درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
سقف پرداخت درگاه اینترنتی چقدر است؟

سقف درگاه پرداخت اینترنتی در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۳/۰۷/۲۴

شیوه‌های مختلفی برای انتقال وجه از طریق ابزارهای پرداخت و مالی وجود دارند که همه آن‌ها سقف تراکنش بانکی دارند. این سقف معمولاً توسط نظام بانکی و خود بانک‌ها یا شرکت‌های پرداختی، مانند آپ با هدف کنترل ریسک‌های امنیتی و مالی تعیین می‌شود. در این مقاله به محدودیت سقف درگاه پرداخت اینترنتی و دیگر شیوه‌های آن مانند سقف خرید با رمز پویا و غیره می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

چرا پرداخت از درگاه‌های اینترنتی سقف دارد؟

شاید بسیاری از مردم از این امر گله کنند که چرا سقف درگاه پرداخت اینترنتی خصوصاً از طریق برنامه‌های پرداختی یا کارت به کارت تا این حد پایین است. مستأجری را تصور کنید که ماهانه نیاز به واریز مبالغ بالاتر از ۱۰ میلیون تومان اجاره به صاحب‌خانه خود دارد. این فرد چگونه و از چه روش‌هایی می‌تواند این مبلغ را واریز کند که به مشکل نخورد؟ 

در ادامه مفصل به این مطلب می‌پردازیم. اما پیش از آن لازم است بدانید که بانک مرکزی جهت جلوگیری از مسائلی چون پول‌شویی و دیگر مسائل امنیتی مانند کلاهبرداری‌های مالی، مقرراتی را برای تعیین حداکثر میزان پرداخت روزانه و ماهانه وضع می‌کند. 

خود بانک‌ها هم بر اساس سیاست‌های داخلی خود محدودیت‌هایی را برای پرداخت آنلاین بر اساس میزان اعتبار و سابقه مالی مشتری وضع می‌کنند. ریسک و امنیت هم دیگر فاکتوری است که در تعیین این محدودیت نقش مهمی دارد. 

این قانون‌گذاری تأثیرات بسیار مثبتی را داشته و می‌تواند جلوی تخلفات مالی که افراد سودجو سعی در انجام آن دارند را بگیرد. همچنین امکان خروج سرمایه از کشور کمتر می‌شود. به دلیل آن که خریدهای ملک در کشورهای ترکیه، ارمنستان و کانادا همگی از طریق کارت کشیدن انجام می‌گرفت. 

لازم به ذکر است که برخی کارت‌های بانکی سقف مالی بالاتری نسبت به دیگر کارت‌ها دارند. به‌همین خاطر برخی شرکت‌های PSP و اپلیکیشن‌های پرداخت محدودیت بیشتری نسبت به دیگر روش‌‌ها دارند. 

سقف مبلغ خرید از درگاه اینترنتی چقدر است؟

در بخشنامه جدیدی که در اردیبهشت‌ماه جاری به شبکه بانکی ابلاغ شد، سقف خرید اینترنتی ۱۴۰۳ از هر کارت بانکی و تمام کارت‌های متعلق به مشتری به سقف ۲۰۰ میلیون تومان در روز رسید. 

همچنین سقف برداشت از حساب‌های بانکی به‌صورت غیرحضوری ۲۰۰ میلیون تومان به‌صورت روزانه و یک میلیارد تومان به‌صورت ماهانه مجاز شد. به‌این‌ترتیب بانک مرکزی در بخشنامه شماره ۲۲۸۴۸ /۰۳ مورخ ۴ /۰۲ /۱۴۰۳ موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

«آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت غیرحضوری، از کلیه حساب‌های سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به‌صورت روزانه و ده میلیارد ریال به‌صورت ماهانه افزایش می‌یابد.

همچنین حداکثر تراکنش خرید از هر کارت پرداخت و کلیه کارت‌های پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش می‌یابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.»

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از پی‌پینگ

سقف مبلغ خرید از درگاه اینترنتی با رمز پویا

اگر خواهان خرید اینترنتی با رمز پویا هستید، باید بدانید که حداکثر سقف تراکنش باتوجه‌به روش انتخابی با هم فرق دارد. برای استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی با رمز پویا دو روش زیر وجود دارد:

  • دریافت رمز دوم پویا: شما با استفاده از رمز پویا می‌توانید تا سقف ۵۰ میلیون تومان خرید یا به دیگران منتقل کنید. البته این مبلغ باتوجه‌به سیاست‌های هر بانک متفاوت است. 

معمولاً به افرادی که روزانه نیاز به خرید یا جابه‌جایی مبالغ بالاتر از ۱۰ میلیون تومان دارند توصیه می‌شود که از دستگاه رمز ساز یا همان توکن استفاده کنند.

  • استفاده از توکن: با استفاده از دستگاه رمز ساز یا توکن، کاربران می‌توانند از توکن برای جابه‌جایی پول یا تراکنش‌های اینترنتی استفاده کنند. میزان سقف انتقال وجه توکن‌ها گاهی اوقات تا ۳۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. 

این امر بستگی به سیاست‌های بانک و نوع حساب فعال کاربر دارد. بانک‌های ملی، صادرات، کشاورزی و غیره در ایران به مشتریان توکن ارائه می‌دهند. 

لازم به ذکر است که برای مبالغ بالاتر مشتری می‌تواند به‌صورت حضوری به بانک مراجعه کرده و سقف پرداخت درگاه‌های اینترنتی را تا ۵۰۰ میلیون تومان هم افزایش دهد. این افزایش سقف تنها از طریق حضوری توسط بانک و دستگاه رمز ساز اعمال می‌شود و با کمک آن مشتریان بانکی امکان انجام تراکنش‌های بزرگ‌تر را دارند. 

سقف تراکنش‌های بانکی با دیگر ابزارهای پرداخت چقدر است؟

باتوجه‌به نوع ابزار پرداختی که برای جابه‌جایی پول یا تراکنش‌های مالی و خرید استفاده می‌کنید، از سقف‌های پرداخت مختلفی بهره می‌گیرید. برای مثال سقف پرداخت از طریق درگاه اینترنتی با سقف خرید از کارت‌خوان متفاوت است. در ادامه سقف پرداخت در حالت‌های مختلف را مفصل شرح داده‌ایم. 

دستگاه کارتخوان یا همان پایانه فروش (point of sale)

سقف خرید از دستگاه‌های پوز روزانه چقدر است؟

رواج دستگاه‌های کارتخوان میان فروشندگان و مردم آن‌قدر زیاد است که در حال حاضر حتی بسیاری از فروشندگان مترو یا دست‌فروشان هم کارت‌خوان دارند! اما باید بدانید که دستگاه‌های کارت‌خوان هم دارای محدودیت‌های تراکنشی هستند. سقف خرید روزانه از طریق دستگاه‌های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

سقف کارت کشیدن در دستگاه پوز در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هر کارت تعیین شد. به این معنا که شما در طول یک روز می‌توانید حداکثر ۵۰ میلیون تومان از حساب خود توسط دستگاه پوز برداشت کنید. 

دستگاه کارت‌خوان مبالغ بیشتر از این مقدار را از یک کارت مشتری قبول نخواهد کرد. درصورتی‌که خواهان ۲۰۰ میلیون کارت کشیدن از دستگاه کارت‌خوان هستید، باید این کار از طریق ۴ کارت بانکی انجام دهید. 

البته بهتر است برای تراکنش‌های بالاتر از سقف، به شعبه بانک مراجعه کنید و از روش‌های مطمئن مثل ساتنا یا پایا برای انتقال پول‌های کلان استفاده کنیم. در ادامه در خصوص این روش‌ها بیشتر می‌خوانید. 

محدودیت و سقف انتقال وجه با ساتنا

با استفاده از ساتنا، می‌توان مبالغ بالا را به‌سرعت و بدون هیچ‌گونه محدودیتی جابه‌جا کرد. ساتنا یکی از روش‌های انتقال وجوه کلان در شبکه بانکی کشور است که خود دارای سقف مشخصی است. 

در سال ۱۴۰۳ سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق حواله ساتنا به‌صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به‌صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

نکته: سامانه ساتنا برای مبالغ بالاتر از ۵۰ میلیون تومان است و سقف انتقال وجه ندارد و با کمک آن می‌توانید مبالغ بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان تا ۳ میلیارد را هم با ارائه اسناد و دلیل انجام معامله انتقال دهید. 

بانک مرکزی به دلیل مقابله با پول‌شویی و فساد مالی و رسیدن به آرامش اقتصادی این قوانین را وضع کرده است. در واقع با وجود عدم محدودیت سقف انتقال وجه در سامانه ساتنا از طریق شعبه، به‌دلیل قوانین مبارزه با پول‌شویی ابلاغی توسط بانک مرکزی، مشتریان موظف به ارائه دلیل برای جابه‌جایی مبالغ بالا هستند.

حواله پایا

سقف حواله پایا و ساتنا چقدر است؟

سامانه پایا (حواله پایا) یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جابه‌جایی پول است که محدودیت انتقال وجه روش کارت به کارت را ندارد. برای انتقال وجه پایا تنها داشتن شماره شبا کافی است. 

برای انتقال وجه با پایا هم همانند ساتنا، می‌توانید ۲۰۰ میلیون تومان به‌صورت غیرحضوری انتقال دهید. درصورتی‌که قصد انتقال مبلغ بالاتر را دارید، این کار به‌صورت حضوری در شعب بانکی انجام دهید و مبلغ را تا ۴۰۰ میلیون تومان بالا ببرید. 

فقط باید توجه داشته باشید که این مبالغ به‌صورت آنی به حساب مقصد واریز نمی‌شوند و تأخیر دارند. برای انتقال وجه به‌صورت فوری و با کمک سامانه پرداخت لحظه‌ای پل که از طریق شماره شبا انجام می‌شود، لطفا این مطلب را بخوانید. 

حداکثر و حداقل انتقال وجه کارت به کارت

بر اساس اعلام بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزارهای پرداخت به ۵ میلیون تومان می‌رسد.

لازم به ذکر است که نوع دیگری از انتقال در شعبه بانک وجود دارد که با دستگاه‌های کارت‌خوان خود بانک انجام می‌گیرد و سقف انتقال آن ۱۵ میلیون تومان است. برای استفاده از دستگاه کارت‌خوان پایانه شعب برای انتقال و جابه‌جایی پول به شیوه کارت به کارت می‌بایست به قوانین زیر توجه کنید:

  •  عابربانک مبدأ متعلق به خودتان و همان بانک مبدأ باشد.
  • چنانچه عابربانک مبدأ متعلق به آن بانک نیست، کارت مبدأ و مقصد باید به نام خودتان باشد. 

سقف انتقال وجه به‌صورت اینترنتی

اپلیکیشن‌های بانکی و برنامه‌های پرداخت که از شبکه شتاب برای واریز و برداشت پول استفاده می‌کنند، یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای انتقال پول هستند. سقف انتقال وجه به‌صورت اینترنتی و از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی چون آپ، ۷۸۰، سکه و غیره به ۵ میلیون تومان در روز می‌رسد. 

برای افزایش سقف درگاه پرداخت اینترنتی از این طریق می‌توانید از نرم افزارهای خود بانک، مانند موبایل بانک یا اینترنت بانک استفاده کنید و این رقم را به ۱۰ میلیون تومان در روز برسانید. 

«فراموش نکنید که سقف درگاه پرداخت اینترنتی برای خرید آنلاین روزانه ۲۰۰ میلیون تومان است و رقم گفته شده در بالا رقم انتقال وجه است.»

دستگاه خودپرداز

با استفاده از ATM یا دستگاه‌های خودپرداز می‌توانید تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان را به‌صورت روزانه به حساب دیگری واریز کنید. گفتنی است حداکثر برداشت وجه نقد در خودپردازها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است. 

بانک مرکزی حداکثر مبلغ قابل‌دریافت به‌صورت نقدی را به‌دلیل ایجاد امنیت و جلوگیری از سرقت ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است تا تمایل افراد به استفاده از کارت بانکی و شبکه پرداخت الکترونیک برای خرید یا انتقال وجه بیشتر شود. 

کلام پایانی 

در یک نگاه سقف خرید با روش‌های مختلف به این شکل است:

ابزار پرداختمبلغ قابل پرداخت 
درگاه پرداخت اینترنتیاز کلیه حساب‌های فرد تا ۲۰۰ میلیون تومان در روز
خرید اینترنتی با استفاده از توکنتا ۳۰۰ میلیون تومان در روز
خرید از دستگاه پوزاز کلیه حساب‌های فرد تا ۲۰۰ میلیون تومان در روز
ساتنا (غیر حضوری)تا ۲۰۰ میلیون تومان در روز
ساتنا (حضوری)تا ۴۰۰ میلیون تومان در روز
پایا (غیر حضوری)تا ۲۰۰ میلیون تومان در روز
پایا (حضوری)تا ۴۰۰ میلیون تومان در روز
کارت به کارتتا ۱۰ میلیون تومان در روز

در این مطلب به‌طور مفصل به شرح موضوع سقف درگاه پرداخت اینترنتی و دیگر روش‌های انتقال وجه پرداختیم. هر کدام از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خود هستند و شما باتوجه‌به مبلغی که خواهان انتقال آن هستید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

مثلاً اگر قصد خرید یا انتقال وجه با مبالغ کمتر از ۵ میلیون را دارید می‌توانید روی روش‌هایی چون رمز پویا و کارت به کارت حساب کنید. اما برای مبالغ کلان مانند ۵۰ میلیون تومان به سراغ روش‌هایی چون ساتنا و پایا بروید. شما تاکنون تجربه خرید یا انتقال وجه با کدام روش را داشته‌اید؟ نظر خود را دراین‌خصوص با ما در میان بگذارید. 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید