درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
راهنمای حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت

راهنمای حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت

تیم محتوایی پی‌پینگ در درگاه پرداخت ۱۴۰۲/۰۹/۲۹

گاهی وقت‌ها برای حفظ امنیت اطلاعات بانکی باید به حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت فکر ‌کنیم.

درگاه‌های پرداخت سامانه‌های الکترونیک را باز می‌کنید تا تراکنشی انجام دهید.  ناگهان می‌بینید که اطلاعات کارت بانکی‌تان، حتی با یک بار استفاده، پیشاپیش ذخیره شده و حالا برای انجام تراکنش، درگاه فقط از شما می‌خواهد تا رمز دوم را وارد کنید!

زمانی بیشتر تعجب می‌کنید که حتی اطلاعات کارت‌های متعدد شما که در فواصل زمانی مختلف ذخیره شده‌اند -و احتمالا اصلا یادتان هم نمی‌آید- را در آنجا می‌بینید!

این تجربه برایتان آشنا نیست؟

شما می‌بینید که فرم‌ها با قابلیت «تکمیل خودکار» (Autofill) به صورت اتوماتیک تکمیل می‌شوند. شاید در نگاه اول، به نظر بیاید که این کار انجام تراکنش‌ را برایتان آسان‌تر و سریع‌تر کرده؛ اما از طرفی دیگر، نگران این هستید که ضریب امنیت خرید و تراکنش‌های اینترنتی شما پایین آمده باشد. به‌خصوص این روزها که علاوه بر شماره کارت، تاریخ انقضا هم در این درگاه‌ها ثبت می‌شود. پس چاره چیست؟!

ما در این مقاله تلاش می‌کنیم با آموزش حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت، به شما کمک کنیم تا این نگرانی را برطرف کنید.

چرا نباید از «تکمیل خودکار» غافل شویم؟

چرا نباید از تکمیل خودکار غافل شویم

ما بیشتر وقت‌ها به مرورگرهای معروف، مانند گوگل‌کروم، مایکروسافت یا سافاری، اجازه می‌دهیم تا با استفاده از قابلیت «تکمیل خودکار» فرم‌هایمان را پُر کنند. اما هر جا که به سرعت عمل فکر کرده‌ایم، نگرانی از امنیت کار نیز بیشتر شده است؛ به‌خصوص وقتی صحبت از کلاه‌برداری‌های اینترنتی به میان می‌آید. یعنی زمانی که هکرها با فیشینگ تلاش می‌کنند، اطلاعات حساب بانکی‌مان را در کسری از ثانیه به دست بیاورند.

اگر قابلیت «تکمیل خودکار» در مرورگرهایی که استفاده می‌کنید فعال باشد، بخش‌های مربوط به شماره کارت و اطلاعات این‌چنینی به صورت خودکار و تنها با فشاردادن یک کلیک، تکمیل و ذخیره می‌شوند. این یک هشدار جدی است! زیرا هکرها با استفاده از کدهای مخرب، «تکمیل خودکار» را فعال، و به راحتی به اطلاعات ثبت‌شده دسترسی پیدا می‌کنند.

از طرف دیگر، هکرها از طریق ایمیل‌ و یا حتی پیامک‌، می‌توانند بدافزارهایی برای شما ارسال کنند. در صورتی که اشتباها این بدافزارها را باز کنید، طعمه خوبی برای فیشینگ هکرها خواهید بود! کاری که VPNهای ناامن نیز دقیقا انجام می‌‌دهند.

همچنین درست است که می‌توانید گاهی به دوستان و نزدیکانتان اعتماد کنید و حتی لوازم الکترونیکی شخصی، مانند لپ‌تاپ، را در اختیارشان قرار دهید، اما فراموش نکنید که قبل از انجام این کار، نیاز دارید تا اطلاعات کارت‌تان را از درگاه پرداخت اینترنتی حذف کنید. چون ممکن است دوستان‌تان پیش‌تر از شما، طعمه فیشینگ هکرها شده باشند!

در دنیای امروز ارتباطات، امنیت و حفظ حریم شخصی حرف اول و آخر را می‌زند! پس آگاهی از مراحل حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت یکی از مهمترین کارهایی است که باید در مورد آن اطلاع داشته باشید، حتی اگر به ندرت از درگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کنید.

حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت چگونه انجام می گیرد؟

نگران نباشد! می‌توانید به آسانی اطلاعات مربوط به پرداخت و کارت‌های بانکی‌تان را که در گوگل‌پِی (Google Pay) ذخیره شده، ویرایش و یا حذف کنید. برای این کار نخست به وبسایت Google Pay بروید.

  1. در گوشه فوقانی بر روی گزینه منو و سپس روش‌های پرداخت کلیک کنید.
  2. روش پرداختی که مایل به حذف آن هستید را انتخاب کنید.
  3. در گوشه بالا روی سه نقطه (More) کلیک کنید.

حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت در دستگاه های اندرویدی

 

پرداخت‌های شما در گوگل‌پِی (Google Pay)، حتی در صورت حذف این برنامه از گوشی مورد نظر، در دستگاه اندرویدی‌ شما باقی می‌مانند. برای حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تنظیمات یا Settings دستگاه را باز کنید.
  2. در سرویس‌های گوگل، روی تنظیمات و سپس روی Google Pay کلیک کنید.
  3. روش پرداختی که مایل به حذف آن هستید را انتخاب کنید.
  4. حالا بر روی More یا نشان سه نقطه عمودی کلیک، و آن را حذف کنید.
  5. در پایان تنظیمات جدید را ذخیره کنید.

چطور مانع ذخیره اطلاعات بانکی در مرورگرهایی مانند کروم شویم؟

چطور مانع ذخیره اطلاعات بانکی در مرورگرهایی مانند کروم شویم؟

درست است که گوگل کروم برای استفاده آسان‌تر شما از پلتفرم‌های خود، قابلیت «تکمیل خودکار» را به آن‌ها اضافه کرده است، اما همان‌طور که گفتیم، این قابلیت بعضی وقت‌ها می‌تواند بسیار مخرب و ناامن باشد، به‌خصوص زمانی که این قابلیت را نه در سیستم‌های شخصی، بلکه در سیستم‌های مشترک کاری فعال کرده باشیم.

برای جلوگیری از ذخیره اطلاعات کاربری‌ خود در مرورگر گوگل‌کروم، ابتدا وارد این مرورگر شوید، سپس در بخش بالایی آن، منوی تنظیمات را باز کنید. می‌توانید روی نوار آدرس،‌ Chrome://settings را نیز به صورت دستی بنویسید.

  1. به پایین صفحه بروید (Scroll کنید) تا به بخش «تکمیل خودکار» (Autofill) برسید.
  2. روی گزینه «روش‌های پرداخت» (Payment Methods) کلیک کنید.
  3. پس از ورود به این قسمت، گزینه‌ای را مشاهده می‌کنید با عنوان «ذخیره و تکمیل روش‌های پرداخت» (Save and fill payment methods).
  4. در مقابل گزینه بالا، علامت «تغییر وضعیت» (toggle) دیده می‌شود که مطمئناً روشن است. آن را بکشید تا این قابلیت موقتاً خاموش شود.

 

بدین ترتیب، دیگر شماره کارت شما و اطلاعاتی از این قبیل، به‌هیچ وجه بر روی مرورگر مورد نظر ذخیره نخواهند شد.

همچنین در همان قسمت «روش‌های پرداخت» (Payment Methods) می‌توانید اطلاعات مرتبط با کارت‌های بانکی و… را یافته و روی گزینه سه نقطه‌ای آن کلیک کنید. گزینه حذف (Remove) را بزنید. این کار باعث می‌شود تا شما به راحتی آن را از قابلیت خودکار مرورگر کروم‌ خود پاک کنید.

سخن پایانی

حفظ اطلاعات بانکی یکی از مهمترین دغدغه‌های همه کسانی است که از سرویس‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند، در این مقاله حذف اطلاعات کارت از درگاه پرداخت را آموزش دادیم، امیدواریم که با استفاده از این راهنما بتوانید امنیت اطلاعات بانکی خودتان را بیش از پیش تامین کنید.

 

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


حمیدرضا

۰۲/۰۷/۰۹ ۰۹:۳۱

سلام بسیار ممنون

مرتضی

۰۲/۱۲/۱۰ ۲۰:۰۹

سلام من شماره کارتم در کد دستوری *۱# همراه اول ذخیره شده اونو چیکار کنم؟
امیدوارم جواب بدید.

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۲/۱۲ ۱۸:۲۲

    سلام
    شما باید داده‌های سیم‌کارت رو از روی گوشیتون پاک کنید.
    اگر می‌خواید گوشی رو بفروشید و قبلش ریست فکتوری می‌کنید، پاک میشه ناخودآگاه. در غیر این صورت عبارت «حذف اطلاعات سیم کارت از تلفن همراه» رو سرچ کنید. راه‌حلش هست.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید