پرداخت یار چیست؟ همهچیز درباره شرکت های پرداخت یار
فرایند پرداخت الکترونیک به صورت رسمی از سال 1384 در ایران آغاز شد. در ابتدا شرکتهای psp مسئول ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به افراد و کسبوکارها بودند و خدماتی مانند دستگاه کارتخوان (POS)، عابربانک (ATM)، درگاه پرداخت (IPG) و غیره را به مشتریانشان ارائه میکردند.
اما تعداد محدود pspها و قوانین سختگیرانه مانند عدم ارائه درگاه به کسبوکارهای کوچک و فعال در شبکههای اجتماعی، سبب شد تا ساختاری جدید ایجاد شود که پاسخگوی نیاز مشتریها بود؛ بنابراین شرکت های پرداخت یار به وجود آمدند.
پرداخت یار چیست؟
پرداخت یار، شرکتی واسط است که میان ارائهدهنده درگاه یا PSP و پذیرندهها یا کسبوکارها قرار میگیرد و با مجوز بانک مرکزی و زیر نظر سامانه شاپرک فعالیت میکند. برای همین شرکت پرداخت یار موظف است که از قوانین شاپرک و بانک مرکزی پیروی کند.
این شرکتها به دلیل مدل کسبوکار (Business Model) خودشان، در مواردی مانند تسویهحساب و واریز مبلغ به حساب کاربرانشان، منعطفتر هستند و شرایط مناسبتری را فراهم میکنند.
البته درست است که پرداختیارها بخشی از مشکلات سیستمهای مالی را رفع میکنند و پیچیدگی کمتری در ارائه خدمات دارند، اما حوزه خدماتشان محدودتر از pspها است. مثلاً pspها علاوه بر درگاه پرداخت میتوانند اپلیکیشن مالی، ATM یا دستگاه کارتخوان هم ارائه کنند؛ اما پرداختیارها فقط مجاز به ارائه درگاه پرداخت هستند و سایر خدمات (مانند فاکتور آنلاین و درگاه پرداخت شخصی و غیره) را در قالب سرویسهای جانبیِ درگاه پرداخت ارائه میکنند.
بیشتر بخوانید: تفاوت psp و پرداخت یار
پرداخت سازی و پرداخت یاری چه تفاوتی دارند؟
پرداختیاری را که تعریف کردیم؛ برویم سراغ تعریف پرداخت ساز.
منظور از پرداخت ساز، شرکتی است که یک اپلیکیشن (نرمافزار) را با هدف تسهیل تراکنشهای کارت به کارت توسعه میدهد. بهعنوانمثال، اپلیکیشن آپ برای اولینبار در قالب یک پرداخت ساز به بازار عرضه شد و سپس فعالیتش را گسترش داد.
اصلیترین فرق پرداخت یار و پرداخت ساز در نوع خدمات است. پرداخت یارها تراکنشهایی که از طریق درگاه پرداخت انجام میشود را مدیریت میکنند و پرداخت سازها تراکنشهایی را مدیریت میکنند که از طریق کارت به کارت انجام میشوند. بهعلاوه پرداخت سازها حتماً از اپلیکیشن موبایلی استفاده میکنند و درگاههای پرداخت نیازی به اپلیکیشن ندارند.
پرداخت یارها و پرداخت سازها، مستقیماً تحت نظارت شاپرک و بانک مرکزی فعالیت میکنند، اما به دلیل نظارت بالای شاپرک بر فعالیت پرداختیارها، امنیت پرداخت یارها بالاتر است.
دلیل استقبال گسترده از پرداخت یارها چه بود؟
در یک کلام: محدودیت pspها
تا قبل از سال ۱۳۹۹، پرداختیارها یک مزیت بزرگ نسبت به pspها داشتند. کسبوکارها میتوانستند بدون نیاز به اینماد و کد مالیاتی، از پرداختیارها درگاه بگیرند. البته از سال ۱۴۰۰، داشتن اینماد و کد مالیاتی برای فعالسازی تمامی درگاهها اجباری شد.
از این موضوع که بگذریم، پرداختیارها درگیر بروکراسیهای اداری نیستند و درخواستهای شما را در سریعترین حالت ممکن بررسی میکنند. مثلاً برای ثبت درخواست و دریافت درگاه بانکی باید 3 الی 14 روز کاری منتظر بمانید؛ اما درگاههای واسط در کمتر از 24 ساعت فعال میشوند.
بهعلاوه سرویسهای شرکت های پرداخت یار جذابتر، امنتر و سریعتر هستند و قابلیتهایی را فراهم میکند که pspها هنوز هم نمیتوانند ارائه کنند. مثلاً پرداختیارها درگاه پرداخت شما را به صورت لینک و یک Qr Code در اختیارتان قرار میدهند تا بدون نیاز به وبسایت و از طریق شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و غیره) بفروشید. اما درگاههای بانکی فقط به کسبوکارهای دارای وبسایت خدمات میدهند.
رابطه پرداختیارها و شاپرک چگونه است؟
شاپرک یک نهاد رسمی است که بهعنوان واسطهای بین بانک مرکزی و شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت (psp و پرداختیارها) عمل میکند. شاپرک به وجود آمد تا تمامی این نهادها بر اساس قوانین و استانداردهای مشابه فعالیت کنند. بهعلاوه شاپرک وظیفه دارد روی تمامی فعالیتهای این شرکتها هم نظارت داشته باشد.
آنچه کاربران شرکت های پرداخت یار (پذیرندگان) باید بدانند
- تمامی پذیرندگان پرداخت یار شاپرک طی دو مرحله احراز هویت میشود؛ یکبار از سمت پرداختیار و یکبار از سمت شاپرک. به همین دلیل لازم است که تمامی اطلاعات (کلیه اطلاعات فردی، محلی، کسبوکار و بانکی) در پنل کاربری ثبت شود تا به سیستم جامع پذیرندگان شاپرک منتقل گردد.
- پرداختیارها نمیتوانند به افراد زیر ۱۸ سال خدمات ارائه کنند.
- در مدلهای قبلی پرداختیاری، کاربران میتوانستند از ترمینال اشتراکی استفاده کنند؛ اما در مدل جدید، هر کاربر یک ترمینال اختصاصی خواهد داشت. در پیپینگ، این ترمینال پس از فرایند تأیید اطلاعات و احراز هویت (حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست)، فعال میشود.
- برای دریافت درگاه پرداخت یار، داشتن اینماد و کد مالیاتی الزامی است.
نحوه تسویهحساب شرکت های پرداخت یاری چگونه است؟
تمامی تسویهها مستقیم توسط شاپرک انجام میشود و پرداخت یارهای شبکه شاپرک هیچ دخالتی در این روند ندارند. اما پذیرندگان میتوانند یکی از این گزینهها را برای روند تسویه خود انتخاب کنند:
۱. تسویه اتوماتیک
مبالغ تسویههایی که شاپرک تأیید کرده و به حساب شما واریز شدهاند (موجودی قابل برداشت)، به صورت خودکار و روزانه توسط شاپرک تسویه میشوند.
۲. تسویهحساب دستی
تمام تسویههای شاپرک به موجودی قابل برداشت شما اضافه میشوند و هر زمان که بخواهید، میتوانید درخواست تسویه را در پنل پرداختیار ثبت کنید تا شاپرک تمامی مبالغ را با شما تسویه کند.
آیا پیپینگ پرداخت یار بانک مرکزی است؟
بله. پیپینگ از سال ۱۳۹۴ در حوزه فینتک فعالیت میکند و مشابه سایر کسبوکارها، در این مدت با مشکلات زیادی (مانند فیلترشدن متوالی فینتکیها) درگیر بوده است. اما با رویکرد درستِ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بهرسمیت شناختن فعالیت پرداخت یارها و تصویب الزامات دریافت مجوز پرداخت یاری، بسیاری از این مشکلات برطرف شد.
بعد از تصویب قوانین و معماری جدید برای فعالیت شرکتهای پرداخت یار، در مهرماه سال ۹۹، پیپینگ هم برای دریافت مجوز رسمی پرداختیاری اقدام کرد تا امنیت کاربرانش را بالاتر ببرد و در راستای قوانین بانک مرکزی و شاپرک برای جلوگیری از مواردی مانند پولشویی و کلاهبرداری عمل کند.
این قوانین هیچ تغییراتی در فعالیتهای پیپینگ و سرویسهای آن ایجاد نکرده است و ما همواره در تلاشیم تا بدون هیچگونه اختلال در سرویسها و با کمترین تغییرات، پیرو قوانین شاپرک و بانک مرکزی باشیم و سرویسهایمان را در قالب معماری ایمن پرداخت یاری در اختیار کاربرانمان قرار دهیم.
لیست شرکت های پرداخت یار
این لیست شرکت های پرداخت یار است که توسط بانک مرکزی تأیید شدهاند. (توجه داشته باشید که ممکن است زمانی که شما این مطلب را میخوانید، برخی از این شرکتها از لیست خارج شده باشند یا موارد جدیدی به لیست پرداخت یارهای شاپرک اضافه شده باشد.)
- شرکت مانا تدبیر آواتک (پیپینگ)
- شرکت اندیشه هوشمند رایان پارسی
- شرکت پردازش ابری مریان (حسابیت)
- شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان (سیزپی)
- شرکت توسعه سامانه تسکا (پولام)
- شرکت رهیاب پیام گستران (ره پی)
- شرکت سابین تجارت آریا
- شرکت جهان ارتباطات نکا
- شرکت رهیاب رایان فردا
- شرکت فن آوران پارس یار
- شرکت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک نیوار
- شرکت فناوری همراه همتا پردازش (باهمتا)
- شرکت همراه پرداز زرین (زرین پال)
- شرکت پرداخت الکترونیک هدایت هوشمند (H2pay)
- شرکت روان ارتباط عصر
- شرکت پرشیاتک
- شرکت تجارت الکترونیک دی
- شرکت فراز اندیشان سامانه گستر صبا
- شرکت رهجویان ارتباطات جاوید آرپا (نکست پی)
- شرکت هیلاوسام سبا
- شرکت داده ورزی فرادیس البرز
- شرکت فناوری صبانوین جام جم
- شرکت داده کاوان پیشرو
- شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی
- شرکت آمایش داده تجارت نوین
- شرکت میراث نیکان ماندگار
- شرکت اکباتان ارتباط گستر
- شرکت سامانه الکترونیک انصار
- شرکت پژوهشگران عصر توسعه کویر (همراه پی)
- شرکت توسعه تجارت الکترونیک پوپک
- شرکت توسعه تجارت ایده پردازان سپنتا ایساتیس
- شرکت توسعه وب جوان (پارس پال)
- شرکت سباپردازش (سهامی خاص)
- شرکت پردازش ابری فراگیر آسیا
- شرکت معماران فناوری هوشمند
- شرکت تجارت الکترونیک نیک پی
- شرکت شبکه همراه آتیپی
- شرکت پدیسار انفورماتیک
- شرکت مهندسی پیشرو فن آوران آلین کیش
- شرکت شرکت داده پویشگر ایما ایرانیان (دبیت پی)
- شرکت دارا رایان آفرنگ واران (پل کارت)
- شرکت فاطر ایده پردازان مهام
- فردای سپید آریانا (ایران درگاه)
- شرکت سرآمد فنآوری اطلاعات به پردازان (زودی پی)
- شرکت سرای شبکه اندیشان نوآور آراییها (شرکت شاناکو)
- شرکت ایده پرداز دانش نوین آرشام (گردش پی)
- شرکت آتیه پردازان دهناد
- شرکت سپند پردازش پویا
- شرکت توسعه تراکنش دال
- شرکت مهندسی سامانههای هوشمند توتان
- شرکت ایده نگاران افق تدبیر آتیه
- شرکت طلایه داران طراح نوین افروز (آران پال)
- بینالمللی فناوران اقتصاد سیراف
- شرکت مبتکر فناوری پایور (اینوتک)
- شرکت پارس نت سیس سامانه کیش
- شرکت نوآوران پذیرش پیشرو کیان
- شرکت سامانه پی نگار هوشمند
- شرکت ستاره پیشگام نوران منطقه آزاد انزلی (پی استار)
- شرکت پیشگام الکترونیک ایمن خاورمیانه
- شرکت داده کاوی یارگان (یارپی)
- شرکت فاوا تجارت الکترونیک بنا (سهامی خاص)
- شرکت توسعه صنایع اعتماد بهسا
- شرکت آوا گستر زرین (پارس پی)
- شرکت پویا تجارت سیمرغ کیش
- شرکت اندیشه پردازان پالیز
- شرکت نماد ایده نیکان
- شرکت تضامنی امانت پی آریان پور و شرکا
- شرکت وب میزبان گیل (آقای پرداخت)
- شرکت اکسون ویژن سیستم (پی نت)
- شرکت فن آوران خاور سیف
- شرکت نوآوران داده ورزی تکین (تکین دا)
- شرکت مدرن آتی پرداز آرکا (ماپرا)
- شرکت زرین فناور دانش مهرگان
- شرکت شتابدهنده ایدههای نوین کسبوکار نیتروژن
- شرکت رها تجارت فرا اثر مرکب (رها پال)
- شرکت پردازش سازان مهرپارس
- شرکت الماس لیان آینده
- شرکت توسعه پارس پردازش هوشمند اندیشه (تکنوتَپ)
- شرکت آرائه ایدههای هوشمند آسیا
- شرکت همراه ماناپشتیبان (سِیمنت)
- شرکت پردازشگران هوشمند هورسا
- شرکت خبره پرداز پارس
- شرکت داده سازان کارت پرنیان
- شرکت آرمان توسعه الکترونیک پارسه (کارت اعتباری پارسه)
- شرکت تجارت بینالملل فرانویان (کیو پی ۲۴)
- شرکت راهکار سرزمین هوشمند
- شرکت تجارت الکترونیک جریان
- شرکت تجارت الکترونیک آوای نوین سیمرغ
- شرکت مهندسی رهپویان ارتباطات سیستم افزار (راسا کارت)
پرداختیارها از چه قوانینی پیروی میکنند؟
طبق ماده پنج آخرین ویرایش دستورالعمل «الزامات و ضوابط اجرایی فعالیت پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور»، شرکت پرداخت یار باید «شرایط عمومی متقاضی پرداخت یاری» را رعایت کند؛ در غیر این صورت، از سمت شاپرک مسدود خواهد شد. اینها مهمترین مواردی هستند که در این دستورالعمل درج شدهاند:
- متقاضی این تفاهمنامه باید در قالب یک شرکت تجاری ثبت شده باشد. این شرکت تجاری موظف است بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده و حتماً در حیطههای مرتبط با خدمات پرداخت باشد.
- اعضای هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت متقاضی پرداختیاری نباید سوءپیشینه موثر کیفری داشته باشند.
- هیچ یک از اعضای هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت متقاضی پرداختیاری نباید بدهی معوق به نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران و یا سابقه موثر چک برگشتی داشته باشند.
الزامات دریافت مجوز پرداخت یاری
الف- ارائه خدمات توسط شرکتهای پرداخت یار به صورت غیرمستقیم و فقط از طریق انعقاد قرارداد با شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت (psp) انجام میشود.
ب- مسئولیت ارزیابی و احراز صلاحیت متقاضی پرداختیاری به عهده شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت خواهد بود.
ج- هرگونه به اشتراکگذاری درگاههای پرداخت الکترونیک خارج از چارچوب قوانین شاپرک، تخلف است و جریمههای سنگینی به دنبال دارد. شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت هم در این قبال مسئول خواهد بود. به همین دلیل شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت وظیفه دارد رفتار پذیرندگان خود را به صورت مداوم بررسی کرده و در صورت مواجهه با هر نوع فعالیت خارج از چارچوب این مستند، مطابق با فرایندهای مندرج در مستند «روش اجرایی مدیریت پذیرندگان پرخطر» اقدام نماید.
بانک مرکزی در ۲۷ مرداد ۱۳۹۷، سند نهایی پرداخت یاران را منتشر کرد و به فعالیت کسبوکارهای نوپا رسمیت بخشید. در راستای انتشار این مستند با عقد تفاهمنامهای برای چندین شرکت از جمله پیپینگ، مجوز پرداخت یاری صادر شده و فعالیت این شرکتها به صورت رسمی در صنعت پرداخت آغاز شد.
اختیارات پرداخت یار
طبق ماده ۸ آخرین ویرایش «الزامات و ضوابط اجرایی فعالیت پرداختیاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور»، روابط پرداخت یار و پذیرندگانِ پشتیبانیشده بر اساس قرارداد فیمابین تعیین میشود و پرداخت یارها مجاز هستند تا در ازای ارائه خدمات، کارمزد دریافت کنند. اینها هم سایر اختیارات پرداختیارها هستند:
- انجام فرایند احراز هویت کاربران
- ساماندهی درگاههای واسط پرداختی
- نظارت بر عملکرد و جلوگیری از سوءاستفاده وبسایتهای متخلف (مانند سایتهای شرطبندی و فروشگاههای اجناس غیرمجاز) و قطع درگاه بانکی آنها در صورت لزوم
- نظارت بیشتر شاپرک
- اختصاص دادن یک کد پذیرندگی برای هر پذیرنده یا کاربر زیرمجموعه
- واریز شدن تنها سود کارمزد پذیرندهها به حساب شرکت پرداخت یار (مبالغ تراکنش پذیرندهها پس از کسر کارمزد به حساب خودشان واریز میشود)
- مدیریت بهتر لیست سیاه پذیرندگان
مفاد قانونی پرداخت یارها
اینها مجموعهای از بایدها و نبایدهایی هستند که بانک مرکزی به پرداختیارها ابلاغ کرده است:
- انجام هرگونه عملیات بانکی توسط پرداخت یار بانک مرکزی ممنوع است.
- صدور هرگونه ابزار پرداخت، انتشار پول الکترونیک و عملیات ارزی در فعالیت پرداخت یاری ممنوع است.
- پذیرش هرگونه ابزار پرداخت صادر شده از سوی مرجعی غیر از بانک، و پردازش و انتقال تراکنشهای آنها به حساب افراد حقیقی و حقوقی به وسیلهی شرکت های پرداخت یار ممنوع است.
- پرداختیار باید کلیهی بخشنامهها و دستورالعملهای صادره را رعایت کرده و اصلاحات و تغییرات احتمالی توسط بانک مرکزی را قبول کنند. این شرکتها باید این آمادگی را داشته باشد که عملیات و فرایندهای خود (مانند احراز هویت کاربران) را با دستورالعملهای صادر شده تطبیق دهد.
- پرداختیار موظف است قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران در خصوص قوانین مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کند.
- شرکت پرداختیار باید سوابق فعالیت پذیرندگان خود (شامل رسید تراکنشها و کلیه قراردادهای منعقد شده بین طرفین) را ثبت و نگهداری کند.
- پوشش ریسکهای ناشی از عملکرد شرکت پرداخت یاری، بهعنوان یکی از پذیرندگان شبکه پرداخت الکترونیک و نظارت بر عملکرد آنها، به عهده شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت طرف قرارداد است.
- پرداختیار مجاز است مبالغ ناشی از تراکنشهای پذیرندگان پشتیبانی شده خود در حسابی که در توافقنامه بین پرداختیار و شاپرک اعلام شده و مورد تأیید قرار گرفته را تجمیع کند. استفاده از هر نوع حساب دیگری برای تجمیع مبالغ تراکنشها ممنوع است.
- مجموع حجم عملیات پرداختیارهای زیر نظر یک ارائهدهنده خدمات پرداخت در یک روز نباید از دو برابر مجموع حقوق صاحبان سهام کمتر باشد.
- پرداختیار بهمنظور تأمین نیاز نظارتی ارائهدهنده خدمات پرداخت بر عملکرد وی، باید پاسخگوی ارائهدهنده خدمات پرداخت باشد و همکاریهای لازم را در جهت بازرسیهای دورهای با وی بهمنظور شفافیت بیشتر به عمل آورد.
- پرداختیار موظف به نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شدهی خود است و مسئولیت هرگونه فروش محصولات غیرمجاز و فعالیتهای غیرقانونی در بستر وبسایت پذیرندهها متوجه شرکت پرداختیار خواهد بود.
- ارائه خدمات تحت مجوز پرداختیاری توسط پذیرنده پشتیبانی شده پرداخت یار ممنوع است و باید خدمت خود را قطع کند.
درآمد پرداخت یارها از کجا تأمین میشود؟
درآمد شرکتهای پرداخت یار از سه روش تأمین میشود:
1. کارمزد تراکنش
همانطور که قبلاً هم گفتیم، پرداختیارها مجاز هستند تا در ازای ارائه خدمات، مبلغی را تحت عنوان کارمزد تراکنش برداشت کنند. این کارمزد توسط شاپرک از تراکنش برداشت شده و به حساب پرداختیار واریز میشود. نرخ کارمزد پرداخت یارها متفاوت است و معمولاً سقف مشخصی دارد.
2. دریافت هزینه اولیه ارائه خدمات
پرداختیارها میتوانند در ابتدای همکاری با پذیرنده توافق کرده و مبلغی را در ازای سرویس ارائه شده دریافت کنند. عموم سرویسهای جانبی پرداختیارها جز این دسته قرار میگیرند.
محدودیتهای پرداخت یارها
بر اساس قوانین بانک مرکزی، اینها خطوط قرمز پرداختیاران هستند:
- پرداختیارها نمیتوانند از کاربران سپرده بگیرند و به آنها سود بدهند.
- پرداختیارها نباید وارد بازار ارز شوند.
- انجام هر گونه فعالیتی که موجب خلق پول شود، برای پرداختیارها ممنوع است.
روند ثبت شرکت پرداخت یار
روال کار بانک مرکزی در صدور مجوز شرکت پرداخت یار به متقاضیان، به این صورت است که رگولاتور صنعت پرداخت در قالب عقد تفاهمنامه و نه دریافت مجوز، فعالیت پرداخت یاری را میان شرکتهایی که صلاحیت فنی و قانونی آنها برای انجام این عملیات از سوی نهاد ناظر صنعت پرداخت احراز شده و تستهای عملیاتی این نهاد نظارتی را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند، صادر کرده است؛ بنابراین لازم است مراحل زیر با دقت توسط شرکتهای خواهان دریافت این مجوز طی شود:
- دانلود و مطالعه فایل “الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی فعالیت پرداختیاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور” از وبسایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- مراجعه به یکی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت (psp) مورد تأیید شاپرک و ارائه تقاضای پرداختیاری
- دریافت مستندات لازم از شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت جهت فراهمسازی زیرساختهای موردنیاز
- ارائه مدارک لازم مطابق با فایل بند ۱ بهعلاوه مدارک مورد درخواست شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت
- عقد قرارداد با شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت که پس از این کار، شرکت مربوطه مدارک و مستندات ارائه شده توسط متقاضی را به شاپرک ارسال میکند. شاپرک پس از بررسی و تأیید مدارک متقاضی، او را به یکی از بانکهای مورد تأیید بانک مرکزی که توسط خود متقاضی در زمان ارائه درخواستش پیشنهاد شده است، معرفی خواهد کرد تا یک حساب مخصوص پرداختیاری باز کند.
- عقد توافقنامه میان شرکت شاپرک و متقاضی پرداختیاری و شروع به کار بهعنوان پرداخت یار بانک مرکزی
کلام پایانی
پرداخت یارها شرکتهایی هستند که در حوزه فینتک و ارائه خدمات مالی فعالیت میکنند. این شرکتها به دلیل محدودیتهای شرکتهای ارائهدهنده درگاه بانکی (مانند قوانین سختگیرانه، پشتیبانی ضعیف، سرعت پایین فعالسازی درگاه، خدمات محدود و غیره) به وجود آمدهاند تا نیاز کاربران را رفع کنند.
در این مطلب مفصل در مورد تعریف این مفهوم، نحوه فعالیت، دریافت مجوز پرداختیاری صحبت کرده و لیست شرکتهای پرداخت یار را مرور کردیم.
ارسال نظر