درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پی پینگ و مسئولیت اجتماعی در قبال کاهش مصرف رسید کاغذی

پی پینگ و مسئولیت اجتماعی در قبال کاهش مصرف رسیدهای کاغذی

تیم محتوایی پی‌پینگ در اخبار پی‌پینگ ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

چرا مصرف کاغذ در حوزه مالی و فین‌تک بالاست و چگونه باید آن را کاهش داد؟

صنعت فین‌تک و پرداخت یکی از بخش‌هایی است که به طور مستقیم با مصرف بالای کاغذ در ارتباط است. چرا که افراد دائما نیاز دارند تا برای تراکنش‌ها و پرداخت‌هایی که انجام می‌دهند، رسید دریافت کنند. از آنجایی که رسید تراکنش‌ها عمدتا به شکل کاغذی صادر می‌شود، لذا سالیانه حجم زیادی کاغذ در این حوزه مصرف می‌شود و به منظور فراهم سازی این میزان کاغذ طبیعتا باید درخت‌های زیادی قطع شوند.

در ادامه با بررسی دقیق هزینه‌های ناشی از مصرف کاغذ در حوزه فین‌تک، به ارائه راهکارهایی می‌پردازیم که شرکت‌های فین‌تک و پرداخت‌یارها می‌توانند با به کار گیری آنها، مسئولیت اجتماعی خود را در قبال حفظ محیط زیست انجام دهند.

هزینه چاپ و آماده‌سازی رسید کاغذی تراکنش‌های بانکی

سالیانه حدود 40 میلیارد تراکنش مالی در سطح کشور انجام می‌شود. حدود 90 درصد از ابزارهای پذیرش را کارتخوان‌های فروشگاهی تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ای از تراکنش‌های بانکی توسط این سامانه ‌ها انجام می‌شود و همیشه بعد از انجام هر تراکنش با این دستگاه‌ها، حداقل یک رسید چاپ می‌شود. طبق آمارهای رسمی منشتر شده، به طور میانگین سالیانه مبلغی در حدود 700 میلیارد تومان صرف آماده سازی و چاپ رسید‌های کاغذی دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز می‌شود.

با توجه به اینکه تقریبا تمام این تراکنش‌ها توسط مردم و کسب و کارهای‌شان صورت می‌گیرد، بخش عمده ای از هزینه چاپ و آماده سازی کاغذ موردنیاز برای فاکتورها و رسیدهای کاغذی توسط مردم و مالیاتی که می‌پردازند تامین می‌شود.

راه‌کارهای کاهش هزینه‌ها و مصرف رسید کاغذی تراکنش‌های بانکی

اصلی‌ترین راهکار کاهش هزینه‌های آماده‌سازی رسید کاغذی، گسترش فروشگاه‌های آنلاین در قالب سایت و یا شبکه های اجتماعی است. در این صورت حجم زیادی از تراکنش‌ها در بستر درگاه‌های پرداخت اینترنتی صورت می‌گیرد و افراد رسید تراکنش ها و واریزهای خود را به صورت آنلاین مشاهده و در صورت نیاز ذخیره می‌کنند. بنابراین نیاز به استفاده از رسیدهای کاغذی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

همچنین برای خریدهای حضوری می‌توان به جای دستگاه پوز از درگاه‌های اینترنتی شخصی، لینک‌های پرداخت اختصاصی و یا QR Code استفاده کرد که مشتریان با استفاده از آنها می‌توانند پرداخت خود را به راحتی انجام داده و رسید تراکنش خود را به صورت آنلاین مشاهده نمایند. در نتیجه هم صاحبان کسب و کار و هم مشتریان  می‌توانند به سهم خود کمک شایانی به حفظ محیط زیست با کاهش مصرف کاغذ و در نتیجه عدم نیاز به قطع درختان بیشتر کنند.

سهم پی‌پینگ از کاهش مصرف رسید کاغذی

پی‌پینگ به عنوان یکی از پرداخت‌یارهای رسمی بانک مرکزی، همواره در تلاش بوده تا مسئولیت اجتماعی خود را به خصوص در حوزه محیط زیست و کمک به حفظ منابع آن به بهترین شکل ممکن انجام بدهد. در سال 1400 تعداد تراکنش‌هایی که مشتریان پی‌پینگ با استفاده از درگاه‌های پرداخت پی‌پینگ ثبت نمودند، بالغ بر  4304963 بوده است. با در نظر گرفتن اعداد مربوط به هزینه چاپ کاغذ و همینطور تعداد تراکنش‌های سالیانه در کل کشور می‌توان گفت که پی پینگ مجموعا  مبلغی معادل 83.707.614 تومان به کاهش هزینه‌های رسید کاغذی کمک کرده است.

جمع بندی

با توجه به میزان مصرف بسیار بالای کاغذ در امور مالی و بانکی به خصوص در بحث صدور رسید تراکنش‌های بانکی، ضروری است که از یک سو شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک با فراهم کردن بستر توسعه کسب و کارهای آنلاین و از سوی دیگر  بیزینس‌ها با استفاده از راهکارهای پرداختی نوین میزان مصرف کاغذ را کاهش دهند. پی پینگ نیز به سهم خود در این خصوص تلاش‌های فراوانی نموده و به موفقیت‌های قابل قبولی نیز دست یافته است.

 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید