درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
معرفی بهترین درگاه پرداخت مستقیم

بهترین درگاه پرداخت مستقیم کدام است؟ بررسی آمارهای بانک مرکزی و شاپرک در ۱۴۰۱

تیم محتوایی پی‌پینگ در درگاه پرداخت ۱۴۰۲/۱۱/۰۹

حالا که درگاه‌های پرداخت مستقیم ایرانی را مفصل بررسی کردیم، وقتش رسیده به یک سوال مهم جواب بدهیم: بهترین درگاه پرداخت اینترنتی که توسط بانک‌ها و pspها ارائه می‌شود، کدام است؟ منبع اصلی ما برای نگارش این مطلب، گزارش صنعت پرداخت ایران است که بر اساس داده‌های بانک مرکزی و سامانه شاپرک در بهمن 1401 توسط شرکت ECM تهیه شده است.  


چرا انتخاب بهترین درگاه پرداخت مستقیم، باید برای کسب‌وکارتان مهم باشد؟

تمامی مبادلات مالی شما که از بستر وب‌سایت انجام می‌شود، به درگاه پرداختی بستگی دارد که از آن استفاده می‌کنید. هر مشکلی که در فرایند فعال‌سازی و استفاده از درگاه بانکی وجود داشته باشد، به ضرر شماست. مثلا قطعی درگاه، خسارت‌های مالی زیادی به شما وارد می‌کند و باعث نارضایتی مشتری‌هایتان می‌شود. پس باید درگاه مناسبی را انتخاب کنید.  


بیایید همین ابتدا، تکلیف یک موضوع را مشخص کنید.

همانطور که قبلا بارها درباره‌اش صحبت کرده‌ایم، درگاه‌های پرداخت مستقیم، معایب زیادی دارند. فرایند فعال‌سازی طولانی، پشتیبانی ضعیف، نرخ بالای قطعی درگاه (و نداشتن سوئیچینگ هوشمند)، عدم ارائه‌ی خدمات مهم و جانبی (مثل تسهیم وجوه، شناسه با پرداخت و غیره) مهم‌ترین دلایلی هستند که بسیاری از کسب‌وکارها، ترجیح می‌دهند از درگاه‌های پرداخت واسط استفاده کنند. (تمام این موارد را در مقاله‌ی تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط بررسی کردیم.) انتخاب بین درگاه‌های پرداخت بانکی، لزوما به معنی انتخاب بهترین گزینه نیست؛ چون این درگاه‌ها معایب زیادی دارند. هیچ‌کدام از pspها هم مزیت چشم‌گیری نسبت به سایرین ندارد. آنچه در ادامه‌ی این مطلب با هم می‌خوانیم، مقایسه‌ی فعالیت درگاه‌های پرداخت مستقیم، بر اساس داده‌های رسمی است تا دید روشن‌تری نسبت به این درگاه‌های بانکی داشته باشید.  


بهترین psp ایرانی کدام است؟

بهترین درگاه پرداخت مستقیم
میزان تراکنش pspهای ایرانی


همانطور که در اول مطلب هم گفتیم، داده‌های موجود در این مطلب، بر اساس گزارش بانک مرکزی و سامانه‌ی شاپرک از میزان تراکنش‌های pspها تهیه شده است. این گزارش یکی از بهترین مرجع‌ها برای بررسی میزان علاقه‌مندی پذیرندگان به pspهاست. فقط قبلش یک نکته را با هم بررسی کنیم. همانطور که می‌دانید، ارائه‌ی دستگاه پوز و کارتخوان، اصلی‌ترین فعالیت و منبع درآمدی بیشتر pspهاست. این موضوع در گزارش هم تایید می‌شود:     پس در نظر داشته باشید که تا چند خط آینده، داریم درباره‌ی میزان کلی تراکنش‌ها (نه لزوما تراکنش‌های درگاه بانکی) صحبت می‌‌کنیم. خب. به نظرتان کدام psp بالاترین میزان تراکنش‌ها را دارد؟  


به پرداخت ملت و شرکت سامان کیش(سپ)، بالاترین میزان تراکنش را در بهمن 1401 داشته‌اند. یعنی دستگاه‌های پوز، اپلیکیشن موبایلی و درگاه پرداخت اینترنتی این pspها، بیشتر مورد استفاده‌ی عموم قرار می‌گیرند. این موضوع نشان می‌دهد تعداد پذیرندگانی که از این درگاه‌ها برای دریافت پول از مشتری‌هایشان استفاده می‌کنند هم باید نسبتا بیشتر باشد.   ولی صبر کنید تا وضعیت درگاه پرداخت را جداگانه بررسی کنیم. تصویر زیر، سهم هر psp از تراکنش‌های صورت گرفته را به تفکیک ابزارهای تراکنشی نشان می‌دهد. مثلا رتبه‌ی 11 و 12 را نگاه کنید، سهم شرکت سایان کارت و شرکت الکترونیک دماوند در پرداخت‌هایی که با استفاده از درگاه اینترنتی و موبایل صورت گرفته‌اند، صفر است. این یعنی مشتریان خیلی محدودی از درگاه پرداخت بانکی این pspها استفاده می‌کنند. پس همین حالا، این دو شرکت را از لیست بهترین درگاه‌های بانکی ارائه شده توسط pspهای ایرانی کنار می‌گذاریم. حالا کمی بیشتر تصویر را بررسی کنید تا ادامه بدهیم:  


بهترین درگاه پرداخت مستقیم کدام است؟

اولین نکته، جابه‌جایی رتبه بین به‌پرداخت ملت و پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است. البته درصدهای ارائه شده اختلاف محدودی با هم دارند، اما این تغییر رتبه هم باید در نظر گرفته شود. اگر بخواهم با شما روراست باشم، ترجیح می‌دهم درگاه پرداختم را از شرکتی دریافت کنم که سهم تراکنش‌هایش در درگاه‌های اینترنتی، بالای 10 درصد باشد. چون فعالیت بالا در زمینه‌ی خاص (در اینجا پرداخت اینترنتی)، باعث می‌شود شرکت هم منابعش را روی آن متمرکز کند. این تمرکز منابع در نهایت باعث بهبود خدمات‌رسانی، افزایش امنیت و عملکرد به‌روزتر می‌شود.  


بهترین درگاه بانکی ایرانی کدام است؟

بهترین درگاه پرداخت مستقیم کارت به کارت
بهترین درگاه پرداخت اینترنتی بانکی

بگذارید داده‌ها را طور دیگری هم بررسی کنیم. ببینیم تراکنش‌های هر psp چطور بین ابزارهای پذیرش متفاوت توزیع می‌شوند.

بیایید همچنان درباره‌ی همان چهار درگاه بانکی برتر صحبت کنیم؛ یعنی سامان، به‌پرداخت ملت، سپهر و سداد. مهم‌ترین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، توزیع نرخ تراکنش‌های شرکت پرداخت الکترونیک سپهر است. نزدیک 50 درصد از مبالغ تراکنش‌های صورت گرفته با استفاده از این psp، به درگاه پرداخت اینترنتی‌اش اختصاص دارد. این مورد باز هم برای من، نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی پذیرندگان به استفاده از درگاه بانکی این psp است.


دریافت آنی و همزمان 6 درگاه بانکی با قابلیت سوییچینگ هوشمند (بدون اختلال و قطعی درگاه)


حرف آخر

انتخاب درگاه پرداخت اینترنتی مناسب، تاثیر زیادی روی موفقیت کسب‌وکار شما دارد. چون با انتخاب درگاه درست، نرخ تراکنش‌های ناموفق را به حداقل می‌رسانید و سیستم مناسبی برای مدیریت امور مالی‌تان خواهید داشت. در این مطلب داده‌های رسمی تراکنش‌های درگاه پرداخت مستقیم ایرانی را با هم بررسی کردیم تا محبوب‌ترین درگاه‌های بین پذیرندگان را بشناسیم. با این حال، انتخاب با شماست. اگر این اولین مقاله‌ای است که از مجموعه‌ی مقالات معرفی pspهای ایرانی می‌خوانید، توصیه می‌کنم قبل از انتخاب نهایی، حتما به مقاله‌‌های جداگانه‌ای که درباره‌ی هر کدام از درگاه‌های پرداخت مستقیم نوشته‌ایم هم نگاهی بیندازید؛ چون این مجموعه با هدف کمک به شما برای انتخاب بهترین درگاه پرداخت مستقیم نوشته شده‌اند.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید