درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱

نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

برای این که از نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱، معافی مالیات و همچنین میزان مالیات بر درآمدی که باید در سال ۱۴۰۱ پرداخت کنید آگاه شوید، این مطلب را مطالعه کنید.

وزارت کار در ابتدای هر سال، نرخ جدیدی برای حقوق کارمندان و کارگران تعیین می‌کند. افزایش این رقم باعث تغییر میزان مالیات بر درآمد افراد می‌شود. اما نحوه محاسبه مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ چگونه است؟ و در سال ۱۴۰۱ باید چه ‌مقدار از حقوق کارگران و کارمندان تحت عنوان مالیات حقوق کسر خواهد شد؟! در این مطلب با هرآنچه باید در مورد نرخ مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱ بدانید آشنا خواهید شد. اما در ابتدا باید بدانیم مالیات حقوق چیست؟


مالیات حقوق چیست؟

همه اشخاص حقیقی و حقوقی شاغل در مراکز دولتی یا خصوصی که درآمد ماهانه کسب می‌کنند، ملزم به پرداخت مالیات هستند. البته این مالیات خود به دو نوع مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می‌شود و میزان آن بر حسب میزان درآمد متفاوت است.

مالیات مستقیم مالیاتی است که به صورت مستقیم از حقوق و درآمد افراد به دست می‌آید. در مقابل مالیات غیرمستقیم مالیاتی است که هنگام استفاده از کالا یا خدمات می‌پردازیم.


مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱

برای حقوق سال ۱۴۰۱ نیز همانند سال‌های گذشته سقف معافیت مالیاتی سالانه تعیین شده ‌است که میزان آن طبق بند (۵) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رقم ۶۷۲ میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال است. به عبارت دیگر مطابق جدول مالیات حقوق ۱۴۰۱ میزان معافیت مالیاتی ماهانه ۵۶ میلیون (۵۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

کارکنان و کارمندان بخش خصوصی و دولتی بر اساس موارد مختلفی مشمول مالیات می‌شوند که مواردی از قبیل حق شاغل، حق شغل، فوق‌العاده مستمر و غیرمستمر، فوق‌العاده مدیریت و پرداختی‌های دیگر مانند کارانه‌ها در میزان آن تأثیر دارند. البته در این میان عیدی آخر سال اثری روی میزان مالیات ندارد.


چه کسی مالیات بر حقوق را پ‍رداخت می‌کند؟

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م) و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جزو مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی به این معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه‌ای ندارند. شرکت‌ها می‌توانند به کمک نرم‌افزار حقوق و دستمزد، به‌‌راحتی محاسبه مالیات حقوق را انجام دهند.


چه مواردی شامل مالیات حقوق نمی‌شوند؟

پرداخت مالیات برای حقوق‌بگیران کشور الزامی است اما مواردی نیز هستند که معاف از مالیات هستند و فهرست آن عبارتست از:

  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • حق شیر
  • حق التضمین (کسر صندوق)
  • عیدی
  • بازخرید ایام مرخصی
  • پاداش آخر سال
  • کمک هزینه عائله‌مندی
  • کمک هزینه مسکن و خواروبار در ایام بیماری

علاوه بر این مأموران سیاسی خارجی و کارشناسان خارجی در ایران، کارمندان سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها، افراد بازنشسته و از کار افتاده، پرسنل نیروهای مسلح و ارتش و وجوه جبران خسارت از طرف بیمه نیز معاف از مالیات هستند. همچنین اگر بنا به شغل خود مجبور به انجام سفرهای متعدد هستید، هزینه این سفرها نیز مشمول مالیات نخواهد بود.


مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱
مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱


مالیات حقوق ۱۴۰۱ را چه کسی تعیین می‌کند؟

همه افراد حقیقی و حقوقی که در ماه کسب درآمد مشخص دارند و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، بر اساس قانون ملزم به پرداخت بخشی از حقوق به‌عنوان مالیات به وزارت اقتصاد و دارایی هستند که این مبلغ ماهانه از حقوق افراد کسر می‌شود. میزان این مالیات با تغییر میزان حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۱ تغییر می‌کند و نحوه محاسبه معافیت‌های مالیاتی نیز تغییر می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله دریافت کد رهگیری مالیات


نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱

نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱
نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱

افراد با توجه به سابقه کار و جایگاه شغلی‌ خود حقوق متفاوتی دریافت می‌کنند و به همین دلیل مالیات پرداختی‌ آنها نیز با هم متفاوت است. دولت برای تعیین میزان مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱، مالیات را به ۵ پله تقسیم کرده‌ است. تصویب مالیات پلکانی برای حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ به نفع حقوق‌های پایین است. در ادامه به شرح هریک از این ۵ پله خواهیم پرداخت و به این ترتیب هر فرد شاغل به راحتی می‌تواند از میزان و نحوه محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱ مطلع شود.

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد بر اساس قانون سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد برای سال 1401 مبلغ  ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

بر همین اساس مالیات حقوق‌های بین ۵.۶ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد است. همچنین مالیات حقوق‌های بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد و حقوق‌های بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان، ۲۰ درصد تعیین شده است. در این زمینه حقوق‌های بیشتر از ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌شوند.

در این زمینه مالیات‌های ذکر شده شامل مابه‌التفاوت هر پلکان است که به راحتی توسط برنامه‌های حسابداری قابل محاسبه است. یعنی اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر ۷ میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌شود و در مرحله بعد باقیمانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌شود. این مبلغ قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مالیات کسب و کارهای اینترنتی در ۱۴۰۱


فرمول محاسبه مالیات حقوق سال 1401

همان‌طور که از متن بخشنامه و جدول درآمد مشمول ماهانه مشخص است مبالغ کمتر از ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال در پله اول معاف از مالیات بوده و برای مبالغ بالاتر به صورت پلکانی نرخ مالیات افرایش می‌یابد.

برای محاسبه مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ مطابق جدول پلکانی از طریق فرمول زیر عمل می‌شود.


مبالغ در پله دوم جدول مالیات حقوق:

مبالغ بین ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در این طبقه قرار دارند. برای مبالغی که بیش از ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ماه است، مبلغ حقوق و مزایا را از ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال کم کرده و حاصل را در ۱۰ درصد ضرب می‌کنیم.

مالیات = ۱۰% * (۵۶.۰۰۰.۰۰۰ – مبلغ حقوق و مزایا )

یعنی به عنوان مثال برای حقوق ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات به این شکل عمل می‌شود:

۲.۴۰۰.۰۰۰= ۱۰% * (۵۶.۰۰۰.۰۰۰-۸۰.۰۰۰.۰۰۰)


مبالغ در پله سوم جدول مالیات حقوق:

مبالغ بین ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در این طبقه قرار دارند. برای مبالغ در پله دوم ابتدا مبلغ حقوق را منهای ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کرده و حاصل را در ۱۵ درصد ضرب  کنیم. در مرحله بعد نیز باید مالیات طبقه دوم را نیز محاسبه کنیم. یعنی ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را منهای ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال نموده و حاصل را در ۱۰ درصد ضرب و در انتها جمع دو مورد برابر با مالیات بر حقوق شخص خواهد بود.

مالیات = ۱۰% * (۵۶.۰۰۰.۰۰۰ – ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰) + ۱۵% * ( ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ – حقوق و مزایا)

به عنوان مثال اگر مبلغ حقوق فرد ۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد، مبلغ مالیات به این شکل محاسبه می‌شود:

۱۲.۴۰۰.۰۰۰=%۱۰ * ( ۵۶.۰۰۰.۰۰۰- ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ )+ ۱۵% * (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ – ۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰)


مبالغ در پله چهارم جدول مالیات حقوق

مبالغ از ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در این طبقه قرار دارند. برای مبالغ در پله چهارم ابتدا مبلغ حقوق را منهای ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کرده و حاصل را در ۲۰ درصد ضرب می‌کنیم. سپس مالیات طبقه‌های دوم و سوم را محاسبه می‌کنیم و عدد مجموع به‌دست آمده از سه طبقه برابر با مالیات حقوق بر مبالغ بالای ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهد بود.


مبالغ در پله پنجم جدول مالیات حقوق

مبالغ بیش از ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در این طبقه قرار دارند. برای مبالغ در پله پنجم ابتدا مبلغ حقوق را منهای ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کرده و حاصل را در ۳۰ درصد ضرب می‌کنیم. سپس باید مالیات طبقه‌های چهارم، سوم و دوم را محاسبه کرده و جمع به‌دست‌آمده از آن مالیات حقوق بر مبالغ بالای ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد با یک سری محاسبات ساده، شما هم می‌توانید محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱ را به راحتی برای خود انجام دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای گروه‌بندی مالیاتی مشاغل

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید