کانورژن ریت یا نرخ تبدیل چیست؟ – conversion rate
نرخ تبدیل (conversion rate) همواره یکی از بهترین راههای ارزیابی عملکرد واقعی یک کمپین مارکتینگ است. نرخ تبدیل، درصد افرادی که کار مشخصی در سایت شما میکنند به کل بازدیدکنندگان سایت است. از طریق کمپینها، کاربران باید به حدی انگیزه پیدا کنند که پایشان را فراتر از یک کلیک ساده بگذارند و مشتریانی جدیتر شوند. ممکن است معنی مشتری، از نظر شما با توجه به نوع کسبوکارتان، پلن مالی و نوع محصول و خدماتی که دارید، متفاوت باشد؛ به همین دلیل بیش از یک نوع کانورژن ریت داریم. در ادامهی این مقاله از پیپینگ، به بررسی انواع نرخهای تبدیل، مفاهیم آن و نوع محاسبه و بهبود نرخ تبدیل یا همان کانورژن ریت میپردازیم.
انواع تبدیل چیست؟
تبدیل ممکن است معانی و کاربردهای متفاوتی داشته باشد. در ادامه به برخی از کاربردهای مورد نظر در نرخ تبدیل اشاره کردهایم:
- خرید یک محصول یا خدمت
- پر کردن یک فرم
- تعامل موفق کاربران در روشهای گفتوگو با شما
- ثبتنام در یک اشتراک (رایگان یا پولی)
- ساخت یک حساب در وبسایت
- ارتقای حسابها
- دانلود کردن یک محصول
کانورژن ریت چیست؟
با توجه به انواع کانورژن ریت که در پاراگراف قبلی اشاره شد، میتوان نتیجه گرفت، نرخ تبدیل، درصد بازدیدکنندگانی است که کار مشخصی در سایت شما انجام دادهاند. بر خلاف سایر روشهای اندازهگیری، مانند CTR (نرخ کلیک) و CPC (هزینه هر کلیک)، کانورژن ریت دقیقا نشان میدهد تبلیغات بازاریابی شما چگونه کار میکند و چه اقداماتی برای بهبود تبدیل کاربران به مشتری باید انجام دهید. یکی از راهکارهای تضمین کانورژن ریت بالاتر، ارتقای سطح بازاریابی محصولات و خدمات شماست.
نرخ تبدیل چگونه محاسبه میشود؟
برای این که متوجه شوید کمپین تبلیغاتی کسبوکارتان موفق بوده یا خیر، مجبور به محاسبهی نرخ تبدیل (Conversion Rate) هستید. در حال حاضر انجام چنین کاری توسط اغلب پلتفرمهای تحلیلی و تبلیغاتی میسر است. با این حال با وجود انبوهی از این پلتفرمها مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، فیسبوک ادز و اینستاگرام ادز، ممکن است یافتن و محاسبهی کانورژن ریت کمی دشوار باشد. در محاسبهی کانورژن ریت بسیار مهم است که دادههای دقیقی برای قضاوت در مورد کاربران داشته باشیم، جدا از اینکه چند درصد کاربران تبدیل شدهاند. در ادامه به معیارهایی برای تخمین عملکرد بازاریابی کسبوکارتان بر اساس نرخ تبدیل اشاره میکنیم:
- CR کلی: کارایی کلی وبسایت شما در تبدیل ترافیک از هر نوع منبع موجود
- CR کانالهای بازاریابی: در هنگام استفاده از پلتفرمها، آیا ترافیک ورودی از سمت گوگل ادز یا فیسبوک ادز احتمال افزایش نرخ تبدیل را دارد؟
- CR صفحات: کدامیک از صفحات سایت بهتر در تبدیل عمل میکنند؟ برای مثال صفحاتی با تجربه کاربری بالا میتوانند کانورژن ریت صفحات سایت را افزایش دهند.
- CR کمپینها: کدامیک از کمپینهای تبلیغاتی شما کانورژن ریت زیادتری دارد؟
- CR تبلیغات تکی: برای بهبود تبدیل کاربران نیاز به تغییر و بازنشر دوبارهی کدام تبلیغات دارید؟
- CR کلمه کلیدی
به دست آوردن فرمول نرخ تبدیل
برای محاسبه ی کانورژن ریت یک فرمول ساده اما کاربردی وجود دارد که در سه فرم مختلف استفاده می شود.
۱ نرخ تبدیل = تعداد کل تبدیلات تقسیم بر تعداد سشنها (بر حسب درصد)
۲ نرخ تبدیل = تعداد کل تبدیلات تقسیم بر تعداد کاربران یکتا (بر حسب درصد)
۳ نرخ تبدیل = تعداد کل تبدیلات تقسیم بر تعداد لیدها (بر حسب درصد)
همانطور که میبینید، بیشاز یک فرمول برای کانورژن ریت وجود دارد زیرا این محاسبه بستگی به نوع تبدیلی دارد که برای خود معیار قرار دادهاید. در فرمولهای بالا صورت کسر بیانگر تعداد تبدیل و مخرج آن بیانگر ترافیک کلی شماست.
یک روش سادهتر و عمومیتر بری محاسبهی کانورژن ریت، با تقسیم تعداد تبدیلات در یک بازهی زمانی ثابت، بر تعداد همهی افرادی است که صفحهی فرود یا صفحهی اصلی شما را انتخاب کردهاند؛ و سپس آن را به درصد تبدیل کنید.
نرخ تبدیل = تبدیلات / همهی بازدیدکنندگان (بر حسب درصد)
یک نرخ تبدیل یا کانورژن ریت خوب چیست؟
با توجه به مباحث مطرح شده در پاراگرافهای قبلی، یک کانورژن ریت خوب، تبدیلی است که در حال حاضر به شما سوددهی مناسبی در کسبوکارتان دهد. اگر چنین نیست، روشهایی برای بهبود نرخ تبدیل وجود دارد. قبل از آن باید دقیقتر توضیح دهیم که معیار ما از یک نرخ تبدیل خوب چیست؟
همانطور که اشاره شد، نرخهای تبدیل بر اساس کیفیت و کمیت ترافیک، صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، نوع کسبوکاری که به آن مشغولید و کالا و خدماتی که میفروشید، متغیر است. با توجه به گسترهی عوامل تعیین کننده، CR خوب برای شما شدیدا به مدل کسبوکارتان بستگی دارد و به شدت تحت تاثیر کمپینهای تبلیغاتی قرار خواهد گرفت. بدون شناخت کالا و خدماتی که قصد عرضه دارید و همچنین شناخت مشتریان احتمالی در آینده، بهینهسازی کانورژن ریت ممکن نیست. با صرف نظر از تفاوتهای زیاد و شرایط دیگر، به طور متوسط یک کانورژن ریت خوب بین ۲ تا ۵ درصد ترافیک شما خواهد بود.
باید مد نظر داشته باشیم که یک تبدیل لزوما به معنی یک خرید نیست. کانورژن ریت یک معیار خوب و کاربردی است؛ اما هدف نهایی بازاریابی و تبلیغات، ایجاد تبدیلهای زیاد نیست بلکه شکلدهی به یک فروش است. کانورژن ریت خوب، به همان اندازه که میتواند مفید باشد، همهی کار را نیز انجام نمیدهد. جالب است بدانید نرخ تبدیل بالا برای برخی کسبوکارهایی که این کانورژن ریت را به فروش منجر نکنند، معیار منفی به حساب میآید.
چگونه نرخ تبدیل را افزایش دهیم؟ CRO چیست؟
اطلاعاتی که تا اینجای کار برای محاسبه و ارزیابی یک نرخ تبدیل فرا گرفتید، باید به شکلی مورد استفاده قرار گیرد؛ راه حل آن، پیدا کردن راههایی برای افزایش کانورژن رایت، در انواع تبدیلات است. این افزایش نرخ تبدیل در صورتی اتفاق میافتد که اقدام به پیادهسازی مجموعه استراتژیهایی برای بهینهسازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) کنید.
افزایش بهینهسازی نرخ تبدیل یا CRO، به شما کمک میکند در ترافیکی که به صورت عادی روی سایت شماست، مشتریان بیشتری جذب کنید. در واقع بدون داشتن برنامهی مدون برای CRO و رساندن ترافیک به یک CR بالا، ترافیک سایت مدام در حال هدر رفت است. از ویژگیهای مهم CRO این است که بسیار در هزینهها صرفهجویی میشود، نسبت ROI (بازگشت سرمایه) بالایی دارد و ترافیک موجود در سایت را به مسیری بهینهتر هدایت میکند. اگر شما مشکل ترافیک پایین سایت دارید، نباید انتظار زیادی از بهینهسازی نرخ تبدیل داشته باشید و در آن صورت کمک زیادی به شما نمیکند. در چنین شرایطی که ترافیک سایت پایین است، ابتدا باید با تمرکز بر تبلیغات و بازاریابی اقدام به افزایش ترافیک کنید که کاری بسیار هزینهبر است. پس دقت کنید که CRO برای بهینهسازی یک سایت با ترافیک بالاست و اگر ترافیک پایینی دارید انجام بهینهسازی اولویت دوم است.
مزایای بهینهسازی نرخ تبدیل چیست؟
کاهش کلی هزینهجذب مشتری (CAC)
بهینهسازی تبدیلات، منجر به تبدیل مستقیم درصد بیشتری از ترافیک موجود در سایت شما میشود؛ بنابراین هزینهی اضافی بهدنبال نخواهد داشت و سود شما را چند برابر خواهد کرد.
کمک به افزایش زمان ماندن ترافیک روی سایت
شما با بهبود ماجراجویی کلی کاربران روی سایت میتوانید این کار را انجام دهید. ماجراجوییهای کاربران روی سایت، به شدت بستگی به رابط کاربری و تجربه کاربری دارد. اگر کاربران احساس خوشایندی از ماندن در صفحات شما داشته باشند، کانورژن نیز میتواند افزایش یابد.
مستقیما رابط کاربری خود را افزایش دهید
با بهبود رابط کاربری به طور مستقیم شاهد افزایش کانورژن ریت کاربران خواهید بود.
صفحهی فرودتان را بهینهسازی کنید
اگر کاربران زیاد و ترافیک خوبی دارید بهتر است آنها را مستقیما روی یک صفحه بیاورید که بتوانید با آنها معامله کنید.
منبع: OMNICONVERT
ارسال نظر