لینک کوتاه چیست | نحوه ایجاد short link
یکی از سوالاتی که بسیاری از کسبوکارها و مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی که با لینکهای مختلف سروکار دارند زیاد میپرسند، در مورد کوتاهکنندههای URL یا URL SHORTENER است. شاید برای شما نیز سوال باشد که لینک کوتاه چیست؟ short link توسط شرکتهای ارائهدهندهی لینک کوتاه ارائه میشود و باعث بهبود لینکها از لحاظ کاربرد و عملکرد میشود؛ حتی در برخی موارد استفاده از شورت لینک میتواند میزان کلیک را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در این مقاله از پیپینگ، مرحله به مرحله صنعت رو به رشد کوتاه کننده لینک را برای شما شرح میدهیم و توضیح میدهیم چگونه از آن در کسبوکار خود استفاده کنید.
لینک کوتاه چیست؟
کوتاهکنندهی URL، ابزاری ساده است که یک آدرس URL بزرگ و طولانی را گرفته و آن را تبدیل به هر نوع URL دلخواهی میکند که مناسب کار شماست. کوتاهکنندهی URL ممکن است با نامهایی مانند کوتاهکنندهی لینک، جمعکنندهی لینک، فشردهسازی لینک و یا نامهای دیگری نیز استفاده شوند که همگی بیانگر یک مفهوماند. همهی این اسمهای گوناگون یک هدف مشترک دارند و آن تبدیل یک آدرس طولانی و زننده به یک آدرس کوتاه، خوانا و زیباتر است. برای سادگی کار در این نوشته از عبارت لینک کوتاه یا short link استفاده میکنیم.
Short link اختصاصی چیست؟
لینک کوتاه اختصاصی یا مارکدار (branded) یکی از انواع ایدهآل short link است که دامنهی سایت خود را مستقیم به سرویس ارائه دهندهی short link میدهید. در این حالت دامنهی سایت خودتان پایهی همهی لینکهای کوتاهی میشود که نیاز دارید. میتوانید به جای استفاده از دامنههای عمومی مثل bit.ly یا rebrand.ly، از دامنهی خودتان برای مثال mydomain.com/mykeyword استفاده کنید. در اکثر مواقع پیشنهاد میشود از دامنهی اختصاصی خودتان برای به اشتراک گذاری آنلاین لینکها استفاده کنید. از مزایای لینک کوتاه اختصاصی این است که اطمینان کاربر به لینک ارائه شده را افزایش میدهد، برند شما را مطرح میکند و CTR شما را بالاتر میبرد.
تاریخچهی Short link چیست؟
با پیدایش اینترنت، لینکها تبدیل به راههای ارتباطی آنلاین از یک مکان به مکان دیگر در دنیای وب شدند. فکر کنید میخواهید از اینترنت استفاد کنید، یا باید در مورد موضوعی جستوجو کنید و روی لینک یکی از نتایج حاصل کلیک کنید، و یا مستقیم لینک مورد نظر را در نوار آدرس مرورگر تایپ کنید؛ هیچ راه دیگری وجود ندارد!
با روی کار آمدن توییتر، و سایر پلتفرمهای به اشتراکگذاری آنلاین، URL طولانی مشکلساز شد. توییتر که در ابتدای کار محدودیت کاراکتر داشت و تنها ۱۴۰ کاراکتر (این محدودیت کاراکتر هماکنون ۲۸۰ کاراکتر است) قبول میکرد، عملا لینکهای طولانی قابلیت قرارگیری در پستهای توییتر را نداشتند. در این زمانها بود که سرویس TinyURL برای توییتر شکل گرفت و سپس این پلتفرم به Bitly در سال ۲۰۰۹ تغییر پیدا کرد. در ادامه توییتر سرویس اختصاسی لینک کوتاه t.co را ایجاد کرد و در ادامه گوگل با سرویس goo.gl به میدان آمد.
کاربردهای عملی
لینک شورت از زمان ورود به بازار در سال ۲۰۰۰، مسیر پر فرازونشیبی طی کرده است. در ادامه به چند مورد از ویژگیهای کاربردی آن که میتوانید از آنها استفاده کنید اشاره میکنیم.
پنهانسازی لینک (link masking)
واضح است که اگر آدرس وبسایت خود را کوچکتر کنید میتوانید آدرس اصلی را ار دید کاربر پنهان کنید. شاید فکر کنید این ویژگی برای کاربران لینک کوتاه چیز خوبی نباشد و هکرها میتوانند لینکهای مخرب را با این تکنیک از دید کاربران مخفی کنند و به آنها ضرر بزنند. در این مورد زیاد نگران نباشید زیرا مرورگرهایی مانند گوگل کروم به طور پیشفرض شامل ویژگیهای امنیتی خوبی هستند که لینکهای مشکوک و مخرب را مسدود میکنند. در ادامه به برخی کاربردهای مورد نظر برای مخفیسازی لینکها اشاره میکنیم:
- مخفیسازی، زیباسازی یا برندسازی برای لینکهای بدشکل واسطهای
- کوتاه کردن دامنههای بسیار بزرگ مانند «myveryveylingURLadress.com»
- ردیابی یک لینک خاص که برای بازاریابهای دیجیتال کاربرد دارد.
گمراه کردن لینک (link cloaking)
به تفاوت گمراهسازی لینک با پنهانسازی لینک توجه کنید. از گمراه کردن لینک برای نمایش اطلاعات غلط و بیشتر برای گمراه کردن موتورهای جستوجو استفاده میشود. کاربران با کلیک بر روی این لینکها به صفحاتی فرستاده میشوند که هیج ربطی به محتوای مد نظر کاربر ندارد. این یک تکنیک برای هکرهای کلاه سیاه است که ممکن است سایت شما توسط گوگل مشکوک شناسایی شود و از نتایج جستوجوی گوگل حذف شود.
کوتاه کردن لینک (link shortening)
خیلی راحتتر است به جای استفاده از لینکهای طولانی، از لینکهای کوتاه استفاده کنیم و بتوانیم به راحتی لینک را به ذهن بسپاریم. اگر بخواهید در یک جلسهی سخنرانی یک آدرس URL را برای به همهی حضار معرفی کنید از چه آدرسی استفاده میکنید؟! چه آدرسی را در فایلهای ارائهی خود قرار میدهید؟ اگر کارت کسبوکارتان به اتمام رسیده باشد و در یک همایش لینکسازی بخواهید به افراد لینک بدهید از چه نوع لینکی استفاده میکنید؟ در همهی این مثالها وقتی شما لینکی را در معرض نمایش عموم میگذارید بهتر است از لینکهای کوتاه استفاده کنید.
ردیابی لینک (link tracking)
ردیابی لینک میتواند اولین دلیلی باشد که از لینک شورت استفاده کنید. متخصصان بازاریابی دیجتال و مدیران رسانههای اجتماعی، نیاز به ردیابی و دستهبندی لینکهای مختلف در کسبوکارها دارند. همچنین باید گزارشهای ماهانه از فعالیتهای ثبت شده در هر لینک جمعآوری کنند. اگر دیجیتال مارکترها نتوانند کلیکهای صورت گرفته و نرخ تبدیلهای شکل گرفته را ارزیابی کنند، امنیت شغلی آنها افت میکند. یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند برای مدیریت و ارزیابی کلیکها ClickMaster میباشد. البته این ابزار برای بازاریابهای خیلی حرفهای و کسبوکارهای بزرگ فعال در حوزههای بازاریابی و تجارت الکترونیک استفاده میشود. برای استفادههای عمومی و مدیریت لینکها و ردیابی کلیکهای صورت گرفته، استفاده از سرویسهایی مانند bitly پیشنهاد میشود.
تغییر مسیر لینک (link retargeting)
از تفییر مسیر لینک در کمپینهای تبلیغاتی و برای وصل کردن کاربران سایتها به ناشران تبلیغات به کار میرود. در این روش یک قطعه کد کوتاه در سایت شما قرار میگیرد، به صورتی که وقتی افراد از سایت بازدید میکنند، شما میتوانید در آینده به آنها تبلیغات نمایش دهید. شما با استفاده از بعضی سرویسهای ارائه دهندهی short link مانند rebrandly میتوانید قابلیت تغییر مسیر را به لینکهای خود اضافه کنید و از آنها در پلتفرمهایی مانند فیسبوک، گوگل ادوردز و توییتر استفاده کنید.
چرخش لینک (link rotating)
آیا تا به حال نیاز به اجرای یک A/B تست داشتهاید؟ در این تست کاربران را چند گروه (مثلا گروه A و گروه B) تقسیم میکنید و دو نوع استراتژی یا رویکرد متفاوت را تست میکنید تا ببینید کدامیک بازدهی بهتری دارد. با استفاده از لینک شورت میتوانید ترافیک ورودی از هر لینک را به چند قسمت تقسیم کنید. کاربران با کلیک روی این تستها مثلا ۵۰ درصد روی لینک اصلی و ۵۰ درصد دیگر روی یک صفحهی فرود دیگر میروند که برای تست کردن آنرا ایجاد کردهاید. این قابلیت برای تبلیغات و یا تست کردن قابلیتهای متفاوت سایت شما و بهبود آنها بر اساس بازخورد کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.
لزوم استفاده از لینک کوتاه چیست؟
وقتی یک لینک را در سایتهای زیادی در دنیای اینترنت به اشتراک میگذارید. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، برای سهولت استفاده و ردیابی بهتر لینکها از این سرویس مفید بهره میبریم. بهتر است از لینککوتاه در بیوگرافی همهی پروفایلهای کاربری خود استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه:
در چه مواردی نباید از لینککوتاه استفاده کنیم؟
وقتی میخواهید یک لینک در سایت خودتان برای یک صفحهی دیگر در سایت خود به کار ببرید، بهتر است از لینککوتاه استفاده نکنید؛ به خصوص اگر از anchor text استفاده میکنید. در این موارد برای ردیابی از گوگل آنالیتیکس استفاده میکنید و نیازی به ردیابی اضافه توسط لینک کوتاه ندارید.
اگر قصد فرستادن ایمیل یا پیام به دوستان خود هستید نیازی به استفاده از Short link نیست. میتوانید از متن دارای لینک استفاده کنید و یا لینک را به طور معمول قرار دهید. دوستان شما به سبب اعتمادی که دارند روی لینک کلیک میکنند و ظاهر لینک خیلی اهمیتی برای آنها ندارد!
منبع: REBRANDLY
ارسال نظر