درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
اینماد چیست و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید؟

اینماد چیست؟ هر چه باید درباره نماد اعتماد الکترونیکی بدانید؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۲/۱۱/۰۸

در وضعیت امروزی که هزاران کسب‌وکار آنلاین و فروشگاه اینستاگرامی وجود دارند، مشتری‌ها از کجا می‌توانند بفهمند کدامشان مورد اعتماد هستند و بعد از دریافت پول، محصولش را برای مشتری می‌فرستد؟ آیا دولت راهکاری برای بررسی این موضوع انجام داده است؟

دولت این فرایند با را نماد اعتماد الکترونیک (یا ای نماد) مدیریت می‌کند. نمادی که در عکس بالا مشاهده کردید، در اصل نشان می‌دهد که کسب‌وکار اینترنتی قانونی و مورد تایید است و می‌توانید از آن خرید کنید. اما اینماد چیست و چطور کار می‌کند؟

نماد الکترونیکی چیست

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

اینماد یکی از مهم‌ترین مجوزهای فروشگاه‌های اینترنتی و نوعی تاییدیه رسمی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران) به کسب‌وکارهایی اعطا می‌شود که به صورت اینترنتی می‌فروشند.

در اصل شرکت‌هایی که می‌خواهند به صورت آنلاین محصولات یا خدماتشان را بفروشند، باید مدارک خودشان را به مرکز توسعه تجارت الکترونیک (از طریق سایت https://www.enamad.ir) ارائه کنند تا این مرکز هویت و صلاحیت آن‌ها را بسنجد و مدرک تایید فعالیت آن‌ها را در قالب نشانِ اینماد، به آن‌ها ارائه کند.

کسب‌وکار اینماد را در بخش پایینی سایت خودش (فوتر سایت) می‌گذارد تا مشتری‌ها بدانند این شرکت مورد تایید است و می‌توانند با خیال راحت از آن خرید کنند.

در حال حاضر کسب‌وکارها می‌توانند اینماد را به مدت دو سال دریافت کنند و باید مبلغ 175 هزار تومان را برای این فرایند بپردازند.


چرا نماد اعتماد الکترونیک ایجاد شده است؟

اینماد به عنوان مرجعی برای نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی عمل می‌کند. کسب‌وکارهایی که اینماد داشته باشند، از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تایید شده هستند و انتظار می‌رود تا حدی قابل اعتماد باشند.

به‌علاوه چون صاحب کسب‌وکار موظف است اطلاعات هویتی و کسب‌وکار خودش را برای گرفتن اینماد در سایت وارد کند، این نماد فرایند رسیدگی به تخلفات و شکایات مشتریان را راحت‌تر می‌کند.

انواع اینماد


چرا یک کسب‌وکار باید اینماد بگیرد؟

اینماد باعث جلب اعتماد مشتری‌ها می‌شود. جدا از این موضوع، اگر اینماد نداشته باشید، نمی‌توانید درگاه پرداخت اینترنتی بگیرید و فرایند فروش و دریافت وجه از مشتری‌هایتان را از طریق وب‌سایت مدیریت کنید.


انواع ای نماد

1.      اینماد صفر ستاره (بدون ستاره)

این نماد اعتماد الکترونیک را می‌شود در کمتر از یک ساعت دریافت کرد و به نوعی برای تسهیل فرایند دریافت نماد اعتماد الکترونیک ایجاد شده است. در اصل اینماد بدون ستاره یک راهکار موقت است تا وقتی که اینماد یک ستاره بگیرید.

کسب‌وکارهای کوچک و تازه تاسیس که در طی ماه کمتر از 100 تراکنش و مجموع مبلغ 100 میلیون تومان را از طریق درگاه پرداخت مدیریت می‌کنند، می‌توانند با همین نماد صفر ستاره، فعالیت خودشان را ادامه دهند.

توجه: اینماد صفر ستاره به مدت یک سال صادر می‌شود و هزینه آن 50 هزار تومان است.


2.      اینماد یک ستاره

مدتی بعد از دریافت اینماد بدون ستاره، مدارکتان در سایت ای نماد بررسی می‌شود و اگر تایید بگیرید، اینماد یک ستاره به سایت شما تعلق می‌گیرد. در این حالت می‌توانید لوگوی ای نماد را در بخش پایینی سایت بگذارید.

در فرایند دریافت اینماد یک ستاره، بسته‌ای به آدرس کسب‌وکار ارسال می‌شود و فرایند احراز آدرس به صورت کامل انجام می‌شود. به‌علاوه فرایند احراز شماره تماس (با ارسال کد) هم انجام می‌شود. به همین دلیل است که اینماد یک ستاره از اینماد بدون ستاره معتبرتر است.


3.      اینماد دو تا پنج ستاره

بعد از گرفتن نماد یک ستاره می‌توانید درخواست کنید که رتبه‌بندی‌تان را افزایش دهند. در این حالت باید مدارک و مستندات لازم را ارائه کنید تا سایت شما به صورت تخصصی از نظر امنیت و کیفیت خدمات‌رسانی ارزیابی و رتبه‌بندی شود. هر چه ستاره‌های اینماد یک کسب‌وکار بالاتر باشد، عملکرد امنیتی کسب‌وکار بیشتر است و مشتری‌ها بیشتر می‌توانند به آن اعتماد کنند.


شروط دریافت ای نماد

  • وب‌سایت حتما خدمات خرید و فروش داشته باشد.
  • تمام فرایند ثبت سفارش و پرداخت وجه به صورت آنلاین انجام شود.
  • دامنه متعلق به مالک شرکت باشد (یعنی اطلاعات فردی صاحب دامنه با اطلاعات صاحب کسب‌وکار یکی باشد)


شرایط ارتقای ستاره‌های اینماد (دریافت اینماد 2 تا 5 ستاره)

  • نصب و دریافت گواهینامه SSL
  • رعایت تمامی ضوابط و قوانین و شرایط امنیتی وب‌سایت
  • ارائه مدرک آگهی تاسیس شرکت، اطلاعات کامل مدیران و کارکنان (+ کد کارگاهی و سوابق بیمه)، تصویر مدارک تحصیلی و دوره‌های آموزشی مدیران، اطلاعات حداقل 200 مشتری کسب‌وکار در 6 ماه گذشته، آخرین اظهارنامه مالیاتی، مجوزهای فعالیت کسب‌وکار اینترنتی و نظام صنفی
  • ارائه یک نام کاربری و رمز عبور سایت برای مرجع صادرکننده (به منظور تست فرایند ثبت سفارش سایت)

اگر می‌خواهید ای نماد خودتان را ارتقا دهید، از منوی سمت راست در حساب کاربری‌تان، گزینه «رتبه‌بندی» را انتخاب کنید و مراحل را به ترتیب انجام دهید.


تمدید نماد اعتماد الکترونیکی

در حال حاضر اینماد با اعتباری 2 ساله صادر می‌شود و نهایتا تا 3 هفته قبل از تاریخ انقضای آن باید درخواست تمدید را از طریق وب‌سایت ثبت کنید.


آیا می‌توانم به جای گرفتن نماد، عکس لوگوی اینماد را در فوتر سایت بگذارم؟

خیر. اینماد باید قابل کلیک باشد و اطلاعات کسب‌وکار شما را در سایتhttps://www.enamad.ir نشان دهد. قرار دادن عکس به جای نماد الکترونیک، جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

مثلا اگر به آخر صفحه‌ی اصلی دیجی‌کالا بروید و روی لوگوی اینماد کلیک کنید، به صفحه‌ی زیر منتقل می‌شوید:

نحوه چک کردن اعتبار نماد الکترونیک

اطلاعاتی مثل سابقه فعالیت، آدرس کسب‌وکار، مجوزهای مجموعه و غیره در این صفحه درج شده‌اند.


نحوه بررسی ای نماد سایت

ساده‌ترین روش همان روشی است که برای دیجی‌کالا مثال زدیم. یعنی به بخش انتهایی سایت مراجعه کرده و روی لوگوی اینماد کلیک کنید تا صفحه‌ی آن و میزان اعتبار را بررسی کنید.

علاوه بر این روش می‌توانید به صفحه‌ی https://enamad.ir/DomainListForMIMT مراجعه کنید.

نحوه بررسی اینماد سایت

کافی است یکی از جزئیات را وارد کنید. مثلا فقط آدرس دامنه‌ی وب‌سایت را بزنید و بعد از وارد کردن «کد امنیتی»، دکمه جستجو را بزنید. اطلاعات کسب‌وکار و وضعیت اینماد آن به شما نشان داده می‌شود.


کلام پایانی

اینماد نوعی جواز و تایید امنیتی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب‌وکارهای اینترنتی داده می‌شود. در واقع ای‌نماد نشان می‌دهد که امنیت این کسب‌وکار توسط نهاد دولتی تایید شده است و می‌توانید از وب‌سایت خرید کنید. به‌علاوه اگر از وب‌سایت دارای اینماد خرید کرده‌اید و از خریدتان ناراضی بوده‌اید، می‌توانید از طریق اینماد از آن شکایت کنید.


سوالات متداول

آیا می‌توانم برای هر سایتی اینماد بگیرم؟

خیر. ای نماد فقط به سایت‌هایی تعلق می‌گیرد که فروش اینترنتی داشته باشند.

محدودیت سنی دریافت اینماد چیست؟

در حال حاضر تمامی افراد بالای 18 سال می‌توانند ای‌نماد دریافت کنند. افرادی که کم‌تر از 18 سال دارند هم باید حکم رشد دادگاه را ارائه کنند.

مدت زمان اعتبار نماد اعتماد الکترونیک چقدر است؟

ای نماد صادر شده برای وب‌سایت، به مدت دو سال اعتبار دارد و بعد از این مدت باید تمدید شود.

چطور می‌توانم اینماد را لغو کنم؟

امکان لغو اینماد وجود دارد و برای لغو باید نامه‌ای را با عنوان «درخواست ابطال» به شماره 02188968072 ارسال کنید. این‌ها مواردی هستند که باید در نامه درج شده یا همراه آن ارسال شوند:

  • دلیل لغو
  • نام صاحب امتیاز ای نماد
  • امضا
  • شناسه
  • آدرس دامنه‌ی دارای نماد اعتماد الکترونیکی
  • کپی صفحه اول شناسنامه
  • کپی کارت ملی

آیا می‌توانم اطلاعات درج شده در اینماد را تغییر دهم؟

برخی از اطلاعات را نمی‌توانید تغییر دهید. مثلا امکان تغییر دامنه وجود ندارد. اما برخی از اطلاعات (مثل صاحب امتیاز اینماد و حقیقی/حقوقی بودن آن) را می‌توانید تغییر دهید. برای تغییر باید از حساب کاربری‌تان در سایت ای نماد، یک تیکت پشتیبانی ارسال کنید. فقط در نظر داشته باشید که در حال حاضر، این وب‌سایت تیم پشتیبانی فعالی ندارد و باید مدت زیادی منتظر بمانید.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید