) در شبکه بانکی
  4. نظارت بر فعالیت دستگاه‌های پوز، درگاه‌های بانکی، اپلیکیشن‌های کارت به کارت و غیره


سامانه هاب شاپرک چیست؟

شرکت شاپرک سامانه تابش یا «هاب فناوران مالی شاپرک» را ایجاد کرد تا امنیت تراکنش‌های غیرحضوری، به‌ویژه کارت به کارت از طریق برنامه کاربردی موبایلی مانند اپلیکیشن آپ را تأمین کند. در اصل سامانه ثبت کارت شاپرک با ایجاد تدابیر امنیتی و کنترل‌های بیشتر، از افزایش کلاهبرداری، رشد وب‌سایت‌های قمار و پول‌شویی جلوگیری می‌کند.

طبق دستورالعمل بانک مرکزی:

  • تمامی بانک‌ها باید به سامانه هاب شاپرک متصل شوند.
  • صاحبان کارت باید کارت‌بانکی خودشان را در سامانه تابش ثبت کنند.
  • تمامی اپلیکیشن‌هایی که تراکنش‌های کارت به کارت انجام می‌دهند (مثل آپ، ۷۲۴، تاپ، سکه، ایوا و غیره) باید به این سامانه متصل باشند.

این اقدام به‌عنوان یک لایه امنیتی اضافی و شناسایی افراد مشارکت‌کننده در تراکنش‌های غیرحضوری انجام می‌شود.

یادتان باشد فقط نرم‌افزارهایی برای انجام کارت به کارت امن هستند که توسط سامانه هاب شاپرک تأیید شده باشند.


چرا باید شماره کارت را در سامانه فناوران مالی شاپرک ثبت کنیم؟

چون سامانه هاب شاپرک مانع از دسترسی پرداخت سازان به اطلاعات بانکی افراد می‌شود و تمامی تراکنش‌های کارت به کارت را کنترل می‌کند تا از کلاهبرداری و غیره جلوگیری کند.

منظور از پرداخت‌ساز، شرکتی است که نرم‌افزارهای واسط را برای انجام کارت به کارت ایجاد می‌کنند. مثلاً اپلیکیشن آپ یک پرداخت‌ساز است.

شرکت‌های پرداخت‌ساز برای بررسی اطلاعات شما به سامانه هاب متصل هستند. در اصل اطلاعات بانکی شما در اپلیکیشن ثبت نمی‌شود و این موضوع، امنیت اطلاعات بانکی شما را افزایش می‌دهد.


نحوه ثبت کارت در شاپرک

این عملیات کاملاً رایگان است و برای هر کارت، فقط یک‌بار انجام می‌شود. تنها نکته این است که عملیات ثبت کارت در هاب شاپرک، از طریق وب‌سایت شاپرک انجام نمی‌شود و برای انجام آن باید از اپلیکیشن‌های کارت به کارت استفاده کنید.

این هم مراحل ثبت کارت:


مرحله ۱: ورود به نرم‌افزار مجاز کارت به کارت

اول از همه نرم‌افزار مجاز کارت به کارت (مانند آپ یا ۷۲۴) را نصب و باز کنید. ما اینجا برای نمونه، از اپلیکیشن آپ استفاده می‌کنیم.

گزینه کارت به کارت را بزنید.

ثبت کارت در هاب شاپرک با اپلیکیشن آپ


شماره کارت خودتان را در بخش «کارت مبدا» وارد کنید. اگر کارت شما تابه‌حال در سامانه هاب شاپرک ثبت نشده باشد، پیام زیر را دریافت می‌کنید:



مرحله ۲: واردشدن به سامانه هاب شاپرک

وقتی روی گزینه «ثبت کارت» کلیک کنید، وارد سایت هاب شاپرک می‌شوید. متن تصویر را وارد کنید و گزینه «ادامه» را بزنید تا یک کد برای شما پیامک شود.

مرحله 1: احراز هویت و دریافت پیامک


مرحله ۳: دریافت رمز احراز هویت

پس از واردکردن متن در مرحله قبل، یک کد تایید به شماره موبایل شما پیامک می‌شود. این رمز را در کادر مربوطه وارد کنید و بعد اطلاعات کارتتان را هم ثبت کنید. بعد تیک «موافقت با قوانین و شرایط» را بزنید و بر روی «ادامه» کلیک کنید.


در نهایت پیام زیر را از هاب شاپرک دریافت می‌کنید. ثبت کارت در سامانه شاپرک با موفقیت انجام شده است.


پیام ثبت موفق کارت در شاپرک


مرحله ۴: تکمیل ثبت کارت

وقتی روی دکمه «بازگشت به برنامه» بزنید، مجدد به اپلیکیشن کارت به کارت برمی‌گردید و پیام زیر را دریافت می‌کنید.


فرایند ثبت کارت در سامانه شاپرک به اتمام رسید. حالا می‌توانید کارت به کارت را انجام دهید.


کلام پایانی

سامانه هاب شاپرک به‌عنوان یک واسط بین بانک‌ها و نرم‌افزارهای کارت به کارت عمل کرده و نقش مهمی در تسهیل تراکنش‌های الکترونیکی و کاهش ریسک‌های امنیتی دارد. این سامانه اطلاعات کارت‌های بانکی را به‌صورت ایمن ذخیره می‌کند و از این طریق، امکان انجام تراکنش‌های کارت به کارت بین‌بانکی را فراهم می‌کند. یادتان باشد که ثبت کارد در شاپرک برای انجام فرایند کارت به کارت از طریق اپلیکیشن‌هایی مثل آپ، 724 و غیره ضروری است.

فقط یادتان باشد که تحت هیچ شرایطی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های نامعتبر یا ناشناس برای انجام کارت به کارت استفاده نکنید تا اطلاعات شخصی و بانکی شما به سرقت نرود.


سوالات متداول

سامانه هاب شاپرک چیست؟

سامانه هاب شاپرک، سامانه‌ای است که برای ثبت اطلاعات کارت‌های بانکی در ایران استفاده می‌شود تا امنیت اطلاعات این کارت‌ها را تامین کرده و از سواستفاده و کلاهبرداری جلوگیری کند. وقتی اطلاعات کارت بانکی را در هاب شاپرک ذخیره می‌کنید، اپلیکیشن‌های کارت به کارت دیگر به اطلاعات شما دسترسی ندارند و این اطلاعات را مستقیم از شاپرک نمایش می‌دهند. با این کار، امنیت اطلاعات شما حفظ می‌شود.

آدرس سامانه ثبت کارت شاپرک چیست؟

سامانه‌ای برای ثبت کارت وجود ندارد. این فرایند از طریق اپلیکیشن‌های کارت به کارت (مثل آپ) انجام می‌شود.

ثبت نام کارت بانکی در سامانه شاپرک چگونه است؟

یکی از اپلیکیشن‌های کارت به کارت (مثل آپ، سکه، 724 و غیره) را نصب کنید و روی گزینه «کارت به کارت» کلیک کنید. شماره کارت خودتان را در بخش «کارت مبدا» وارد کنید. اگر کارتتان تا به حال در سامانه شاپرک ثبت نشده باشد، اخطاری دریافت می‌کنید که شما را به صفحه‌ی ثبت کارت هدایت می‌کند.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید