درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
کد ussd

ussd چیست | لیست کدهای ussd پرکاربرد

تیم محتوایی پی‌پینگ در راهکارها ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

کد ussd جواهر نهان سامانه‌ی جهانی ارتباطات سیار (GSM) است. کد ussd را می‌توان به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه در نظر گرفت. یو اس اس دی، مشابه اس‌ام‌اس، یکی از پروتکل‌های پیام‌رسانی و انتقال اطلاعات است. همانند اس‌ام‌اس، کدهای دستوری نیز از ابتدا در تلفن‌های همراه وجود داشته است؛ زمانی که تلفن‌ها تنها روشی برای برقراری ارتباط بودند و اپلیکیشن‌های کاربردی مختلف وجود نداشت. در این نوشته از پی‌پینگ ابتدا با مفهوم کد دستوری آشنا می‌شویم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که ussd چیست. سپس لیست کدهای ussd پرکاربرد را ارائه می‌دهیم.

کد ussd چیست؟

کد ussd یکی از راه‌های ارتباطی است که کدهای آن از کاراکترهای موجود در تلفن‌های همراه ساخته شده است. به طور کلی برای ارسال کد های ussd باید از شماره‌هایی به شکل #عدد* استفاده کرد. پیام‌های کد ussd می‌توانند تا ۱۸۲ کاراکتر داشته باشند. این کدها یک ارتباط آنی، بین کاربر و شبکه ایجاد می‌کنند.

با استفاده از ussd، کاربران با انتخاب گزینه‌ها از منوهای مختلف، مستقیما از طریق تلفن‌های همراه خود، با سرویس مورد نظر ارتباط برقرار می‌کنند. برخلاف اس‌ام‌اس، در طی یک پیام یو اس اس دی، یک اتصال دو طرفه و آنی، بین کاربر و سرور ایجاد می‌شود و تا زمانی که خط ارتباطی باز است، انتقال اطلاعات امکان‌پذیر است. به همین دلیل، ارسال و دریافت داده‌ها، تقریبا به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود.

کاربرد کد ussd چیست؟

همان طور که گفتیم، پروتکل ussd باز کردن یک خط ارتباطی و ارسال اطلاعات هنگام باز بودن این خط است. فقط زمانی می‌توان پیام ارسال کرد که اتصال برقرار شده باشد؛ بنابراین نمی‌توان آن را با اس‌ام‌اس برابر دانست.

همه‌ی ارتباطات ussd کم و بیش به یک روش شروع می‌شوند. یک کد ترکیبی از اعداد و کاراکترهای خاص ارسال می‌کنید، و شرکت مخابراتی شما از این کد استفاده می‌کند تا شما را به سمت سرویس صحیح هدایت کند. هنگام برقراری ارتباط با سرویس، شما به اطلاعات، به‌روزرسانی‌ها، یا برنامه‌های ساده‌ای که این سرویس ارائه می‌دهد دسترسی خواهید داشت.

عدم نیاز به اتصال اینترنت و قابلیت استفاده با تلفن‌های همراه ساده، باعث شده است که یو اس اس دی به یک روش سریع و آسان برای ارائه‌ی بسیاری از خدمات تبدیل شود. در ادامه برخی از موارد استفاده‌ی کد های دستوری را توضیح می‌دهیم.

موارد استفاده‌ی کد ussd چیست؟

ussd در خدمات مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

همراه‌بانک

برخلاف نرم‌افزارهای بانکی که نیاز به دسترسی اینترنت و قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند را دارند، همراه‌بانک‌های مبتنی بر ussd، می‌توانند بر روی هر تلفن همراهی کار کنند. بانک‌ها با استفاده از یو اس اس دی می‌توانند خدماتی مانند مشاهده‌ی مانده حساب، خرید شارژ و بسته‌های اینترنتی، پرداخت قبض‌ها و … را به مشتریان ارائه دهند.

پیکربندی و درخواست‌های شبکه

برای پیکربندی تلفن همراه کاربر در شبکه از یو اس اس دی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از کدهای ussd از خدمات سیم‌کارت‌ها، مانند مشاهده‌ی مانده حساب و خرید شارژ، استفاده کرد.

شرکت در امور خیریه

برای اهدای نقدی به موسسات خیریه، باید به صورت حضوری به آن موسسه مراجعه کرد، یا به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت آن موسسه اقدام کرد. اما روش ساده‌تر این است که بدون اتصال به اینترنت و با استفاده از کد ussd موسسه‌ی خیریه، به آسانی مبلغ مورد نظر را اهدا کرد. پرداخت یار پی‌پینگ خدمات ویژه‌ای را برای خیریه‌ها در نظر گرفته است که می‌توانید در صفحه درگاه پرداخت خیریه مشاهده کنید.

نظرسنجی‌های بازاریابی

ussd می‌تواند برای موبایل مارکتینگ نیز استفاده شود. برای مثال، سازمان‌ها می‌توانند نظرسنجی‌هایی را به کاربران ارسال کنند و کاربران به این سوالات پاسخ دهند.

ثبت و پیگیری سفارش

فروشنده‌ها می‌توانند با استفاده از یو اس اس دی یک ارتباط دو طرفه برای مشتریان ایجاد کنند. مشتریان می‌توانند سفارشات خود را از این طریق ثبت کنند و زمان تحویل سفارش را مشاهده کنند.

طرز کار کد ussd چیست؟

در پروتکل ussd، کاربر یک کد را شماره‌گیری می‌کند و پس از زمان کوتاهی به سرویس مورد نظر متصل می‌شود. مثلا با شماره‌گیری کد #2*1*724*، با تاخیر ناچیزی به سرویس پرداخت قبوض متصل می‌شوید.

پس از برقراری ارتباط، صفحه‌ای بر روی تلفن همراه نمایش داده می‌شود و می‌توانید پاسخی را در آن وارد کنید. این پاسخ حداکثر می‌تواند شامل ۱۸۲ کاراکتر شود. برای مثال، پس از اتصال به سرویس پرداخت قبوض، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که از شما شناسه‌ی قبض را درخواست می‌کند. با وارد کردن شناسه‌ی قبض و ادامه دادن روند، می‌توانید به راحتی قبض خود را پرداخت کنید.

برنامه‌های یو اس اس دی بر روی شبکه اجرا می‌شوند، نه در دستگاه کاربر. به همین دلیل، کاربر نیازی به نصب آن‌ها بر روی تلفن همراه خود ندارد. این یک مزیت بسیار خوب برای تلفن‌های ساده که حافظه‌ی ذخیره‌سازی کمی دارند به حساب می‌آید.  

کدهای پرکاربرد ussd چیست

در ادامه لیست کد های ussd پرکاربرد موسسات مختلف را خواهید دید.

کد های ussd بانک‌ها

خدمات کد ussd بانک نام بانک
پرداخت قبض، خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، خیریه 724#* سامان
خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، خدمات روبیکا، خدمات لنز 745#* آینده
مانده حساب، انسداد کارت، دریافت رمز یک‌بار مصرف، شبا، انتقال وجه، خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، پرداخت قبض، وام، خیریه 763#* انصار
خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، پرداخت قبض، دریافت رمز پویای کارت، خیریه، پرداخت عوارض آزادراهی (آنی رو) 720#* پاسارگاد
موجودی حساب، انتقال وجه، خرید شارژ سیم‌کارت، پرداخت قبض، خیریه‌ی محک، انسداد کارت، گزارش آخرین پرداخت‌ها، چک، وام، کارت اعتباری، شبا 765#* حکمت
موجودی حساب، انتقال وجه، اخذ سه گردش آخر، پرداخت اقساط تسهیلات، دریافت رمز پویا، پرداخت قبض، خرید شارژ سیم‌کارت، شبا 713#* رفاه
مانده حساب، گزارش سه گردش آخر کارت، انتقال وجه، چک، شبا، پرداخت اقساط تسهیلات، پرداخت قبض، خیریه، خرید شارژ سیم‌کارت، دریافت رمز پویا 719#* صادرات
موجودی حساب، گزارش سه گردش آخر کارت، خرید شارژ سیم‌کارت، پرداخت قبض، دریافت کد شبا، حواله، وام، چک 712#* ملت
خرید شارژ سیم‌کارت، پرداخت قبض، قرعه‌کشی 789#* سپه

کد های ussd موسسات

خدمات کد ussd موسسه نام موسسه
خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، پرداخت قبوض، خیریه، آخرین تراکنش، کیف پول 733#* آسان پرداخت (آپ)
خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، خدمات اپلیکیشن لنز 7#* جیرینگ
خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته‌ی اینترنت، پرداخت قبض، خدمات روبیکا، امور خیریه 780#* پرداخت نوین آرین

کد های ussd مراکز دولتی

خدمات کد ussd نام
استعلام خلافی خودرو 110#* سامانه ۱۱۰
استعلام، اعلام بدهی عوارض، سرویس‌های حمل و نقل، پرداخت قبض 137#* شهرداری تهران

کد های دستوری ایرانسل

برخی از کدهای ussd پرکاربرد ایرانسل به شرح زیر است. لیست کامل این کدها را می‌توانید در وب‌سایت ایرانسل مشاهده کنید.

کاربرد کد ussd
منوی اصلی خدمات ایرانسل 555#*
خرید بسته‌های اینترنت 5#*555*
اطلاع از باقیمانده‌ی بسته‌ی اینترنت همراه #4*1*555*
استعلام مانده حساب ایرانسل 2#*1*555*

کد های دستوری همراه اول

همراه اول چهار درگاه اصلی برای استفاده از خدمات و سرویس‌های خود دارد:

کاربرد کد ussd درگاه همراه اول
خرید شارژ و پرداخت قبض 1#*
استفاده از خدمات جامع همراه اول 10#*
استفاده از خدمات اینترنت همراه اول 100#*
استفاده از طرح‌های ویژه‌ی همراه اول 1000#*

برای مشاهده‌ی لیست کامل کدهای ussd همراه اول، می‌توانید وب‌سایت همراه اول مراجعه کنید.

کد های دستوری رایتل

برخی کدهای ussd پرکاربرد رایتل در ادامه آورده شده است. لیست کامل این دستورها را می‌توانید در وب‌سایت رایتل مشاهده نمایید.

کاربرد کد ussd رایتل
سرویس‌های رایتل 130#*
استفاده از سرویس انتقال اعتبار 133#*
مشاهده‌ی اعتبار و صورت حساب 140#*
افزایش اعتبار 141#*
مشاهده و درخواست بسته 142#*
گزارش حساب و بسته‌های موجود 144#*

 

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید