شناسه ملی شرکت چیست؟ نحوه دریافت شناسه ملی شرکت
هر فرد حقیقی برای حضور در جامعه و انجام فعالیت های مختلف نیاز به شماره شناسنامه یا کد ملی دارد. کد ملی برای شناسایی فرد استفاده می شود و از لحظه تولد فرد تا زمانی که در قید حیات است یک کد ملی ثابت به او اختصاص داده می شود. شرکت ها نیز مانند اشخاص برای شناسایی هویتشان نیازمند شناسه ملی هستند. در واقع همان طور که اشخاص حقیقی برای احراز هویت کد ملی دارند، اشخاص حقوقی هم برای فعالیت خود به این شناسه نیاز دارند.
شناسه ملی شرکت چیست؟
هر فردی برای ثبت شرکت خود باید برای گرفتن شناسه ملی اقدام کند. شناسه ملی شرکت یک کد 11 رقمی است که چهار رقم اول از سمت چپ کد شهر یا محل ثبت شرکت را نشان می دهد و ادامه کد شامل اعداد اختصاصی برای آن شرکت است که شرکت به وسیله آن شناخته می شود.
شرکت ها، کانون ها، باشگاه ها، اتحادیه ها، فروشگاه ها و… می توانند برای دریافت این شناسه اقدام کنند. سازمان های ثبت کننده، جدول های زمان بندی دارند که طبق آن شرکت ها باید با مدارک لازم برای ثبت شرکت خود به آن ها مراجعه کنند.
شناسه ملی با هدف جلوگیری از فساد و سوء استفاده از شرکت های کاغذی تصویب شد و پس از آن تمام شرکت ها موظف به دریافت این شناسه شدند.
تفاوت کد اقتصادی و شناسه ملی
کد اقتصادی برای شناسایی یک شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود و کاربرد آن شناسایی شرکت برای حمایت دولت از آن و همچنین نظارت بر آن شرکت است.
ولی شناسه ملی عددی است که فقط به یک شخص حقوقی داده می شود. پس کد اقتصادی و این شناسه دو تفاوت اساسی دارند:
- شرکت صادرکننده کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی است ولی مرجع صادرکننده شناسه ملی اداره ثبت شرکت ها است.
- شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی داده می شود ولی کد اقتصادی به تمام فعالان اقتصادی تعلق می گیرد.
نحوه دریافت شناسه ملی شرکت ها
افراد حقیقی برای دریافت این شناسه باید به عنوان یک شخصیت حقوقی به ثبت برسند که از دو طریق امکان پذیر است.
اگر فرد وابسته به یک نهاد دولتی باشد، یک شخصیت حقوقی شناخته شده نیز هست، در غیر این صورت باید در قالب یک شرکت غیرتجاری به سامانه ثبت اسناد وارد شوند و برای ثبت شرکت اقدام کنند.
یک شرکت با دو شماره ثبت
برای هر شرکت فقط یک شماره ثبت و یک شناسه تعریف می شود ولی ممکن است شما با شرکت هایی مواجه شده باشید که دو شماره ثبت دارند و برای همکاری با این شرکت ها دچار تردید شوید.
گرچه باید به این نکته مهم دقت کنید که یک شرکت می تواند دو شماره ثبت داشته باشد در صورتی که مکان شرکت و حوزه ثبتی تغییر کند.
برگه استعلام
همراه با این شناسه، برگه ای با عنوان برگه استعلام داده می شود که باید تمام اطلاعات آن را بررسی کنید و اگر اشتباهی در آن بود به شکل مکتوب به سازمان ثبت اسناد اطلاع داده تا تغییرات ایجاد شود.
برگه استعلام اطلاعات زیر را در بر می گیرد:
- ثبت کننده شخص حقوقی
- شناسه ملی
- تاریخ تاسیس
- نام شخصیت حقوقی
- نوع شخصیت حقوقی
- شماره ثبت
- واحد ثبتی
- کد پستی
- محل اقامت قانونی
- تاریخ و ساعت استعلام
افراد با مطالعه این برگه می توانند به تمام اطلاعات شرکت دست یابند.
کاربرد سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی (ایلنس)
برخلاف تصور عده ای از مردم که سامانه شناسه ملی با سامانه ثبت اسناد را یکی می دانند، این دو سازمان مجزا هستند. در سامانه شناسه ملی فقط اطلاعات مربوط به این شناسه در دسترس است و اطلاعات کد ملی افراد در این سامانه وجود ندارد.
شما می توانید با وارد کردن نام شرکت نشانی و کد پستی مربوطه را به دست آورید. علاوه بر آن با جستجوی نام شرکت در سامانه شناسه ملی می توانید صحت سنجی کنید.
به عبارت دیگر از وجود آن شرکت اطمینان حاصل کنید، به این صورت که اگر نام شرکت در سامانه نبود همکاری یا معامله با آن می تواند برای شما مشکل ساز شود.
برای استفاده از این سامانه باید به نشانی http://ilens.ir مراجعه کنید.
مزایای این شناسه
- وصل شدن به نظام های مالیاتی
- امکان شناسایی بهتر مالک یک برند و دسترسی به اطلاعات و نشانی آن
- کسب اطلاعات از شرکتی که قصد خرید سهام از آن را داریم.
- شرکت اشخاص حقوقی در مناقصه ها و مزایده های دولتی
- تحصیل اعتبار برای شرکت
- امکان پیوستن به نظام شناسه کالا و خدمات ایران کد
- گرفتن آگهی تغییرات یا آگهی تاسیس شرکت ها بدون پرداخت هزینه
مشکلات ناشی از عدم دریافت شناسه ملی
طبق آیین نامه اگر این شناسه را ارائه ندهید از بعضی خدمات محروم می شوید. این مشکلات شامل موارد زیر است:
- افتتاح حساب های حقوقی
- استفاده از خدمات ثبتی
- شرکت در معاملات تجاری
آیا کسی که سوء پیشینه دارد می تواند برای ثبت شرکت و دریافت این شناسه اقدام کند؟
همانطور که گفتیم برای ثبت شرکت، گرفتن شناسه ضروری است. اگر کسی سوء پیشینه دارد، برای ثبت شرکت باید نام خود را برای هیئت مدیره و هیئت موسس عنوان نکند و با نام فرد مورد اعتماد دیگری که سوء پیشینه ندارد برای ثبت شرکت و دریافت این شناسه اقدام کند.
آیین نامه های اختصاص شناسه ملی به تمامی اشخاص حقوقی
ماده 2 آیین نامه: تمامی اشخاص وظیفه دارند براساس برنامه زمانی که سازمانهای ثبت کننده اعلام می کنند، فرم درخواست را کامل کنند و به همراه اسناد و مدارک مورد نیاز که توسط سازمان ثبت کننده مشخص می شود به سازمانهای مربوطه ارائه دهند.
ماده 3 آیین نامه: سازمان های ثبت کننده باید شرایط لازم را برای ثبت شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی ایرانی و شماره فراگیر اشخاص خارجی تشکیل دهنده شخص حقوقی در پایگاه اختصاصی خود به وجود آورند. به شکلی که اختصاص شناسه ملی به شخص حقوقی به شرط درج شماره شناسه مورد نظر باشد.
ماده 4 آیین نامه: سازمان ثبت کننده بعد از اختصاص شناسه ملی در پایگاه باید کارت شخص حقوقی را صادر کند و از طریق دفاتر پستی به او تحویل دهد.
ماده 5 آیین نامه: شخص حقوقی دارنده کارت وظیفه دارد با تغییر هر کدام از اقلام اطلاعاتی مندرج در کارت یا صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی و نیز به پایان رسیدن تاریخ اعتبار کارت، مراتب را با تحویل اسناد و مدارک به سازمان ثبت کننده اعلام کند تا حسب مورد نسبت به تعویض کارت و یا اصلاح اطلاعات پایگاه مربوط اقدام شود.
ماده 11 آیین نامه: تمامی دستگاههای اجرایی موظف هستند نسبت به درج شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد پستی دفتر مرکزی در هر نوع کارت، مجوز یا گواهی فعالیت اعم از کارت شناسایی اداری و صنفی و … اقدام و از ارائه هر نوع مجوز، تسهیلات، امکانات، عقد قرارداد و قبول شرکت در مناقصه برای اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی خودداری کنند.
ماده 14 آیین نامه: تمامی اشخاص حقوقی مکلف هستند روی هر نوع کارت، سربرگ اوراق تبلیغاتی، پروانه، گواهی های صادر شده، اوراق مالی و حسابداری و موارد مشابه آن، شناسه ملی و کد پستی دفتر مرکزی (اقامتگاه قانونی) خود را مشخص کنند.
ماده 15 آیین نامه: واحدهای تابع سازمان از جمله دفترخانه های اسناد رسمی، بنگاه های معاملاتی و سایر واحدهای ذی ربط وظیفه دارند در زمان تنظیم اسناد در صورتی که هر یک از متعاملین یا مورد معامله مربوط شخص حقوقی باشد، نسبت به درج شناسه ملی و کد پستی شخص حقوقی در اسناد مربوط اقدام کنند.
ارسال نظر