درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
سامانه پل (سامانه پرداخت لحظه‌ای پل )

سامانه پرداخت لحظه‌ای پل چیست؟ آشنایی با شرایط انتقال وجه پل

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم بانکی ۱۴۰۲/۰۹/۲۲

پیش از این اگر کسی می‌خواست مبلغی کمتر از ۱۵ میلیون تومان را از یک حساب به حساب دیگری منتقل کند، به غیر از پایا و کارت به کارت راه حل دیگری نداشت. در این صورت یا مجبور می‌شد به دلیل سقف محدود فرایند کارت به کارت، از دو کارت مختلف مبلغ را واریز کند؛ یا مجبور می‌شد حدود 4 ساعتی صبر کند تا مبلغ در سیکل پایا به حساب واریز شود. اما بانک مرکزی با ایجاد سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) مشکلات و محدودیت‌های انتقال وجه را رفع کرده است.


سامانه پل چیست؟

سامانه پل یکی از جدیدترین سامانه‌های انتقال وجه در کشور است که امکان انتقال وجه لحظه‌ای و بین‌بانکی را با کمک شماره شبا ارائه می‌دهد و امنیت بالاتری نسبت به کارت به کارت دارد. این سامانه به صورت شبانه‌روزی فعال است و در هر ساعتی می‌توانید از سامانه پرداخت لحظه‌ای پل برای انتقال وجه استفاده کنید.


سقف انتقال وجه در سامانه پل چقدر است؟

در حال حاضر سقف انتقال وجه در سامانه پل 15 میلیون تومان است. برای وجوه بالاتر باید از روش‌هایی مانند ساتنا و پایا استفاده کنید.


کارمزد انتقال وجه در سامانه پل چقدر است؟

کارمزد انتقال وجه در پل 0.02٪ مبلغ است. باید توجه داشته باشید که حداقل کارمزد انتقال در سامانه پل ۵۰۰ تومان است. یعنی اگرکارمزد یک تراکنش 200 تومن شود، 500 تومن کارمزد از آن کسر می‌شود.


نحوه انتقال وجه در سامانه پل

1. مراجعه حضوری به بانک

در این روش، به شعبه بانک خود مراجعه کرده و فرم واریز سامانه پرداخت لحظه‌ای پل را تکمیل می‌کنید. سپس مسئول باجه بانک با شماره شبای پرداخت‌کننده و شماره‌حساب دریافت‌کننده، عملیات انتقال وجه پل را برای شما انجام می‌دهد. این روش مناسب افرادی است که به شعبه بانک دسترسی دارند و ترجیح می‌دهند از خدمات حضوری استفاده کنند.

2. انتقال وجه از طریق موبایل بانک

این روش به شما امکان انتقال وجه با استفاده از تلفن همراه را می‌دهد و به‌صورت آنی انجام می‌شود. با نصب اپلیکیشن بانک روی تلفن همراه هوشمند، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز پرداخت‌های خود را تا سقف تعیین‌شده انجام دهید. 

3. انتقال وجه از طریق اینترنت بانک

اگر به گوشی تلفن هوشمند دسترسی ندارید یا به هر دلیلی نمی‌خواهید اپلیکیشن بانک را روی گوشی همراه خود نصب کنید، می‌توانید از طریق سایت بانک یا همان اینترنت بانک، وجوه خود را منتقل کنید. این روش نیز محدودیت زمانی ندارد و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌توانید این عملیات را انجام دهید.


تفاوت انتقال وجه پل با کارت به کارت

سامانه پل با کارت‌ به کارت تفاوت‌های زیر را در انتقال وجه دارد:

  • سقف کارت به کارت حداکثر ۱۰ میلیون تومان است، اما در پل می‌توانید تا ۱۵ میلیون به حساب مقصد واریز کنید. 
  • مشکلاتی چون تراکنش ناموفق در پل وجود ندارد و جابه‌جایی وجه در سامانه پل قطعی است؛ اما در روش کارت به کارت ممکن است پول منتقل شود و از حساب کسر شود؛ اما به دلیل ناموفق بودن تراکنش دوباره به حساب برگردد.
  • کارمزد انتقال وجه سامانه پل خیلی پایین‌تر از روش کارت به کارت است.
  • در روش کارت به کارت شما به شماره کارت طرف مقابل نیاز دارید، درصورتی‌که انتقال وجه پل با استفاده از شماره شبا انجام می‌شود که امنیت بیشتری دارد.


تفاوت انتقال وجه پل با حواله پایا و ساتنا

سامانه پل در مقایسه با سامانه‌های دیگر مانند سامانه پایا و ساتنا دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. البته نمی‌شود سامانه پل را با سامانه ساتنا مقایسه کرد. چون سامانه ساتنا برای مبالغ بالای 50 میلیون تومان ایجاد شده است. اما بیایید تفاوت‌های پل و پایا را بررسی کنیم:

 سامانه پلسامانه پایا
نحوه انتقال وجهبا شماره شبابا شماره شبا
سقف انتقال وجه۱۵ میلیون تومان100 میلیون تومان
کارمزد٪۰.۰۲ از مبلغ (حداقل 500 تومان)٪۰.۰۱ از مبلغ  (تا سقف 2500 تومان)
زمان انتقال وجهآنی و لحظه‌ای4 بار در روز

انتخاب بین سامانه پل و پایا بر عهده‌ی شما است. مثلاً اگر برایتان مهم است که کارمزد کمتری بپردازید، بهتر است از حواله پایا استفاده کنید. یا اگر برایتان مهم است که پول به صورت آنی به حساب مقصد واریز شود، سامانه پل گزینه‌ی مناسب شما است.


کلام پایانی

سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) برای پرداخت‌هایی با مبلغ کم (تا سقف 15 میلیون تومان) ایجاد شده است. در این روش می‌توانید مبالغ را به صورت آنی به شماره شبای مقصد واریز کنید. روش کارت به کارت و حواله پایا، دو روشی هستند که با انتقال وجه پل شباهت‌هایی دارند. سامانه پل سقف محدود واریز به روش کارت به کارت را رفع می‌کند و در مقایسه با حواله پایا، به صورت آنی انجام می‌شود و تاخیری در واریز ندارد.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید