درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
پرداخت ساز چیه؟

پرداخت ساز چیست؟ چه خدماتی ارائه می‌کند و چه تفاوت‌هایی با پرداخت‌یار دارد؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۲/۱۰/۲۴

وقتی صحبت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و انتقال وجه می‌شود، بسیاری از افراد مفهوم «پرداخت ساز» و «پرداخت‌یار» را چالش‌برانگیز می‌دانند. برخی فکر می‌کنند این دو مفهوم یکی هستند؛ ولی معانی و خدمات آن‌ها تفاوت‌های زیادی دارد.


پرداخت ساز چیست؟

پرداخت ساز یک شرکت یا شخص حقوقی است که یک اپلیکیشن پرداخت راه‌اندازی می‌کند تا فرایند کارت به کارت غیرحضوری را آسان کند. این سامانه، مطابق با اساسنامه و الزامات بانک مرکزی و زیر نظر سامانه شاپرک، فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن، تسهیل تراکنش‌های کارت به کارت میان بانک‌هاست. یعنی هر کسی که کارت دارد، می‌تواند اپلیکیش پرداختساز را نصب کرده و فرایند کارت به کارت را انجام دهد.

آسان پرداخت (آپ) یکی از شناخته‌شده‌ترین پرداخت سازها است که خدمات مالی باکیفیتی را به کاربران ارائه می‌دهد.


پرداختیار چیست؟

پرداختیار شرکتی است که خدمات مالی را بر پایه‌ی درگاه پرداخت ارائه می‌کند. یعنی پرداختیارها اجازه ارائه اپلیکیشن کارت به کارت ندارند و فقط می‌توانند درگاه پرداخت (و خدماتی که وابسته به آن هستند) را ارائه دهد.

مفهوم پرداختیار را مفصل در مطلب «پرداخت یار چیست؟ همه‌چیز درباره شرکت‌های پرداخت یاری و فعالیت آن‌ها» بررسی کردیم. جهت اطلاعات کامل‌تر می‌توانید این مطلب را بخوانید.


تفاوت پرداخت ساز و پرداخت‌یار

از جمله تفاوت‌های بین پرداخت ساز و پرداخت‌یار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فرق پرداخت ساز و پرداخت یار

بیایید تفاوت‌ها را بیشتر بررسی کنیم.


۱. محدوده تراکنش

  • پرداخت ساز: برای انجام تراکنش‌های ریز و درشت کارت‌به‌کارت استفاده می‌شود.
  • پرداخت‌یار: با ارائه درگاه پرداخت، امکان نقل‌وانتقال کاربران آنلاین به یک حساب مقصد (به نام پذیرنده) را تا سقف 100 میلیون تومان فراهم می‌کند. و به سازماندهی اطلاعات تراکنش‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟


۲. امنیت

پرداخت ساز و پرداخت‌یار تحت نظارت دقیق شاپرک و بانک مرکزی هستند و مطابق با اصول امنیتی بالا فعالیت می‌کنند. اما به طور کلی نظارت شاپرک روی پرداختیارها بیشتر است. پرداختیارها خیلی راحت می‌توانند کلاهبردارها و وب‌سایت‌های قمار و شرط‌بندی را شناسایی کرده و درگاه پرداخت آن‌ها را مسدود کنند تا افراد کمتری در دام آن‌ها گرفتار شوند. این امکان در پرداخت‌سازها وجود ندارد.


۳. کارمزد تراکنش

 کارمزد درگاه پرداخت و کارت به کارت متغیر است؛ اما به طور کلی کارمزد سرویس‌های پرداخت‌یاری به مراتب کمتر از کارمزد تراکنش سرویس‌های پرداخت ساز است.


۴. کد پذیرندگی

به شخصی که درگاه پرداخت یا دستگاه پوز دریافت می‌کند، پذیرنده می‌گویند. در پرداخت‌سازها کد پذیرنده وجود ندارد ولی پرداخت‌یارها به هر کاربرشان یک کد پذیرندگی اختصاصی می‌دهند. پرداخت‌یارها برای صدور کد پذیرندگی، اطلاعات کامل شخص صاحب درگاه را دریافت می‌کنند و به همین دلیل تراکنش از طریق درگاه پرداخت را بهتر می‌شود پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: کد پذیرنده چیست؟


5. سرعت تراکنش

 سرویس‌های پرداخت ساز و پرداخت‌یار تقریبا ساز‌وکار یکسانی دارند و می‌شود گفت سرعتشان هم تقریبا برابر است. البته احتمال وقوع خطا و قطعی در هر دو وجود دارد.


6. نظارت بانک مرکزی

  • پرداخت‌یار: مستقیماً زیر نظر بانک مرکزی بوده و مجوز فعالیت خود را از آن دریافت می‌کند.
  • پرداخت ساز: برای انتقال وجه بین دو بانک، باید دست‌کم با یکی از آن دو بانک قرارداد عقد کند.


7. الزامات

پرداخت سازها برای در اختیار گذاشتن خدمات خود به مشتریان از اپلیکیشن موبایلی استفاده می‌کنند، در حالی‌که درگاه‌های پرداخت نیازی به اپلیکیشن ندارند و تراکنش‌هایی که از طریق درگاه پرداخت می‌شود را مدیریت می‌کنند. درگاه پرداخت را هم می‌شود از طریق وب‌سایت و لینک اینترنتی استفاده کرد و هم در بستر اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ و دیجی‌کالا


چرا به پرداخت ساز نیاز داریم؟

راهکارهای قدیمی و سنتی جابه‌جایی پول مثل مراجعه حضوری به بانک‌ها یا خودپردازها زمان زیادی از ما می‌گیرند و با چالش‌های سبک زندگی پرشتاب امروزی سازگاری ندارند.

 با ظهور تلفن‌های هوشمند و توسعه استفاده از اینترنت، خدمات مبتنی بر وب و اینترنت افزایش‌ پیادا کرد و بانک‌ها هم از این فرصت برای توسعه روش‌های بهتر استفاده کردند. در اصل پرداخت‌سازها به بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های کاغذ کمک کرده‌اند.


کلام پایانی

شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه پرداخت‌های مالی مبتنی بر اینترنت فعالیت می‌کنند و پرداخت ساز هم یکی از آن‌ها است. پرداخت سازهایی مانند آپ، نقش اساسی در فرایند نقل‌وانتقال وجوه و مدیریت مسائل امنیتی مرتبط با تراکنش‌ها ایفا می‌کنند. شرکت پرداخت ساز به‌عنوان یک ارائه‌دهنده اپلیکیشن موبایلی پرداخت، امکان انتقال وجه آنلاین از طریق کارت به کارت را برای کاربران ارائه می‌دهد.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید