درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
شیبا اینو (SHIB)

شیبا اینو چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال شیبا (SHIB) و تاریخچه آن

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۸/۰۲

یادتان هست که در مطلب قبلی درمورد میم‌کوینی به نام DOGE صحبت کردیم که به واسطه شوخی ایجاد شد و در نهایت به دلیل حمایت‌های ایلان ماسک رشد کرد؟ شیبا اینو یکی از ارزهای دیجیتالی است که در همان دسته قرار می‌گیرد و پس از دوج کوین ایجاد شد و به قاتل دوج‌کوین معروف است. در این مطلب می‌خواهیم دومین میم‌کوین معروف را با هم بررسی کنیم.


توجه: پی‌پینگ هیچ خدماتی در حوزه ارز دیجیتال ارائه نمی‌کند. ما این مطالب را صرفا برای آشنایی هرچه‌بیشتر مخاطب‌هایمان با موضوعات برتر جهان می‌نویسیم.


شیبا اینو چیست؟

ارز دیجیتال شیبا اینو توسط بنیان‌گذار ناشناسی به نام ریوشی (Ryoshi) راه‌اندازی شد و معمولا به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌شود. در وایت پیپر شیبا اینو آمده که این کوین، یک پروژه ارز دیجیتال مبتنی بر جامعه است؛ یعنی جامعه غیرمتمرکز Shiba Inu، معروف به “ShibArmy” باعث توسعه این ارز دیجیتال شده‌اند. البته این یک ایده انقلابی و جدید نیست و ارزهای دیجیتال دیگری هم وجود دارند که توسط جوامع غیرمتمرکز اداره می‌شوند.


تفاوت ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین

شیبا اینو به‌عنوان قاتل دوج‌کوین در نظر گرفته می‌شود؛ چون تیم توسعه‌دهنده معتقد است که ارزش آن از ارزش دوج‌کوین پیشی خواهد گرفت. هر دو ارز دیجیتال در درجه اول به تبلیغات اینفلوئنسری در شبکه‌های اجتماعی محبوب (مانند توییتر و فیس‌بوک) متکی هستند. ارز دیجیتال شیبا اینو به‌عنوان جایگزینی برای دوج‌کوین شناخته می‌شود، اما یک تفاوت اساسی دارد. SHIB بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است؛ بنابراین می‌تواند قراردادهای هوشمند را اجرا کرده و با برنامه‌های غیرمتمرکز کار کند. Dogecoin این قابلیت را ندارد و کارایی‌اش خیلی محدودتر است.


فرق شیبا اینو و دوج کوین


تاریخچه ارز شیبا

شیبا در آگوست ۲۰۲۰ با عرضه اولیه ایجاد شد. تاریخی‌ترین لحظه برای ارز شیبا زمانی بود که بنیان‌گذار آن نیمی از عرضه کوین را به ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، ارسال کرد. این عمل در واقع به‌عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده شد تا شیبا اینو از موفقیت یک ارز دیجیتال بهره‌‌ای ببرد. البته SHIB تنها ارز دیجیتالی نیست که به یکی از بنیان‌گذاران اتریوم ارسال شده است. دوگلون (ELON) و آکیتا اینو (AKITA) نیز به دلیل محبوبیت این چهره برجسته، به آدرس رمزنگاری بوترین فرستاده شدند. بوترین در نهایت ۱۰ درصد از توکن‌های شیبا را اهدا کرد و ۹۰ درصد دیگر را سوزاند.


تعداد توکن‌های شیبا چقدر است؟

شیبا رکورد بالاترین تعداد کوین‌های یک کریپتوکارنسی را به خود اختصاص می‌دهد.

در آگوست ۲۰۲۰ یک کوادریلیون توکن SHIB عرضه شد. حدود ۴۱ درصد از این سکه‌ها سوزانده شده‌اند و دیگر در گردش نیستند و SHIB در حال حاضر حدود ۵۴۹ تریلیون توکن در گردش دارد.


صرافی شیبا اینو چیست؟

تیم شیبا اینو در جولای ۲۰۲۱ یک صرافی غیرمتمرکز یا Dex به نام ShibaSwap را راه‌اندازی کرد. DEXها صرافی‌های رمزنگاری هستند که به واحد حاکمیتی مرکزی نیاز ندارند و بخشی از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شناخته می‌شوند.

ShibaSwap و دیگر DEXها به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا بدون ثبت‌نام برای حساب کاربری یا ارائه اطلاعات شخصی، ارزهای دیجیتال را مستقیماً از کیف پول بلاک‌چین خود مبادله کنند. ShibaSwap بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است و کاربران می‌توانند آن را در استخرهای نقدینگی صرافی قرار دهند (استیک کنند) و پاداش دریافت کنند. شیبا سواپ همچنین بازاری برای توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) نیز ارائه می‌کند. NFTهای شیبا، Shiboshis نام دارند و کارتون‌های پیکسلی سگ‌های شیبا اینو هستند. علاوه بر این، تیم Shiba Inu در حال توسعه یک بازی Shiboshi است که در آن هم از این شخصیت همین سگ‌ها استفاده خواهد شد.

رمز ارز شیبا اینو از نژاد سگی به همین نام الهام گرفته شده است.


فراز و نشیب‌های قیمتی شیبا اینو

قیمت میم‌کوین Shiba Inu کمی پس از عرضه و در کمتر از یک ماه، بیش از ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ دقیقا مشابه همان اتفاقی که در اوایل ۲۰۲۱ برای دوج‌کوین هم افتاد. SHIB در اکتبر ۲۰۲۱ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا بر اساس حجم معاملات روزانه رتبه‌بندی شد. البته شیبا اینو حتی پس از افزایش قیمت هم – در مقایسه با 100 کوین برتر بازار – یکی از ارزان‌ترین سکه‌های موجود بود. در نهایت قیمت این کوین به دلیل شرایط ویروس کرونا، تغییر کرد.

قیمت شیبا (ارز دیحیتال شیب)


نحوه سرمایه‌گذاری روی شیبا اینو

اگر قصد سرمایه‌گذاری در شیبا اینو را دارید، باید ریسک آن را هم در نظر بگیرید. اخبار و اتفاقات، باعث نوسانات شدیدی قیمت این ارز می‌شود. بنابراین باید خیلی دقیق درمورد اهداف سرمایه‌گذاری و میزان ریسکی که می‌توانید تحمل کنید، فکر کنید.

اگر می‌خواهید ارز شیبا بخرید، بهتر است تمام سرمایه‌تان را روی این ارز نگذارید و به صورت جزئی روی آن سرمایه‌گذاری کنید.


خرید و فروش شیبا اینو

SHIB را می‌توان از طریق صرافی‌های ShibaSwap ،Uniswap و تعداد زیادی از صرافی‌های متمرکز (CEX) بخرید و بفروشید. برخی از صرافی‌های ایرانی هم این ارز را موجود دارند.


بهترین والت برای نگهداری شیبا اینو

اکثر کیف پول‌های شیبا اینو ویژگی‌های زیرساختی یکسانی دارند؛ اما در نحوه عرضه و خدمات پیشرفته (مانند وام) متفاوت هستند. این‌ها بهترین کیف پول‌های شیبا در بازار هستند:


1. eToro Wallet

کیف پول eToro یک کیف پول رمزنگاری موبایل است که امکان خرید و مبادله آنی ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند SHIBA و بیش از 120 دارایی مختلف را ذخیره کرده و انتقال دهند.


2. OKX wallet

کیف پول OKX محصولی از پلتفرم صرافی اصلی OKX Exchange است و از توکن‌های مبتنی بر اتریوم ERC-20 پشتیبانی می‌کند؛ به همین دلیل برای ذخیره‌سازی SHIB مناسب است. این کیف پول از بیش از ۳۰۰۰ توکن و ۴۲ شبکه بلاک‌چین، EVM و غیر EVM پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند با پروژه‌های زنجیره‌ای مختلف تعامل داشته باشند و بدون تغییر کیف پول به DApps در چندین زنجیره دسترسی داشته باشند.


3. Ledger Nano X

Ledger Nano X یک کیف پول سخت‌افزاری امن است که به کاربران امکان ذخیره و مدیریت توکن‌های شیبا اینو را می‌دهد. این کیف پول دارای بلوتوث است و هزاران دارایی رمزنگاری و NFT را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند و کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را با ویژگی Ledger Live خریدوفروش و مبادله کنند.


سخن پایانی: آینده شیبا اینو

پروژه‌های شیبا اینو رقبای مطرح و محبوب زیادی دارند. می‌توانید از شیبا اینو برای مبادلات مالی استفاده کنید؛ اما از آنجایی که شیبا بر پایه بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است، اغلب زمان پردازش کند و کارمزدهای بالایی دارد.

این در صورتی است که سایر رمزارزها مانند Solana تراکنش‌های بسیار سریع‌تر و ارزان‌تری دارند. اوضاع صرافی ShibaSwap نیز متفاوت نیست. این صرافی DEX در حال حاضر با و رهبران بازار(مثل Uniswap و PancakeSwap) رقابت می‌کند که بسیار بزرگ‌تر از این صرافی هستند.

به‌طورکلی شیبا اینو و میم‌کوین‌ها به طور ناگهانی پامپ ‌می‌شوند و سود لحظه‌ای دارند، اما موفقیت و رشد آنها به ندرت طولانی می‌شود و بازار سریع سقوط خواهد کرد.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید