درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
ریفاند و دیسپیوت در پی پال

ریفاند و دیسپیوت در پی پال | روش‌های بازپرداخت و حل اختلافات در پی پال

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۰/۰۲/۲۸

پی پال یکی از بزرگترین سرویس‌های پرداخت آنلاین در جهان است. مشتریان می‌توانند با استفاده از پی پال خریدهای آنلاین خود را به راحتی و با امنیت بالا انجام دهند. یکی از قابلیت‌های پی پال، داشتن ابزارهای مناسب برای بازپرداخت و حل اختلافات است. قابلیت لغو پرداخت، ریفاند پی پال و دیسپیوت، و ثبت ادعا از مهم‌ترین ابزارهای پی پال هستند.

لغو پرداخت در پی پال

در پی پال می‌توانید قبل از کامل شدن پرداخت، یعنی زمانی که پرداخت در وضعیت «در انتظار» یا «Pending» قرار دارد، آن را لغو کنید. برای لغو این پرداخت‌ها مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به بخش Activity بروید.
  2. پرداخت مورد نظر را پیدا کنید.
  3. گزینه‌ی Cancel را انتخاب کنید.
  4. در صفحه‌ی جدید بر روی گزینه‌ی Cancel Payment کلیک کنید.

اگر پرداخت کامل شده باشد، به این معناست که مبلغ به طرف مقابل ارسال شده است و نمی‌توان آن را لغو کرد. در این صورت می‌توانید درخواست ریفاند پی پال و دیسپیوت بدهید. توجه کنید که درخواست ریفاند یا دیسپویت، مختص زمانی است که پرداخت شما به طرف مقابل منتقل شده باشد؛ در صورتی که پول هنوز در حساب شما باشد و منتقل نشده باشد، می‌توان آن را لغو کرد و نیازی به ریفاند نیست.

ریفاند پی پال و دیسپیوت

در صورتی که درخواست بازگشت وجه پرداختی را دارید، می‌توانید از طرف مقابل درخواست ریفاند (استرداد) کنید. اما اگر طرف مقابل درخواست شما را قبول نکرد، می‌توانید درخواست دیسپیوت (حل اختلاف) دهید. در ادامه به توضیح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

ریفاند و دیسپیوت: بازپرداخت وجه با ریفاند پی پال

در پی پال شما می‌توانید حداکثر تا ۱۸۰ روز پس از پرداخت وجه، از طرف مقابل درخواست ریفاند (Refund) کنید. برای انجام ریفاند پی پال کارمزدی دریافت نمی‌شود؛ اما کارمزدی که قبلا برای انتقال وجه پرداخت شده است، بازگشت داده نخواهد شد. بنابراین بهتر است برای بازپرداخت بجای ارسال وجه، از قابلیت ریفاند استفاده شود.

برای ثبت درخواست ریفاند پی پال، فروشنده باید وارد بخش Activity شود و بر روی تراکنش مورد نظر کلیک کند؛ سپس گزینه‌ی Issue a refund را انتخاب کند. رسیدگی به درخواست ریفاند پی پال، بسته به شرکت کردیت کارت یا حساب بانکی، می‌تواند تا حداکثر ۳۰ روز طول بکشد.

برای مشاهده‌ی وضعیت ریفاند مراحل زیر را طی کنید:

  1. به بخش Activity بروید.
  2. بر روی گزینه‌ی Filters و سپس Refunds کلیک کنید.
  3. بر روی تراکنش مورد نظر کلیک کنید تا اطلاعات آن را مشاهده نمایید.

درگاه پرداخت پی‌پینگ نیز به مشتریان خود، وب سرویس ریفاند یا عودت وجه را ارائه می‌کند. برای دریافت توضیحات بیش‌تر، با پشتیبانی پی‌پینگ در ارتباط باشید.

اگر فروشنده درخواست استرداد شما را قبول نکند، در صورتی که جنس مورد نظر را از ایشان دریافت نکرده‌اید، یا این که جنس اشتباهی برای شما ارسال شده است، می‌توانید درخواست دیسپیوت دهید. در ادامه به توضیح این روش می‌پردازیم.

ریفاند و دیسپیوت: درخواست حل اختلاف با استفاده از دیسپیوت در پی پال

ثبت درخواست دیسپیوت

اگر خریداران در رابطه با تراکنشی به مشکلی برخوردند، می‌توانند با ثبت درخواست دیسپیوت مشکل خود را با فروشنده در میان بگذارند.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، می‌توانید از بخش Resolution Center پی پال حداکثر تا ۱۸۰ روز پس از پرداخت وجه، درخواست دیسپیوت دهید.

  • محصول خریداری شده برای شما ارسال نشده باشد.
  • محصولی که برای شما ارسال شده است با توضیحات فروشنده مغایرت داشته باشد.

با ثبت درخواست دیسپیوت، می‌توانید به صورت مستقیم با فروشنده صحبت کنید و مشکل را حل کنید. البته باید توجه داشته باشید که در دیسپیوت پی پال مداخله‌ای در حل اختلاف نمی‌کند و نتیجه‌ی آن توسط خود خریدار و فروشنده مشخص می‌شود.

برای ثبت درخواست دیسپیوت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به بخش Resolution Center بروید.
  2. بر روی گزینه‌ی Dispute a Transaction کلیک کنید.
  3. گزینه‌ی کنار تراکنش مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی Continue کلیک کنید.
  4. گزینه‌ی Item Dispute را انتخاب کنید و Continue را بزنید؛ سپس دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید.

رسیدگی به درخواست دیسپیوت

در صورتی که شخصی نسبت به شما درخواست دیسپیوت ثبت کرده باشد، یک ایمیل دریافت خواهید کرد و مورد جدیدی در بخش Resolution Center حساب شما ایجاد خواهد شد. بخش Resolution Center یا مرکز حل اختلاف در حساب پی پال، یک کانال ارتباطی امن برای حل اختلافات میان خریدار و فروشنده است.

اگر شما فروشنده هستید، برای پاسخ به دیسپیوت مراحل زیر را طی کنید:

  1. به بخش Resolution Center بروید.
  2. بر روی View در کنار دیسپیوت مورد نظر کلیک کنید.
  3. پس از نوشتن پاسخ خود، با انتخاب گزینه‌ی Post Message آن را برای خریدار ارسال کنید.

تبدیل دیسپیوت به ادعا (claim)

اگر نتوانید اختلاف خود را با دیسپیوت حل کنید، می‌توانید با ثبت ادعا (claim) از پی پال درخواست مداخله کنید. پی پال مورد را بررسی می‌کند و نتیجه را معمولا در کم‌تر از ۳۰ روز مشخص می‌کند.

شما می‌توانید تا مدت ۲۰ روز پس از ثبت دیسپیوت، آن را به claim تبدیل کنید. در صورتی که دیسپیوت پس از ۲۰ روز حل نشده باشد و به claim نیز تبدیل نشده باشد، به صورت خودکار بسته می‌شود. دیسپیوت‌هایی که بسته می‌شوند را نمی‌توان دوباره باز کرد یا آن‌ها را تبدیل به claim نمود.

برای تبدیل دیسپیوت به claim، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به بخش Resolution Center بروید.
  2. بر روی View در کنار دیسپیوت مورد نظر کلیک کنید.
  3. گزینه‌ی Escalate to PayPal را در پایین صفحه انتخاب کنید.
  4. اطلاعات مربوط به اختلاف خود را وارد کنید.
  5. بر روی Submit کلیک کنید.

بعد از آن ایمیلی از طرف پی پال دریافت خواهید کرد تا به شما اطلاع دهد که درخواست شما را دریافت کرده است. پس از آن نیز پی پال در صورت نیاز، برای دریافت اطلاعات و مدارک بیش‌تر با شما در ارتباط خواهد بود. این روند معمولا کم‌تر از ۳۰ روز طول می‌کشد و بعد از آن پی پال شما را از نتیجه‌ی درخواست مطلع خواهد ساخت.

ارسال اطلاعات تکمیلی برای Claim

اگر ایمیلی مبتنی بر درخواست اطلاعات و مدارک بیش‌تر از طرف پی پال دریافت کردید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر، مدارک را بارگذاری کنید.

  1.       به بخش Resolution Center بروید.
  2.       بر روی Respond در ردیف مورد نظر کلیک کنید.
  3.       در صفحه‌ی مشخصات درخواست، Respond را انتخاب کنید.
  4.       گزینه‌ی I’d like to submit the requested info را انتخاب کنید.
  5.       فایل‌های مورد نظر خود را با استفاده از گزینه‌ی Browse انتخاب کنید.
  6.       در صورت نیاز توضیحاتی را اضافه کنید و در آخر گزینه‌ی Submit را انتخاب کنید.

ریفاند و دیسپیوت در پی پال: جمع بندی

پی پال برای بازپرداخت وجوه و حل اختلافات قابلیت‌های کارآمدی را در بخش حساب کاربری قرار داده است که برای هیچ کدام کارمزدی دریافت نمی‌شود. به طور کلی خلاصه‌ای از مواردی که در این مطلب بررسی شد، در جدول زیر جمع بندی شده است:

نوع درخواست چه کسی درخواست را ثبت می‌کند؟ چه کسی نتیجه‌ی اختلاف را مشخص می‌کند؟ آیا کارمزدی دریافت می‌شود؟ توضیحات
لغو پرداخت خریدار خیر درخواست لغو پرداخت‌های در انتظار
ریفاند (refund) فروشنده خیر درخواست بازپرداخت
دیسپیوت (dispute) خریدار خریدار و فروشنده خیر درخواست بازپرداخت در صورتی که محصول به خریدار ارسال نشده باید یا محصول اشتباه ارسال شده باشد
ادعا (claim) خریدار یا فروشنده پی پال خیر در صورتی که اختلاف از طریق دیسپیوت حل نشود

منبع: PAYPAL

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید