درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
سرویس ریفاند فرآیندی امن جهت بازگشت وجه مشتری است.

سرویس ریفاند چیست و چطور کار می‌کند؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در سرویس‌های پی‌پینگ ۱۴۰۳/۰۴/۰۶

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که محصولی را خریداری کرده اما به دلایلی مختلف مثل عدم موجودی و … از خرید منصرف شده و درخواست بازگشت وجه کردید. 

ریفاند یا سرویس استرداد وجه همان چیزی است که برای این منظور به‌وجود آمده است. سرویس ریفاند فرآیندی مهم در تجربه خرید آنلاین مشتریان است که به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت نیاز، وجه خرید خود را بازگردانند.

این خدمت که از نامش پیداست سرویسی برای بازگشت وجه مشتری و به‌عنوان یک ضمانت برای مشتریان در مقابل ریسک خرید ارائه می‌شود و نقشی مهم در افزایش اعتماد و رضایت مشتریان نسبت به فروشگاه یا خدمات آنلاین دارد.

برای ارائه سرویس ریفاند، فروشنده باید قوانین و شرایط مشخصی را تعیین کرده باشد که شامل شرایط استرداد وجه، مبلغ و زمان استرداد و موارد مرتبط است. بعضی از فروشندگان ممکن است کل مبلغ خرید را بازگردانده و برخی دیگر فقط بخشی از آن را استرداد کنند. این بستگی به قوانین و سیاست‌های هر فروشنده و همچنین شرایط خرید مشتری دارد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس ادامه مطلب را بخوانید.

ریفاند چیست؟

ریفاند سرویس بازگرداندن پول پرداخت‌شده به حساب خریدار است. در صورت داشتن تراکنش ناموفق، انصراف خریدار از خرید یا درخواست مرجوعی کالا می‌توانید از این سرویس استفاده کنید. در سرویس بازگشت وجه با چند کلیک و بدون نیاز به شماره کارت می‌توانید پول را به حساب طرف مقابل برگردانید و این افزایش سرعت و کارایی در انتقال وجه موجب بهبود تجربه مشتری می‌شود. 

به‌طورکلی، سرویس ریفاند از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی و بسترهای آنلاین ارائه می‌شود و تاثیر مستقیمی بر تراکنش‌های اینترنتی دارد، زیرا مشتریان از این خدمت به‌منظور کاهش ریسک خرید و افزایش اعتماد به فروشگاه‌ها و خدمات آنلاین استفاده می‌کنند.

استفاده از سرویس ریفاند یا سرویس بازگشت وجه بستگی به شرایط و توافقات اولیه بین فروشنده و خریدار دارد. برای اینکه فروشنده بتواند مبلغ پرداختی را به مشتری بازگرداند، لازم است شرایط بازگشت وجه در قرارداد یا قوانین فروشگاه به‌صورت کامل ذکر شده باشد.

به‌عنوان‌مثال، در مواردی مانند خرید بلیت هواپیما، ممکن است شرایط خاصی برای بازگشت وجه وجود نداشته باشد و مبلغ پرداختی برگردانده نشود. یا اینکه اگر تا ۴۸ ساعت مانده به شروع سفر خریدار انصراف خود را اعلام کند، با یک جریمه ۱۰ تا ۲۰ درصدی، مابقی مبلغ به او برگردانده می‌شود.

بنابراین، برای استفاده مؤثر از سرویس ریفاند، مهم است که قبل از خرید، شرایط و قوانین مربوط به بازگشت وجه را به‌دقت مطالعه و اطمینان حاصل کنید که این خدمت برای خرید موردنظر شما قابل‌اعمال است.

 با این حال خریداران در اکثر موارد زیر می‌توانند درخواست بازگشت پول کنند:

  • معامله نادرست باشد.
  • تراکنش‌های متعددی یا خطا در تراکنش اتفاق افتاده باشد.
  • فروشنده قیمت را اشتباه وارد کرده باشد. 
  • فروشنده کالای معیوب را در اختیار مصرف کننده قرار داده باشد.

 با این حال خریداران در اکثر موارد زیر می‌توانند درخواست بازگشت پول کنند:

  • معامله نادرست باشد.
  • تراکنش‌های متعددی یا خطا در تراکنش اتفاق افتاده باشد.
  • فروشنده قیمت را اشتباه وارد کرده باشد. 
  • فروشنده کالای معیوب را در اختیار مصرف کننده قرار داده باشد.

سرویس ریفاند چگونه کار می‌کند؟

سرویس ریفاند نیاز به دسترسی به اطلاعات بانکی مشتریان ندارد.

وب‌سرویس ریفاند یا سرویس ریفاند آنلاین یک رابط برنامه‌نویسی است که توسط فروشندگان یا سازمان‌ها برای ارائه خدمات بازگشت وجه به مشتریان ارائه می‌شود. این سرویس به وب‌سایت یا سیستم‌های مختلف امکان انجام فرآیند بازگشت وجه به‌صورت خودکار و آنلاین و به دو صورت ریفاند کامل (بازپرداخت کامل پول) یا ریفاند جزئی (بازپرداخت بخشی از پول) را با توجه به توافقات میان مشتری و فروشنده می‌دهد. 

با استفاده از وب‌سرویس ریفاند، فروشندگان می‌توانند فرآیند بازگشت وجه را بدون نیاز به دسترسی به اطلاعات حساب بانکی مشتریان، به‌طور خودکار انجام دهند. این سرویس به‌طور خودکار اطلاعات لازم برای انجام تراکنش را از مشتریان دریافت کرده و پس از تایید آنها، مبلغ موردنظر را به‌حساب آن‌ها واریز می‌کند.

مزایای استفاده از سرویس ریفاند نسبت به بازگشت وجه سنتی

در روش استرداد پول به شیوه سنتی، پس از بررسی علت انصراف خریدار از خرید و با هماهنگی واحد مرجوعی سفارشات، اطلاعات کارت بانکی مشتری مانند شماره شبا از او گرفته می‌شود و سپس به واحد مالی اعلام می‌شود. در این روش ممکن است مشتری ساعت‌ها و حتی چند روز منتظر بماند تا پول به حسابش برگردد.

این موضوع وقت و انرژی زیادی از طرفین می‌گیرد و معمولاً زیان آن برای کسب‌وکار بیشتر است چرا که در این فرایند چندین نیرو باید مشارکت کنند. به همین دلیل این روزها کسب‌وکارها به استفاده از سرویس ریفاند ترغیب شده‌اند. 

در سرویس بازگشت وجه تنها با چند کلیک و بدون نیاز به شماره کارت بانک یا شماره شبای خریدار، می‌توانید وجه او را به‌سرعت بازگردانید. با اینکه اکثر آنلاین‌شاپ‌های ایرانی همچنان با روش سنتی شماره کارت و شبا گرفتن از خریدار برای بازگشت وجه کار می‌کنند، اما استفاده از سرویس بازگشت پول برای فروشندگان و مشتریان مزایای زیادی از جمله موارد زیر دارد:

  •  افزایش سرعت و کارایی در انجام فرآیند بازگشت وجه
  • بازگشت وجه با چند کلیک و در کمتر از یک دقیقه
  • کاهش اشتباهات انسانی
  • بهبود تجربه کاربری
  • افزایش رضایت مشتری
  • همچنین با استفاده از این سرویس، امکان پیگیری وضعیت تراکنش‌ها و اطلاع‌رسانی بهتر به مشتریان نیز فراهم می‌شود.

ریفاند در درگاه پرداخت چیست؟

 ریفاند در درگاه پرداخت به‌صورت خودکار عملیات بازگشت وجه را انجام می‌دهد

سرویس ریفاند در درگاه‌ پرداخت اینترنتی نیز به معنای وجود سرویس بازگشت وجه در درگاه پرداخت آنلاین است. در وب‌سرویس ریفاند نیز همان‌طور که در وب‌سرویس‌های دیگر عمل می‌شود، قطعه‌های کد به‌صورت آنلاین برای ارتباط بین سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود. این وب‌سرویس‌ها به‌طور معمول پیام‌ها و درخواست‌های مشتریان را دریافت کرده و پاسخ مناسب را برای آنها ارسال می‌کنند.

وب‌سرویس ریفاند که در درگاه‌های پرداخت اینترنتی استفاده می‌شود، به‌صورت آنلاین اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و درخواست‌های بازگشت وجه را از سیستم دریافت می‌کند. در نهایت پس از انجام فرآیند‌های لازم، مبلغ موردنظر را به‌حساب مشتری برمی‌گرداند. 

به‌عنوان‌مثال، وقتی یک مشتری در یک فروشگاه آنلاین از امکان بازگشت کالا و درخواست بازگشت وجه استفاده می‌کند، درخواست او از طریق وب‌سرویس ریفاند به سیستم درگاه پرداخت ارسال می‌شود. سپس وب‌سرویس ریفاند، با پیگیری فرآیند و تایید اطلاعات، مبلغ موردنیاز را به حساب مشتری برگردانده یا اطلاعات لازم برای انجام تراکنش بازگشت وجه را به فروشگاه ارسال می‌کند.

به‌این‌ترتیب، وب‌سرویس ریفاند در درگاه‌های پرداخت اینترنتی به مشتریان این امکان را می‌دهد که به‌صورت آنلاین و به‌راحتی از خدمات سرویس بازگشت وجه به حساب استفاده کنند این فرآیند را سریع‌تر کنند.

ریفاند در چه شرایطی اتفاق می‌افتد؟

موارد استفاده از سرویس ریفاند یا سرویس استرداد وجه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تراکنش ناموفق: وقتی که یک تراکنش پرداخت انجام نمی‌شود یا به‌طور ناقص انجام می‌شود، مبلغ پرداخت‌شده توسط مشتری ممکن است به‌طور خودکار توسط سرویس ریفاند حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد به حساب او برگردانده شود.
  • انصراف خریدار: وقتی که خریدار از خرید خود منصرف می‌شود، می‌تواند از سرویس ریفاند استفاده کند تا مبلغ پرداختی را به حسابش بازگردانند. ( نکته: در ایران هم خریدار باید برای این کار دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد و هم سایت فروشنده دارای شرایط استرداد وجه و چنین سازوکاری در درگاه پرداخت خود باشد.)
  • بازپرداخت خرید: برخی فروشگاه‌های اینترنتی امکان بازگرداندن بخشی از مبلغ پرداخت‌شده توسط مشتری را به‌صورت خودکار فراهم می‌کنند تا او را به خریدهای بعدی ترغیب کنند. این سرویس که بازپرداخت خرید یا کش‌بک نیز نامیده می‌شود، یک نوع جایزه خرید و یکی از راه‌های جذب مشتری برای کسب‌وکارهاست. 
  • بازپرداخت مالیات: در برخی کشورها، سرویس ریفاند برای بازپرداخت مالیات مصرفی یا درآمدی به کار می‌رود، اما این مورد در ایران هنوز رایج نیست و با نظام فعلی مالیاتی و اعتباری امکان اجرایی شدن ندارد.

جمع‌بندی

سرویس ریفاند یکی از ابزارهای مهم واقع در دسترس برای ارتقای تجربه مشتری است که با همه‌گیرشدن درگاه‌های پرداخت آنلاین، این خدمت بیش از پیش فراگیر خواهد شد. این سرویس با فراهم‌کردن یک‌روند ساده و شفاف برای بازگشت وجه، می‌تواند به افزایش اعتماد مشتریان و بهبود رابطه آنها با کسب‌وکار کمک کند.

 همچنین، با کاهش زمان و انرژی موردنیاز برای انجام عملیات بازگشت وجه، به بهبود کارایی و کاربردی‌تر شدن فرایندهای پرداخت و امور مالی نیز کمک می‌کند. این امر نه‌تنها به مشتریان، بلکه به فروشندگان نیز امکان می‌دهد تا با اطمینان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

همچنین روابط مثبت با مشتریان خود را از طریق بهینه‌سازی فرایندها و صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه تقویت کنند. اگر شما نیز از سرویس استرداد وجه تراکنش‌ها به صورت آنی و فوری استفاده کرده‌اید، تجربه خود را برای ما بنویسید.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید