درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
درگاه پی پال / paypal

پی پال در ایران | درگاه پی پال چیست؟ | انواع اکانت ها و سرویس های پی پال

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۰/۰۴/۲۱

پی پال سرویسی است که به شما این امکان را می‌دهد تا به شکل آنلاین، پول پرداخت کنید، برای دیگران وجه ارسال نمایید و از سایرین مبلغی را دریافت کنید. کارت اعتباری یا کارت نقدی شما با اکانت پی پال یکپارچه می‌شود و در هنگام پرداخت در سایت‌های فروشگاهی، برای خرید با پی پال، کافی است گزینه پرداخت با پی پال را انتخاب کنید؛ با این کار، پس از صدور اجازه دسترسی به حساب پی پال، وجه از حساب شما کسر می‌گردد. در حال حاضر، میلیون‌ها سایت در سراسر دنیا، امکان پرداخت با PayPal را بر روی سایت‌های خود فعال کرده‌اند. پرداخت با پی پال به کلی دغدغه‌ها و پیچیدگی‌های فرایند پرداخت را حذف می‌کند و تاثیر بسیار مطلوبی بر روی تجربه‌ی کاربر دارد. در ادامه به این سوالات می‌پردازیم که درگاه پی پال چیست؟ و فعالیت آن در ایران به چه شکل است؟

پی پال در حقیقت یک سرویس انتقال پول است که کاربران با ایجاد حساب کاربری در آن می‌‌توانند به دیگران پول منتقل کنند، خریدهای آنلاین خود را انجام دهند و حتی تبدیل ارز انجام دهند! تمامی این فرایندها، بدون اشتراک‌گذاری اطلاعات حساب انجام می‌گیرد و بدین ترتیب از امنیت بالایی برخوردار است. افتتاح حساب آن تنها با داشتن یک ایمیل مقدور خواهد بود و همچنین با دانستن ایمیل افراد دیگر، می‌‌توانید برای آن‌‌ها پول ارسال نمایید.

متاسفانه به دلیل مسائل تحریمی، این سرویس به طور مستقیم به ایرانیان سرویس ارائه نمی‌کند؛ اما سرویس‌های واسط مختلفی در کشور ما وجود دارند که می‌توان از طریق آن‌ها، حساب پی پال و حتی حساب PayPal وریفای شده دریافت کرد. علت استفاده از این سرویس در ایران، به خصوص توسط افراد فریلنسر، دریافت پول‌ها و حقوق‌ها از شرکت‌های بین‌المللی است. بسیاری از هموطنان ما، برای کارفرماهای خارجی، پروژه‌هایی را انجام می‌دهند؛ دریافت حقوق این پروژه‌ها، از طریق ساخت این حساب در ایران امکان‌پذیر است؛ اما این حساب باید از طریق واسطه‌ها ایجاد شود.

تاریخچه پی پال چیست؟

پی پال در سال 1998 تحت نام کمپانی کانفینیتی (confinity) توسط سه شخص با نام‌‌های مکس لوچین، پیتر تیل و لوک نوسِک بنیان‌‌گذاری شد. کمپانی کانفینیتی در حقیقت نرم‌‌افزارهای امنیتی را برای دستگاه‌‌های مختلف توسعه می‌‌داد. در سال 2000، این شرکت با کمپانی x.com ترکیب شد. x.com،  توسط ایلان ماسک بنیان‌‌گذاری شده بود و در واقع یک بانک آنلاین بود. ماسک نسبت به آینده‌‌ی انتقال پول در بسیار خوش‌‌بین بود و همکاری با کانفینیتی را ارزشمند می‌‌دانست. در انتهای همان سال 2000، x.com تمام فعالیت‌‌های جانبی خود را متوقف کرد و بر روی PayPal متمرکز شد. در سال 2002، با نماد PYPL، در بورس عرضه اولیه شد. قیمت هر سهم آن 13 دلار بود و در مجموع، این عرضه اولیه، 61 میلیون دلار سرمایه به درون شرکت تزریق کرد.

مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه آن در بورس و در همان سال 2002، eBay به مبلغ 1.5 میلیارد دلار، پی پال را خرید. طی مدت کوتاهی، به روش پرداختی پیش فرض eBay برای بسیاری از کاربران تبدیل شد. در پی آن، فروشگاه‌‌های اینترنتی متعددی در دنیا نیز قابلیت پرداخت با آن را بر روی سایت خود فعال کردند. 

در سال 2007، قراردادی با مستر کارت منعقد کرد. طی این قرارداد، کاربران آن قادر شدند بر روی سایت‌‌هایی که تنها از درگاه مستر کارت پشتیبانی می‌‌کنند، پرداخت‌‌های خود را از طریق اکانت PayPal انجام دهند؛ بدون آن که آن سایت مستقیما از درگاه پی پال پشتیبانی کند. در انتهای سال 2007، درآمد PayPal به 1.8 میلیارد دلار رسید.

در سال 2010، به بیش از 100 میلیون کاربر در 25 کشور جهان دست یافته بود. در آگوست 2012،  از همکاری خود با شرکت Discover Card رونمایی کرد؛ طی این همکاری، کاربران می‌‌توانستند کارت‌‌های فیزیکی دریافت نمایند و خریدهای حضوری و کارتی خود را از طریق حساب پی پال انجام دهند. در سال 2015، شرکت eBay از پی پال خروج کرد و بدین ترتیب PayPal به عنوانی شرکتی مستقل شناخته شد. در حال حاضر هنوز هم به عنوان درگاه پرداخت پیش فرض eBay فعالیت می‌‌کند اما تحت عنوان شرکتی مستقل. در همان سال، PayPal از سرویس P2P خود رونمایی کرد. با این سرویس، کاربران می‌‌توانستند از طریق پیامک یا ایمیل، لینکی را برای فرد دیگری ارسال کنند و از این طریق، از وی وجه دریافت نمایند. در سال 2019، پی پال همکاری جدیدی با اینستاگرام برای انجام پرداخت‌‌های اینستاگرام آغاز کرد. در سال 2019، PayPal بیش از 305 میلیون کاربر در سراسر دنیا داشته است.

امکانات درگاه پی پال برای کاربران

  • انتقال وجه از حساب بانکی به کیف پول پی پال
  • دریافت وام کوتاه مدت (cash advance) از کارت اعتباری و انتقال آن به حساب پی پال
  • انتقال پول از حساب پی پال خود به حساب فردی دیگر
  • انتقال وجه از حساب درگاه پی پال به حساب جاری یا سپرده
  • دریافت ایمیل‌های اطلاع‌رسانی وضعیت حساب پی پال
  • استفاده از کارت نقدی پی پال همانند کارت‌های نقدی معمول دیگر

پی پال وریفای شده چیست؟

ساخت اکانت کاربری PayPal برای هر شخصی از سراسر دنیا و از جمله ایران ممکن است. مانعی که بر سر راه وجود دارد، وریفای کردن این حساب کاربری است. به دلیل مسائل تحریمی، امکان استفاده از آدرس ایران برای وریفای شدن حساب PayPal وجود ندارد. اگر به حساب PayPal نیاز بسیار مبرمی دارید، می‌توانید از سرویس‌های واسط استفاده کنید. این سرویس‌ها، با اطلاعات واقعی تماس و آدرس جایی خارج از ایران، حساب شما را وریفای می‌کنند. توجه نمایید که برای استفاده از حساب PayPal در ایران باید نکات مختلفی را رعایت کنید که حساب شما مسدود (limit) نشود؛ به عنوان مثال به هیچ وجه نباید با IPهای مختلف وارد حساب PayPal شد. برای وریفای شدن حساب PayPal، نیاز است تا حساب خود را به یک کارت اعتباری یا نقدی (مانند ویزا کارت یا مستر کارت) متصل کنید. 

مدل درآمدی پی پال چیست؟

شرکت PayPal به دو شکل اصلی درآمد کسب می‌کند. روش اول، کارمزدها و مبالغ ثابتی است که از تراکنش‌های صورت‌گرفته در سیستم این شرکت دریافت می‌کند. روش دوم نیز سرمایه‌گذاری پول‌های کاربران است. در هنگام ثبت نام، شما این اجازه را به پی پال می‌دهید که با پول‌های شما بدون آن که بلاک شود، سرمایه‌گذاری کند و عواید حاصل از آن نیز متعلق به PayPal است. به دلیل تعداد زیاد کاربران، همواره مبلغ ثابتی در اختیار PayPal است که می‌تواند با آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام دهد.

فواید استفاده از درگاه پی پال چیست؟

خرید با درگاه پی پال راهی آسان و سریع برای خرید آنلاین است. در بسیاری از سایت‌ها، راه پیشنهادشده برای تکمیل فرایند خرید و پرداخت وجه، PayPal است. درگاه پرداخت PayPal، به طور کلی، 7 مزیت زیر را داراست:

1-انعطاف‌پذیری برای فروشندگان: با استفاده از PayPal، حتی کسب‌وکارهای بسیار کوچک با حجم تراکنش کم هم می‌توانند صاحب حساب بانکی شوند و سایت خود را به شبکه بانکی متصل نمایند.

2-سرعت: انتقال پول بین حساب‌های PayPal، به صورت آنی انجام می‌شود. همچنین انتقال وجه بین حساب PayPal و حساب بانکی، در کم‌تر از 24 ساعت انجام می‌گیرد.

3-هزینه کم: هزینه استفاده از پی پال، 30 سنت به ازای هر تراکنش به علاوه‌ی 3 درصد از مبلغ تراکنش است. 

4-امنیت در پرداخت: پی پال گارانتی‌ها و فرایندهای خاصی برای حل اختلاف بین خریدار و فروشنده دارد؛ در فرایند خرید ممکن است کالا به دست مشتری نرسد یا پرداخت به درستی انجام نشود. در این مواقع، در صورتی که خرید با پی پال انجام شده باشد، هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد و با استفاده از فرایندهای حل اختلاف می‌توان موضوع را حل کرد.

5-حریم خصوصی: PayPal کاملا امنیت و حریم خصوصی کاربران خود را رعایت می‌کند؛ به این معنا که فروشگاه اینترنتی نمی‌تواند هیچ دسترسی خاصی به اطلاعات حساب خریدار داشته باشد؛ تنها وجهی از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل می‌شود.

6-گزارش‌گیری: از روزی که اکانت PayPal خود را ایجاد می‌کنید تا ابد، اطلاعات تراکنش‌های شما در حساب کاربری‌تان ثبت می‌شود! PayPal یک سیستم گزارش گیری کامل دارد که حسابداری شما را بسیار راحت می‌کند.

7-رواج و معروفیت: در حال حاضر، پی پال بسیار رواج پیدا کرده است و اکثر فروشگاه‌های اینترنتی، گزینه پرداخت با درگاه PayPal را بر روی سایت خود فعال کرده‌اند.

صفحه پرداخت خرید با پی پال

چه افرادی به درگاه پی پال در ایران نیاز دارند؟

به طور کلی، پی پال در ایران برای سه دسته از افراد کاربرد دارد:

  • دسته اول فریلنسرهایی هستند که به صورت ارزی درآمد دارند. این افراد می‌توانند از طریق حساب PayPal خود، از کارفرمای خارجی پول دریافت کنند و سپس آن را به ریال تبدیل نمایند. ساخت حساب کاربری پی پال و تبدیل پول موجود در آن به ریال، توسط کسب‌وکارهای واسط ایرانی انجام می‌شود.
  • دسته دوم افرادی هستند که می‌خواهند از سایت‌های فروشگاهی خارجی مثل eBay خرید انجام دهند. فرایند خرید با استفاده از پی پال در این فروشگاه‌ها بسیار ساده و سریع است.
  • دسته سوم نیز افرادی هستند که به خارج از کشور محصولات و خدمات خود را می‌فروشند. این افراد باید بر روی سایت خود، قابلیت خرید با پی پال را فعال کنند.

انواع اکانت های PayPal

PayPal انواع مختلفی از اکانت‌ها را دارد که هر کدام از آن‌ها برای گروه خاصی مناسب است. همه‌ی این اکانت‌ها، هسته‌ی اصلی یکسانی دارند و تنها در نوع کاربرد متفاوت هستند. هر فردی می‌تواند یک اکانت پرسونال (Personal) و یک اکانت پریمیر یا بیزینسی (Premier/Business) در PayPal داشته باشد.

اکانت پرسونال PayPal

اکانت پرسونال، همان اکانت استاندارد و معمولی PayPal است. شما می‌‌توانید از حساب بانکی خود به این اکانت پول انتقال دهید و از آن پول برای انجام خرید و انتقال به دوستان استفاده کنید. این نوع اکانت برای انجام اموری مانند خرید از فروشگاه اینترنتی eBay یا پرداخت دنگ شام به دوستانتان کاربردی است.

اکانت پریمیر PayPal

این نوع اکانت مناسب افرادی است که می‌‌خواهند محصولاتی را به تنهایی به فروش برسانند. دارندگان این حساب می‌‌توانند از طریق eBay مبلغ اجناس به فروش رفته‌‌شان را در حساب PayPal خود دریافت کنند. همچنین می‌‌توانند کارت نقدی پی پال دریافت نمایند.

اکانت بیزینسی PayPal

اکانت بیزینسی مناسب شرکت‌‌هایی است که محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌‌رسانند. علاوه بر امکانات اکانت پریمیر، صاحبان اکانت بیزینسی می‌‌توانند انتقالات بانکی مختلفی انجام دهند، تا سقف 200 نفر به یک حساب بیزینسی دسترسی داشته باشند و ابزارهای اختصاصی نیز دریافت کنند.

اکانت دانش آموزی PayPal

این نوع از اکانت برای مدیریت حساب دانش‌‌آموزان بالای 13 سال به وجود آمده است. به صاحبان این اکانت‌‌ها یک کارت نقدی هم تعلق می‌‌گیرد که می‌‌توانند از آن در فروشگاه‌‌های مختلفی استفاده کنند. علاوه بر این، اکانت دانش‌‌آموزی به اکانت والدین (که می‌‌توانید هر یک از سه نوع اکانت قبلی باشد) متصل است. والدین می‌‌توانند بر روی تمام تراکنش‌‌ها نظارت داشته باشند و محدودیت‌‌های خاصی اعمال کنند. برای هر اکانت نیز امکان اتصال به 4 اکانت دانش آموزی وجود دارد.

کارمزد حساب پی پال چقدر است؟

تمامی انواع اکانت‌‌های پی پال، یک کارمزد مشخص دارند: 30 سنت برای هر تراکنش + 2.9 درصد از مبلغ آن تراکنش. این کارمزد می‌‌تواند توسط خریدار یا فروشنده پرداخت شود. اگر کاربری از قابلیت فاکتور (invoice) استفاده کند، مبلغ جداگانه‌‌ای دریافت می‌‌شود. 

انواع کارت های پی پال

پی پال علاوه بر امکانات ذکرشده در قسمت‌‌های قبلی، کارت‌‌های مختلفی نیز به کاربران خود ارائه می‌‌کند. این کارت‌‌ها عبارتند از:

مستر کارت نقدی پی پال

مستر کارت نقدی پی پال یا PayPal Debit MasterCard تنها به اکانت‌‌های بیزینسی و پریمیر ارائه می‌‌شود. این کارت شما را قادر می‌‌سازد تا در هر خرید آنلاین یا آفلاینی، از طریق کارت، پول از حساب PayPal خود برداشت کنید. مزایای این کارت عبارتند از:

  • کاملا رایگان
  • دریافت پول از طریق خودپرداز
  • اتصال به حساب بانکی برای پشتیبانی مالی
  • کش بک یک درصدی و بدون محدودیت در همه خریدها

مستر کارت نقدی PayPal، سقف خرید روزانه 3000 دلاری و دریافت از خودپرداز 400 دلاری دارد. برای تراکنش‌‌های خودپردازی نیز ممکن است کارمزدهایی دریافت شود.

مستر کارت اکسترا پی پال

مستر کارت اکسترا پی پال یا PayPal Extras MasterCard امکانی است که با همکاریPayPal و بانک سینکرونی ارائه شده است. این کارت شما را قادر می‌‌سازد تا از اعتبار (credit) خود استفاده نمایید و به طور مستقیم پول خود را خرج نکنید. در واقع این کارت، نوعی کارت اعتباری است و نه نقدی. مزایای مستر کارت اکسترا پی پال عبارتند از:

  • کاملا رایگان
  • دریافت امتیاز به ازای هر تراکنش
  • دریافت امتیاز دو برابری برای خرید از eBay و خریدهای پی پالی
  • دریافت امتیاز سه برابری برای تراکنش در پمپ بنزین و رستوران
  • دریافت امتیاز در نهایت منجر به دریافت کارت‌‌های هدیه، کش بک، هدیه‌‌های متنوع و … می‌‌شود

کارت اتصال هوشمند پی پال

کارت اتصال هوشمند پی پال یا PayPal Smart Connect Card نیز توسط بانک سینکرونی ارائه شده با این تفاوت که تنها قابل استفاده در خریدهای آنلاین است. این کارت نسب به کارت قبلی، نرخ سود بالاتری نیز دارد و بین این کارت و مستر کارت اکسترا پی پال، تنها می‌‌توانید یکی را داشته باشید. مزایای کارت اتصال هوشمند پی پال عبارتند از:

  • یکپارچگی مستقیم با حساب PayPal
  • قابل استفاده در هر جایی که PayPal قابل استفاده باشد

سایر قابلیت‌‌ها و امکانات پی پال چیست؟

PayPal سرویس‌‌ها و امکانات کوچک دیگری نیز ارائه می‌‌دهد که ممکن است برای افراد خاصی کاربرد داشته باشد. در ادامه این سرویس‌‌ها را بررسی می‌‌کنیم.

پرداخت انبوه با پی پال

اگر می‌‌خواهید به شکل یک جا و انبوه، پرداخت‌‌های زیادی انجام دهید، این سرویس فرشته نجات شما خواهد بود! تنها کافی است لیستی از ایمیل‌‌ها و مبالغ را وارد سیستم کنید و بقیه کار‌‌ها را به PayPal بسپارید. فایده اصلی این نوع تراکنش، کارمزد کم‌‌تر است. کارمزد این تراکنش‌‌ها، 2 درصد تا سقف 1 دلار برای تراکنش‌‌های داخلی ایالات متحده و 2 درصد با سقف 20 دلار برای تراکنش‌‌های خارج از آمریکا. برای استفاده از امکان پرداخت انبوه با PayPal، نیاز به یک اکانت پریمیر یا بیزینسی دارید.

اعتبار پی پال

این نوع از اعتبار را با کارت‌‌های اعتباری اشتباه نگیرید! این اعتبار به کل حساب PayPal شما تعلق می‌‌گیرد و می‌‌توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این اعتبار باید درخواست خود را ثبت نمایید تا بررسی شود.

کارتخوان PayPal Here

این سرویس یکی از امکانات بسیار جذاب PayPal است. کارتخوانی که به موبایل شما متصل می‌‌شود! این سرویس، برای انجام امور پرداخت در محل بسیار کاربردی است.

سرویس جذب پول پی پال

این سرویس برای جذب حمایت مالی طراحی شده است. افراد و سازمان‌‌‌های مختلف می‌‌‌توانند از سرویس دونیشن برای تامین مالی استفاده کنند.

همان طور که اشاره شد، می‌‌‌‌توانید از واسط‌‌‌‌های مختلفی برای ساخت حساب پی پال و استفاده کنید و از سرویس‌‌‌‌های آن بهره‌‌‌‌مند شوید. برای آشنایی با یکی دیگر از سرویس‌های الکترونیکی انتقال پول، به مقاله وب مانی مراجعه کنید. پرداخت یار پی‌‌‌‌پینگ نیز سرویس‌‌‌‌های متنوعی برای استفاده از خدماتی مشابه آن چه توضیح داده شد در بستر شبکه بانکی کشورمان ارائه کرده است. سرویس‌‌‌‌‌هایی مانند صفحه شخصی پرداخت، API درگاه پرداخت، افزونه پرداخت، تسهیم پول بین حساب‌‌‌‌‌های مختلف، سرویس دونیشن و …، همگی تنها بخشی از سرویس‌‌‌‌‌های درگاه پرداخت پی‌‌‌‌‌پینگ هستند.

منبع: THEBALANCESMB | MAKEUSEOF

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


Erfan Karimian

۰۲/۱۱/۲۸ ۰۲:۰۳

سلام من آمریکا هستم و میخواهم مبلغ سه میلیون معادل ۶۲ دلار از آمریکا به شماره کارتی در ایران بریزید . آیا امکان دارد ؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۱/۲۹ ۱۱:۴۴

    سلام
    از آمریکا نمی‌تونید مبلغ رو به صورت ریالی جابه‌جا کنید. چون مبلغش هم پایینه، بهترین کار اینه که تتر منتقل کنید.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید