درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
معرفی تمام روش‌های انتقال وجه بین حساب‌های بانکی

انواع روش‌های انتقال وجه؛ معرفی تمام روش‌های انتقال پول بین حساب‌های بانکی

تیم محتوایی پی‌پینگ در راهکارها ۱۴۰۲/۱۱/۰۴

انتقال وجه در کشور ایران و تمام نقاط جهان یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال پرمصرف‌ترین موارد استفاده از حساب‌ها و کارت‌های بانکی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زندگی روزمره هر آدمی انجام می‌شود، انتقال وجه به طرق و دلایل مختلف است. برای واریز حقوق و دستمزد به حساب افراد، برای پرداخت قبوض یا خرید کالا و خدمات آنلاین یا حضوری از انتقال وجه استفاده می‌کنیم و بسیاری موارد دیگر. آیا انواع روش‌های انتقال وجه را می‌دانید؟ ترجیح شما کدام روش است؟ با پی‌پینگ همراه باشید.


انواع روش‌های انتقال وجه در شرایط مختلف

انواع روش‌های انتقال وجه در شرایط مختلف

علاوه بر انواع روش‌های انتقال وجه، سقف جابجایی مبلغ هم مهم است و افراد با توجه به مبلغی که قرار است انتقال بدهند، باید به سقف برداشت روزانه از حساب بانکی خود توجه کنند. در ادامه، علاوه بر انواع روش‌های انتقال پول، سقف برداشت هر کدام را هم به شما می‌گوییم تا با آگاهی بیشتر و بهتر تصمیم بگیرید.


انواع روش‌های انتقال پول از حساب به حساب

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از مهم‌ترین کارهایی که در طول روز در سامانه بانکی کشور انجام می‌شود، انتقال وجه است. در ده سال گذشته سامانه‌های آنلاین زیادی برای انجام کارهای بانکی طراحی شدند و در اختیار مردم قرار گرفتند. در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین کارهایی که با این سامانه‌ها انجام می‌شود، انتقال وجه است. البته همان طور که اشاره شد، برای انواع روش های انتقال وجه باید به مبلغی که می‌خواهید انتقال بدهید توجه داشته باشید چون اپلیکیشن‌های بانکی با اینکه راحت‌ترین روش انتقال پول هستند، اما محدودیت‌هایی هم دارند. در ادامه انواع روش‌های انتقال وجه را با هم مرور می‌کنیم.


انتقال پول از طریق شعب بانکی

بعضی افراد هنوز از روش‌های سنتی برای انتقال پول استفاده و به شعبه بانک مورد نظرشان مراجعه می‌کنند تا متصدی بانک این کار را برای آن‌ها انجام بدهد. البته این کار برای انتقال مبالغ بسیار بالا برای معاملات املاک، خودرو و سایر موارد گران‌قیمت مناسب‌تر و امن‌تر است و ریسک کمتری دارد.


انتقال وجه زمانی که حساب مبدا و مقصد در یک بانک باشد

اگر حساب مبدا و مقصد در یک بانک باشد، کار شما بسیار ساده است و می‌توانید با کارت ملی به بانک مراجعه کنید. با اینکه مراجعه به بانک وقت‌گیر است و شاید هر کسی امکان حضور فیزیکی در بانک را نداشته باشد، اما انتقال وجه از طریق شعبه باعث می‌شود پول به صورت لحظه‌ای به حساب فرد مورد نظر واریز شود و سقف و محدودیتی برای انتقال وجه نخواهید داشت.


انتقال وجه زمانی که حساب مبدا و مقصد متفاوت باشد

نقطه مقابل مورد بالا زمانی است که برای انتقال پول، حساب مبدا و مقصد متفاوت باشد. در این حالت متصدی بانک با یکی از دو روش پایا یا ساتنا انتقال وجه را انجام می‌دهد. تفاوت پایا و ساتنا در محدودیت سقف انتقال آن‌هاست که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم. یکی دیگر از روش‌هایی که برای انتقال پول در بانک‌ها و برای حساب‌های مبدا و مقصد متفاوت وجود دارد، دریافت چک رمزدار بانکی و تحویل آن به کسی است که دریافت‌کننده پول است.


انتقال وجه در شعبه بانک و با استفاده از کارت

اگر می‌خواهید از کارت بانکی خود برای انتقال پول استفاده کنید، دو انتخاب دارید. اولین راه، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز است که تقریبا در هر شهر و خیابانی می‌توانید یک یا دو عابربانک پیدا کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که سقف انتقال پول در عابربانک‌ها در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است. اما اگر بخواهید از راه سنتی و مراجعه به بانک انتقال پول انجام دهید، دستتان تا سقف ۱۵ میلیون تومان باز است. در برخی از بانکها می‌توانید سقف انتقال وجه از حساب خود را با ارائه درخواست کتبی تا دو برابر این مقدار هم افزایش دهید.


انتقال وجه از طریق دستگاه خودپرداز (کارت به کارت)

اگر هنوز نمی‌توانید به اپلیکیشن‌های موبایل بانک اعتماد کنید و خیلی با دنیای اینترنت سروکار ندارید، می‌توانید به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنید و از طریق کارت به کارت وجه مورد نظر را به حساب مقصد واریز کنید. برای این کار کافی است شماره کارت مقصد را داشته باشید و مبلغ و شماره کارت را وارد کنید و پول به صورت لحظه‌ای به حساب فرد مورد نظر واریز می‌شود. در این روش نیازی به رمز پویا یا CVV2 کارت مبدا نیست و یکی از روش‌های انتقال وجه ساده و سریع است. همان‌طور که بالاتر هم گفتیم سقف انتقال روزانه از طریق دستگاه خودپرداز ۱۰ میلیون تومان است و کارمزد انتقال پول در بانک‌های مختلف متفاوت است.


انتقال وجه از طریق سامانه شتاب

کارت به کارت یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین انواع روش‌های انتقال وجه در بین مردم است که از طریق سامانه شتاب انجام می‌شود. برای استفاده از این روش فقط به شماره کارت مقصد نیاز دارید و نه شماره حساب لازمتان می‌شود، نه شماره شبا! البته باید به محدودیت‌های انتقال پول از این روش توجه داشته باشید. اگر بخواهید از طریق اپلیکیشن‌های موبایل انتقال پول کارت به کارت انجام دهید، سقف مبادله روزانه ۳ میلیون تومان و از طریق عابربانک ۱۰ میلیون تومان است. اگر بخواهید از داخل شعب بانک انتقال کارت به کارت انجام دهید، می‌توانید در یک روز تا ۱۵ میلیون تومان هم انتقال دهید. این روش با اینکه بسیار ساده، سریع و امن است، اما محدودیت سقف انتقال مهم‌ترین نقطه ضعف آن است.

انتقال وجه از طریق ساتنا


انتقال وجه از طریق ساتنا

ساتنا مخفف «سامانه تسویه ناخالص آنی» و برای انتقال وجه با مبالغ بالا مناسب است. از شروع به کار سامانه ساتنا، اکثر مشتریان به جای چک رمزدار بانکی از این روش استفاده می‌کنند و روال جابجایی پول بسیار راحت‌تر و امن‌تر شده است. یکی دیگر از نکاتی که هنگام انتقال پول با ساتنا باید به آن توجه کنید، ساعت‌های انتقال پول توسط بانک است. انتقال پول ساتنا از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ روزهای کاری و ۸ صبح تا ۱۳ روزهای پنجشنبه به حساب مقصد واریز می‌شود. ساتنا برای انتقال پول با مبلغ ۵۰ میلیون تومان به بالا استفاده می‌شود و تا ۲۰۰ میلیون تومان در روز می‌توانید پول انتقال دهید. اگر می‌خواهید با استفاده از ساتنا و بدون محدودیت پول جابجا کنید، باید به شعب بانک مراجعه کنید.

انتقال وجه از طریق پایا

پایا مخفف «سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی» است که به آن «سامانه پایا» گفته می‌شود. سامانه پایا می‌تواند دستور پرداخت‌های مختلف و متعدد را از بانک مبدا دریافت، پردازش و به بانک مقصد ارسال کند. هم‌چنین می‌تواند به صورت تکی یا گروهی پول ارسال کند و از این روش برای پرداخت حقوق یا دستمزد کارمندان و پرداخت‌های انبوه استفاده می‌شود. با استفاده از سامانه پایا می‌توانید به صورت مستقیم واریز یا برداشت انجام دهید. پایا یکی از روش‌های انتقال وجه پرطرفدار است که برای استفاده از آن فقط به شماره شبای مقصد نیاز دارید. سقف انتقال پول در پایا، روزانه ۱۰۰ میلیون تومان است.

سرویس واریز شناسه‌دار پی‌پینگ
رفع سقف محدودیت برداشت از حساب بانکی برای مشتری‌های شما

انتقال وجه از طریق سامانه پل

سامانه پل جدیدترین سامانه انتقال پول است که اواخر سال ۱۴۰۰ به شبکه بانکی متصل شد. سامانه پل به سه طریق مراجعه به شعبه، اینترنت بانک و موبایل بانک قابل استفاده است. برای دریافت تأییدیه و انجام عملیات انتقال وجه، باید کدی را که به شماره موبایلتان ارسال شده به سامانه بدهید تا عملیات انجام شود. سقف انتقال روزانه از طریق سامانه، ۱۵ میلیون تومان است و پول همان لحظه به حساب مقصد واریز می‌شود. برای استفاده از سامانه پل به شماره حساب مقصد نیاز دارید.

 

انتقال وجه از طریق سامانه چکاوک

سامانه چکاوک برای کسانی مناسب است که می‌خواهند از چک به عنوان یکی از انواع روش‌های انتقال وجه استفاده کنند. با استفاده از این سامانه، تصویر چک‌های بانکی بین بانک‌های مختلف جابجا می‌شود. پس اگر خودتان چک رمزدار بانکی گرفتید، بانک مقصد هم می‌تواند تصویر چک شما را از طریق سامانه چکاوک ببیند. در واقع شما چک را به بانک می‌دهید، بانک چک را اسکن و تصویر آن را با شماره حساب و نام دریافت‌کننده به سامانه منتقل می‌کند. در مرحله بعد، شعبه باید چک و مشخصات را تایید کند و اطلاعات را به بانک مقصد ارسال کند. بانک مبدا بعد از بررسی اطلاعات، مبلغ مورد نظر را پرداخت می‌کند.

 

انتقال وجه از طریق اپلیکیشن‌های مختلف

روش‌های انتقال وجه

یکی از پراستفاده‌ترین انواع روش‌های انتقال وجه طی چند سال اخیر و به خصوص در دوران شیوع کرونا، انتقال پول از طریق اپلیکیشن‌های بانکی است. اپلیکیشن‌های بانکی به دو دسته تقسیم می‌شوند: اپلیکیشن‌های پرداخت یا سوپراپلیکیشن‌ها که برای انتقال پول به روش کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبض و غیره استفاده می‌شوند و معروف‌ترین آن‌ها آپ، همراه کارت، تاپ و غیره هستند.

دیگر اپلیکیشن‌های موبایل که برای انتقال وجه استفاده می‌شوند، اپلیکیشن‌های بانکی هستند که به طور اختصاصی برای بانک‌ها طراحی می‌شوند و درواقع بانک دیجیتال هستند. امکانات این اپلیکیشن‌ها به مراتب بیشتر از گزینه قبل است و علاوه بر انتقال وجه به روش‌های مختلف مثل کارت به کارت یا پایا، می‌توانند اقساط وام، گزارش گردش حساب و عملیات دیگر بانکی را انجام دهند. محدودیت سقف تبادل روزانه در اپلیکیشن‌های پرداخت ۵ و در اپلیکیشن‌های بانک ۱۰ میلیون تومان است.

 

انتقال وجه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی (یا اینترنت بانک)

در عصر دیجیتال تقریبا تمام کارها با استفاده از اینترنت انجام می‌شود و دیگر نیازی به رفت و آمد و ماندن در ترافیک و گرما و سرما نیست. یکی دیگر از انواع روش‌های انتقال وجه، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی برای خرید محصول یا اینترنت بانک است. هنگامی که از یک سایت خرید می‌کنید، درگاه اینترنتی پرداخت درواقع واسط و رابط شما و دریافت‌کننده پول است و مبلغ پرداخت شده توسط شما را به صاحب کسب‌وکار انتقال می‌دهد. برای انتقال وجه از طریق اینترنت بانک هم درگاهی مخصوص در حساب کاربری شما تعبیه شده که پول را از حساب شما خارج و به حساب گیرنده انتقال می‌دهد.

بیشتر بخوانید: درگاه پرداخت چیست؟ آشنایی با انواع درگاه پرداخت (IPG) و ویژگی‌های آن‌ها

 

انتقال وجه با شناسه واریز

شناسه واریز سیستمی است که امکان انتقال وجه بالاتر از سقف تراکنش روزانه و بررسی آسان هویت واریزکننده را ممکن می‌کند. در این روش بانک‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند برای مشتری‌هایشان شناسه واریز تعریف کنند و مشتری‌ها با استفاده از واریز شناسه‌دار، مبلغ را برای کسب‌وکار انتقال دهند.

 

انتقال وجه از طریق کد USSD

بعد از فراگیری اینترنت و اپلیکیشن‌های پرداخت، استفاده از USSD کاربرد زیادی ندارد. اما بعضی بانک‌ها هنوز برای انتقال وجه از این روش استفاده می‌کنند. برای استفاده از این روش نیازی نیست اپلیکیشن یا برنامه خاصی نصب کنید، فقط کافی است کارت بانکی خود را در «سامانه پیوند» بانک مرکزی ثبت کنید تا بتوانید از روش انتقال وجه به روش USSD استفاده کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در مقایسه با روش‌های موجود، این روش امنیت پایین‌تری دارد و اکثر بانک‌ها دیگر از این روش استفاده نمی‌کنند.

 

کلام پایانی

طی یک دهه اخیر، خدمات بانکی گسترش چشم‌گیری داشتند و بانکداری الکترونیکی راه خود را به زندگی مردم باز کرده است. بانک‌ها و شرکت‌های مالی و نرم‌افزاری، انتقال وجه از طریق اینترنت و موبایل را برای همه مردم جامعه فراهم کردند و تراکنش‌های مالی در طول روز بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و امن‌تر از دیروز شده است. اگر انواع روش‌های انتقال وجه را بهتر بشناسیم و با ویژگی‌ها و محدودیت‌های آن‌ها بیشتر آشنا شویم، زمانی که برای انجام کارها اختصاص می‌دهیم، کمتر می‌شود و زندگی راحت‌تری خواهیم داشت.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


ناصر

۰۱/۱۰/۰۸ ۱۸:۰۸

خوب بود

رضا

۰۲/۰۳/۱۸ ۱۶:۱۱

با سلام

ضمن تشکر از توضیحات کارشناس

محترم.سوال این است ک .آیا دارنده

حساب می تواند چنانچه مبلغ موجود

ی کارت غیر قابل برداشت باشد و هیچ گونه مورد قضایی نداشته باشد

از حساب همان ب کارت واریز نماید ؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۳/۲۰ ۱۱:۴۷

    سلام
    وقتتون بخیر
    اگر منظورتون از مبلغ غیرقابل برداشت، کمترین مبلغی هست که باید در حساب و کارت بمونه و امکان برداشتش وجود نداره که نمی‌تونید مبلغ رو جابه‌جا کنید. توافقی هم سر مبلغ غیرقابل برداشت وجود نداره و معمولا بین ۱۰ الی ۵۰ هزار تومن هست که باید ته حساب بمونه.
    اگر بخواید این مبلغ رو بردارید، باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید و حسابتون رو ببندید.

جیمز

۰۲/۰۶/۲۶ ۰۰:۴۰

سلام پرونده مالی در دادگستری دارم که اگر به نتیجه برسد بین ۲۰ تا حدود ۵۰ میلیارد بهم خسارت پرداخت خواهد شد. تا جایی که اطلاع دارم این پول اول به صندوق دادگستری ریخته شده بعد یا مستقیما به حساب من یا حساب وکیلم از صندوق دادگستری ریخته میشود. اگر مستقیما از صندوق دادگستری به حساب من ریخته شود از چه طریق خواهد بود؟ اگر اول به حساب وکیلم ریخته شود و بعد وکیلم به حساب من بریزد، به حساب وکیلم از چه راهی ریخته میشود و بعد وکیلم از چه راهی به حساب من میریزد؟ در ضمن بنده در خارج از ایران سکونت دارم و تمام کارها باید غیر حضوری انجام شود.

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۶/۲۶ ۰۹:۰۹

    سلام
    وقتتون بخیر
    این سوال خیلی تخصصی هست و باید از وکیل یا حقوق‌دان‌ها بپرسید.

لیلا

۰۲/۰۷/۰۷ ۰۱:۱۴

سلام. چطور میشه برای شخصی پول واریز کرد و اون فرد نفهمه پول رو چه کسی واریز کرده ؟؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۲۲

    سلام
    نظام بانکداری ایران همیشه دنبال شفافیته تا از پول‌شویی و مشکلات مشابه جلوگیری کنه. این چیزی که شما می‌گید تقریبا غیرممکنه.

حمیدساکت

۰۲/۰۷/۰۸ ۰۱:۱۶

سلام زمان که تخلیه منزل پولی از صاحبخانه دریافت میشه باید به چه شکل باشه که به صاحبخانه جدیدتحویل بشه برای دریافت کلید یعنی پول از صاحبخانه قدیم میگیرم چطوری بگیرم که بتونم به صاحبخانه جدیدتحویل بدم که بتونه وصول بشه مبالغ حدود۲۰۰میلیون

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۷/۰۸ ۰۹:۳۱

    سلام
    به هر روشی میشه. مثل حواله ساتنا یا مثلا چک

سعید

۰۲/۰۹/۱۳ ۱۳:۵۵

منظور از همه صاحبان حساب باید تایید کنند یعنی چه ؟

    سارا رنجبران

    ۰۲/۰۹/۱۳ ۱۷:۳۷

    سلام
    وقتتون بخیر
    اگر حساب شما مشترک باشه (مثلا حساب بین شرکا باشه یا حتی با شخصی مثل همسرتون حساب رو مشترک افتتاح کرده باشید)، یک سری خدمات بانکی فقط در صورتی قابل استفاده هستند که همه‌ی صاحبان حساب اون فرایند رو تایید کنن.

هادی

۰۲/۱۰/۰۲ ۱۲:۴۴

سلام.
اگه بخوام مبلغ سنگین به حساب کسی تو شهر دیگه واریز کنم چه راه هایی هست؟میتونم خودم چک رمزدار بگیرم و کار خوابوندن چک را خودم انجام بدم

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۰/۰۲ ۱۴:۱۶

    سلام
    بسته به مبلغ می‌تونید از حواله‌ها هم استفاده کنید. چون گفتید مبلغ سنگین، فکر می‌کنم ساتنا هم خوب باشه.
    اگر مبلغ بالای یک میلیارد باشه هم که بهترین روش استفاده از چک هستش که خودتون گفتید.

سعید

۰۲/۱۰/۲۶ ۱۳:۱۰

سلام
برای اینکه سقف ماهانه یک میلیارد و سقف روزانه ۱۰۰ میلیون را افزایش داد ، چون حساب برای کسب و کار است و نیاز هست مبالغ زیادی منتقل کرد. این موارد را به چه صورت می توان انجام داد.

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۰/۲۶ ۲۰:۵۷

    سلام
    باید به بانک مراجعه کنید و بگید می‌خواید سقف حساب بانکی رو افزایش بدید. یه سری مدارک ازتون می‌خوان و این کار رو براتون انجام میدن.

احمد

۰۲/۱۱/۱۶ ۰۴:۲۱

سلام من خونه رو برای شرکت در تعاونی مسکن ملی فروختم فردا نصف و دو روز دیگه نصفدیگه پولو خریدار میده و باید من تا ۵ روز دیگه ۵۰۰ میلیون به حساب تعاونی در یک مرحله بریزم و فیش رو ببرم
هیج کدوم از روش ها شدنی نیست الان من باید چکار کنم واقعا برام سواله چون قبلا معامله بیشتر از ۱۰۰ تومن نداشتم

    سارا رنجبران

    ۰۲/۱۱/۱۶ ۰۹:۲۷

    سلام
    وقت بخیر
    باید حضوری به بانک مراجعه کنید. یه سری مدارک میخوان و بعد سقف برداشت از حساب رو براتون افزایش میدن

هاتش

۰۳/۰۱/۰۲ ۱۲:۳۸

سلام . مبلغ ۳۵۰،۰۰۰۰،۰۰۰ ریال به حساب من تحت عنوان واریز به حساب از طریق عملیات دسته ای . شرح آزاد .بابت آنی ریخته شده. این واریز چیه ؟

    سارا رنجبران

    ۰۳/۰۱/۰۴ ۱۲:۱۸

    سلام
    به بانک مراجعه کنید و بپرسید.

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید