درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
شروع طراحی وب سایت حرفه ای در هشت گام + زبان های لازم برای یادگیری طراحی سایت

مراحل طراحی وب سایت حرفه ای

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

 

این روزها اهمیت وجود وب سایت ها در زندگی انسان ها بیش از هر زمانی روشن است. وب سایت های ایجاد شده روی سرورهای مختلف، بخش عظیمی از زندگی ما را در بر گرفتند. از دریافت اطلاعات و جستجو برای یافتن اطلاعات معتبر گرفته تا خرید وسایل شخصی به صورت اینترنتی و از طریق سایت های آنلاین. شاید شما نیز به عنوان یک کاربر اینترنت از خود پرسیده باشید که این وب سایت ها به چه روشی ساخته شده اند و مهارت های لازم برای طراحی آن ها به صورت حرفه ای چیست؟

در این مطلب قصد داریم تمام جزئیات مربوط به طراحی وب سایت حرفه ای و مراحل مختلف آن را برای شما شرح دهیم، پس ما را تا پایان همراهی کنید.

وب سایت چیست؟

وب سایت به صفحه یا صفحاتی گفته می ‌شود که حاوی مجموعه اطلاعاتی از جمله متن، صوت، تصویر و ویدیو است که روی یک سرور مشخص قرار می ‌گیرند و راه دستیابی به آن ‌ها از طریق استفاده از اینترنت خواهد بود.
هر یک از این صفحات یک آدرس اینترنتی ویژه دارند که آن‌ها را از سایر صفحه ها جدا می کند.

سایت ها به وسیله کدهای مخصوصی طراحی می شوند که به آن ها زبان طراحی وب سایت یا برنامه نویسی می گویند. البته بهتر است بدانید که طراحی سایت با برنامه نویسی وب سایت تفاوت دارد و طراحی جزوی از برنامه نویسی به شمار می آید.

طراح وب سایت ساختار و ظاهر سایت را مطابق با نیاز کاربر تغییر می دهد و کار او با محتوایی است که کاربر خواهد دید، اما برنامه نویس پشتیبانی سایت و سامان دهی بخش های فنی آن را راجع به نحوه کارکرد سایت برعهده دارد و داده ها را آنالیز یا ذخیره می کند.

زبان های لازم برای یادگیری طراحی وب سایت به صورت حرفه ای

برای طراحی سایت باید با زبان های HTML، CSS و جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشید، اما انجام کارهای سمت سرور و به عبارت دیگر برنامه نویسی سایت، نیازمند آشنایی با یکی از زبان های زیر است:

  • PHP
  • Python
  • JAVA
  • Ruby
  • NET
  • C#

امروزه با وجود CMS های متنوعی که وجود دارند از جمله وردپرس یا جوملا، طراحی سایت با این CMS ها آسان تر شده است.
برای کسانی که با زبان های طراحی وب آشنا نیستند، ساختن سایت مورد نظر با این ابزارها بهترین گزینه از پیش شناخته می شود.

انواع وب سایت

انواع وب سایت ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت هستند از:

  • وب سایت های استاتیکی که معمولا بسیار کم تغییر داده می ‌شوند و اطلاعات آن ها نهایتا یک الی دو مرتبه در سال ویرایش خواهد شد.
    سایت های استاتیکی با استفاده از زبان برنامه نویسی HTML و CSS طراحی می شوند و به دلیل وجود داشتن تعداد کدهای کم در آن ها، سرعت بهینه سازی و سئو آن‌ها نیز بالا است.
  • وب سایت های دینامیکی که قابلیت ویرایش دارند و طراحی آن ها معمولا با زبان های PHP یا سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس است. در این نوع وب سایت ها کدهای بیشتری استفاده می شوند به همین خاطر در مقایسه با وب سایت های استاتیکی سرعت کمتری دارند.
  • وب سایت های نیمه دینامیک نوع دیگری از وب سایت ها هستند که معمولا با زبان XML نوشته می شوند و در طراحی آن ها از جذابیت های گرافیکی و بصری بالایی استفاده شده است.

مزایای یادگیری طراحی حرفه ای وب سایت

افزایش نقش وب سایت ها برای کاربردهای مختلف در زندگی امروز سبب شده است تا اهمیت و مزایای یادگیری طراحی سایت بیش از پیش مشخص شود. آشنایی با طراحی سایت می تواند مزایای فراوانی برای فرد به همراه داشته باشد که بعضی از مهم ترین آن ها را در زیر نام می‌بریم.

صرفه جویی در هزینه

شاید مهم ترین مزیت یادگیری طراحی سایت، برآوردن نیازهای شخصی و صرفه جویی در هزینه ها است. در دنیای مدرن معاصر بیشتر کارها به صورت اینترنتی انجام می شوند و یکی از بسترهای بسیار مهم برای انواع فعالیت اینترنتی ایجاد وب سایت است.

کسانی که با طراحی سایت آشنایی ندارند باید برای ایجاد سایت مورد نظر خود هزینه های بالایی به طراحان وب بپردازند که گاهی پرداخت این هزینه ها از توان مالی فرد خارج است. با یادگیری طراحی سایت می توانید کسب و کار خود را رونق ببخشید و هزینه ای بابت استخدام یک طراح پرداخت نکنید.

کسب درآمد از طراحی وب سایت به صورت حرفه ای

همان طور که در بالا اشاره کردیم امروزه بیشتر فعالیت ها به صورت اینترنتی انجام می شوند و به همین دلیل تقاضای افراد برای طراحی سایت بالا رفته است. شما می توانید از طریق یادگیری طراحی سایت کسب درآمد کنید و مبالغ بالایی به دست آورید.

بی نیازی به مدیر

یکی دیگر از مزایای یادگیری طراحی سایت برای کسانی که می خواهند از طریق آن به کسب درآمد برسند، بی نیاز بودن به مدیر یا رئیس است. به عبارت دیگر طراحان سایت می توانند به طور مستقل و بدون وابستگی به سازمان یا شرکت خاصی به درآمدزایی برسند.

کار کردن از راه دور

کار کردن در محیط های خشک اداری و شرکت های خصوصی برای بسیاری از افراد سخت و طاقت فرسا است. کار کردن در این محیط های اداری ایجاب می کند که فرد در زمان خاصی در یک مکان تعیین شده حضور داشته باشد و این مساله برای برخی از افراد قابل اجرا نیست.

کسانی که طراحی سایت را یاد می گیرند و آن را به عنوان شغل خود انتخاب می کنند، می توانند بدون محدود بودن به زمان و مکان خاصی کار کنند. این ویژگی حتی امکان همکاری از راه دور یا دورکاری را نیز برای افراد فراهم می آورد.

بازار کار طراحی حرفه ای وب سایت

از دیگر مزیت های یادگیری طراحی وب، فراهم بودن بازار کار عالی برای افراد است. به دنبال افزایش تقاضا برای طراحی وب سایت، بازار کار مناسب برای طراحان و آشنایان این مهارت نیز شکل می گیرد.

نداشتن محدودیت برای یادگیری طراحی حرفه ای وب سایت و کار

برای یادگیری طراحی سایت محدودیت خاصی وجود ندارد و همه افراد علاقه مند به فعالیت در این زمینه می توانند با یادگیری آن به اهداف خود برسند.

طراحی حرفه ای وب سایت را از کجا شروع کنیم؟

همه افراد مشتاق به طراحی سایت صرف نظر از سن، شغل، رشته تحصیلی، مهارت ها یا سایر معیارهای محدودکننده می توانند طراحی سایت را یاد بگیرند. برای یادگیری طراحی سایت راه های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • شرکت در دوره های آموزشی حضوری
  • شرکت در دوره های آموزشی غیرحضوری
  • خرید برنامه ها و دوره های صوتی و تصویری
  • مطالعه کتاب
  • بازدید از سایت های معتبر انگلیسی زبان و مطالعه مقاله های موجود در این زمینه برای تقویت مهارت خود

یادگیری طراحی وب سایت کار آسانی نیست. به همین دلیل بهتر است برای تسلط بر این مهارت حتما در یک دوره آموزشی معتبر شرکت کنید و زبان های مختلف را زیر نظر یک استاد خبره یاد بگیرید.

قبل از شروع به یادگیری طراحی وب بهتر است مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. زیرا بیشتر آموزش های موجود در این زمینه به زبان انگلیسی هستند و همچنین کار کردن با کامپیوتر به هدف طراحی سایت، نیازمند تسلط بر زبان انگلیسی است.

برای تسلط بر طراحی وب سایت، طی کردن مراحل زیر ضروری است:

  • نخست یادگیری و تسلط بر HTML
  • تسلط بر CSS همزمان با یادگیری HTML
  • آموزش کامل جاوا اسکریپت پس از یادگیری دو زبان بالا
  • توانایی کار کردن با سیستم های مدیریت محتوای مختلف برای کسانی که قصد دارند با این سیستم ها اقدام به ساخت سایت کنند.
  • انتخاب حداقل یکی از زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و توانایی طراحی سایت به وسیله آن ها برای کسانی که قصد دارند صفر تا صد یک وب سایت را از طریق کدنویسی طراحی کنند.

مراحل طراحی وب سایت حرفه ای

شروع یادگیری طراحی وبسایت

پس از آشنایی با مقدمات طراحی سایت لازم است با مراحل مختلفی که باید برای طراحی سایت حرفه ای طی شوند، آشنا شوید. طراحی سایت حرفه ای با هدف های گوناگون، شامل مراحل زیر می شود که در ادامه توضیح دادیم.

گام نخست تهیه پروپزال

اولین مرحله برای طراحی یک سایت حرفه ای، تهیه پروپزالی از نیازها و اهداف طراحی سایت است. در این پروپزال باید مشخص کنید که هدف شما از طراحی سایت چیست و کاربر انتظار دارد چه اطلاعاتی در سایت شما مشاهده کند. تعیین هدف به سایر مراحل نظم می‌بخشد.

بهتر است در این مرحله سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • کار اصلی شما یا شرکتتان چیست؟
  • وجه تمایز شما با سایر شرکت ها چیست؟
  • هدف شما از طراحی سایت چیست؟
  • مخاطبان شما چه افرادی هستند؟
  • میزان بودجه شما برای طراحی سایت چقدر است؟

گام دوم تحقیق درباره محتوا

در مرحله دوم لازم است درباره محتوایی که قرار است در سایت منتشر شود تحقیق کنید. محتوای ثابت سایت شما یکی از مهم ترین بخش های هر سایت است که باید با دقت بالا انتخاب شود.
محتوایی که قرار است در سایت قرار گیرد می‌تواند شامل متن، تصاویر، ویدیو، لوگو، بخش ارتباط با مشتریان، درباره ما و موارد دیگر شود. این محتواها باید با هدف ساخت سایت متناسب باشند.

گام سوم برنامه ریزی و طرح نقشه

مرحله بعدی در طراحی سایت حرفه ای، طرح یک نقشه و مسیر پیشبرد تحقق اهداف سایت است. در این مرحله باید یک دورنمای کلی از کارهایی که قرار است برای مدیریت و ارتقای سایت در دست اجرا قرار گیرند، ترسیم شود.

همچنین ترسیم طرح کلی و فضای گرافیکی سایت یکی دیگر از کارهایی است که باید در این مرحله انجام شود تا در هنگام اجرای طرح، تا حد امکان از بروز اشتباهات مختلفی که ممکن است پیش آیند، جلوگیری کردد.

گام چهارم ترسیم طرح اولیه

یکی دیگر از مراحل ضروری برای طراحی سایت حرفه ای ترسیم طرح اولیه و مشخص کردن تعداد صفحات و جزئیاتی مانند بخش تماس با ما، هدر، فوتر و قسمت های ضروری دیگر است. در این مرحله هر چیزی که قرار است کاربر ببیند، طراحی خواهد شد.

گام پنجم طراحی قالب اصلی

در این مرحله عناصر گرافیکی سایت و رنگ و شکل اجزای مختلف آن کشیده می شوند و زمینه را برای اجرای جزئیات بعدی فراهم می کند.
طراحی قالب اصلی شامل مکان قرار گیری اجزای سایت از جمله محتواهای متنی، جدول ها و سایر جزئیات خواهد شد.

گام ششم کدنویسی

زمانبرترین مرحله طراحی سایت حرفه ای، کدنویسی آن است. در این مرحله طرح ایجاد شده برای سایت با استفاده از کدهای مخصوص نوشته می شود تا اطلاعات و فرم کلی سایت در مرورگرهای مختلف قابل نمایش باشد.

گام هفتم ورود اطلاعات

در مرحله بعدی اطلاعات باقی مانده را وارد سایت کنید و سپس با معرفی سایت به مرورگرهای مختلف آن را برای کاربران مختلف قابل دسترس کنید.
در سایت هایی که نیاز به ویرایش یا اضافه کردن اطلاعات دارند این مرحله مدام در حال اجرا است.

گام هشتم پشتیبانی از سایت

یکی از مهم ترین مراحل طراحی وب سایت حرفه ای، پشتیبانی از سایت و آنالیز داده های وب سایت مانند تعداد ورود کاربران و رتبه آن است. همچنین تامین امنیت سایت نیز یکی از بخش های پشتیبانی از آن محسوب می شود.

سخن نهایی

طراحی سایت یکی از مهارت های دنیای جدید است که مزایای فراوانی برای فرد در پی دارد و می تواند یک شغل پردرآمد محسوب شود. در این مطلب علاوه بر ذکر جزئیاتی مانند معرفی انواع سایت، مراحل مختلف طراحی سایت را نیز معرفی کردیم.

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید