درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پی تک چیست و چه کاربردهایی دارد

پی تک (Pay Tech) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

پی تک (Pay Tech) به معنای تکنولوژی پرداخت و معادل فارسی عبارت Pay Technology است. در عصر حاضر سر و صدای زیادی در مورد صنایع با رشد سریع به پا شده است. صنایعی که بیش‌ترین رشد را در قرن ۲۱ داشته‌اند، اینترنت اشیا، ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی هستند. در حال حاضر فناوری جدید پی تک که روزانه اخبار آن به گوشمان می‌رسد، ممکن است تا چند سال دیگر به یکی از صنایع بزرگ و پرسرعت بدل شود. این تعاریف اصلاً کافی نیستند. در این مطلب پی پینگ، با پی تک و کاربردهای آن آشنا شوید.


پی تک چیست


پی تک چیست؟

همان‌طور که از عبارت «فناوری پرداخت» یا همان پی تک انتظار می‌رود، این شاخه از فناوری، با هدف تغییر و تحول دنیای دریافت و پرداخت سنتی به وجود آمده است و از ابزارهای متفاوتی بهره می‌برد. در روش‌های سنتی پرداخت، بانک‌ها و سایر نهادهای مالی، از مهم‌ترین ارکان هستند. سیستم‌های سنتی بانکی، بر پایه مراجعات حضوری فعالیت می‌کنند. هم خودشان و هم مشتریانشان متحمل وقت و هزینه‌های زیادی می‌شوند، سرعت خدمت‌رسانی آن‌ها هم بسیار کم و محدود به ساعت‌های خاصی در طول روز است.

سیستم‌های پی تک تلاش می‌کنند تا با دست‌گذاشتن روی نقطه‌های ضعف در سیستم‌های سنتی، روند ارائه خدمات را تغییر دهند. این سیستم‌ها می‌توانند با استفاده از راهکارها و ابزارهای خود، بخش عظیمی از خدمات بانک‌ها را به فضای دیجیتال منتقل کند. این تغییر روش در خدمات‌رسانی، باعث می‌شود که سرعت تراکنش‌ها بالاتر رود، از مشتریان زمان کمتری بگیرد، هزینه‌ها را کاهش دهد و البته خدمات‌رسانی را شبانه‌روزی کند.

پی تک زیرمجموعه فین تک (fintech) محسوب می‌شود. پی‌تک یکی از شاخه‌های نه گانه پرداخت است. چون بنیان‌های مدیریت مالی را در دست دارد، یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین این شاخه‌ها محسوب می‌شود. صنعت پرداخت در دنیا، شامل تراکنش‌هایی با حجم بی‌سابقه است که بر اساس رشد فناوری‌های مربوط و تغییر انتظارات مشتریان پیش می‌رود.


ابزارهای pay tech


ابزارهای پی تک

سیستم‌های پی‌تک در تلاش هستند تا اهدافی مثل ارتقای امنیت، ساده‌سازی پرداخت و تسریع ارائه خدمات را برای کاربران محیا کنند. صنعت پرداخت، یک زیست‌بوم پیچیده بین‌المللی است که به صورت یکپارچه حجم انبوهی از تراکنش‌های کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) و کسب‌وکار به مشتری (B2C) را با روش‌های نقدی، از طریق کارت‌های معتبر بانکی،‌ بدون ارتباط فیزیکی، آنلاین و از طریق تلفن‌های همراه مدیریت می‌کند. برای آشنایی بیش‌تر با این روش‌های متنوع پرداخت، می‌توانید صفحات سرویس‌های فاکتور آنلاین، اپلیکیشن فاکتور و نرم افزار فروشگاهی پی‌پینگ را مشاهده کنید.

همه این تراکنش‌ها باید به صورت دقیق و ایمن، پردازش و در بازه‌های زمانی سریع ذخیره شوند. همه این اتفاقات، موازی با قوانین پیچیده مالی انجام می‌گیرند. گفتیم که سیستم‌های پی تک با استفاده از راهکارها و ابزارهای خود، می‌توانند بخش عظیمی از خدمت‌رسانی‌های بانک‌ها را به فضای دیجیتال منتقل کند. اما این ابزارها چه هستند؟

پی تک در بخش‌های مختلفی مثل پرداخت‌های کارتی، پرداخت‌های بین مرزی، پرداخت‌های حساب به حساب، پرداخت با احراز هویت ایمن، بلاک‌چین و بانکداری باز (open banking) صورت می‌گیرد.


درگاه‌های پرداخت اینترنتی

درگاه‌های پرداخت دیجیتال یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهای پی تک برای ارتقای روش‌های پرداخت هستند. این درگاه‌ها به مشتریان امکان می‌دهند که بدون مراجعه به بانک و از طریق لینک‌هایی که آن‌ها را به بانک‌های پذیرنده مرتبط می‌کند، پرداخت‌های خود را انجام دهند.

در سال‌های اخیر، درگاه‌های پرداخت پیشرفت بیشتری داشته‌اند. تا جایی که با تکنولوژی‌های دیگر مثل کد‌های QR ترکیب شده‌اند. این روزها دیگر کمتر کسی از شماره کارت برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند، چون درگاه‌های پرداخت بسیار کارآمد شده‌اند و ابزارهایی کارآمد برای تکمیل فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟


پرداخت‌های کارتی

ویژگی‌ تبدیل ارز پویا (DCC)،‌ یک ویژگی با رابط کاربری بسیار خوب است که به کاربران کارت‌های پرداخت بین‌المللی اجازه می‌دهد با استفاده از واحد پول ملی خود اقدام به پرداخت کنند. در حالت عادی برای استفاده از خدمات بین‌المللی، متقاضی آن کالا یا خدمات مجبور بود به واحد پولِ کشور مقصد معامله کند، اما با این قابلیت جدید، فرایند تبدیل نرخ ارز و تسویه حساب به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

پرداخت های بین مرزی


پرداخت‌های بین مرزی

بعضی از شرکت‌های پی تک، راه‌‌حل‌های پرداختی ارائه می‌کنند که در عرصه پرداخت‌های بین‌المللی بسیار مفید است. به صورت کلی حوزه پرداخت‌های بین مرزی در مسیر یک تحول جهانی است. یکی از این روش‌های پرداختی، نمایشگاه ارز (currency fair) است. نمایشگاه ارز یک بازار آنلاین برای مبادله همتا  (peer-to-peer) برای ارزهاست. روش و راهکار بعدی همیار انتقال (transfermate) است. همیار انتقال یک راهکار پرداخت کسب‌وکار به کسب‌وکار جهانی با کارآمدی در زمان و هزینه‌ به شمار می‌رود.


پی تک اشیا یا paytech of things

عبارت فناوری پرداخت اشیا یا PayTech of Things برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به فضای مجازی وارد شد و از آن موقع با رشد نسبتاً خوبی استفاده می‌شود. پی تک اشیا یک نام تجملی برای یک فناوری تجملی است؛ زیرا منظور از پی تک اشیا، چیزی شبیه اینترنت یا شبکه به هم پیوسته‌ای مانند اینترنت اشیا نیست. با این حال، پی تک اشیا کلمه‌ای مناسب است و برای رشد و ارتقای صنعت پی تک ایجاد شده و ارزش سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی را دارد. اگر شما هنوز به این موضوع اعتقاد ندارید، خوب است بدانید تونی کردداک برای اولین بار دامنه paytechofthings.com را ثبت کرد. این که این دامنه تا قبل از این ثبت نشده بود و به تازگی در حال استفاده است، خود گواهی برای این موضوع است.

از آن‌جایی که فناوری پرداخت یا پی تک در حال نفوذ سریع به لباس‌های هوشمند و معمولی است، انتظار رشد این فناوری بسته به سهولت ایجادشده توسط علم روز دنیا، خیلی تعجب‌برانگیز نیست. ما در دورانی هستیم که ایده‌های علمی‌تخیلی به‌صورت عملی قابل‌توجیه هستند و می‌توانیم جدای از استفاده از این فناوری‌ها، آن‌ها را بپوشیم، مصرف کنیم و حتی میل کنیم!

شاید تعریفی که از این فناوری‌ها می‌کنیم کمی اغراق‌آمیز باشد؛ اما داستان فناوری‌های پیش رو را به خوبی به تصویر می‌کشد. در آینده بسیاری از شرکت‌های فناوری به تمرکزکردن بر حوزه‌های خاص (مانند کاربرد اینترنت اشیای پوشیدنی در فرایند پرداخت) روی می‌آورند و شاهد توسعه میلیاردها تومان پول از طریق این فناوری‌ها هستیم. اما الان استارتاپ‌ها و شرکت‌های بسیاری در این زمینه شروع به کار کرده‌اند و در ربودن این بازار پر رقابت تلاش می‌کنند.


فاکتور آنلاین

با استفاده از فاکتور آنلاین می‌توان انواع فاکتورها را برای مشتری صادر و ارسال کرد؛ آن‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف مثل پرداخت نقدی، پرداخت اینترنتی یا پرداخت از طریق پوز، فاکتور را تسویه کنند.


کیف پول‌های دیجیتال

کیف پول‌های دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند تا پرداخت‌های دیجیتال خود را به شکلی ساده‌تر انجام دهند. کاربران با شارژ کیف پول‌های خود، چه با ارزهای معمولی چه با ارز دیجیتال، می‌توانند انتقال اعتبار یا سرمایه را به شکل ساده‌تری تجربه کنند.

افزایش امنیت در پی تک


افزایش امنیت در پی تک

شرکت جهانی Sysnet خدمات امنیت سایبری و راهکارهای استانداردسازی پرداخت‌های بین‌المللی ارائه می‌کند. این خدمات، امنیت پرداخت‌های کارتی را بهبود می‌بخشند و ارگان‌هایی را مسئول نظارت بر افشای اطلاعات و کاهش خطرات پرداختی کارت‌های دزدیده‌شده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های حوزه‌ی پرداخت، افزایش نیاز به احراز هویت تراکنش‌هاست. یکی از بهترین راهکارهای احراز هویت که روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود، احراز هویت از طریق قابلیت‌ حسگر‌های زیستی تلفن‌های همراه هوشمند است. این حسگر‌های زیستی تلفن‌های هوشمند را به یک ضریب اهرمی تبدیل کرده که مشتریان، تراکنش‌های بانکی خود را بدون نام کاربری و رمزهای عبور سخت و دست‌وپاگیر انجام دهند. نتیجه این سهولت در پرداخت، افزایش نرخ دسترسی به خدمات بانکداری تلفن همراه برای پرداخت است.


حساب به حساب

شرکت Sentenial در حوزه راهکارهای پرداختی در اروپا پیشتاز است و نسل بعدی پلتفرم پرداختی ابری آن با امنیت بالا، ۴۲ میلیارد یورو در سال برای بانک‌های بزرگ دنیا خدمات می‌دهد. یکی از جدیدترین اختراعات این شرکت، Nuapay، یک پیشتاز در بانکداری باز (open banking)  است. Nuapay در حیطه پرداخت حساب به حساب کار می‌کند و به ترکیب بانکداری مدرن و راهکارهای پی تک می‌پردازد.


کلام پایانی

گزارش جهانی پرداخت‌ها در سال ۲۰۱۸، پیش‌بینی کرده بود حجم تراکنش‌های غیرنقدی در دنیا به‌طور مستمر از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ روند افزایشی ۱۲.۷ درصدی خواهد داشت. پیش‌بینی آن‌ها این است که حتی تا پنج سال آینده آستانه پرداختی ۳ تریلیون دلاری در آمریکا رد خواهد شد.

در کتاب Paytech: Reinventing Transactions پی تک: اختراع دوباره‌ی تراکنش‌ها، در مورد فناوری پی تک نوشته شده است: «شرکت‌های اقتصادی سنتی به زودی از بین می‌روند و این نتیجه پیدایش یک زیست‌بوم جدید و متفاوت برای نیازهای پرداختی کسب‌وکارهاست». نتیجه فناوری‌های جدید در حوزه پرداخت، افزایش موقعیت‌های نوظهور است که بانک‌ها را به‌عنوان هسته‌ی بخش پرداخت‌ها، مجبور به پیروی و تهیه‌ی امکانات پرداخت دیجیتال می‌کند. سوال اساسی این جاست که چه کسی برای از این ظرفیت استفاده می‌کند و چگونه ‌آن را پیاده سازی می‌کند.


مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید