درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
برندسازی / branding

چگونه برندسازی کنیم؟ | ۷ روش موثر برندسازی و ایجاد آگاهی از برند

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

در دنیای مارکتینگ، واژه برند بسیار پراستفاده است؛ البته شاید مفهوم واقعی برند برای شما روشن نباشد. به واقع برند چیست و چگونه برندسازی کنیم؟ شاید به گوشتان خورده باشد که برندینگ، فرایند هزینه‌بری است. آیا این گزاره واقعا درست است؟ شاید نه زیاد! راه‌های خلاقانه‌ی زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها و بدون صرف هزینه‌های گزاف، می‌توان برندینگ انجام داد. برندسازی بخش مهمی از فرایند توسعه کسب‌وکار است. برندسازی در حقیقت پایه و اساسی برای اختصاص یک لحن، هویت و ارزش یکتا به کسب‌وکار است. خوشبختانه با استفاده از ابزارها و متدهای جدید ایجاد آگاهی از برند، این کار دیگر هزینه‌های خیلی گزاف به بار نمی‌آورد. در ادامه و در این مقاله از درگاه پرداخت پی‌پینگ، 7 روش موثر برای ایجاد آگاهی از برند بدون صرف هزینه‌های زیاد را با هم مرور می‌کنیم.


روش‌های برندسازی بدون صرف هزینه‌های گزاف

برای توسعه آگاهی از برند، نیازی نیست که یک منبع لایتناهی پول در اختیار داشته باشید! روش‌های که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، عمدتا با هزینه‌های پایین قابل انجام هستند. مهم‌ترین عامل در برندسازی آن است که مشتریان را در کلیدی‌ترین نقطه تمرکز خود قرار دهید و سعی کنید به روشی مناسب، ماموریت کسب‌وکار را به مخاطب القا نمایید.


1- پرسونایی برای شناسایی جامعه هدف برندسازی خود بسازید

احتمالا شنیده‌اید که شناخت درست از مخاطب، کلید انتقال پیامی مناسب به اوست. چگونه می‌توانیم مخاطب خود را به خوبی بشناسیم؟ یک راه عالی برای کسب شناخت درست و کامل از مخاطب، ساخت پرسونا می‌باشد. پرسونا در واقع نماینده‌ای است که ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری جامعه هدف شما را نشان می‌دهد.

نیازها، اهداف و رفتار مشتریان بالقوه به شما نشان می‌دهد که چگونه برند خود را توسعه دهید. شما باید بتوانید با استفاده از پرسونا تشخیص دهید که مخاطب شما از چه مدیایی استفاده می‌کند، چه چیزی وی را تحریک به خرید می‌کند و به طور کلی زیست آنلاین آن‌ها چگونه است.


2- برای برند خود، یک هویت و لحن، خلق کنید

وقتی که جامعه هدف خود را به طور دقیق بشناسید، فرایند برندسازی شما کم کم شروع به شکل گرفتن می‌کند. باید بتوانید یک هویت برندی یکتا ایجاد کنید که از طریق آن لحن صحبت شما با مخاطبین در مدیوم‌های مختلف مشخص می‌گردد. ساخت هویت و لحن برند، مانند ساخت پرسوناست؛ اما به جای آن که سوالاتی در مورد جامعه هدف خود بپرسید، سوالاتی از هویت و چیستی برند خود می‌پرسید. ارزش‌های شرکت شما چیست؟ می‌خواهید افراد چگونه در مورد شما صحبت کنند؟

وقتی به سوالات بالا پاسخ دادید، وقت آن فرا رسیده تا از طریق ساخت محتواهای گوناگون، خود را به درستی معرفی کنید. ایمیل، پست وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهایی که ماموریت و اهداف شما را نشان می‌دهند، همگی از مصادیق محتواهایی هستند که باید خلق کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید خود را به عنوان برندی همیشه در دسترس و با پشتیبانی قوی معرفی کنید، باید در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی با مضمون برقراری ارتباط با مشتریان قرار دهید و به کامنت‌های مخاطبین، به طور مفصل و با حوصله جواب دهید.


3- در شبکه‌های اجتماعی به صورت مداوم حضور داشته باشید

تا این جا مخاطبان را به درستی شناخته‌ایم و می‌دانیم باید چگونه محتوایی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا تصویر درستی از برند ما در ذهن‌شان شکل بگیرد؛ اما این محتوا را چگونه باید به مخاطب برسانیم؟ اگر شناخت خوبی از مخاطبین خود به دست آورده باشید، می‌دانید که رفتار آنلاین آن‌ها چگونه است؛ به عنوان مثال در کدام شبکه‌های اجتماعی در چه سایت‌هایی بیش‌تر حضور دارند. البته نیازی نیست که الزاما همه‌ی مسیر را خودتان طی کنید؛ به رقبا نگاهی بیندازید و ببینید در چه شبکه‌هایی حضور فعال دارند.

با کمی بررسی می‌توانید متوجه شوید مخاطبین شما بیش‌تر در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و بر آن شبکه تمرکز زیادی خواهید داشت؛ اما سایر شبکه‌های را نادیده نگیرید؛ حضور در شبکه‌های اجتماعی متنوع، مشتریان بالقوه‌ی بیش‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد.


4- یک وبلاگ برای سایت خود ایجاد کنید

هر چقدر از اهمیت داشتن بلاگ صحبت کنیم، کم گفته‌ایم! محتوای موجود در بخش بلاگ سایت شما، قسمت مهمی از فعالیت‌های بازاریابی inbound شما را شکل می‌دهد. با تولید محتوای ارزشمندی که مورد استفاده جامعه هدف شماست، می‌توانید لیدهای ارزشمندی خلق کنید که احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری، بسیار بالاست. محتوایی که برای بلاگ خود می‌سازید، می‌تواند به عنوان فید شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده شود.


5- خدمات مشتریان را به عنوان اولویتی مهم مد نظر داشته باشید

اگر سرویس فوق‌العاده‌ای به مشتریان فعلی خود ارائه کنید، آن‌ها بدون شک، مبلغ برند شما خواهند بود؛ در واقع از طریق بازاریابی دهان به دهان آن‌ها، هزینه‌های مارکتینگ شما به شدت کاهش می‌یابد. به عنوان مثال در خریدهای آنلاین، یکی از مواردی که به شدت مورد توجه خریداران است، بخش نظرات است. اگر در این بخش، صحبت از خدمات پس از فروش و پشتیبانی عالی باشد، بازدیدکنندگان به شدت ترغیب به خرید می‌شوند.


6- قدرت کوبرندینگ (co-branding)

در آغاز فرایند برندسازی، برند شما قدرت یک کمپانی بزرگ را ندارد و مخاطبین کم‌تری با شما آشنایی دارند. برای جبران این ضعف، می‌توانید با برندهای بزرگ همکاری (کوبرندینگ) کنید و خود را در معرض مخاطبین آن‌ها قرار دهید. نکته مهم آن که در انتخاب برند همکار، بسیار دقت کنید؛ نکات زیر، اصلی‌ترین موارد برای انتخاب برند همکار است:

  • آیا مشتریان همکار شما، به برند شما علاقه‌مند خواهند شد؟ آیا دستیابی به این مخاطبان، بدون همکاری امکان‌پذیر نیست؟
  • آیا مخاطبین به این همکاری اعتماد می‌کنند؟ به زبان دیگر، چقدر به این موضوع اهمیت می‌دهند؟
  • آیا چیزی برای ارائه به همکار خود دارید که برای او سود داشته باشد؟


7- برای برندسازی وبینار برگزار کنید

در شرکت شما، به طور قطع افرادی با تخصص‌های گوناگون وجود دارند؛ به عنوان مثال ممکن است کسی تخصص ایمیل مارکتینگ داشته باشد؛ یا یکی از افراد تیم شما، به فریمورک برنامه‌نویسی خاصی مسلط باشد. یکی از راه‌های بسیار خوب برای توسعه آگاهی از برند و جمع‌آوری لیدهای بیش‌تر، برگزاری وبینارهایی توسط این افراد است.

قبل از وبینارها می‌توانید آزمایش‌های گوناگونی انجام دهید و یافته‌های جدید خود را در اختیار شرکت‌کنندگان وبینار قرار دهید.


جمع‌بندی

از برندسازی برای شرکت خود لذت ببرید! برندسازی فرایندی نیازمند خلاقیت و صبر است. شما نیاز دارید تا سعی و خطاهای زیادی انجام دهید؛ موفق باشید!

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید