درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
مالیات اشخاص حقیقی فاقد شغل چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات اشخاص حقیقی فاقد شغل چگونه محاسبه می‌شود؟

تیم محتوایی پی‌پینگ در مفاهیم مالیاتی ۱۴۰۲/۱۱/۳۰

برای اینکه بدانیم مالیات اشخاص حقیقی فاقد شغل چگونه محاسبه می‌شود، ابتدا نیاز داریم تا تعریف دقیقی از یک شخص حقیقی بیکار داشته باشیم. شخص حقیقی فاقد شغل به یک شخص حقیقی گفته می‌شود که در حال حاضر به هر دلیلی مشغول به انجام کار رسمی در ادارات و اماکن خصوصی یا دولتی نمی‌باشد. این شخص وضعیت اشتغال خود را در قالب یکی از این 4 حالت ابراز کرده است: بازنشسته، مستمری بگیر، بیکار، شخص حقوقی غیرفعال.


بازنشسته

کلیه اشخاصی که حقوق یا مستمری خود را به دلایلی نظیر رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون کار کشوری یا از کار افتادگی، از صندوق‌های بازنشستگی مانند  سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و … دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که  اشخاص حقیقی فاقد شغلی که از مستمری بازماندگان بهره‌مند می‌شوند، در زمره اشخاص بازنشسته می‌باشند.


مستمری بگیر

کلیه اشخاص تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر سازمان بهزیستی یا کمیته امداد که مستمری و کمک هزینه زندگی خود را از این ارگان‌ها دریافت می‌کنند.


بیکار

تمامی اشخاص حقیقی فاقد شغل که جزوی از دو مورد فوق نیستند در رده افراد بیکار قرار می‌گیرند. در واقع همه افرادی که در بازه سنی قابل قبول برای بازار کار هستند مانند دانشجویان، دانش‌آموزان، بانوان خانه دار، فارغ التحصیلان دانشگاهی و اشخاصی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند به عنوان افراد بیکار محسوب می‌شوند.


اشخاص حقوقی غیرفعال

شخص حقوقی که طبق تبصره ۴ ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب در سال 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی، به مدت حداقل پنج 5 سال فاقد فعالیت اقتصادی بوده و از طریق پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی ایرانی به عنوان «غیرفعال مالیاتی» به مؤسسات اعتباری معرفی می‌شود.


چالش مالیاتی دارید؟ از پکیج‌های مشاوره اختصاصی پی‌پینگ استفاده کنید!


سطح مبلغ مجاز فعالیت اشخاص حقیقی فاقد شغل

حال که با ویژگی‌های هر یک از این گروه افراد آشنا شدیم، باید بدانیم که حد مجاز سطح فعالیت هر یک از این اشخاص حقیقی فاقد شغل از دیدگاه بانک مرکزی چقدر است. مبلغی که برای هر یک از این گروهها اعلام شده، به شرح زیر می‌باشد:

  • بیکار: حداکثر 500 میلیون تومان
  • غیرفعال مالیاتی: حداکثر 500 میلیون
  • مستمری بگیران: حداکثر 1 میلیارد تومان
  • بازنشستگان: حداکثر 2 میلیارد تومان

توجه داشته باشید که در صورتی که سطح فعالیت مورد انتظار هر یک از این اشخاص حقیقی فاقد شغل به دلیل برخورداری از درآمدهای غیرفعال مانند دریافت اجاره بها از املاک و مستغلات و یا دریافت سود از حساب‌های بانکی بلندمدت، بیش از حد مجاز و تعیین شده توسط بانک مرکزی باشد، موسسات اعتباری در هر مورد باید پس از دریافت اسناد مربوط به درآمدهای غیرشغلی (غیرفعال) مستمر در آن سال مالی، مراتب را به بانک مرکزی اطلاع دهند.

بنابراین باید به این نکته توجه داشت که اگر گردش  مالی یا واریزی های این دسته از افراد به حساب افراد نزدیک مانند همسر انتقال یابد، به این معنی نیست که به این اشخاص مالیات تعلق نمی‌گیرد. بلکه اگر گردش مالی افراد بیکار بالای 500 میلیون تومان باشد، باید به بانک مدارکی دال بر درآمدهای غیرشغلی خود را اعلام کنند. در غیر اینصورت تمامی تراکنش‌های مالی آنها توسط سازمان امور مالیاتی بررسی شده و به آنها مالیات تعلق خواهد گرفت.


چه نوع تراکنش های بانکی مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار نمیگیرد؟

موضوع اصلی در بحث تراکنش های بانکی ، تراکنش‌های درامدی و غیر درامدی برای افراد می باشد . بنابراین  هر تراکنشی که ماهیت درآمدی نداشته باشد و یا مالیات آن در حین انجام  معامله پرداخت شده باشد (مانند خرید و فروش ملک، وسیله نقلیه و …) جزو موارد حساس در تراکنش بانکی تلقی نمی گردد. اما نکته کلیدی در جلسه رسیدگی تراکنش های بانکی این است که تمامی این موارد را بتوانید با دلیل و مدارک کافی اثبات نمایید. لذا اکیدا پیشنهاد می‌شود که مستندات خود را حد اقل به مدت 5 سال بایگانی نمایید.


موارد غیر مشمول مالیات در تراکنش های بانکی چیست؟

  1. واریز مبلغ بابت هزینه‌های عمومی و روزمره زندگی
  2. درامدهایی که هنگام معامله مالیات آن پرداخت شده باشد (زمین- ملک- ماشین و …)
  3. درامدهایی زیر 15 میلیون تومان که مستندات آن در دسترس نباشد
  4. جابجایی حساب‌های شخصی
  5. سود بانکی ناشی از حساب های بلندمدت و کوتاه‌مدت
  6. درآمد بدست آمده از خرید و فروش انواع سهام در بازار بورس
  7. برداشت های شخصی از حساب شرکتی


تاثیر مصوبه‌های جدید مالیات گردش حساب بر افراد و کسب و کارها

با اجرای مصوبه جدیدی که در تاریخ 21 شهریور سال 1401 ابلاغ شده است، عملا افراد بسیار زیادی اعم از شاغل و غیر شاغل زیر ذره‌بین اداره دارایی قرار می‌گیرند. طبق این مصوبه علاوه بر مبالغ فوق که برای مالیات اشخاص حقیقی فاقد شغل ذکر شده است، اشخاصی که در حال انجام هرگونه فعالیت اقتصادی هستند نیز باید در صورت برخورداری از حساب های بانکی فعال که دارای بیش از 100 تراکنش ماهیانه و مبلغ 35 میلیون تومان  هستند نیز باید مستندات کافی به اداره امور دارایی  ارائه دهند تا از افزایش تصاعدی مالیات خود جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: مصوبه‌های اخیر مالیات گردش حساب چه تاثیراتی روی کسب و کار شما دارد؟

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید