درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
ساتوشی چیست و چه ارتباطی با ارز دیجیتال بیت کوین دارد؟

ساتوشی چیست؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۸/۰۲

اگر در بازار ارز های دیجیتال فعالیت داشته باشید حتما تاکنون نام ساتوشی (Satoshi) به گوشتان خورده است. بیایید بیشتر با این مفهوم آشنا شویم.


توجه: پی‌پینگ هیچ خدماتی در حوزه ارز دیجیتال ارائه نمی‌کند. ما این مطالب را صرفا برای آشنایی هرچه‌بیشتر مخاطب‌هایمان با موضوعات برتر جهان می‌نویسیم.


تعریف ساتوشی

ساتوشی کوچکترین واحد شمارش در بلاک چین بیت کوین است. این نام از ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto)، خالق یا خالقان ناشناس بیت کوین گرفته شده است.

در ایران، ریال واحد کوچک تومان است. در آمریکا، سنت واحد کوچک‌تر از دلار است و در انگلیس هم پنی واحدی کوچک‌تر از یورو است. رابطه‌ی بیت‌کوین و ساتوشی هم دقیقا همینطور ایجاد شده است.

در 15 نوامبر 2010، ریباک (Rebuck) که یکی از اعضای انجمن اینترنتی بیت کوین تاک (BitcoinTalk) بود، پیشنهاد داد که واحدی کوچکتر و برابر 0.01 (یک صدم) برای بیت کوین در نظر گرفته شود و این نام را برای آن انتخاب کرد. اما آن روز پیشنهاد او مورد استقبال اعضای انجمن قرار نگرفت.

حدود 3 ماه بعد در فوریه 2011، ریباک دوباره پیشنهاد خود را در پستی با عنوان «تقسیم بندی بیشتری برای بیتکوین مورد نیاز است» عنوان کرد و این بار پیشنهاد او بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

8 روز بعد کاربری به نام کولباس (Kolbas) بیان کرد دیگر وقت آن رسیده است که واحدی کوچک تر برای بلاک چین بیت کوین در نظر بگیریم.

بعد از بحث و گفتگوهای طولانی همه با این نظر موافقت کردند که هر بیت کوین معادل 100 میلیون ساتوشی باشد. از آن روز این واحد در بلاک چین بیت کوین به رسمیت شناخته شد.

بنابراین، 1 بیت کوین معادل 100.000.000 (صد میلیون) ساتوشی است.


چرا به ساتوشی نیاز داریم؟

در سال 2011 این اسم در بلاک چین بیت کوین به رسمیت شناخته شد، اما در آن دوره افراد زیادی از آن استفاده نمی‌کردند؛ چون ارزش بیت‌کوین آنقدر پایین بود که نیازی به واحد شمارش کوچک‌تری وجود نداشت.

مثلا در سال 2010 اولین معامله بیت کوین در دنیای وقعی انجام شد. فردی به نام Laszlo Hanyecz برای خرید 2 عدد پیتزا به ارزش 25 دلار، 10 هزار بیت کوین پرداخت کرد که قیمت آن حدود 41 دلار بود. اگر می خواست این مقدار را با ساتوشی پرداخت کند به 1.000.000.000.000 (یک بیلیون) ساتوشی نیاز داشت.

در نتیجه در آن زمان از از این نام فقط برای تشویق مردم جهت خرید بیت کوین استفاده می کردند و حتی بعضی از سایت ها آن را به شکل رایگان در اختیار مردم قرار می دادند.

اما در حال حاضر با افزایش ارزش بیت کوین، استفاده از ساتوشی منطقی‌تر به نظر می‌ر‌سد. چون دیگر نمی‌شود از بیت‌کوین برای خرید های روزمره استفاده کرد.

با بالا رفتن ارزش بیت کوین مردم بیشتر و بیشتر به ساتوشی روی آوردند. استفاده از ساتوشی با نماد (SAT) یا (S) در مکالمه های افراد علاقمند به ارز های دیجیتال و بلاک چین بسیار متداول است. #StackingSat که هشتگ کمپین استفاده از از این واحد است، بین هشتگ های ترند توییتر قرار دارد. اما دلیل این محبوبیت چیست؟


فواید استفاده از ساتوشی

ساتوشی یک ارز رمزنگاری شده مستقل نیست و در واقع همان بیت کوین است اما در واحدی کوچکتر. پس افراد کم‌تجربه می‌توانند به جای خرید بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری هنگفت، ساتوشی بخرند و در عین حال از مزایای بیت‌کوین (مانند افزایش قیمت و رشد زیاد سرمایه) استفاده کنند. این موضوع ریسک از دست دادن سرمایه را کاهش می دهد.

ساتوشی برای قیمت‌گذاری و انجام معاملات روزمره هم استفاده می‌شود. مثلا برخی از فروشگاه‌های اینترنتی که محصولاتشان را در ازای ارزهای دیجیتال می‌فروشند، می‌توانند قیمت‌ها را بر اساس ساتوشی اعلام کنند. مثلا فرض کنید می خواهید هزینه قهوه 5 دلاری خود را با ارزهای دیجیتالی پرداخت کنید. برای این کار حدودا به 0.0001 (یک ده هزارم) بیتکوین یا 10هزار ساتوشی نیاز دارید. ممیزها و اعشار مردم را می‌ترساند پس منطقی است که استفاده از ساتوشی را به جای بیت کوین ترجیح دهند.


نماد ساتوشی چیست؟

ناکاماتو برای اولین بار در عرضه اولیه بیت کوین از نماد « ฿» برای آن استفاده کرد. این نماد بین علاقمندان ارز های دیجیتال با استقبال خوبی مواجه شد و استفاده از آن به سرعت رواج یافت.

اما با وجود بحث های فراوان هنوز هیچ نمادی برای ساتوشی انتخاب نشده است و فعلا برای نشان دادن آن از شکل اختصاری ساتوشی، یعنی (SAT) یا (S)، استفاده می شود.


هر ساتوشی چند بیت کوین است؟

همان طور که قبل تر هم گفتیم، یک ساتوشی 0.00000001 (صد میلیونیم) بیت کوین است؛ پس برای تبدیل کردن هر ساتوشی به بیت کوین کافیست آن را در 0.00000001 ضرب کنیم.

1BTC = 100.000.0000 SAT

 1SAT = 0.00000001 BTC

اگر می‌خواهید ساتوشی و بیت‌کوین را خیلی راحت‌تر به هم تبدیل کنید، از وب‌سایت‌های آنلاین «ماشین حساب بیت کوین» یا «ماشین حساب ساتوشی» استفاده کنید.

هر ساتوشی چند بیت کوین است


هر ساتوشی چند دلار است؟

به دلیل نوسانات ارز فیات (دلار) و قیمت بیت‌کوین بر اساس عرضه و تقاضای بازار، حساب کردن قیمت بیت کوین و ساتوشی بر اساس دلار هم متغیر است.


سایر واحد های بیت کوین

  • mBTC میلی بیت (Millibit): هر میلی بیت معادل 100.000 ساتوشی یا 0.001 (یک هزارم) بیت کوین است.
  • μBTC میکرو بیت (Microbit): هر میکرو بیت معادل 100 ساتوشی یا 0.000001 (یک میلیونیم) بیت کوین است.
  • mSAT میلی ساتوشی (Millisatoshi): هر میلی ساتوشی معادل 0.001 (یک هزارم) ساتوشی یا 0.00000000001 (یک صدم میلیاردیم) بیت کوین است. اما فعلا از این واحد تنها در شبکه لایتنینگ (Lightning Network) و فقط زمانی که کانال باز است استفاده می شود.


کلام پایانی

بیت کوین در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است. بالا رفتن قیمت بیت کوین باعث شده است این واحد بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

استفاده راحت از آن برای قیمت گذاری و معاملات نیز به این محبوبیت کمک می کند. اگر روزی بیت کوین به عنوان پول رایج جوامع و کشورها قرار بگیرد اهمیت این واحد از این هم بیشتر می شود. پس می‌توان گفت بهتر است که شناخت ساتوشی و یا حتی سرمایه گذاری روی آن را جزو اهداف خود قرار دهید.


مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


کرار

۰۱/۱۱/۰۱ ۱۹:۰۹

من حساب شرکت را به حساب کارت بانک انتقال کنم

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید